Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Kompletny poradnik jak relacjonować wydarzenia na InstaStories

Bez-nazwy-2[1]
InstaStories, czyli wideorelacja tworzona na portalu Instagram, jest w tym momencie jedną z bardziej angażujących i uzależniających form komunikacji w mediach społecznościowych. Należy pamiętać, że z dnia na dzień wzrasta nie tylko ilość nowych użytkowników, ale również, że obecni już - spędzają na portalu coraz więcej czasu. Dostarczając odbiorcom codzienną dawkę relacji, najczęściej takich “od kuchni” - pokazujących nasze działania, jesteśmy w stanie wejść z nimi w silną relację. Ten zabieg jest doskonałym sposobem na związanie odbiorców z naszą marką.
Spis treści

InstaStories, czyli wideorelacja tworzona na portalu Instagram, jest w tym momencie jedną z bardziej angażujących i uzależniających form komunikacji w mediach społecznościowych. Należy pamiętać, że z dnia na dzień wzrasta nie tylko ilość nowych użytkowników, ale również, że obecni już – spędzają na portalu coraz więcej czasu. Dostarczając odbiorcom codzienną dawkę relacji, najczęściej takich “od kuchni” – pokazujących nasze działania, jesteśmy w stanie wejść z nimi w silną relację. Ten zabieg jest doskonałym sposobem na związanie odbiorców z naszą marką.

InstaStories możemy wykorzystać na przeróżne sposoby – ogranicza nas jedynie wyobraźnia:

  • prezentowanie marki “od kuchni”,
  • tworzenie portfolio,
  • relacja w formie “Q&A”,
  • dzielenie się dobrymi praktykami/poradami/codzienna dawka inspiracji,
  • relacjonowanie wydarzeń,

W tym artykule skupimy się na tym, jak InstaStories wykorzystać do relacjonowania wydarzeń, ponieważ za pomocą telefonu jesteśmy w stanie stworzyć angażującą videorelację na wysokim poziomie. Nim jednak przejdziemy do wskazówek, zobaczcie to:

Reklama InstaStories w telewizji tradycyjnej

Relacja Michała Serwińskiego z okazji Światowego Dnia Wody – jest to relacja ze Snapchata, ale zamysł wciąż ten sam.

Poniżej 10 wskazówek dotyczących tworzenia relacji z wydarzeń. Przykłady i dobre praktyki pochodzą z relacji z festiwalu Sektor 3.0 z 2018 roku (@sektor_3) oraz z Finału WOŚP w 2019 roku (@fundacjawosp).

Planuj

Potraktuj tę videorelację niczym film krótkometrażowy, który wymaga scenariusza. Planowanie takiej relacji ważne jest z dwóch kluczowych względów: Jesteś w stanie przygotować sobie pewne materiały wcześniej, jak np. gify, z których będą mogli korzystać użytkownicy lub np. zlecić wcześniej grafikę do stworzenia, którą opublikujesz w dniu wydarzenia,

InstaStories wciąż nie jest jeszcze traktowane na tyle “poważnie”, że w większości przypadków, tworzenie relacji nie będzie Twoim jedynym zadaniem, dlatego zaplanowanie komunikacji wcześniej ułatwi Ci pracę i pozwoli ją sobie rozplanować w czasie. Do planowania relacji możesz wykorzystać zwykłą kartkę i długopis, Excela lub np. Trello.pl – czyli bezpłatne i bardzo uniwersalne narzędzie, które możesz dostosować do swoich potrzeb.

Możesz tworzyć tam harmonogram komunikacji, dostępny tylko dla Ciebie lub dla Twojego zespołu.

Kto pyta, nie błądzi – na Stories też!

Pamiętaj, że nikt inny nie powie Ci lepiej, co chciałby oglądać na Twoim Stories niż po prostu Twoi odbiorcy. Co więcej, jeśli zapytasz ich o zdanie – pokażesz im, że zależy Ci na ich opinii. Możesz poprosić o to, aby przesyłali Ci wskazówki na priv lub za pomocą funkcji “pytanie”, którą oferuje Instagram.

Wciel się w rolę InstaReporteraa!

Nie ma na to konkretnych badań, ale z obserwacji i doświadczeń możemy jasno wywnioskować, że użytkownicy Instagrama chcą na Stories oglądać drugiego człowieka. Tworząc relację z wydarzenia, wciel się w reportera, który oprowadzi i zrelacjonuje to wydarzenie!

Kilka porad dotyczących tego, o czym pamiętać, będąc InstaReporterem:

  • Pamiętaj, że może to jedynie kamera w telefonie, ale wciąż kamera, która wymaga pewnego rodzaju “gry aktorskiej”, energii, która porwie odbiorców i uśmiechu. Jeśli będziesz robić to pierwszy raz – poćwicz wcześniej.
  • Nagrywaj treści w pozycji stojącej – zupełnie inaczej układa się ciało, a tym samym energia (a najlepiej sprawdź obydwie opcje i wybierz najlepszą dla siebie!),
  • Przecieraj kamerkę przed nagrywaniem – zobaczysz jak zmieni się jakość obrazu,
  • Nim rozpoczniesz relacjonowanie – przedstaw się na Stories, aby użytkownicy wiedzieli z kim mają do czynienia i dlaczego akurat Ty będziesz pokazywać im wydarzenie.

 

Dodawaj napisy do filmów mówionych

Jeśli dodajesz do Stories filmy, w których zdania wypowiadane mają znaczenie i są kluczem całego filmu – dodawaj napisy. Pamiętaj, że sporo osób ogląda Stories z wyłączonym dźwiękiem np. w tramwaju, pracy, kolejce etc. Dzięki napisom zwiększasz szanse na to, że nie klikną “next”.

Pokaż to, czego nigdzie indziej nie zobaczą

Użytkownicy na Instagramie głodni są treści, których nie zobaczą u Ciebie na FB, czy YouTubie. Pamiętaj, aby komunikacja na Twoich portalach była różnorodna. Inaczej użytkownicy zrezygnują, z któregoś medium.

Pamiętaj o rożnorodności

Zaplanuj i twórz InstaStories tak, aby było spójne, a zarazem różnorodne. Przeplataj kadry, w których pojawiają się Twoje mówione treści, jak i zdjęcia, filmy z kadrem na przestrzeń, czy np. innych ludzi, którzy tworzą dane wydarzenie. Możesz też np. pokazywać treści, tworzone przez samych użytkowników, zachęcając ich tym samym do oznaczania Twojego profilu w ich relacjach.

Dobrym sposobem na urozmaicenie Stories i pokazanie “konkretu” Twoim użytkownikom – są np. screeny z aplikacji.

Spójność

Zarówno ze sobą, jeśli tworzysz Stories sam, jak i z zespołem – jeśli tworzycie je w kilka osób.

Najważniejsze elementy:

  • kolor i font napisów – najlepiej jeśli jest ten sam. Chyba, że znajdziecie na to inne estetyczne rozwiązanie,
  • filtr – zazwyczaj jeden, chyba, że pracujecie w trudnych warunkach świetlnych, wtedy w wyjątkowych przypadkach może pojawić się inny filtr,
  • charakterystyczne “cykle” – jeśli planujecie np. w pewien sposób prezentować jeden temat – ustalcie jak chociażby wizualnie ma to wyglądać.

WAŻNE!

Jeśli tworzysz Stories w kilka osób, warto wcześniej ustalić system współpracy. Czy treści tworzy każdy sam i sam je publikuje, stosując się zasad, czy też np. kilka osób zbiera materiał, ale wysyła do jednej osoby, która później to montuje i publikuje.

Nie iloąć, a jakość

Ta zasada świetnie wpasowuje się również w tworzenie komunikacji na InstaStories. Pamiętaj, żeby skupić się na konkretach i pokazywać najciekawsze ujęcia. Nie przeginaj z ilością elementów w Stories. Choć jednej złotej liczby nie podam. Był to mój mocny dylemat podczas tworzenia komunikacji z Finału WOŚP, gdzie dobiliśmy do ok. 80 elementów w Stories – to z jednej strony bardzo dużo, a z drugiej moim zdaniem idealnie w przypadku tak ogromnego wydarzenia.

„O nie! Usunęło się!”

To bardzo częste zjawisko. Pamiętaj, że gdy nagrywasz filmy/robisz zdjęcia z poziomu Instagrama – wystawiasz się na ryzyko utracenia materiałów! Przycisk “zapisz”, jest bardzo blisko przycisku “usuń” – ta pomyłka potrafi czasem bardzo zaboleć, gdy materiał, który nagraliśmy był unikatowy i nie możemy go powtórzyć. Dlatego w takich sytuacjach najlepiej odpalić aparat w telefonie i w ten sposób nagrać materiał/ zrobić zdjęcie.

Zbieraj materiał, potem montuj

Nie jest to obowiązkowe, ale przydatne rozwiązanie. Czasem nawet gdy rozpiszemy sobie ujęcia co do sekundy, może okazać się, że życie napisze inny scenariusz, albo po nagraniu wpadnie nam do głowy lepszy pomysł na montaż. Dlatego lepiej najpierw zebrać materiał – później montować i wypuszczać partiami treści.

To garść porad dotycząca tego, jak tworzyć relację za pomocą InstaStories, jednak najważniejsza zasada brzmi: BAW SIĘ TYM! Stories to naprawdę jedna z najprzyjemniejszych form komunikacji, która pozwala na kreatywną i przyjemną pracę!

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: