Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Recykling treści. Jak zautomatyzować tworzenie transkrypcji, postów do mediów społecznościowych i wpisów na bloga?

Recykling treści. Jak zautomatyzować tworzenie transkrypcji, postów do mediów społecznościowych i wpisów na bloga?
Załóżmy, że twoja organizacja prowadzi webinar i robi z niego nagranie. Webinar okazuje się być tak ciekawy, że aż szkoda, żeby treści z niego uciekły w zapomnienie. Dlatego dziś chciałabym zaproponować pomysł na tzw. recykling treści – czyli automatyzację, która stworzy transkrypcję z nagrania, a następnie na jej podstawie przygotuje posty do mediów społecznościowych i wpis na bloga czy stronę internetową. Automatyzacja może brzmieć, jak coś trudnego do wykonania. Spokojnie! Zaufaj mi i przejść razem ze mną przez cały proces. Każdy krok zobaczysz na zrzutach ekranu i wideo-tutorialach. Naprawdę warto!
Spis treści

Załóżmy, że twoja organizacja prowadzi webinar i robi z niego nagranie. Webinar okazuje się być tak ciekawy, że aż szkoda, żeby treści z niego uciekły w zapomnienie. Dlatego dziś chciałabym zaproponować pomysł na tzw. recykling treści – czyli automatyzację, która stworzy transkrypcję z nagrania, a następnie na jej podstawie przygotuje posty do mediów społecznościowych i wpis na bloga czy stronę internetową. Automatyzacja może brzmieć, jak coś trudnego do wykonania. Spokojnie! Zaufaj mi i przejdź razem ze mną przez cały proces. Każdy krok zobaczysz na zrzutach ekranu i wideo-tutorialach. Naprawdę warto!

Czym jest recykling treści?

Recykling treści to strategia w content marketingu, która w branży marketingu internetowego ma duże znaczenie. W procesie recyklingu treści chodzi o przekształcanie treści oraz ich ponowne wykorzystanie. Istniejące materiały przerabiamy w różne formaty, dostosowane do potrzeb odbiorców i różnych platform społecznościowych. Dzięki temu możemy powtórnie wykorzystać wartościowe treści i docierać do różnych grup odbiorców.

Recyklingiem treści może być ich aktualizacja (np. dodajemy nowe informacje, aby utrzymać aktualność treści) lub tworzenie nowych treści na podstawie istniejących. Przykładem może być przekształcenie artykułu w podcast, infografikę lub wideo, co umożliwia dostarczenie wartościowych treści szerszej grupie odbiorców, która np. chętniej słucha, niż czyta, lub lubi oglądać wideo.

Recykling treści jest również korzystny dla widoczności w wynikach wyszukiwania, ponieważ optymalizacja istniejących materiałów i aktualizacja informacji wpływają pozytywnie na SEO. W mediach społecznościowych proces ten pozwala na lepsze zaangażowanie odbiorców, dostosowanie treści do aktualnych trendów oraz budowanie evergreen content, czyli treści, które przez długi czas pozostają wartościowe i są chętnie czytane.

Recykling treści łączy oszczędność czasu, dostosowanie do potrzeb potencjalnych klientów oraz tworzenie nowych materiałów w sposób efektywny i zgodny z aktualnymi standardami.

Automatyzacja recyklingu treści krok po kroku — wykorzystaj istniejące treści

W dzisiejszym artykule pokażę ci, w jaki sposób krok po kroku zbudować automatyzację, która zrealizuje następujący proces:

  1. Wysyłasz wiadomość e-mailową na specjalny adres. W załączniku przesyłasz plik wideo, dla którego chcesz stworzyć transkrypcję.
  2. OpenAI przygotowuje transkrypcję dla pliku i zapisuje ją na Dysku Google.
  3. Otrzymujesz e-mail z gotową transkrypcją.
  4. Dodatkowo, automatyzacja na podstawie transkrypcji przygotowuje serię postów na Facebooka oraz wpis na bloga i zapisuje je na Dysku Google.

Do zbudowania automatyzacji wykorzystamy następujące narzędzia:

  • Make – narzędzie, w którym zaprojektujemy automatyzację,
  • Gmail – skrzynkę e-mailową,
  • Dysk Google – dysk w chmurze, na którym będą zapisywane pliki z transkrypcjami,
  • OpenAI Developer Platform – platformę umożliwiającą wykorzystanie narzędzi Open AI w automatyzacjach.

Krok 1: Stwórz konto na OpenAI Platform

1. Stwórz konto i wykup punkty

Aby móc wykorzystać OpenAI w automatyzacji, będziesz potrzebował/potrzebowała konta na platformie OpenAI: platform.openai.com oraz wykupienia tzw. credits (punktów).

Credit to jednostka rozliczeniowa, która służy do opłacania zapytań wysyłanych z twojej automatyzacji do OpenAI. Możesz jednorazowo wykupić pakiet kredytów o wartości 5$ (6$ z podatkami), a potem korzystać z niego dowolnie długo, aż wykorzystasz wszystkie środki.

Każde zapytanie wysyłane z automatyzacji do Open AI zużywa ułamek centa, więc taki pakiet powinien ci wystarczyć na dłuższy czas.

Liczbę dostępnych punktów możesz na bieżąco monitorować w zakładce: Settings -> Billing: Credit balance.

2. Wygeneruj klucz API

Wejdź do zakładki Settings -> Api keys. Kliknij przycisk „Create new secret key”.

Uzupełnij formularz.

Skopiuj wygenerowany klucz. Będzie ci potrzebny do skonfigurowania połączenia z OpenAI w Make.

Krok 2: Przygotuj folder na Dysku Google, w którym będą zapisywane transkrypcje.

Ja swój folder nazwałam „_RECYKLING TREŚCI”:

Krok 3: Stwórz scenariusz w Make

Z mojego poprzedniego artykułu wiesz już, czym jest Make, i jak można w nim stworzyć automatyzację, wykorzystując gotowy szablon automatyzacji. Dziś dla odmiany stworzymy automatyzację samodzielnie, od podstaw.

Wejdź do zakładki Scenarios i wybierz „Create a new scenario”.

1. Wygeneruj adres e-mailowy

Pierwszy moduł w scenariuszu w Make to tzw. trigger – wyzwalacz, który uruchamia proces automatyzacji. Kliknij plusik i wybierz: Webhooks -> Custom mailhook. Mailhook to specjalny adres mailowy – kiedy wyślesz na niego wiadomość, uruchomi automatyzację.

Nadaj mu nazwę.

Skopiuj wygenerowany adres mailowy za pomocą przycisku „Copy address to clipboard”. To twój specjalny adres e-mail, na który będziesz wysyłał/wysyłała pliki do transkrypcji.

2. Dodaj moduł OpenAI

Najedź na ikonę modułu Webhooks, kliknij plusik i dodaj kolejny moduł: OpenAI -> Create a Transcription.

W sekcji „Connection” kliknij przycisk „Add”. Wpisz dowolną nazwę połączenia, wklej klucz API wygenerowany w Kroku 1 oraz Organisation ID (znajdziesz je na platformie OpenAI w zakładce Organization -> General). Zapisz ustawienia, klikając w „Save”.

Moduły w automatyzacji przesyłają między sobą różne zestawy informacji, tzw. obiekty. Możesz je zobaczyć, klikając na jakieś pole w formularzu konfiguracji modułu. Na przykład, kiedy klikniesz pole „File Name”, wyświetli się okno z listą obiektów, które moduł OpenAI odebrał z modułu Webhooks. Obiekty z modułu Webhooks przechowują informacje, które zostały przesłane w mailu wysłanym na mailhook. Np.:

  • Date to data wysłania wiadomości,
  • Subject to tytuł maila,
  • Sender to dane o nadawcy.

Załącznik z plikiem do transkrypcji znajduje się w obiekcie o nazwie „Attachments”.

Jako „File Name” wybierz „File Name” z obiektu „Attachments”, a jako „File Data” – „Data”.

W sekcji „Prompt” wpisz polecenie dla OpenAI – czyli informację, co OpenAI ma zrobić z otrzymanym plikiem video. Na przykład: Przygotuj transkrypcję tego video.

W sekcji „Response format” wybierz Text.

Kliknij opcję „Show advanced settings”, aby wyświetlić zaawansowane opcje.

W sekcji „Temperature” możemy określić, jak bardzo dosłowna powinna być odpowiedź. Im wyższa wartość – tym odpowiedzi będą bardziej zróżnicowane i kreatywne. Spróbuj na początek ustawić wartość 0.2.

Zapisz ustawienia, klikając „OK”.

3. Zapisz wygenerowaną transkrypcję w pliku na Dysku Google

Kliknij plusik i dodaj kolejny moduł: Google Docs -> Create a Document.

W sekcji „Name” wpisz tytuł, jaki ma mieć plik z gotową transkrypcją.

W sekcji „Content” wybierz obiekt „Text” z modułu OpenAI.

W sekcji „New Document’s Location” wybierz folder na Dysku Google, stworzony w Kroku 2.

Zapisz ustawienia, klikając „OK”.

4. Pobierz plik z transkrypcją z Dysku Google

Dodaj kolejny moduł: Google Drive -> Download a File.

W sekcji „Enter a File ID” wybierz opcję „Enter manually”.

W skecji „File ID” wybierz „Document ID” z modułu Google Docs.

Zapisz ustawienia, klikając „OK”.

5. Odeślij plik z transkrypcją do nadawcy

Dodaj kolejny moduł: Gmail -> Send an Email.

W sekcji “To” wybierz obiekt Sender -> Email address z modułu Webhooks.

W sekcji „Subject” wpisz dowolny tytuł wiadomości.

W sekcji „Attachments” kliknij „Add an attachment”. Powinna być zaznaczona opcja “Google Drive – Download a File”.

Zapisz ustawienia, klikając „OK”.

6. Zapisz i aktywuj scenariusz

Zapisz scenariusz, klikając w ikonkę dyskietki, znajdującą się na dole ekranu.

Aktywuj scenariusz, klikając opcję „Immediately as data arrives”.

I gotowe!

Krok 4. Przetestuj automatyzację

Kliknij opcję „Run once”, znajdującą się w lewej dolnej części ekranu – scenariusz zostanie uruchomiony w trybie czuwania, dzięki czemu będziesz miał/miała podgląd na żywo pokazujący, który moduł jest aktualnie wykonywany.

Wyślij e-mail na adres mailhooka wygenerowany w Kroku 1, w załączniku przesyłając plik wideo. Uwaga! Rozmiar pliku nie może przekraczać 25 MB.

W zależności od wielkości pliku oraz szybkości połączenia internetowego, w ciągu maksymalnie kilku minut powinieneś/powinnaś otrzymać e-mail z gotową transkrypcją.

Po wykonaniu scenariusza powinieneś/powinnaś:

  1. Otrzymać e-mail z plikiem transkrypcji w załączniku.
  2. Na Dysku Google zobaczyć wygenerowany plik z transkrypcją.

Krok 5. Dodaj ścieżki do generowania postów i wpisów na bloga

Do tego scenariusza można dodać kolejne ścieżki, np. wygenerowanie na podstawie transkrypcji:

  • postów do wykorzystania w mediach społecznościowych,
  • wpisu na blog.

1. Dodaj router

Router to specjalny moduł, który pozwala rozdzielić proces automatyzacji na kilka różnych ścieżek.

Kliknij prawym przyciskiem myszy na kropki łączące moduł OpenAI z modułem Google Docs. Wybierz opcję „Add router”. Najedź na ikonkę routera i kliknij plusik.

2. Dodaj moduł do generowania postów na Facebooka

Dodaj moduł OpenAI -> Create a Completion (Prompt).

W sekcji „Model” wybierz model sztucznej inteligencji, z której chcesz skorzystać.

W sekcji „Messages” kliknij opcję „Add message”.

W polu „Role” ustaw wartość „User”.

W polu „Text content” wpisz prompt, czyli polecenie, jakie ma wykonać sztuczna inteligencja.

Zapisz ustawienia, klikając „OK”.

3. Zapisz wygenerowane posty na Dysku Google

Najedź na moduł OpenAI do generowania postów i kliknij „Add another module”.

Z listy wybierz moduł Google Docs -> Create a Document. Tak jak poprzednio, uzupełnij nazwę, pod jaką ma być zapisany plik. W sekcji „Content” wybierz obiekt „Result” z modułu OpenAI – będzie to zawartość pliku.

W sekcji „New Document Location” wybierz folder, w którym ma zostać zapisany plik.

Zapisz ustawienia, klikając „OK”.

4. Dodaj moduł do generowania wpisu na blog

Analogicznie, wzorując się na instrukcji z punktu 2 i 3 możesz stworzyć ścieżkę do generowania wpisu na blog:

Krok 6. Przetestuj automatyzację dla nowych ścieżek

Kliknij opcję „Run once” – scenariusz zostanie uruchomiony w trybie czuwania, dzięki czemu będziesz miał/miała podgląd na żywo pokazujący, który moduł jest aktualnie wykonywany.

Wyślij e-mail na adres mailhooka wygenerowany w kroku 1, w załączniku przesyłając plik video.

Po wykonaniu scenariusza powinieneś/powinnaś:

  1. Otrzymać mail z plikiem transkrypcji w załączniku.
  2. Na Dysku Google zobaczyć wygenerowane pliki

a. Plik z transkrypcją.
b. Plik z postami.
c. Plik z wpisem na blog.

Czas na dostosowanie treści wygenerowanych przez AI

Jeśli zechcesz wykorzystać treści wygenerowane w trakcie automatyzacji, pamiętaj, aby przed publikacją je przejrzeć i doszlifować. Potraktuj je jako szkic z pomysłem, który możesz dopasować do potrzeb organizacji. Zweryfikuj ich rzetelność, dopasuj styl do stylu komunikacji twojej organizacji i dodaj im bardziej „ludzkiego” charakteru, żeby twoi odbiorcy mieli poczucie, że stoi za nimi prawdziwy człowiek.

Recykling treści i automatyzacja – podsumowanie

Organizacje często tworzą wiele bardzo wartościowych treści. W dobie szybkiej informacji i chaosu komunikacyjnego mogą one jednak również szybko znikać z pola widzenia odbiorców. Dlatego jeśli chcemy przedłużyć widoczność na przykład tworzonych przez nas materiałów edukacyjnych, możemy wypróbować tzw. recykling treści – mechanizm tworzenia treści z jednego materiału w wielu innych formatach. Automatyzacja może znacznie przyspieszyć ten proces i uwolnić dla nas więcej czasu.

Inne materiały, które Cię zainteresują:

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: