Posty na social media w kilkanaście sekund, artykuł blogowy w mniej niż minutę, a do tego kompletna identyfikacja wizualna bez pomocy grafika – to wszystko (i jeszcze więcej) potrafi AI! Czy wyskakująca z lodówki sztuczna inteligencja to ciągle zabawa, już obawa czy może po prostu szansa na realne wsparcie dla organizacji pozarządowych?
Sztuczna inteligencja w organizacji pozarządowej
Czy wstęp do tego artykułu został napisany przez sztuczną inteligencję? Nie, ale mógłby zostać. Tworzenie tekstów, generowanie pomysłów, a nawet przygotowywanie grafik wyłącznie na bazie opisu to tylko wybrane możliwości AI, które można wykorzystać w działaniach marketingowych.
Nie od dzisiaj technologia jest ratunkiem, kiedy na pokładzie brakuje rąk do pracy, ale w ostatnich tygodniach ten trend jest wyraźniejszy niż kiedykolwiek wcześniej.
Na rynku pojawiło się mnóstwo narzędzi, opartych o sztuczną inteligencję, w tym m.in. DALL-E2 i Midjourney (narzędzia do generowania obrazów na podstawie instrukcji tekstowych) oraz bijący rekordy popularności Chat GPT, o którym można przeczytać w artykule Kamila Śliwowskiego: Sztuczna inteligencja w praktyce. Jak korzystać z ChatGPT?.
Możemy domniemać, że to dopiero początek rewolucji. Udostępnione do publicznego użytku aplikacje są nieustannie rozwijane, a na pewno pojawią się też nowe narzędzia, jak np. chatbot Bard, testowany już od dłuższego czasu przez Google. Co więcej, elementy sztucznej inteligencji spotkamy także w obrębie znanych i lubianych programów jak Canva (funkcja „text to image”).
Jak zacząć swoją przygodę z AI?
Samodzielne testowanie narzędzi jest najlepszym sposobem na odkrywanie ich możliwości i ograniczeń, przy jednoczesnym nabywaniu nowych kompetencji cyfrowych. Dobrym wyborem na start jest intuicyjny i cieszący się ogromną popularnością ChatGPT. Podstawowa wersja systemu jest w Polsce (w momencie pisania tekstu) bezpłatna. Z narzędzia można korzystać po zarejestrowaniu na stronie OpenAI, a w ramach tego samego konta udostępnione są także inne programy, m.in. DALL-E 2 do generowania grafik.
Dla osób poszukujących specyficznych i mniej znanych rozwiązań powstały specjalne wyszukiwarki narzędzi opartych na AI np. aitools.fyi oraz Futuropedia. Za ich pośrednictwem można łatwo i szybko znaleźć m.in. programy do pracy na plikach audio i wideo.
ChatGPT – Twój osobisty asystent
W skrócie ChatGPT – jak sam o sobie pisze – jest sztuczną inteligencją stworzoną do rozmowy z ludźmi i pomocy im w różnych zadaniach. Potrafi odpowiadać na pytania w obrębie jednego wątku, co pozwala na szybkie pozyskiwanie kilku wariantów tekstu czy przeprowadzenie jednoosobowej burzy mózgów.
Powiernik, doradca, a nawet strateg
ChatGPT nie jest w stanie myśleć, ale potrafi przetworzyć i analizować dużą ilość danych, a tym samym podpowiadać różne rozwiązania i wspierać w procesie generowania pomysłów. Za pomocą nowoczesnego systemu można zweryfikować:
- strategiczne założenia organizacji,
- oczekiwania i potrzeby grup docelowych (tzw. person),
- potencjalne miejsca styku z marką (kanały komunikacji),
- a nawet elementy identyfikacji wizualnej.
W tworzeniu poleceń pomocne może być narzędzie QuickRef.ME, czyli zbiór przykładowych promptów.
Jeżeli to, co generuje AI, nie jest satysfakcjonujące – można dopytywać i drążyć temat, tworząc kolejne prompty.
Jest tylko jedna rzecz, o której koniecznie trzeba pamiętać – bot nie zawsze mówi prawdę. Co więcej, na zadane pytania odpowiada pewnie i przekonująco, co może wprowadzić w błąd laika. Dlatego dzisiaj jeszcze nie zastąpi kontaktu ze specjalistami, ale może znacznie ułatwić i przyspieszyć pracę, a także przedstawić problem w szerszej perspektywie.
Social media specialist i copywriter w jednym
Jedną z najbardziej czasochłonnych prac związanych z marketingiem jest tworzenie treści. Wypełnienie treścią platform społecznościowych, prowadzenie bloga na stronie internetowej czy wysyłka regularnego newslettera to zadania przekraczające możliwości jednej osoby – chyba, że ma do pomocy AI.
Niezbędnym etapem pracy twórczej jest generowanie pomysłów i układanie harmonogramów publikacji. Do tej pory, oprócz własnej wyobraźni, pomocne były narzędzia takie jak AnswerThePublic, planer słów kluczowych Google i kalendarz. Dzisiaj gotowe pomysły może generować w tabeli ChatGPT.
Nie wszystkie pomysły w pierwszej wersji spełnią oczekiwania, ale im więcej danych otrzyma bot, tym lepiej dopasuje przykłady. Podczas „dyskusji” można sprecyzować rodzaj świadczonych usług, segment potencjalnych odbiorców, czy styl dotychczasowej komunikacji. Skuteczne będzie też po prostu wskazanie, które pomysły należy wymienić.
ChatGPT potrafi również tworzyć kompletne treści poszczególnych postów w różnych wariantach, np. uwzględniając przedziały wiekowe odbiorców. Jest to funkcja szczególnie przydatna podczas tworzenia personalizowanych reklam. Asystenta można także poprosić o plan kampanii w mediach społecznościowych. Wygenerowana odpowiedź zazwyczaj nie będzie doskonała (np. uwzględni nieistniejące już cele reklamowe), ale może stanowić solidną bazę do samodzielnego udoskonalania.
Wyzwaniem dla bota nie są także dłuższe treści, np. tekst newslettera czy blogowy artykuł. Otrzymany materiał powinien być jednak traktowany bardziej jako wzór niż gotowy produkt. Weryfikacja poprawności i stylu, a także adaptacja tekstu do własnych potrzeb jest niezbędna. Póki co lepszym pomysłem wydaje się korzystanie ze sztucznej inteligencji nie do generowania całych długich tekstów, ale do pomocy przy tworzeniu ich fragmentów.
Zamiast samodzielnie wymyślać reprezentatywne przykłady dla danego zagadnienia, można poprosić o to ChatGPT. Narzędzie potrafi też podpowiadać synonimy, sprawdzać definicję wyrażeń, a także opracowywać tłumaczenia. Sztuczna inteligencja może podsunąć też pomysły na ciekawe nagłówki, tematyczne hasztagi, a nawet dopasowane do tematu emoji.
Wsparcie graficzne
Rozpowszechnienie się intuicyjnego i w podstawowej wersji darmowego programu graficznego Canva spowodowało, że poziom estetyki grafik udostępnianych w mediach społecznościowych znacznie się podniósł. Obecnie mamy do czynienia z kolejnym krokiem milowym w tej materii – popularyzacją narzędzi AI do generowania obrazów zaledwie w kilkanaście sekund, wyłącznie na podstawie opisów.
DALL-E 2 – grafik w Twoim biurze
Jednym z narzędzi do tworzenia realistycznych grafik, wykorzystujących sztuczną inteligencję, jest DALL-E 2. Zarejestrowani na stronie OpenAI użytkownicy otrzymują 50 kredytów na start (do wykorzystania w ciągu miesiąca) i po 15 na każdy kolejny. Kredyty uprawniają do generowania obrazów na podstawie opisu oraz do ich edycji. System umożliwia także wgranie własnych zdjęć i ich obróbkę na podstawie promptu.
Przykładowe obrazy wygenerowane przez DALL-E 2
Midjourney – zaprojektuje to, co wymyślisz
Pierwszy kontakt z Midjourney, czyli kolejną aplikacją do tworzenia grafik, może być mniej intuicyjny. Konieczne jest założenie konta na platformie komunikacyjnej Discord, a następnie dołączenie do wersji beta narzędzia poprzez stronę midjourney.com. Po otrzymaniu dostępu do serwera, po lewej stronie można wybrać jeden z kanałów #newbies-, gdzie widoczne będą obrazy generowane przez innych użytkowników.
W celu stworzenia własnych ilustracji w pasku na dole należy wpisać hasło „/imagine” oraz prompt, czyli instrukcję jak ma wyglądać dzieło. Prośba może być podana w formie haseł lub bardzo dokładnego opisu, najlepiej w języku angielskim. System wygeneruje cztery obrazki, które następnie można edytować za pomocą komend U i V. Dla nowych użytkowników dostępnych jest 25 prób, po wykorzystaniu limitu trzeba wykupić subskrypcję.
Midjourney potrafi wygenerować grafikę do social mediów, logo, czy nawet przykładową wizualizację interfejsu strony internetowej. Im dokładniejsza instrukcja (może zawierać linki do materiałów), tym bardziej precyzyjny wynik. Jeżeli jednak zabraknie Ci pomysły na opis… pamiętaj, że możesz o niego poprosić ChatGPT!
Przykładowe obrazy wygenerowane przez Midjourney. Za pomocą komend U i V można je udoskonalać.
Zabawa, obawa czy realne wsparcie?
Pierwszy kontakt z narzędziami AI często przypomina zabawę – dyskusje z botem i artystyczne próby są bardzo wciągające! Po pewnym czasie przychodzi refleksja i zrozumienie, jak bardzo narzędzia mogą pomóc w codziennej pracy.
Zachwyt jednak równoważy się z obawami, bo czy w ostatecznym rozrachunku sztuczna inteligencja nie doprowadzi do wyeliminowania niektórych zawodów lub do nadmiaru treści?
Niezależnie od tego, w jakim kierunku rozwinie się technologia, bagatelizowanie lub ignorowanie jej nie jest najlepszym rozwiązaniem. Właściwsze wydaje się jej oswojenie i podjęcie próby wykorzystania. Każde narzędzie, które pozwoli działać organizacjom jeszcze skutecznej, warte jest uwagi.
Inne teksty, które Cię zainteresują: