Prowadzenie efektywnej komunikacji w social mediach to w dzisiejszych czasach nie lada wyzwanie. Planowanie postów na FB przy użyciu narzędzi takich jak Meta Business Suite może w znaczący sposób Ci pomóc. Z tego artykułu dowiesz się, jak zaplanować post na FB, gdzie znajdziesz zaplanowane posty i jak sprawdza się w tym zakresie aplikacja na telefon. Strategiczne podejście to przygotowywania i publikacji treści z pewnością pomoże Ci sprawniej realizować cele organizacji i zjednywać jej sympatyków.
Marketing w działaniach społecznych. Dołącz do newslettera!
Jak planować posty na Fb? Meta Business Suite
Jeżeli jeszcze tego nie robisz, koniecznie zacznij korzystać z Meta Business Suite. Wystarczy, że zamiast na stronę www.facebook.pl wejdziesz na business.facebook.com. Różnica widoczna jest na pierwszy rzut oka.
Przede wszystkim masz podgląd z jednego miejsca na wszystkie funkcje dostępne dla Twojej strony. Koniec z wyszukiwaniem osobno komentarzy i lajków, a osobno własnych wiadomości prywatnych. W wersji biznesowej masz wszystko w jednym miejscu. Poręczne menu po lewej stronie umożliwia swobodne przemieszczanie się pomiędzy stronami, jeżeli prowadzisz ich więcej. Z kolei komentarze, na które nie zareagowałe/łaś i wiadomości bez odpowiedzi, układają się w wygodną listę zadań. Samo pisanie posta także jest łatwiejsze. Masz podgląd na żywo i od razu wiesz, jak będzie wyglądał gotowy wpis. Serio, to bardzo ułatwia życie social media ninja, nawet takiego bardzo amatorskiego.
Warto w tym miejscu wspomnieć również o Creator Studio, starszym bracie Meta Business Suite. To narzędzie, które zostało stworzone przez Facebooka do zarządzania stronami jako pierwsze i wciąż ma swoich zwolenników i zwolenniczki. Finalnie ma jednak zostać wycofane. Dlatego w tym artykule skupimy się na Meta Business Suite.
Planowanie postów – Facebook na telefonie
Nie przepadasz za wersją przeglądarkową? Wolisz działać mobilnie? Planowanie postów na FB możliwe jest także za pośrednictwem aplikacji mobilnej Meta Business Suite (Android, iOS).
Planuj posty i zapisuj wersje robocze
Jeżeli tworzysz post z poziomu Meta Business Suite, to masz dodatkowe możliwości. W trakcie tworzenia wpisu warto skorzystać z opcji zapisania kopii roboczej, dzięki czemu możesz spokojnie oderwać się od jego tworzenia bez utraty dotychczasowego tekstu.
Możesz także zaplanować posty, co jest bardzo wygodne, gdy zależy Ci, by wpis ukazał się o określonej porze. Obie opcje są dostępne pod przyciskiem „Opublikuj” – trzeba tylko wybrać jedną z nich pod strzałką obok przycisku.
Nie daj się oszukać popularnemu mitowi nt. związku planowania postów i zasięgów. Nigdy nie potwierdził go i sam Facebook. Planowanie postów nie obniża zasięgów. Zaplanowanie posty FB nie tylko docierają do takiej samej liczby odbiorców, ja te nieplanowane. Pozwalają także na bardziej przemyślane działania, stworzenie strategii publikacji, czy też „zapostowanie” w porze, w której obserwujemy najwyższe zasięgi naszych działań.
Nie ograniczaj się
Tekst i obrazek to formaty, z których organizacje społeczne korzystają chyba najczęściej, tworząc wpisy na Facebooku. Nie zapominaj jednak o innych opcjach takich jak: wideo, transmisja na żywo, ankieta, czy album ze zdjęciami. Pamiętaj przy tym, że algorytmy premiują materiały natywne, czyli dodane bezpośrednio na Facebooka. Oznacza to, że lepiej wgrać film przez na platformę, zamiast udostępniać link do innej np. YouTube. Podobnie ze zdjęciami – lepsze zasięgi mają te, które dodajemy ze swojego komputera niż te, które udostępniamy od innych.
Bardzo dużą popularnością cieszą się Stories, czyli relacje. Relacje powstały po to, aby udostępniać ulotne chwile znajomym i obserwującym. Są widoczne tylko przez 24 godziny (zawsze możesz wrócić do udostępnionych relacji w archiwum relacji).
Stories to materiały audiowizualne w formacie pionowym (9×16), które pojawiają się użytkownikom i użytkowniczkom ponad osią czasu, a więc są dla nich lepiej widoczne i dostępne. Można w nich wykorzystać wiele dodatkowych opcji, dodawać opisy, lokalizacje, a nawet tworzyć proste ankiety.
Na Facebooku możesz w relacji dodać m. in. zdjęcie z galerii lub selfie, tekst, zapętlony filmik, czyli boomerang. Relację możesz ozdobić efektami proponowanymi przez aplikację, naklejkami, tekstem, rysunkiem, muzyką, czy naklejką. Możesz też zanimować zdjęcie. Z tych samych opcji możesz korzystać na Instagramie.
Relacje są doskonałym sposobem zaktywizowania swojej publiczności. Osoby obserwujące mogą wchodzić w interakcję z relacjami, komentować je, lajkować i udostępniać u siebie. Warto zwrócić też uwagę na format rolek na Facebooku, który jest jego odpowiedzią na rosnącą intensywnie od kilku miesięcy popularność krótkich filmów na TikToku.
Pamiętaj, że wszystkie rodzaje postów i stories możesz planować!
Planowanie stories wygląda bardzo podobnie do planowania postów. W Meta Bussines Suite na stronie głównej wybieramy po prostu opcję „Utwórz relację”, zamiast „Utwórz post”. Dalej postępujemy analogicznie. Wybieramy multimedia, które chcemy zamieścić w relacji (do 10 obrazów lub filmów, pamiętając o odpowiednim formacie), następnie mamy możliwość przycięcia ich do pożądanego kształtu, dodanie tekstu, naklejek oraz linka. Relację można od razu udostępnić lub zaplanować. Można także skorzystać z podpowiedzi Facebooka o najkorzystniejszym terminie na publikację. Uwaga: ilość funkcji stories dostępnych w Meta Business Suite w przeglądarce jest mniejsza niż w aplikacji na telefon.
Planowanie postów na Facebooku, zacznij od celu
Czy wiesz, po co w ogóle prowadzisz stronę na Facebooku? W jakim celu tworzysz posty? Pamiętaj, że Facebook to medium społecznościowe, a co za tym idzie, jego celem jest budowanie społeczności wokół Twojej marki.
Pamiętaj dla kogo tworzysz wpisy. Dopasuj ich użyteczność dla Twojego odbiorcy. Pamiętaj, by wchodzić w interakcje, zauważać komentarze, reagować na nie i odpisywać regularnie na wiadomości. Staraj się też tworzyć różne rodzaje postów.
Najczęstszy rodzaj postów, to wpis informacyjny dla obecnego grona fanów. Zależy nam jednak także na poszerzaniu tego grona i docierania do szerszych grup odbiorców. Dlatego staraj się tworzyć także takie wpisy, które mają na celu właśnie dotarcie do szerokiego grona, zwiększenie zasięgu i pozyskanie nowych fanów. Dobrze w tej roli sprawdzają się materiały viralowe, rozrywkowe, bazujące na real time marketingu. To wszystko buduje zasięgi, zwłaszcza jeżeli są to treści natywne.
Pamiętaj, żeby swoich odbiorców angażować. W tym celu możesz tworzyć posty nawołujące do wypowiedzenia się, wyrażenia własnej opinii, podzielenia się refleksjami, czy wzięcia udziału w ankiecie.
Co ma cel do planowania postów? Jeżeli widzisz plan postów, to możesz sprawdzać, czy osiągniesz nimi założone cele. Zależało Ci na tym, aby w danym tygodniu internauci weszli przez FB na Twoją stronę internetową? Sprawdź, czy zaplanowany post do tego zachęca i czy jest w nim link.
Wrzucasz ostatnio wiele postów typowo informacyjnych? Zaplanuj coś viralowego, co zwiększy zasięgi i przyciągnie nowych użytkowników. Nawet spisanie planów postów w najzwyklejszym Excelu i zaznaczenie przy nich, jaki rodzaj reakcji mają wywołać, pozwoli Ci zapanować nad aktywnością Twoich fanów i skłonić ich do takich działań, które są dla Ciebie istotne. Wasza organizacja działa po to, by realizować założone cele. Strona na Facebooku ma Wam w tym pomóc. Dlatego staraj się tak planować posty, aby działały w kierunku realizacji celów.
ZAPISZ SIĘ NA KURS: SOCIAL MEDIA – OD STRATEGII DO PRAKTYKI!
Jeżeli Twoim celem jest przyciągnięcie za pośrednictwem Facebooka ludzi na wydarzenie, które organizujesz, to zadbaj o to, by z odpowiednim wyprzedzeniem opublikować je na Facebooku. Samo stworzenie wydarzenia to za mało. Zaplanuj z wyprzedzeniem posty, w których poinformujesz o tym, że je organizujecie, następnie zaprezentuj sylwetki gości i prelegentów. Możesz zaplanować post z ich zdjęciami. W osobnym poście możesz poinformować o tematyce — w tym celu możesz zaplanować publikację krótkiego wideo z osobistym zaproszeniem od organizatorów lub prelegentów. Jeżeli masz taką możliwość, nawet ze spotkania stacjonarnego zrób live na Facebooku — dotrzesz do szerszego grona odbiorców. W trakcie publikuj zdjęcia z wydarzenia — doskonale się do tego nadają relacje. Nie zapominaj o swoich uczestnikach, gościach i prelegentach po zakończeniu wydarzenia. Podziękuj im za udział i obiecaj podsumowanie. Post z podziękowaniem również można zaplanować.
Jak planować posty na FB? Podsumowanie
Reasumując pamiętaj, aby przesiąść się z tradycyjnej wersji Facebooka na Meta Bussines Suite dostępny zarówno w formie przeglądarkowej, jak i mobilnej. Pozwoli Ci ona skupić się tylko na fanpage’u, dzięki czemu w spokoju napiszesz i zaplanujesz swoje działania. Twórz posty w dogodnym momencie dla Ciebie i ustawiaj ich publikację w porach najlepszych z punktu widzenia Twoich odbiorców, celów i zasięgów. Wykorzystuj wszystkie formy interakcji z fanami: posty, zdjęcia, grafiki, filmy, stories, rolki. Pamiętaj, jaki cel przyświeca Twoim działaniom i planuj je tak, aby Cię do tego celu przybliżały.
Przeczytaj także:
- Jak stworzyć i prowadzić grupę pomocową na Facebooku?
- Jak zbierać pieniądze na Facebooku – poradnik
- 5 kampanii społecznych, które musisz znać
- Przegląd profili na Instagramie, które EDUKUJĄ i robią to DOBRZE
- W mediach społecznościowych można uczyć. Zobacz jak to robić na przykładzie pierwszej pomocy.
- Jak tworzyć wideo za pomocą telefonu?