Dziękujemy, że byliście z nami!

TikTok – czas się zafascynować

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Media społecznościowe stawiają przed specjalistami ds. e-marketingu coraz więcej wyzwań. Jednym z nich jest komunikacja na TikToku, portalu, który przeraża wielu marketerów. Bardzo często spotykam się ze stwierdzeniem: „Nie rozumiem tego pokolenia, to nie dla mnie.” Można się frustrować, ale po co? Lepiej się tym zafascynować! Jeśli podejmujesz wyzwanie chodź, by dowiedzieć się więcej i łap poniższe wskazówki.

 

O co chodzi w TikToku?

Jeśli miałabym opowiedzieć o TikToku w 15 sekundach, wypowiedziałabym zdania:
TikTok to szalenie intrygujący portal społecznościowy, który bazuje na krótkiej formie wideo, najczęściej około 15-60 sekund. Dla mnie portal ten to gimnastyka kreatywności. Rządzi na nim bardzo młoda społeczność – generacja Z, ale nie tylko! A jak opisuje sam siebie TikTok?

Misją TikTok jest, by użytkownicy naszej społeczności mogli dzielić się wyobraźnią, wiedzą i chwilami, które są dla nich ważne – z każdego miejsca na świecie. Nasza platforma to miejsce, w którym każdy może wyrazić swe siły twórcze w filmach, dając widzom autentyczną, inspirującą radość.

Poniżej kilka przykładów TikToków o różnej tematyce:

Co mówią numerki?

Według SensorTower w samym tylko lutym 2020 roku aplikacja została pobrana 113 milionów razy!

tiktok-global-downloads-by-month

Raport przygotowany przez GetHero na temat polskich użytkowników TikToka pokazuje natomiast, że na medium dominują dziewczyny i kobiety, a przedział wiekowy użytkowników z miesiąca na miesiąc się rozszerza. Jeśli masz ochotę poznać jeszcz więcej danych, polecam listę 50-ciu ciekawych statystyk na temat TikToka.

 

Czy to odpowiednie miejsce dla organizacji społecznych?

Skoro twórcy TikToka mówią:

Our idea is simple…
use TikTok to do good.

Ja odpowiadam: jak najbardziej. Oczywiście, jak w przypadku każdego portalu należy m.in. zastanowić się jaki jest cel naszej komunikacji w danym miejscu, a także przeanalizować grupę odbiorców. Uważam, że wiele organizacji społecznych, które kierują swoje działania do młodszych odbiorców, może stworzyć na TikToku swoją przestrzeń i zaangażowaną społeczność.

Sam TikTok mocno wspiera działania społeczne. Dowodem na to, może być chociażby projekt „For Good”, wspierający dobroczynność. Poniżej zbiór kilku materiałów, które są pokazują, jak TikTok włącza się w robienie dobra w sieci:

 

TikTok – 5 wskazówek na dobry start

1. Chcesz tworzyć dobre treści? Musisz nauczyć się być zarówno twórcą, jak i odbiorcą.

Nim rozpoczęłam swoją przygodę z komunikacją na TikToku, spędziłam dobrych kilka, a nawet kilkanaście godzin, na oglądaniu tego, co tworzą inni. Aby naprawdę poczuć klimat tego portalu, należy „zaprzyjaźnić się” z produkowanym tam contentem. Uprzedzam – będą tam treści, które wywołają myśli pt. „Dokąd ten świat zmierza?”, ale też takie, które rozbawią, albo nawet zafascynują formą. Polecam więc przyglądać się z przymrużeniem oka.

2. Wyłapuj challenge, które wpisują się w Twoje działania.

TikTok challengami i zabawami stoi. Na czym to polega? Pokaże to zjawisko na przykładzie #MyjRęce. Powstaje challenge #MyjRęce – np. na bazie danej sytuacji w kraju, czy na świecie, lub zostaje zainicjowany przez konkretną osobę, instytucję, czy markę. Następnie społeczność tworzy filmy, które związane są z danym tematem, czasem powielając formułę, czasem tworząc zupełnie nowe treści. Dzięki zastosowaniu hashtagu #MyjRęce w opisie, wokół danego tematu tworzy się pewnego rodzaju społeczność. Poniżej kilka przykładów.

Protip: Wyłapuj i zapisuj również dźwięki, które Cię zainspirują, aby móc do nich w każdym momencie wrócić. Poniżej mała instrukcja, jak to zrobić.

tiktok

3. Testuj i sprawdzaj co działa.

Jak w przypadku każdego działania w mediach społecznościowych bardzo ważna jest obserwacja i analiza efektów, w szczególności gdy uczymy się nowego portalu. Nie zamykaj się na jeden rodzaj filmów. Rób ich jak najwięcej w różnych stylach, aby sprawdzić jakie najbardziej podobają się Twojej społeczności. Testuj, nie bój się, popełniaj błędy i ciesz się sukcesami!

4. Miksuj wartościowe treści z zabawowymi.

Po kilku miesiącach spędzonych na TikToku będę bronić stwierdzenia, że i tam można znaleźć wartościowe i merytoryczne treści. Oczywiście jest ich zdecydowanie mniej niż zabawowych, ale nie można powiedzieć, że nie ma ich w ogóle. To co ważne dla twórcy – należy dostosować się do tych zasad. Przekazuj wiedzę, doświadczenie i ciekawostki w sposób tiktokowy. Poniżej kilka przykładów takiej właśnie komunikacji.

5. Zapomnij o znanych dotąd formatach – podejdź do tworzenia z otwartą i świeżą głową.

Nie przenoś swoich nawyków np. z tworzenia Instagram Stories na TikToka. To portal, który rządzi się innymi prawami. Twórz treści za pomocą narzędzi wbudowanych w aplikację, wykorzystuj jej efekty i możliwości montażowe. Dzięki temu Twoje filmy będą bardziej autentyczne i wpisujące się w trendy tam panujące.

Na zakończenie

Słowo prawdy: oszukałabym Was, gdybym napisała, że polubiłam się z TikTokiem od razu. Potrzebowałam na to trzech miesięcy, aby się wkręcić i zrozumieć zasady tej społeczności. Gdy na chwilę odpuściłam, przyszła myśl, aby spojrzeć na ten portal z przymrużeniem oka, i potraktować to zadanie jako wyzwanie. W końcu jako marketerzy musimy wiedzieć co dzieje się na tym portalu. Jeśli w Twoim przypadku nie zaskoczy za pierwszym razem, daj TikTokowi i sobie drugą szansę.

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
AUTOR WPISU
TAGI
×