pierwsza-pomoc-w-sieci

W mediach społecznościowych można uczyć. Zobacz jak to robić na przykładzie pierwszej pomocy.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Internet stanowi doskonałe narzędzie do nauki, dosłownie wszystkiego – od lepienia wegańskich pierogów, przez szydełkowanie, po pierwszą pomoc. W tym artykule, na bazie dobrych praktyk dotyczących budowania świadomości o ratowaniu życia, pokażę Ci metody na angażujące przekazywanie wiedzy w sieci. Pssst… możesz wykorzystać te sposoby także w innych dziedzinach. 

Dostosuj komunikację do grupy odbiorców

Myśląc o strategii komunikacji w mediach społecznościowych, musimy zadać sobie kilka ważnych pytań dotyczących np. celu komunikacji, czy grupy odbiorców. Określając te obszary będziemy w stanie wybrać odpowiednie narzędzia, czy portale, które pomogą nam dotrzeć do społeczności i realizować naszą misję. Często, kiedy myślimy o celu komunikacji, w głowie pojawia nam się kilka pozycji, które możemy realizować na różnych platformach.

Przykład:

  • Budowanie świadomości na temat pierwszej pomocy: Facebook, Instagram, TikTok 
  • Sprzedaż szkoleń z zakresu pierwszej pomocy: Facebook, Instagram, LinkedIn

TikTok może nie być odpowiednim miejscem do realnej sprzedaży szkoleń, za to w kontekście budowania świadomości i edukowania, sprawdzi się świetnie. Należy jednak pamiętać, aby tworzyć tam treści dostosowane do „kultury” tego portalu.

@redcrosscanadaDo you know first aid? Yeah? Nope? Watch to find out! ##choices ##firstaid ##workdfirstaidday♬ Choices (Yup) – E-40

@instalekarz4 lekcja anatomii z Instalekarz – Nadgarstek ##lekcjaanatomii ##lekcjezinstalekarz♬ Backyard Boy – Claire Rosinkranz

Więcej nt. TikToka oraz tego, jak można wykorzystywać go do celów społecznych przeczytasz tutaj

Jeśli określiłeś/aś swoją grupę odbiorców, pamiętaj też o dostosowaniu języka komunikacji np. do wieku. Pierwsza pomoc to temat poważny, ale możesz przekazać go w lekki sposób:

 

Baw się formą, baw się z odbiorcą – dosłownie

Ogranicza Cię jedynie wyobraźnia – to dosyć oklepane hasło, ale pasuje do tego punktu idealnie. Portale społecznościowe to doskonałe narzędzie do eksperymentowania. Za ich pomocą możemy relacjonować nasze działania, informować odbiorców o aktualnościach, ale też bawić się z nimi tworząc treści stricte dla tej przestrzeń w sieci. Jak zaprezentować grę, a także uczyć pierwszej pomocy? Graj z odbiorcami – po prostu.

AEDMAX.pl stworzyło grę „TABU ratownicze”, która ma zachęcać ludzi do rozmów o pierwszej pomocy z najbliższymi. Karcianka jest też świetnym pretekstem do zabawy w sieci. Odpal transmisję LIVE i baw się.

tabu-ratownicze

 

Wykorzystaj metody e-learningu  

2020 rok nauczył nas wiele na temat wykorzystywania możliwości Internetu w naszym życiu. Jednym z obszarów, gdzie okazał się pomocny jak nigdy dotąd, jest e-learning. Przekonali się do niego zarówno szkoleniowcy, eksperci jak i odbiorcy. Wykorzystaj to w swoich działaniach.

Myśląc o zorganizowaniu szkolenia online np. w formie LIVE na Facebooku, pamiętaj, że:

1. Wydarzenia online należy w tym momencie traktować dokładnie tak samo, jak  wydarzenia offline – poinformuj społeczność wcześniej o terminie, aby uczestnicy mogli zapisać go w kalendarzu.

2. LIVE możesz przeprowadzić na kilka sposobów, np.:

  • Rozmowa z gościem/ekspertem;
  • Q&A – społeczność zadaje pytania, ekspert odpowiada (tutaj warto przygotować się na sytuację, w której pytań na początku nie będzie);
  • Forma webinarium z prezentacją – przeprowadzona np. na zewnętrznej platformie jak Clickmeeting czy Zoom i udostępniana na Facebooku;

3. Wydarzenia online rosną w ostatnim czasie jak grzyby po deszczu, dlatego warto rozważyć zapisanie i udostępnienie nagrania, aby uczestnicy mogli zobaczyć je w późniejszym terminie. 

4. Edukować możesz również za pomocą krótkich form wideo. Świetnym przykładem będzie tutaj akcja zorganizowana przez Centrum Treningowe AdrenaLTika, które na jeden dzień przejęło Instagram Stories Maffashion pokazując dzień z życia medyka!

Przejęliśmy Instagrama Maffashion, by pokazać pracę ratowników medycznych

 

Zapomnij o broszurach, jesteś w mediach społecznościowych – zrób to inaczej!

Plakaty, ulotki, broszury… zapomnij o tym. Świat mediów społecznościowych rządzi się swoimi prawami w temacie grafik i strefy wizualnej. Coraz popularniejsze stają się też notatki wizualne, które mogliście zobaczyć m.in. na Facebooku Sektora 3.0. Wizualną formę przekazu możesz wykorzystać do szerzenia idei, czy dzielenia się ciekawostkami. Zerknij na profil Maska Dla Medyka. To treści, które się „klikają”. 

maska dla medyka

Podsumowując, nie ma jednej złotej zasady na edukowanie i tworzenie angażującej komunikacji w sieci. Jeśli chcesz robić to dobrze: dostosowuj swoje materiały do konkretnych odbiorców, eksperymentuj z formą, baw się i połóż szczególny nacisk na dopracowanie treści wizualnych. A co poza tym?

  • inspiruj się – obserwuj jak robią to inni, szukaj pomysłów na swoją komunikację, nie duplikuj, ale obserwuj mechanizmy;
  • testuj – na sukces Twojej komunikacji wpływ ma wiele czynników, jeśli jeden schemat sprawdził się u innych, nie oznacza to, że musi być tak u Ciebie i to też jest w porządku. Kto nie ryzykuje, ten nie robi zasięgów;
  • nie rezygnuj – pamiętaj, że post, który stworzysz w pięć minut, może mieć dużo większe zaangażowanie niż najbardziej dopieszczona treść na świecie – tak się zdarza, warto się tym zafascynować, przeanalizować i… ⬇
  • wdrażaj zmiany – media społecznościowe to nieustająca zmiana, nawet jeśli pewien schemat komunikacji działa obecnie, po pewnym czasie będzie wymagał odświeżenia. Społeczność dzisiaj szybko się nudzi. Analizuj swoje działania, obserwuj zachowania odbiorców, wprowadzaj zmiany świadomie. 

 

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
AUTOR WPISU
×