Logo Sektor 3.0
BLOG
pierwsza-pomoc-w-sieci

Komunikacja i edukacja w social mediach na przykładzie pierwszej pomocy

Internet stanowi doskonałe narzędzie do nauki, dosłownie wszystkiego – od lepienia wegańskich pierogów, przez szydełkowanie, po pierwszą pomoc. Przemyślana komunikacja w social mediach jest tu niesłychanie ważna. Jedni mówią o niej pop edukacja, uważając za gorszy rodzaj nauki. Dla innych to nowoczesna edukacja, na którą nie warto się obrażać. W tym artykule, na bazie dobrych praktyk dotyczących budowania świadomości o ratowaniu życia, pokażę Ci metody na angażujące przekazywanie wiedzy w sieci. Pssst… możesz wykorzystać te sposoby także w innych dziedzinach. 

Dostosuj komunikację w mediach społecznościowych do grupy odbiorców

Myśląc o strategii komunikacji w mediach społecznościowych, musimy zadać sobie kilka ważnych pytań dotyczących np. celu komunikacji, czy grupy odbiorców. Określając te obszary, będziemy w stanie wybrać odpowiednie narzędzia, czy portale, które pomogą nam dotrzeć do społeczności i realizować naszą misję. Często, kiedy myślimy o celu komunikacji, w głowie pojawia nam się kilka pozycji, które możemy realizować na różnych platformach.

Przykład:

  • Budowanie świadomości na temat pierwszej pomocy: Facebook, Instagram, TikTok 
  • Sprzedaż szkoleń z zakresu pierwszej pomocy: Facebook, Instagram, LinkedIn

TikTok może nie być odpowiednim miejscem do realnej sprzedaży szkoleń, za to w kontekście budowania świadomości i edukowania, sprawdzi się świetnie. Należy jednak pamiętać, aby tworzyć tam treści dostosowane do „kultury” tego portalu.

@redcrosscanadaDo you know first aid? Yeah? Nope? Watch to find out! ##choices ##firstaid ##workdfirstaidday♬ Choices (Yup) – E-40

@instalekarz4 lekcja anatomii z Instalekarz – Nadgarstek ##lekcjaanatomii ##lekcjezinstalekarz♬ Backyard Boy – Claire Rosinkranz

Więcej nt. TikToka oraz tego, jak można wykorzystywać go do celów społecznych przeczytasz tutaj

Jeśli określiłeś/aś swoją grupę odbiorców, pamiętaj też o dostosowaniu języka komunikacji w social mediach np. do wieku. Pierwsza pomoc to temat poważny, ale możesz przekazać go w lekki sposób:

 

Baw się formą, baw się z odbiorcą – dosłownie

Ogranicza Cię jedynie wyobraźnia – to dosyć oklepane hasło, ale pasuje do tego punktu idealnie. Portale społecznościowe to doskonałe narzędzie do eksperymentowania. Za ich pomocą możemy relacjonować nasze działania, informować odbiorców o aktualnościach, ale też bawić się z nimi tworząc treści stricte dla tej przestrzeń w sieci. Jak zaprezentować grę, a także uczyć pierwszej pomocy? Graj z odbiorcami – po prostu.

AEDMAX.pl stworzyło grę „TABU ratownicze”, która ma zachęcać ludzi do rozmów o pierwszej pomocy z najbliższymi. Karcianka jest też świetnym pretekstem do zabawy w sieci. Odpal transmisję LIVE i baw się.

Komunikacja i edukacja w social mediach na przykładzie pierwszej pomocy tabu-ratownicze

 

Nowoczesna edukacja i nowoczesna komunikacja: wykorzystaj e-learning

2020 rok nauczył nas wiele na temat wykorzystywania możliwości Internetu w naszym życiu. Jednym z obszarów, gdzie okazał się pomocny jak nigdy dotąd, jest e-learning. Przekonali się do niego zarówno szkoleniowcy, eksperci jak i odbiorcy. Wykorzystaj to w swoich działaniach.

Myśląc o zorganizowaniu szkolenia online np. w formie LIVE na Facebooku, pamiętaj, że:

1. Wydarzenia online należy w tym momencie traktować dokładnie tak samo, jak  wydarzenia offline – poinformuj społeczność wcześniej o terminie, aby uczestnicy mogli zapisać go w kalendarzu.

2. LIVE możesz przeprowadzić na kilka sposobów, np.:

  • Rozmowa z gościem/ekspertem;
  • Q&A – społeczność zadaje pytania, ekspert odpowiada (tutaj warto przygotować się na sytuację, w której pytań na początku nie będzie);
  • Forma webinarium z prezentacją – przeprowadzona np. na zewnętrznej platformie jak Clickmeeting czy Zoom i udostępniana na Facebooku;

3. Wydarzenia online rosną w ostatnim czasie jak grzyby po deszczu, dlatego warto rozważyć zapisanie i udostępnienie nagrania, aby uczestnicy mogli zobaczyć je w późniejszym terminie. 

4. Edukować możesz również za pomocą krótkich form wideo. Świetnym przykładem będzie tutaj akcja zorganizowana przez Centrum Treningowe AdrenaLTika, które na jeden dzień przejęło Instagram Stories Maffashion pokazując dzień z życia medyka!

Przejęliśmy Instagrama Maffashion, by pokazać pracę ratowników medycznych Komunikacja i edukacja w social mediach na przykładzie pierwszej pomocy

 

Zapomnij o broszurach, komunikacja w mediach społecznościowych musi być INNA!

Plakaty, ulotki, broszury… zapomnij o tym. Świat social media rządzi się swoimi prawami w temacie grafik i strefy wizualnej. Coraz popularniejsze stają się też notatki wizualne, które mogliście zobaczyć m.in. na Facebooku Sektora 3.0. Wizualną formę przekazu możesz wykorzystać do szerzenia idei, czy dzielenia się ciekawostkami. Zerknij na profil Maska Dla Medyka. To treści, które się „klikają”. 

maska dla medyka, Komunikacja i edukacja w social mediach na przykładzie pierwszej pomocy

Podsumowując, nie ma jednej złotej zasady na edukowanie i tworzenie angażującej komunikacji w sieci i social media. Jeśli chcesz robić to dobrze: dostosowuj swoje materiały do konkretnych odbiorców, eksperymentuj z formą, baw się i połóż szczególny nacisk na dopracowanie treści wizualnych. A co poza tym?

  • inspiruj się – obserwuj, jak robią to inni, szukaj pomysłów, nie duplikuj, ale obserwuj mechanizmy i zastanów się, jak może wyglądać Twoja komunikacja w social mediach;
  • testuj – na sukces Twojej komunikacji wpływ ma wiele czynników, jeśli jeden schemat sprawdził się u innych, nie oznacza to, że musi być tak u Ciebie i to też jest w porządku. Kto nie ryzykuje, ten nie robi zasięgów;
  • nie rezygnuj – pamiętaj, że post, który stworzysz w pięć minut, może mieć dużo większe zaangażowanie niż najbardziej dopieszczona treść na świecie – tak się zdarza, warto się tym zafascynować, przeanalizować i… ⬇
  • wdrażaj zmiany – social media  to nieustająca zmiana, nawet jeśli pewien schemat komunikacji działa obecnie, po pewnym czasie będzie wymagał odświeżenia. Społeczność dzisiaj szybko się nudzi. Analizuj swoje działania, obserwuj zachowania odbiorców, wprowadzaj zmiany świadomie. 

Komunikacja w social mediach Twojej organizacji powinna realizować różne cele. Możesz dzięki niej nie tylko angażować, ale też zwiększać świadomość i edukować swoich odbiorców i odbiorczynie. Mam nadzieję, że ten materiał przekonał Cię do rozwoju swojej komunikacji i do tego, że nowoczesne nauczanie to nauczanie, które może z powodzeniem realizować się w sieci.

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
AUTOR WPISU
PRZECZYTAJ TAKŻE
PRZECZYTAJ TAKŻE
  • Komunikacja
  • Sektor 3.0
  • Sektor 3.0
  • Technologie
  • Komunikacja
  • Komunikacja
  • Edukacja
NEWSLETTER
NEWSLETTER