Media społecznościowe stawiają przed specjalistami ds. e-marketingu coraz więcej wyzwań. Jednym z nich jest komunikacja na TikToku, portalu, który przeraża wielu marketerów. Bardzo często spotykam się ze stwierdzeniem: „Nie rozumiem tego pokolenia, to nie dla mnie.” Można się frustrować, ale po co? Lepiej się tym zafascynować! Jeśli podejmujesz wyzwanie chodź, by dowiedzieć się więcej i łap poniższe wskazówki.
O co chodzi w TikToku?
Jeśli miałabym opowiedzieć o TikToku w 15 sekundach, wypowiedziałabym zdania:
TikTok to szalenie intrygujący portal społecznościowy, który bazuje na krótkiej formie wideo, najczęściej około 15-60 sekund. Dla mnie portal ten to gimnastyka kreatywności. Rządzi na nim bardzo młoda społeczność – generacja Z, ale nie tylko! A jak opisuje sam siebie TikTok?
Misją TikTok jest, by użytkownicy naszej społeczności mogli dzielić się wyobraźnią, wiedzą i chwilami, które są dla nich ważne – z każdego miejsca na świecie. Nasza platforma to miejsce, w którym każdy może wyrazić swe siły twórcze w filmach, dając widzom autentyczną, inspirującą radość.
Poniżej kilka przykładów TikToków o różnej tematyce:
- Cutting doggo’s nails like a boss ??@_anthonymorrison #9gag #funny #foryou #foryoupage #dog #petlover #dogsoftiktok #doglover
- #большеулыбок
- How to Make photo in sky! #phototips #pomysłnazdjęcie #photoshoot #sesjazdjeciowa #photoidea
- To takie prawdziwe #dlaciebie #proudheart
Co mówią numerki?
Według SensorTower w samym tylko lutym 2020 roku aplikacja została pobrana 113 milionów razy!
Raport przygotowany przez GetHero na temat polskich użytkowników TikToka pokazuje natomiast, że na medium dominują dziewczyny i kobiety, a przedział wiekowy użytkowników z miesiąca na miesiąc się rozszerza. Jeśli masz ochotę poznać jeszcz więcej danych, polecam listę 50-ciu ciekawych statystyk na temat TikToka.
Czy to odpowiednie miejsce dla organizacji społecznych?
Skoro twórcy TikToka mówią:
Our idea is simple…
use TikTok to do good.
Ja odpowiadam: jak najbardziej. Oczywiście, jak w przypadku każdego portalu należy m.in. zastanowić się jaki jest cel naszej komunikacji w danym miejscu, a także przeanalizować grupę odbiorców. Uważam, że wiele organizacji społecznych, które kierują swoje działania do młodszych odbiorców, może stworzyć na TikToku swoją przestrzeń i zaangażowaną społeczność.
Sam TikTok mocno wspiera działania społeczne. Dowodem na to, może być chociażby projekt „For Good”, wspierający dobroczynność. Poniżej zbiór kilku materiałów, które są pokazują, jak TikTok włącza się w robienie dobra w sieci:
- TikTok i pandemia: W trakcie #ZostańWdomu TikTok mocno włączył się w działania budujące świadomość na temat koronawirusa i bezpieczeństwa. Promował trendy tematyczne i edukacyjne związane z pandemią, czy wsparciem medyków, włączył możliwość przekazywania datków z poziomu aplikacji, a także przypominał na każdym kroku o profilaktyce i odpowiedzialności.Niektóre z działań trwają do dziś, jak np. Akcja #PolskaCzystaKomórka organizowana przez Polski Czerwony Krzyż wspierana właśnie przez TikToka. W ramach trendu użytkownicy nagrywają filmy pokazujące/przypominające o dezynfekcji telefonu (i nie tylko). Kochani bardzo ważna jest dezynfekcja telefonów, bo tam również są bakterie? Nagrajcie też wideo jak czyścicie komórkę do #polskaczystakomórka
- Naklejka „Przekaż datek” na TikToku
- TikTok i Miesiąc Zdrowia Psychicznego
- TikTok i wsparcie medyków
TikTok – 5 wskazówek na dobry start
1. Chcesz tworzyć dobre treści? Musisz nauczyć się być zarówno twórcą, jak i odbiorcą.
Nim rozpoczęłam swoją przygodę z komunikacją na TikToku, spędziłam dobrych kilka, a nawet kilkanaście godzin, na oglądaniu tego, co tworzą inni. Aby naprawdę poczuć klimat tego portalu, należy „zaprzyjaźnić się” z produkowanym tam contentem. Uprzedzam – będą tam treści, które wywołają myśli pt. „Dokąd ten świat zmierza?”, ale też takie, które rozbawią, albo nawet zafascynują formą. Polecam więc przyglądać się z przymrużeniem oka.
2. Wyłapuj challenge, które wpisują się w Twoje działania.
TikTok challengami i zabawami stoi. Na czym to polega? Pokaże to zjawisko na przykładzie #MyjRęce. Powstaje challenge #MyjRęce – np. na bazie danej sytuacji w kraju, czy na świecie, lub zostaje zainicjowany przez konkretną osobę, instytucję, czy markę. Następnie społeczność tworzy filmy, które związane są z danym tematem, czasem powielając formułę, czasem tworząc zupełnie nowe treści. Dzięki zastosowaniu hashtagu #MyjRęce w opisie, wokół danego tematu tworzy się pewnego rodzaju społeczność. Poniżej kilka przykładów.
- jak policzyć 30 sek. mycia rąk? zaspiewaj 2 razy refren piosenki Beaty Kozidrak ❤️ sorki za pomyłkę w tekście, ale 30 sek. i tak było ?? #myjręce
- #coronavirus #nieokłamujmedyka #zostanwdomu #myjręce
- Myj ręce w rytm disco polo!?? #coronavirus #coronatime #corona #dlaciebie #dc #foryou #tiktok #4yoy #polotv #myjręce #discopolo
Protip: Wyłapuj i zapisuj również dźwięki, które Cię zainspirują, aby móc do nich w każdym momencie wrócić. Poniżej mała instrukcja, jak to zrobić.
3. Testuj i sprawdzaj co działa.
Jak w przypadku każdego działania w mediach społecznościowych bardzo ważna jest obserwacja i analiza efektów, w szczególności gdy uczymy się nowego portalu. Nie zamykaj się na jeden rodzaj filmów. Rób ich jak najwięcej w różnych stylach, aby sprawdzić jakie najbardziej podobają się Twojej społeczności. Testuj, nie bój się, popełniaj błędy i ciesz się sukcesami!
4. Miksuj wartościowe treści z zabawowymi.
Po kilku miesiącach spędzonych na TikToku będę bronić stwierdzenia, że i tam można znaleźć wartościowe i merytoryczne treści. Oczywiście jest ich zdecydowanie mniej niż zabawowych, ale nie można powiedzieć, że nie ma ich w ogóle. To co ważne dla twórcy – należy dostosować się do tych zasad. Przekazuj wiedzę, doświadczenie i ciekawostki w sposób tiktokowy. Poniżej kilka przykładów takiej właśnie komunikacji.
5. Zapomnij o znanych dotąd formatach – podejdź do tworzenia z otwartą i świeżą głową.
Nie przenoś swoich nawyków np. z tworzenia Instagram Stories na TikToka. To portal, który rządzi się innymi prawami. Twórz treści za pomocą narzędzi wbudowanych w aplikację, wykorzystuj jej efekty i możliwości montażowe. Dzięki temu Twoje filmy będą bardziej autentyczne i wpisujące się w trendy tam panujące.
- #lekcjezinstalekarz lekcja anatomii numer 3. Proste? ? #lekcjaanatomii #lekarz
- Let’s #SpeakOut and get #TobaccoExposed!
Na zakończenie
Słowo prawdy: oszukałabym Was, gdybym napisała, że polubiłam się z TikTokiem od razu. Potrzebowałam na to trzech miesięcy, aby się wkręcić i zrozumieć zasady tej społeczności. Gdy na chwilę odpuściłam, przyszła myśl, aby spojrzeć na ten portal z przymrużeniem oka, i potraktować to zadanie jako wyzwanie. W końcu jako marketerzy musimy wiedzieć co dzieje się na tym portalu. Jeśli w Twoim przypadku nie zaskoczy za pierwszym razem, daj TikTokowi i sobie drugą szansę.