Jeff Maggioncalda, CEO w firmie Coursera, ogłosił w czerwcu publikację „Global Skills Report 2022”, globalnego raportu na rok 2022, badającego w skali globalnej biegłość w zakresie kompetencji oraz trendy w biznesie, technologii i naukach bazujących na danych. Raport powstał w oparciu o dane uzyskane od ponad 100 mln osób uczących się w 100 krajach.
Raport zawiera informacje na temat kompetencji cyfrowych i ludzkich, które odgrywają najważniejszą rolę w procesie rozwoju i innowacji, a także wyznacza ścieżki szkoleniowe
w zakresie kariery pozwalające pracownikom zachować konkurencyjność. W raporcie zawarto dano na temat biegłości w kompetencjach z podziałem na kraje, zgodnie z grafiką poniżej.
Z powodu niepewnej sytuacji na całym świecie oraz rosnącej inflacji pracownicy w coraz większym stopniu liczą na zapewnienie przez pracodawców stabilizacji zawodowej i długofalowego rozwoju kariery
– stwierdził Jeff Maggioncalda. „Wielka rezygnacja” to jednocześnie „wielkie przebranżowienie się”, a wiele osób uczących się jest zainteresowanych pozyskaniem umiejętności budowania kariery, bez których nie będą w stanie rozpocząć pracy na stanowiskach w IT, marketingu cyfrowym i analizie danych, gdzie zapotrzebowanie na pracowników znacznie wzrasta – dodał.
W ubiegłym roku najpopularniejsze kompetencje w biznesie, technologii i naukach opartych na danych obejmowały umiejętności przywódcze, zarządzanie, rachunek prawdopodobieństwa i statystykę, a także algorytmikę. Jednakże wyniki ostatniego badania pokazują, że:
nie każdy pracownik musi umieć kodować, niemniej jednak kompetencje cyfrowe jako uzupełnienie podstawowych kompetencji ludzkich i technicznych pozwala pracownikom utrzymać przydatność w miarę, jak zapotrzebowanie na kompetencje ewoluuje.
W tym samym raporcie 75% respondentów stwierdziło, że czuje się nieprzygotowane do pracy w gospodarce stawiającej na cyfryzację (digital-first economy), gdzie „kompetencje informatyczne stanowią wspólny język nowoczesnej ekonomii i są niezbędne do odniesienia sukcesu gospodarczego.”
Global Skills Report 2022 – inne interesujące wnioski
- Mniejszy dostęp do Internetu oznacza mniejszą biegłość, jeśli chodzi o kompetencje; kraje, które osiągnęły najniższy poziom (25%) pod względem wyników osób uczących się, charakteryzował mniejszy dostęp do Internetu (ok. 54%);
- Kursy w zakresie umiejętności ludzkich były popularniejsze w krajach rozwiniętych. Coursera stwierdził, że: „ludzie inwestują w kompetencje ludzkie, aby w sposób skuteczny i etyczny wykorzystywać kompetencje cyfrowe, które z kolei otwierają drogę do znalezienia zatrudnienia”;
- Pod względem biegłości w zakresie kompetencji Europa jest na pierwszym miejscu w świecie. Stary kontynent może być wzorem, jeśli chodzi o globalną edukację, zatrudnienie i przywództwo siły roboczej;
- W USA osoby uczące się skupiały się na umiejętnościach ludzkich typu zarządzanie projektem, podejmowanie decyzji i planowanie;
- Rozwój kompetencji stwarza możliwości i prowadzi do równości.
Oryginalny tekst pochodzi ze strony inicjatywy nonprofit IBL News. Został przetłumaczony z języka angielskiego. Oryginał dostępny na zasadach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY) 4.0 wersja międzynarodowa.
Przeczytaj także: