Sztuka adaptowania się do zmian — relacja z festiwalu BUSINESS INSIDER Global Trends Festival

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Powodem oraz tematem większości konferencji o trendach w ostatnim czasie jest pandemia COVID-19 i jej wpływ na różne obszary naszego życia. Przygotowanie się do tych konsekwencji stało się dosłownie dobrym biznesem. Nie tylko finansowo, ale również społecznie. BUSINESS INSIDER Global Trends Festival, który odbywał się od 19 do 23 października, był miejscem dyskusji o świecie, firmach, przedsięwzięciach i ludziach. Wszyscy tworzą już teraz rozwiązania dostosowane do zmian, które rozpoczęły się w tym roku.

Cyfryzacja pracy

Kluczowym hasłem, które przez przypadki odmieniają wszyscy eksperci jest transformacja cyfrowa. Wyjątkowo jasne i praktycznie znacznie nadała mu pierwszego dnia konferencji austriacka Minister Cyfryzacji Margarete Schramböck. Według niej cyfryzacja kraju, od usług publicznych przez edukację aż po ułatwienia dla biznesu, była najlepszą ochroną przed najtrudniejszymi skutkami kryzysu wywołanego przez pandemię oraz potencjalnych kryzysów w przyszłości.

Transformacja cyfrowa, o której przedstawiciele biznesu mówili wiele w kontekście tego, które branże poradzą sobie lepiej lub gorzej, dla organizacji społecznych oznacza nie tylko konieczność przejścia w tryb pracy zdalnej, ale również zmiany sposobów komunikacji z beneficjentami. Ich gotowość do tej zmiany była zdecydowanie niższa niż wielu przedsiębiorców. Skromniejsze są również środki, które mogą na to przeznaczyć.

Philip Vanhoutte, twórca firmy Ozadi i ekspert zajmujący przyszłością zatrudnienia opisując biura przyszłości, doradzał również jak budować lepsze środowisko do pracy zdalnej. O ile czynników takich, jak słaba akustyka nie możemy zmienić zbyt łatwo, ograniczeni przestrzenią i środkami, to już to, jak organizujemy aktywności w pracy, nasze i zespołu, jesteśmy w stanie sprawniej zaprojektować. Dwie porady Philipa: organizacja planu pracy wokół aktywności oraz dbanie o rytuały indywidualne i zespołowe, można wdrożyć całkiem szybko.

Activity work style to taka organizacja przestrzeni oraz planowania czasu pracy, która ułatwia wykonanie różnych czynności. Podobnie jak kuchnia lepiej nadaje się do gotowania niż do zabawy, w trakcie dnia nasze miejsce pracy również powinniśmy zorganizować pod kątem aktywności. Prostym przykładem może być zmiana usytuowania komputera tak, aby podczas webinarów i wystąpień online móc stań przed nim w postawie wyprostowanej. Ten prosty zabieg ułatwi nam oddychanie, podobnie jak w sytuacji, kiedy stoimy na scenie.

Rytuały zaś to sposób na to, aby wprowadzać w pracy przerwy oraz więcej koncentracji. Dla każdej osoby mogą być inne, ale potrzebujemy ich wszyscy. Kiedy wychodzimy z domów rzadziej, znacznie łatwiej zapomnieć jest o odkładaniu technologii na bok lub zrobieniu sobie pełnej godzinnej przerwy na lunch. 

Zrzut ekranu z występienia podczas konferencji. Widok slajdu z ikonami przedstawiającymi czynności wykonywane w pracy. Tytuł "Activity based working"

Przeczytaj także: Zaprzęgnij smartfon do pracy – aplikacje wspierające budowanie nawyków

Zrównoważony rozwój

Trzeci dzień Festiwalu poświęcony był tematyce zrównoważonego rozwoju, rozumianego w szerokim kontekście społecznym, ekologicznym i gospodarczym. Scenę Europe Warsaw Stage, której patronował Sektor 3.0, otworzyło tego dnia wystąpienie Ester Asin Martinez, dyrektor WWF odpowiedzialnej za politykę europejską. W swojej prezentacji Ester opowiadała o najważniejszych wyzwaniach stojących przed Europą w kontekście zrównoważonego rozwoju w dobie globalnego kryzysu oraz o tym, jak gospodarki mogą działać skuteczniej w tym obszarze dzięki strategii Europejskiego Zielonego Ładu w ramach polityki na lata 2019-2024. Podkreśliła, że w tym trudnym czasie odbudowy gospodarczej z powodu pandemii, nie powinniśmy kierować się osiąganiem wyższych wskaźników ekonomicznych w wąskim aspekcie, ponieważ myślenie w ten sposób będzie powodować ponowny wzrost nierówności społecznych oraz negatywne skutki dla środowiska. Według Martinez istnieją dwa kryteria, które mogą pomóc nam utwierdzić się w przekonaniu, że cele, które chcemy osiągnąć, będą w pełni zrównoważone i korzystne: 

  1. Ograniczenie publicznych dotacji dla przemysłu paliw kopalnych i zwiększenie koncentracji na rozwój rozwiązań opartych na pozyskiwaniu energii odnawialnej. 
  2. Dbałość o klimat oraz bioróżnorodność na takim samym poziomie, z których szczególnie ta druga bywała do tej pory pomijana. 

Jak podkreśliła Ester, działania skierowanie na przywracanie ekosystemów naturalnych mają potencjał na kreowanie miejsc pracy i wspierania gospodarek europejskich.

Przywództwo kobiet

Wśród wystąpień związanych z obszarem zrównoważonego rozwoju nie zabrakło także rozmowy na temat znaczenia przywództwa. O kluczowej roli liderów we wzmacnianiu pozycji kobiet w pracy mówiła Imane Jamal Eddine, szefowa działu customer success w Microsoft Singapore. W swojej prezentacji opowiedziała o tym, co może i powinien zrobić lider, aby zaangażować i zmotywować kobiety do rozwoju kariery oraz dążenia do sukcesu, a także jak przyciągnąć, a przede wszystkim zatrzymać kobiece talenty w organizacji.

W 2020 roku McKinsey Company we współpracy z LeanIn.org przeprowadzili jedne z największych badań wśród korporacji i dużych firm w Stanach Zjednoczonych na temat zatrudnienia kobiet. Wynika z nich, że kobiety stanowią niemal połowę pracowników na poziomie specjalistów, a więc balans płci w grupie osób będących na początku kariery jest mocno wyrównany. Na poziomie menedżerskim procent kobiet pełniących funkcję na tym szczeblu organizacji spadł do ⅓ wszystkich zatrudnionych. Wreszcie wśród stanowisk wyższej kadry menedżerskiej i zarządczej kobiety stanowią tylko 21% z nich.

Imane zwraca uwagę, że współczynnik obniża się nie tylko ze względu na decyzje kobiet na pewnych etapach życia dotyczące zakładania rodziny, ale i z innych powodów m.in. braku strategii rozwoju talentów uwzględniającą role życiowe kobiet. Według ekspertki istnieje kilka czynników, które mogą sprawić, że organizacja będzie efektywniej korzystać z talentów kobiet z korzyścią dla firmy i dla nich samych. 

Po pierwsze przyzwolenie na bycie autentyczną, bycie sobą oraz nieosadzenie w sztywnych ramach korporacji. Po drugie docenianie i awansowanie kobiet na podstawie ich realnych kompetencji, niekierowanych wskaźnikami wewnętrznej polityki różnorodności. Jako trzeci sposób proponuje zwiększenie udziału kobiet na stanowiskach zarządczych. Dziś, brak wyraźnej obecności, jest czynnikiem demotywującym młodsze pokolenie do odważnych wyborów karierowych. 

Zrzut ekranu z konferencji online. Widok slajdu z strzałką w dół i tytułem "The statistics".

Dobrym podsumowaniem zmian, o których mowa była podczas pięciu dni festiwalu były słowa prof. Nassima Taleba, który otwierał konferencję. Autor głośnych książek „Czarny Łabędź” oraz Antykruchość”, zachęcał do tego, aby w ekstremalnych sytuacjach i czasach nie dać się zwieść myśleniu wg średnich i ostrożnych rozwiązań. Przykładami są nierówności pomiędzy najbogatszymi ludźmi na świecie a większością populacji. Tak ekstremalne dysproporcje mogą mieć ogromne konsekwencje w przyszłości np. poprzez nieproporcjonalnie rosnący najbogatszych wpływ politykę. Podobne efekty o ekstremalnej skali wywołuje kryzys klimatyczny. Zrozumienie tych ekstremalnych zjawisk jest wg profesora kluczową zmianą myślenia, której aktualnie potrzebujemy.

BUSINESS INSIDER Global Trends Festiwal odbył się online w dniach 19-23 października br. Tematem przewodnim wydarzenia był wpływ COVID-19 na światowy biznes, wokół pięciu głównych tematów: Welcome to the Future, Shifting Societies, Sustainability, Technology i Organization. Jest to pierwsza, w pełni online i globalna konferencja, która odbędzie się na czterech scenach w różnych strefach czasowych: scenie głównej — Global Stage oraz trzech scenach regionalnych – United States Stage, Europe Stage (w Berlinie i Warszawie) oraz Asia/Pacific Stage (w New Delhi i Tokyo). 

Współpraca przy tworzeniu artykułu: Wiktoria Nycz


Przeczytaj także: 

 

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
AUTOR WPISU
×