Jak tworzyć wideo za pomocą telefonu?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Instagram Stories, IGTV, TikTok, relacje na Facebooku, YouTube… mogłabym tak wymieniać jeszcze przez dwie linijki artykułu, ale po co? Skoro i tak już wszyscy wiemy, że chodzi o wideo. Gdy połączymy media społecznościowe, wideo i czasy mobile – rysuje się pytanie: Czy mogę tworzyć filmy wykorzystując jedynie aparat w telefonie? Tak. A jak? Kilka praktycznych wskazówek znajdziesz poniżej. W formie wideo również – w artykule o tej tematyce nie może ich zabraknąć.

 

Pion, czy poziom?

W mediach społecznościowych możemy publikować treści wideo w formacie pionowym, poziomym oraz kwadracie. Na pytanie „pion czy poziom?” odpowiem – „to zależy”. Nim rozpoczniesz nagrywanie, zastanów się w jakiej formie będziesz publikować je w sieci. Każdy rodzaj postu na Instagramie czy Facebooku, wymaga od filmu innych parametrów. Szczegółowe wytyczne od Facebooka znajdziesz tutaj.

facebook wideo formaty

Źródło: https://www.facebook.com/business/m/one-sheeters/video-requirements

Pamiętaj jednak o tym, że żyjemy w czasach mobile, co oznacza, że większość osób przegląda social media na telefonie. W tym kontekście treści, które publikujemy, lepiej prezentują się w większości przypadków w pionie, ponieważ film zajmuje wtedy większość lub 100 procent ekranu.

Jeśli jednak zdarzy Ci się, że np. w Instagram Stories musisz opublikować film w poziomie, możesz poinformować o tym swoją społeczność wcześniej.

vertical wideo czworonas

Oto jak @czworonas zapowiedziało na Instagram Stories treść w formacie horyzontalnym.

Jeśli wiesz już jakie formaty należy przygotować, czas zaplanować treść filmu. Tak, należy napisać scenariusz. O to jak to zrobić, zapytałam Karolinę Rojek.

 

Jak ogarnąć podstawowy scenariusz do nagrania wideo?

Scenariusz pomaga uporządkować to, co chcemy przekazać, ale też pomaga innym zrozumieć co siedzi w naszej głowie i jaką mamy wizję danego filmu. To wystarczy, by powiedzieć o nim, że jest bardzo ważny. Żeby zrobić podstawową wersję scenariusza, naprawdę wystarczy zapisać w punktach na kartce najważniejsze wątki, które chcemy przekazać, ile czasu chcemy na nie poświęcić itd. Tak, to takie proste. To pozwoli nam unikać dygresji, trzymać się tematu lub „nie spalić” jakiejś opowieści.

Kiedy nagrywam nawet dłuższe Insta Stories, nie robię już tego bez scenariusza, bo to po prostu nie ma sensu. Z nim jest szybciej, lepiej i wygodniej. Jeśli przygotowujemy dłuższy materiał (np. na YouTube), scenariusz pozwoli nam zaplanować dodatkowe ujęcia (tzw. przebitki), da nam przestrzeń do myślenia o muzyce czy postprodukcji i pozwoli logicznie zorganizować wypowiedzi osób, z którymi rozmawiamy. Da też wskazówki ekipie na planie, jeśli taką masz lub osobom, którym będziesz opowiadać o swoim pomyśle.

Rozpisz sobie swój film scena po scenie. Jeśli to będzie relacja z wydarzenia, zapisz najważniejsze punkty, np.:

  1. Gdzie jesteśmy, kto jest organizatorem, najważniejsi goście (logo),
  2. Występy na scenie (4 osoby) + słuchająca publiczność,
  3. Wypowiedź organizatora – cel wydarzenia,
  4. Ludzie, którzy się cieszą, że tam są,
  5. Zaplecze i kwestie techniczne, pokazanie sponsora X… i tak dalej.

Możesz po prostu zapisać wszystkie wątki i tematy, które chcesz, by znalazły się w Twoim filmie a następnie ułożyć je w takiej kolejności, jaka wydaje Ci się atrakcyjna. Możesz trzymać się schematów lub zaszaleć i spojrzeć na układ filmu z innej perspektywy. Potraktuj to jak układanie klocków. Ważne, żeby ostatecznie scenariusz był spójny, jasny, by kolejne elementy budowały opowieść. Takie podejście „z lotu ptaka” pozwoli Ci popracować jeszcze przed zdjęciami nad budowaniem historii, np. zaskoczeniem widza, poprowadzeniem go do jakiegoś nieoczekiwanego rozwiązania. No i jak dasz taki scenariusz operatorowi przed wydarzeniem… będzie Ci bardzo wdzięczny, a Ty dostaniesz dokładnie to, czego oczekujesz.

 

6 wskazówek dotyczących tworzenia filmów za pomocą telefonu

Wiesz już jaki format przygotować, masz scenariusz, telefon w ręce – czas na kręcenie. Poniżej kilka prostych wskazówek, które wpłyną na jakość Twoich nagrań.

Przetrzyj kamerkę

Nie byłabym sobą, gdybym nie rozpoczęła od najbardziej podstawowej zasady – przecieramy kamerę przed wykonaniem zdjęcia/nagrania. Co ważne, nie palcem (nie wspominałabym o tym, gdybym nie była świadkiem takich zachowań).

Zadbaj o światło

To bardzo ważny element. W wersji PRO, warto rozważyć oświetlenie profesjonalne. W domowych warunkach przy pomocy kilku lamp, jesteś w stanie stworzyć mini-studio. Jeśli to zbyt dużo na start – spokojnie. Zadbaj po prostu o to, aby tworzyć treści wideo przy świetle dziennym.

Dodatek: Czy w dwie minuty można przekazać masę wskazówek o oświetleniu rapując? Można.

 

„Cisza na planie!”

Dźwięk gra bardzo ważną rolę w odbiorze Twoich filmów. Zadbaj o to, aby podczas nagrań panowała cisza w Twoim otoczeniu. Jeśli mikrofon w telefonie nie spełnia Twoich oczekiwać, rozważ zakup mikrofonu zewnętrznego np. krawatowego. Mikrofon za ok 50 zł może znacząco poprawić jakość dźwięku. W trakcie montażu warto rozważyć także dodanie muzyki. Darmowy zbiór różnorodnych utworów gotowych do użytku w filmach znajdziesz np. tutaj. Pamiętaj, aby korzystać z legalnych źródeł.

Twórz różnorodne kadry

Wiesz już ze wskazówek Karoliny, że przemyślane nagrania do podstawa. Zaplanuj zarówno kadry z osobą, która wypowiada się w filmie, jak i ujęcia, które będą urozmaiceniem w filmie. Jeśli nagrywasz np. otoczenie/krajobrazy, pamiętaj, że lepiej nagrać kilka krótkich ujęć z różnych perspektyw i połączyć je w montażu w jeden dynamiczny film, niż próbować uwiecznić wszystko w jednym długim ujęciu. Jeśli nagrywasz np. film produktowy, w którym jest dużo treści mówionych, warto nagrać także kilka przebitek.

Przebitki, a co to takiego?

To ujęcia, np. węższe kadry, które prezentują np. sam produkt. Takie ujęcia możesz wmontować w film, aby pojawiały się zamiast „osoby mówiącej” – dźwięk pozostaje, ale zmienia się obraz. Taki zabieg wpłynie pozytywnie na dynamikę Twojego nagrania.

Estetyka

To jeden z najtrudniejszych elementów do wytłumaczenia, ponieważ ciężko określić ramy estetyki – to aspekt bardzo indywidualny, zahaczający o gusta. Postanowiłam jednak zaryzykować i delikatnie go „dotknąć”. Poniżej checklista elementów, o których warto pamiętać planując schludne a zarazem atrakcyjne kadry:

  1. Zadbaj o tło – zarówno w kontekście porządku, jak i celowego ułożenia tła pod nagranie, aby było ciekawe lecz nie rozpraszające. Zastanów się co jest w kadrze najważniejsze i właśnie to wyeksponuj.
  2. Pomyśl o kolorach – planując nagrania warto pomyśleć o kolorze koszulki, w przypadku Pań o makijażu, a także gadżetów, które pojawiają się w filmie. Znajdź środek między bezbarwnym obrazem, a festiwalem kolorów, a najlepiej dostosuj kolory do kolorów Twojej marki. Więcej o tym, jak efektywnie używać kolorów w marketingu znajdziesz tutaj. Najważniejsze, aby barwami świadomie zarządzać.
  3. Zerknij do lusterka – niby podstawa, a samej zdarzało mi się poprawiać ujęcia np. przez plamkę na kołnierzyku. Ułóż włosy, „przypudruj nos” ( dotyczy również Panów), popraw koszulę, uśmiechnij się do lusterka, aby upewnić się, że między zębami nie czyha niespodzianka, etc.
  4. Poproś o opinię – jeśli nie masz pewności co do kompozycji kadru, zrób zdjęcie i podeślij do kilku osób, aby podpowiedziały, czy czegoś ewentualnie nie zmienić.

Więcej o tworzeniu filmów za pomocą telefonu dowiesz się tutaj, tutaj i tutaj też.

 

Narzędziownik

Materiał nagrany na telefonie to dopiero połowa sukcesu, druga związana jest z montażem. To na tym etapie często dzieje się magia, która pozwala na wyprodukowanie niesamowitego filmu. Poniżej kilka przydatnych narzędzi, które Ci w tym pomogą..

Spark

To aplikacja, którą możesz wykorzystać zarówno do montażu, jak i samych nagrań. Plusem nagrywania materiału za pomocą Sparka jest to, że zapisujesz w telefonie jedynie te fragmenty, które uznasz za słuszne. Dzięki czemu nie zapychasz pamięci. Więcej o działaniu aplikacji dowiesz się z poniższego filmu.

 

Quik

Prosta aplikacja do montażu filmików z poziomu telefonu. Jej plusem jest szeroka gama animacji i przejść, które uatrakcyjnią Twoje nagranie.

 

Quik wykorzystuję najczęściej w przypadku filmów, w których dźwięk gra drugą rolę, czyli np. są to ujęcia przestrzeni. W przypadku filmów, w których mówię do kamery, gdzie to głos ma znaczenie, wybieram Inshot.

Inshot

Aplikacja wygrywa z Quikiem pod kątem możliwości edycji obrazu i dźwięku. Oferuje zdecydowanie więcej przydatnych funkcji jak np. ustawienie poziomu głośności zarówno dźwięku z nagrania, jak i ścieżki dźwiękowej.

 

WSKAZÓWKA: Fade in i Fade out – pozwalają na płynne wyciszenie rozpoczęcia i zakończenia ścieżki dźwiękowej.

Kinemaster

W czym wygrywa z Quikiem i Inshotem? Możliwością dodawania wspomnianych wcześniej przebitek! Więcej o tym jak z niej korzystać dowiesz się tutaj:

 

iMovie, HitFilm Express i wiele innych

Jeśli preferujesz pracę na większym ekranie – te programy będą dobrym rozwiązaniem. Więcej o Davinci Resolve dowiesz się tutaj. Wypróbuj również prosty i intuicyjny HitFilm Express.

Jeśli po powyższych wskazówkach w Twojej głowie pojawiła się motywacja do nagrań, ale dobija się również pytanie – jak rozpocząć tworzenie vloga w organizacji i czy ma to sens – pędzę z ratunkiem, a dokładniej pędzi z nim Ola Skorżyńska, której to pytanie zadałam.

 

Jak rozpocząć tworzenie vloga w organizacji? 3 wskazówki

1. Zastanów się, co chcesz przekazać swoim odbiorcom

Dokumentuj dotychczasowe działania albo kreuj nowe. Pomyśl o tym jakie działania podejmujesz – wypisz je i zdecyduj co najbardziej chcesz pokazać swoim odbiorcom. Dlaczego ludzie mieliby oglądać i udostępniać Twojego vloga? Stwórz coś co będzie przydatne dla widzów. Coś co sprawi, że będą chcieli udostępniać Twoje materiały. Pomyśl o tym, dlaczego udostępniasz filmy na swoim profilu na Facebooku czy Instagramie

W programie PROJEKTOR – wolontariat studencki „Vlog Zaprojektowani” tworzę już trzeci sezon. Żeby dać naszym obserwatorom inspiracje bądź rady stworzyliśmy 3 obszary po których regularnie się poruszamy. Jednym z nich jest (umowne) „30 sekund inspiracji”. To cykl, do którego zapraszamy gości z różnych instytucji czy organizacji, aby zainspirować młodzież do działania, a także do nauki. Oto przykład:

2. Postaw na radość z tworzenia

Nic nie otwiera drzwi do rozwoju tak jak radość i satysfakcja z działania. Dlatego jeśli chcesz, aby Twoje filmy były naturalne i autentyczne kieruj się pasją. Spróbuj połączyć swoje zainteresowania oraz tematy, na których Ci zależy z tym, co Twoi odbiorcy lubią najbardziej. Nie bój się eksperymentować i próbować różnych formatów, ale nie zapomnij o planowaniu i przewidywaniu przyszłości. Co wydarzy się dalej, jeśli zakończy się Twoja obecna seria albo przestaniesz korzystać z aktualnych tematów?

3. Przewiduj, zwracaj się na Ty i zachęć odbiorców do oglądania

Z góry zaplanuj to co zaproponujesz swoim odbiorcom, aby było Ci łatwiej możesz podzielić film na kilka cykli. Ważne jest, żeby wiedzieć co dana seria ma za sobą nieść i jak przygotowywać się do konkretnych nagrań. Nie zapominaj, aby zwracać się bezpośrednio do widzów, po prostu z nimi rozmawiaj! Zachęć ich do oglądania poprzez kulisowe materiały albo „zajawki” z konkretnych nagrań. Nie bój się dzielić tym co robisz!

W PROJEKTORze z tygodniowym wyprzedzeniem udostępniamy zapowiedź, bądź czołówkę Vloga Zaprojektowani. Przykład:

 

Na koniec

Wiesz, co finalnie jest najważniejsze? Zajawka! Jeśli tworzenie komunikacji w formie wideo będzie sprawiać Ci przyjemność, będziesz szukać nowych kadrów, rozwiązań, czy pomysłów – Twój odbiorca to odczuje. Tego właśnie Ci życzę.

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
AUTOR WPISU
TAGI
×