Przegląd profili na Instagramie, które EDUKUJĄ i robią to DOBRZE

Przegląd profili na Instagramie, które EDUKUJĄ i robią to DOBRZE

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Żyjemy w czasach, w których dzielenie się wiedzą i uczenie w sieci są jak pstryknięcie palcami, a dokładniej, kilka kliknięć. Oczywiście samo doświadczenie, wiedza i chęci nie wystarczą, by sprawnie i systematycznie zdobywać nowe umiejętności i uczyć swoich odbiorców. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się tym, którzy/re na Instagramie uczą i przekazują merytoryczne treści nt. edukacji seksualnej, zdrowia i ekologii w sposób godny naśladowania.

Nim przejdziemy jednak do przeglądu profili, chciałabym obalić mit pt. „Instagram to tylko millenialsi”. Grupa wiekowa użytkowników popularnego Insta rozrasta się. Jest wśród niej coraz więcej osób, które traktują medium jako główne miejsce zdobywania informacji, ale i wiedzy. Poniżej wykresowe potwierdzenie. 

Należy też pamiętać, że użytkowników mediów społecznościowych możemy podzielić na trzy grupy: 

  • publikujących i podglądających: jest to grupa najbardziej zaangażowana w społeczne, instagramowe życie. Tworzy swoje „grona kontaktów”, wzajemnie się poleca, obserwuje zmiany, często docenia dobre treści innych. Takich twórców warto wyłapywać i budować z nimi relacje. 
  • publikujących i niepodglądających: z moich obserwacji wynika, że to grupa bardzo często nastawiona jedynie na sprzedaż swoich produktów, czy usług. 
  • niepublikujących i podglądających: to grupa, dla której stworzyłam ten podział. To użytkownicy, którzy nie tworzą treści na Instagramie, ale płynnie się po nim przemieszają, obserwują twórczość innych i z chęcią czerpią wiedzę z publikowanych treści.

Jeśli masz zapamiętać tylko jedno zdanie z tego artykułu, niech będzie nim: Kiedyś mówiliśmy „na Facebooku praktycznie każdy zbuduje swoją społeczność”, dzisiaj to samo możemy powiedzieć o Instagramie. Więc nie zastanawiaj się więc dłużej, czy znajdziesz na Insta swoją społeczność. Myśl o tym, jak do niej dotrzeć i przekazywać jej treści, z których wiele będzie mogła się nauczyć. Teraz ze spokojem mogę zaprosić Cię na przegląd profili, które odnalazły już swoją ścieżkę do odbiorcy i nie tylko świetnie angażują widzów i widzki, ale też przekazują im mnóstwo merytorycznej wiedzy. 

Edukacja seksualna

Jeden z głównych tematów tabu zarówno w domach, jak i w szkole. Wbrew pozorom profile o tej tematyce dedykowane są nie tylko nastolatkom. Edukacją w tym zakresie zajmuje się wiele profili, od organizacji społecznych, przez seksuologów, po aktywistów i aktywistki. Temat seksualności jest trudny. Często wymaga gimnastyki w doborze materiałów i słów, aby nie naruszyć regulaminy portalu. 

@kasia_coztymseksem

Kasia porusza cały wachlarz tematów związanych z edukacją seksualną: od masturbacji, przez anatomię człowieka, po przemoc seksualną. To ważne i potrzebne tematy, które powinniśmy przyswajać na każdym etapie naszego życia.

Warto zwrócić uwagę na zabieg, który wykorzystuje Kasia, czyli napisy na zdjęciach. Przeglądając jej profil, możemy w łatwy sposób dotrzeć do konkretnych zagadnień. 

@kasia_coztymseksem

@sexedpl

Kampania edukacyjna, której Polska zdecydowanie potrzebuje. Wokół tematu edukacji seksualnej przez ostatnie lata nie dzieje się w naszym kraju za wiele. Całe szczęście, twórcy się nie poddają, dzięki czemu możemy w Internecie niezmiennie budować naszą świadomość np. na temat seksualności osób z niepełnosprawnościami:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FUNDACJA #SEXEDpl (@sexedpl)

ĆWICZENIE: Przejrzyj profil @sexedpl pod kątem „mechanizmów”, które wykorzystują w swojej komunikacji. To schematy działań, które mogą przydać się tobie i twojej organizacji. Jednym z takich przykładów może być tworzenie komunikacji razem ze społecznością – dzielenie się ich doświadczeniem – czasem anonimowo, czasem z wykorzystaniem ich wizerunku. 

@akcjamenstruacja

Czy znasz termin „ubóstwo menstruacyjne”? Tak? Brawo! Nie? Odsyłam na profil dziewczyn, które jako uczennice szkoły średniej, między przygotowaniami do matury, postanowiły się z tym tematem zmierzyć. Dla takich miejsc i takich osób będę nieustannie bronić Instagrama! 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Akcja Menstruacja (@akcjamenstruacja)

W przypadku tego profilu warto zwrócić uwagę na link w biogramie. Instagram ogranicza nam możliwość wyprowadzania społeczności „na zewnątrz” portalu, dlatego tak ważne jest zadbanie o łatwy dostęp do informacji. 

Akcja Menstruacja korzysta ze świetnego (bezpłatnego) narzędzia do zarządzania linkami linktr.ee. Jeśli potrzebujesz przekierować społeczność na różne strony np. profil na FB, do zbiórki i strony www, możesz zrobić to za pomocą linktr.ee.

@grupaponton

Edukacja seksualna to nie tylko tematy związane ze stosunkiem, ale też zdrowiem. Doskonale pokazują to działania Grupy Ponton!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Grupa Ponton (@grupaponton)

Ich profil przypomina magazyn/książkę, w której każdy temat jest przedstawiony w przejrzysty i jasny spójny sposób. 

@niedzwiecka_marta

Marta Niedźwiecka  – to jak sama o sobie pisze – terapeutka seksualności i relacji. W swoich działaniach w sieci wykorzystuje głównie formę podcastu, który nosi nazwę „O zmierzchu”. 

Pamiętaj, że sam Instagram nie wystarczy. Działania w sieci możemy, a nawet powinniśmy, łączyć. Jeśli tworzysz podcast, na Instagramie zbuduj społeczność, którą będziesz informować o nowych odcinkach. To również za pomocą tego portalu Twoi najwierniejsi fani (i nie tylko) mogą dzielić się Twoją twórczością dalej.

@cialopozytyw_polska

O temacie ciałopozytywności i bodyshamingu można by napisać odrębny artykuł, a nawet całą serię! Całe szczęście, wraz ze wzrostem wyidealizowanych kont w mediach społecznościowych, zaczęły na sile przybierać i te, które bronią naturalności.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by CIAŁOPOZYTYW (@cialopozytyw_polska)

Można rzec, że profil @cialopozytyw_polska dotyka bardziej budowania świadomości, ale często tego typu działania nierozerwalnie złączone są z edukacją. Poniżej przykład wpisu, który z jednej strony wspiera samoakceptację, a z drugiej edukuje. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by CIAŁOPOZYTYW (@cialopozytyw_polska)

@natalia_o_okresie

Instagram otworzył nas na temat menstruacji, oswajaniasię z krwią menstruacyjną, dał przestrzeń dziewczynkom do rozmów o tym, jak powiedzieć rodzicom o pierwszej miesiączce (w Internecie pojawia się mnóstwo komentarzy pt. „Jeszcze nie mam okresu, ale stresuję się, jak powiedzieć o tym mamie”, co wskazuje na braki w edukacji w tym zakresie w domu i w szkole). Kolejnym ważnym tematem są także zaburzenia menstruacyjne, czyli sytuacja, w której okresu nie mamy. Może to spotkać każdą kobietę, a nie każda kobieta ma tego świadomość. Dzięki Natalii jest szansa, że i w tym obszarze nasza wiedza się zmieni. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Natalia Mialik (@natalia_o_okresie)

Natalia już na starcie w swoim profilu zachęca do rozmowy. W biogramie zawarła informację „Holistyczny mentoring 1:1 DM (Direct Messages)” – to bardzo ważne, aby w tematach, które mogą być wstydliwe, zaoferować przestrzeń na rozmowę indywidualną. 

@natalia_o_okresie

 

Zdrowie 

Kolejny temat rzeka. W tej kategorii niesamowicie istotne jest zwrócenie uwagi na rzetelność informacji. Pamiętajmy, że w Internecie każdy może wykreować się na specjalistę, i o ile w przypadku np. edukacji z zakresu fotografii możemy źle zainwestować w niewłaściwy sprzęt, tak w przypadku zdrowia konsekwencje mogą być dużo poważniejsze. Nie zmienia faktu, że na Instagramie mamy dostęp do wiedzy, która wcześniej była zdecydowanie bardziej ograniczona. 

@paniodsnu

Profil szczególnie ważny w obecnych, pandemicznych czasach, gdy stres czyha za każdym rogiem. Napięcie wpływa na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne, co może objawiać się między innymi w zaburzeniach snu. Magdalena to encyklopedia snu! 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Magdalena Komsta (@paniodsnu)

@ane_ratownica

2020 spowodował, że nasza uwaga została mocno skierowana na służbę zdrowia, a także pierwszą pomoc, bezpieczeństwo, ochronę osobistą, ale też życie ratowników medycznych. Środowisko medyczne ma swoje mocne miejsce na Instagramie. Działają nie tylko dla siebie wzajemnie, ale też dla innych.

Ane pracuje i edukuje bardzo  szeroko, współpracuje z innymi twórcami. W trakcie pierwszej fali pandemii Covid-19 przejęła konto Maffashion, aby pokazać, jak wygląda praca ratownika medycznego w trakcie pandemii.

Przeczytaj także: W mediach społecznościowych można uczyć. Zobacz jak to robić na przykładzie pierwszej pomocy.

Ane łączy treści lifestylowe – pokazujące życie ratownika od kuchni – z dzieleniem się wiedzą nt. pierwszej pomocy. Zawsze trafia w punkt. Przykładem może być cykl stories nt. ochrony osobistej podczas strajków. 

@ane_ratownica

@psychoedu_

Ania tworzy na Instagramie bezpieczne miejsce do rozmowy o zdrowiu psychicznym, ale też pokazuje i podkreśla, jak ważne jest rozdzielenie świata online od offline. Instagram nie jest gabinetem psychologicznym, ani żadnym innym miejscem do konsultacji specjalistycznych. Może być za to zapalnikiem do podjęcia pewnych kroków w kierunku zadbania o siebie.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ania Cyklińska (@psychoedu_)

Przeglądając ten profil warto przyjrzeć się przejrzystości treści, od sekcji „Wyróżnione Stories”, po posty. Zadbaj o to budując swoje konto. Możesz potraktować je niczym stronę WWW.

@psychoedu_

@iwonacichosz 

Czy możemy nauczyć się w 100 procentach Polskiego Języka Migowego (PJM) na Instagramie? Pewnie nie, choć z technicznego punktu widzenia, byłoby to możliwe. Możemy za to nauczyć się kilku słów, czy wyrażeń, ale też poznać bliżej świat i zasady środowiska głuchych. Korki z PJM możecie zrealizować na profilu Iwony. Zajrzyjcie do wyróżnionych „PJM z Iwoną”.

@iwonacichosz

Ekologia

Jestem przekonana, że większość osób działających na rzecz dbania o środowisko podpisałaby się pod stwierdzeniem

Instagram nie naprawi świata. Dzięki niemu możemy jednak zarazić wielu nowych ludzi misją dbania o planetę. W tym temacie, jak w wielu innych, liczą się małe kroki!

Sama należę do osób, które ogrom świadomości i wiedzy, ale też przypominajek na temat ekologii, otrzymuje właśnie z Instagrama. 

@Ekopaulinagórska

Paulina Górska – ekoaktywistka i edukatorka – wykorzystuje Instagram do dzielenia się ekodobrem! Jej przekaz zawsze jest w punkt. Przypomina o drobnych, codziennych działaniach, o których większość osób w ogóle nie myśli. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Paulina Górska (@eko.paulinagorska)


Jeszcze trzy lata temu na szkoleniach mówiłam „Nie lubię grafik na Instagramie” – pokazywałam zaledwie trzy profile, które w tym temacie estetycznie mi odpowiadały. Instagram się zmienia, moje podejście również. Dzisiaj uważam, że od idealnych obrazków i estetycznego feedu ważniejszy jest przekaz i dostosowanie grafiki/zdjęcia do tego, czym chcemy podzielić się ze społecznością.

Czasem do wpisu wykorzystamy „idealne”, pozowane zdjęcie z sesji, czasem zrobimy coś na szybko telefonem, dopisujemy kilka zdań i uzyskujemy odpowiedni efekt. Zobaczcie, jak doskonale Paulina łączy i przeplata różne formy przekazu.

@Ekopaulinagórska

Warto też pamiętać o autentyczności. Jeśli poruszamy temat np. zanieczyszczenia środowiska – nie powinniśmy pokazywać pięknych zdjęć przepuszczonych przez Photoshopa.  

Jeśli brakuje Ci zdjęć i nie masz możliwości stworzyć własnych, skorzystaj np. z Unsplash.com. Znajdziesz tam mnóstwo bezpłatnych fotografii, które nie biją po oczach stockowym klimatem. 

@wielorazowka

Jeden z wielu przykładów tego, jak łączyć biznes z edukacją. @wielorazowka to profil internetowego sklepu Zero-Waste, który sprzedaje swoje produkty, poprzez edukację społeczności. Znajdziesz tam wiedzę między innymi na temat produktów wielorazowego użytku, czy ograniczania produkcji śmieci w codziennym życiu. Instagram daje nam możliwość sprzedawania nie tylko produktu, ale też naszej idei! Wykorzystaj to. 

@alebezplastiku

Profil tworzony przez Jacka to dla mnie doskonały przykład pokazujący, że każdy może zbudować społeczność wokół swojej osobowości. Na Instagramie wielu mówi o ekologii, ale każdy w trochę inny sposób. Cel: znaleźć swoją supermoc i wyróżnić się. Jacek w swojej komunikacji połączył fakty i poczucie humoru. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jacek Januszko (@alebezplastiku)

Na koniec

Przeglądając każdy z powyższych profili możecie dostrzec różnice w sposobie i formie komunikacji. Jaki z tego wniosek? Nie ma jednej, złotej zasady na tworzenie angażującej treści. Jeśli połączysz swoje umiejętności, będziesz obserwować zachowania społeczności na Instagramie i aktualne trendy oraz odważysz się na pokazanie tego, co Cię wyróżnia – jest ogromna szansa, że znajdziesz swój sposób na sukces.

Przeczytaj także:

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE
SKONTAKTUJ SIĘ Z REDAKTOREM

Michał Serwiński

698 059 620‬
michal.serwinski@frsi.org.pl

Michał Serwiński

698 059 620‬
michal.serwinski@frsi.org.pl

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
AUTOR WPISU
NEWSLETTER
NEWSLETTER