Za treści, które wyświetlają się na naszych indywidualnych tablicach (w tzw. feedzie) w mediach społecznościowych, odpowiadają algorytmy. To zestawy reguł, które na podstawie naszych aktywności (np. polubienie czegoś, skomentowanie, obejrzenie czy kliknięcie), tworzą nasz profil i podsuwają treści, które potencjalnie mogą nam się spodobać. A gdyby tak spróbować uciec algorytmom: wyczyścić to, co o nas wiedzą i zacząć od nowa? Jesteś ciekawy/-a, jakie treści zaczęłyby się wtedy pojawiać w twoim feedzie? Jeśli tak, wypróbuj Feeds Reboot – zrestartuj algorytmy i odzyskaj kontrolę nad tym, co widzisz w Internecie.
Feeds Reboot: co to takiego?
Feeds Reboot to termin wymyślony przez Davida Pierce’a, który w artykule Your internet life needs a Feeds Reboot — here’s how to do it sugeruje, aby regularnie restartować algorytmy, które podsuwają nam treści w różnych mediach społecznościowych, serwisach streamingowych i aplikacjach informacyjnych. W jego wypadku jest to raz do roku, ale możesz robić to tak często jak chcesz wyrwać się z pętli automatycznych rekomendacji.
Dlaczego? Ponieważ, po pierwsze, nie wiemy dokładnie, jak one działają, tj. na jakiej podstawie tworzą nasz profil i jaki wpływ możemy mieć na ten proces. Po drugie – algorytmy niekoniecznie trafiają w nasze gusta: może być tak, że treści, które nam proponują, już nas nie interesują, albo się przedawniły. Mogą także sprawiać, że przeoczymy treści, które są dla nas istotne. Wg badania przeprowadzonego przez Fundację Mozilla, osoby oglądające żałują aż 71% wideo, których obejrzenie rekomendował algorytm YouTube.
Stąd Feeds Reboot – próba przywrócenia “ustawień fabrycznych” i rozpoczęcia procesu “uczenia” algorytmów od nowa. Pierce przekonuje, że dzięki stosowaniu takiego zabiegu za każdym razem na nowo odkrywa, jak interesującym narzędziem może być Internet.
Feeds Reboot: jak zresetować algorytmy?
David Pierce proponuje trzy działania:
- Following Audit – przegląd obserwowanych stron i profili,
- Mass Archive – porządki w treściach do przeczytania/obejrzenia/posłuchania “na później”,
- Feeds Reboot Pro Max – resetowanie algorytmów na konkretnych platformach, w serwisach i aplikacjach.
Audyt obserwowanych osób i stron
Following Audit polega na przeanalizowaniu obserwowanych treści i sprawdzeniu, czy nadal są dla ciebie interesujące, m.in.:
- profile i strony w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Medium, etc.),
- kanały RSS (przechowywane np. w Feedly),
- kanały na Slack i Discord,
- newslettery.
Jeśli nie są – przestań je obserwować.
Porządkowanie treści
Mass Archive to zrobienie porządków w różnego rodzaju materiałach zostawionych “na później”, np.
- e-mailach,
- aplikacjach typu Pocket, w których przechowujesz artykuły do przeczytania “w wolnej chwili”,
- zakładkach w przeglądarce internetowej,
- notatkach i plikach, z których przez lata nie korzystałeś/-aś.
Restart feedu w wersji rozszerzonej
Feeds Reboot Pro Max polega na zrestartowaniu algorytmów na konkretnych platformach, w serwisach i aplikacjach – m.in. przejrzeniu historii aktywności i zmianie ustawień reklam.
Facebook w 2022 roku ogłosił, że News Feed zmienia nazwę na Feed: oficjalnie przestaje być strumieniem wyświetlającym najnowsze posty w kolejności chronologicznej i zamienia się w strumień wyświetlający to, co uzna za ciekawe dla ciebie (tzw. feed algorytmiczny – algorithmic feed).
Dlatego jeśli chcesz Facebookowi dać znać, co jest dla ciebie interesujące (lub przeciwnie, przestać informować go o tym), wypróbuj następujące działania:
- Wybierz treści, które chcesz widzieć na swojej tablicy: Kliknij w ikonę menu (trzy poziome kreski w prawym górnym rogu), a następnie wybierz: Ustawienia (ikona zębatki w prawym górnym rogu) -> Czas spędzony na Facebooku (w sekcji Preferencje) -> Wykorzystaj lepiej czas -> Preferencje dotyczące Aktualności.
- Wybierz tematy reklam: Kliknij w ikonę menu (trzy poziome kreski w prawym górnym rogu), a następnie wybierz: Ustawienia (ikona zębatki w prawym górnym rogu) -> Preferencje reklamowe (w sekcji Uprawnienia) – w poszczególnych zakładkach (Reklamodawcy, Tematy reklam, Ustawienia reklam) możesz m.in. ukryć reklamy od wybranych reklamodawców.
- Wyczyść swoją aktywność spoza Facebooka (czyli informacje, które firmy i organizacje udostępniają Facebookowi na temat twoich interakcji z nimi, takich jak odwiedzenie ich witryny internetowej lub skorzystanie z ich aplikacji): Kliknij w ikonę menu (trzy poziome kreski w prawym górnym rogu), a następnie wybierz: Ustawienia (ikona zębatki w prawym górnym rogu) -> Aktywność poza Facebookiem (w sekcji Uprawnienia) -> Wyczyść Historię (w sekcji Opcje dotyczące aktywności).
- Przejrzyj dziennik swoich aktywności: Kliknij w ikonę menu (trzy poziome kreski w prawym górnym rogu), a następnie wybierz: Ustawienia (ikona zębatki w prawym górnym rogu) -> Dziennik aktywności (w sekcji Twoje informacje).
- Kiedy przeglądasz feed, przy każdym poście możesz kliknąć w trzy poziome kropeczki w prawym górnym rogu i wybrać np. “Ukryj post”, aby wyświetlać mniej postów podobnych do tego, albo “Ukryj wszystko od…”, aby ukryć wszystkie posty danej osoby lub strony.
- Sprawdź, jakie tematy reklam są wyświetlane na twojej tablicy: Wejdź w zakładkę Twój profil -> kliknij w ikonę menu (trzy poziome kreski w prawym górnym rogu), a następnie wybierz: Ustawienia -> Reklamy -> Tematy reklam. Jeśli chcesz ograniczyć wyświetlanie reklam z danego tematu, kliknij na nazwę tematu i wybierz opcję “Wyświetlaj rzadziej”.
- Możesz także przejrzeć swoją aktywność (m.in. interakcje z innymi profilami: polubienia i komentarze): Wejdź w zakładkę Twój profil -> kliknij w ikonę menu -> wybierz Twoja aktywność.
- Wyświetlaj w feedzie posty w kolejności chronologicznej: Kliknij w logotyp Instagrama -> wybierz “Obserwujesz” – wyświetli się feed zawierający poukładane chronologicznie posty obserwowanych przez ciebie stron.
- Zdecyduj, jakie treści chcesz widzieć: Kliknij w ikonę swojego awatara -> wybierz z menu Ustawienia i prywatność -> Prywatność i bezpieczeństwo -> Treści, które widzisz – w tym menu możesz m.in. wybrać tematy, które cię interesują, zdecydować, czy powinny ci się wyświetlać wiadomości z twojej lokalizacji.
- Zamień feed algorytmiczny w chronologiczny: na stronie głównej kliknij w ikonkę gwiazdki i wybierz “Przejdź do najnowszych Tweetów”.
- Zmień ustawienia reklam: Kliknij w ikonę swojego awatara -> Ustawienia -> Dane reklamowe – w tym menu możesz m.in. wybrać kategorie zainteresowań i zdecydować, jakie twoje aktywności (z LinkedIn i spoza) platforma może analizować do celów reklamowych. Możesz również zupełnie wyłączyć wykorzystywanie danych z Twojego profilu do targetowania reklam. Nie będzie ich mniej, ale będą mniej precyzyjne.
YouTube
- Usuń wybrane filmy z historii: Kliknij w zakładkę Biblioteka (prawy dolny róg) i kliknij Wyświetl. Klikając w trzy kropeczki znajdujące się przy filmie, możesz go usunąć z historii – nie będzie wtedy brany pod uwagę podczas tworzenia rekomendacji.
- Wyczyść całą historię oglądania: Kliknij w swój awatar -> Ustawienia -> Historia i prywatność -> Wyczyść historię oglądania. Możesz także wejść w zakładkę Zarządzaj całą aktywnością, aby zupełnie wyłączyć zapisywanie twojej aktywności w historii YouTube.
Podsumowanie
Jeśli masz czasem wrażenie, że treści, które widzisz w mediach społecznościowych, są powtarzalne, albo zupełnie cię nie interesują – wypróbuj Feeds Reboot! Poświęcenie czasu na zrestartowanie ustawień algorytmów może sprawić, że znowu zaczniesz trafiać na ciekawe i inspirujące materiały, a chwile spędzane online przestaną wiązać się z uczuciem marnowania czasu. Powodzenia!
Dodatkowe materiały:
Your internet life needs a Feeds Reboot — here’s how to do it
How to Disable Algorithmic Feeds on Twitter, Instagram, and Facebook
How the Facebook Algorithm Works in 2022 and How to Make it Work for You