PL  |  EN

Jak zbierać
pieniądze na
Facebooku
– poradnik

Wyobraź sobie, że siedzisz wygodnie w fotelu, a w dłoni trzymasz książkę. Nie jest to kolejny poradnik o tym jak być bardziej efektywnym i jak szybciej osiągać cele zawodowe – to powieść Twojego ulubionego autora. Telefon leży poza zasięgiem wzroku, a jedynym odgłosem w tle jest uspokajający i przyjemny trzask drewna płonącego w kominku. Ogień ogrzewa Twoje stopy, a przy okazji kieliszek wina stojący na stoliku obok Ciebie. W tym momencie to Twoje największe zmartwienie, ale nie przejmujesz się tym za bardzo, w końcu zaraz spotkasz się ze swoimi bliskimi. Koniec roku to taki spokojny i refleksyjny czas… Czujesz to? Ja też nie.

Rzeczywisty koniec roku, to żniwa ery konsumpcjonizmu. Zakupowa gorączka zaczyna się już w ostatni piątek listopada od Black Friday (Czarny Piątek). Wiesz, że rok temu, Polacy wydali tego dnia około 2,3 miliarda złotych? Trzy dni później mamy Cyber Monday (Cyber Poniedziałek) czyli jego odpowiednik dotyczący zakupów przez Internet (głównie dotyczących zakupu oprogramowania i innych treści cyfrowych). A następnie przychodzi szał świątecznych zakupów i noworocznych wyprzedaży. Można się w tym wszystkim zatracić i pogubić.

A gdyby tak, pomiędzy jednymi a drugimi zakupami, znaleźć chwilę na dobry uczynek? Przedświąteczny czas to doskonała okazja aby pomyśleć nie tylko o naszych najbliższych, ale też o potrzebujących. Pomagać można na wiele sposobów. Wypowiadając ciepłe słowo dodające otuchy, ofiarując swój cenny czas albo wspierając finansowo organizację społeczną, która realizuje ważną dla nas misję. Tu z pomocą przyjdą Ci media społecznościowe. I dziś właśnie o tym – jak zaprząc Facebooka do działań dobroczynnych?

Z poniższego wpisu dowiesz się m.in.:

  • Czy w Internecie jest miejsce na dobroczynność?
  • Jak pomagać jako użytkownik Facebooka?
  • Jak działają zbiórki pieniędzy na Facebooku?
  • Jak zacząć korzystać ze zbiórek na Facebooku, jako organizacja?
  • Jakie narzędzia do zbierania pieniędzy daje Facebook?
  • Gdzie szukać informacji dotyczących prowadzenia komunikacji o działaniach dobroczynnych organizacji

 

Dobroczynność w Internecie – czy to się może udać?

Cofnijmy się do wakacji 2014. Pamiętasz obiegające Internet filmiki, na których ludzie wylewali sobie na głowę wiadro lodu i zachęcali do tego samego innych? Była to kampania Ice Bucket Challenge, która w ten sposób miała zwracać uwagę na ALS (czyli stwardnienie zanikowe boczne) i zachęcać społeczność do wpłacania darowizn na rzecz badań. Dzięki niej, na całym świecie (głównie w USA) udało się zebrać ponad 220 milionów dolarów!

 

 

Jednak dobrych przykładów nie trzeba szukać aż za oceanem. Na naszym krajowym podwórku, pionierką w wykorzystywaniu Internetu do pozyskiwania środków jest Fundacja WOŚP. Wystarczy spojrzeć na wybrane liczby z 27. Finału:

  • wpłaty poprzez wspieraj.wosp.org.pl – 15 007 461,22 zł
    (prawie 2 razy więcej, niż rok wcześniej);
  • przychody z aukcji na Allegro – 12 000 000 zł;
  • wpłaty poprzez PayPal – 900 000 zł.

A to tylko część z wybranych form wsparcia online.

Wisienką na torcie była natomiast facebookowa zbiórka „zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP” , którą należy uznać za przełomowy moment dla polskiego fundraisingu. Patrycja Krzemińska – krawcowa z Gdańska, która była inicjatorką tej zbiórki, zamierzała uzbierać 1000 zł, natomiast dzięki zaangażowaniu internautów, ostateczna kwota wyniosła aż 15 991 611 zł! Była to największa europejska zbiórka w historii Facebooka.

Nie patrzmy jednak na powodzenie, jedynie przez pryzmat ilości zebranych pieniędzy! Nawet jeśli organizowana przez nas zbiórka nie osiągnie założonego celu finansowego, lub będzie on niski, to spójrzmy na to inaczej. Kwesta jest kolejnym impulsem do wyzwolenia w społeczeństwie pozytywnego działania. A w globalnej skali, wszystkie (nawet najmniejsze) akcje, składają się na olbrzymie kwoty, przeznaczane na działania dobroczynne. Jest jeszcze jeden istotny aspekt, którego nie możemy pominąć. Każda zbiórka jest okazją do poruszenia i pokazania jakiegoś problemu. Nawet jeśli ktoś jej nie wesprze finansowo, to być może dowie się dzięki niej o ważnym temacie?

 

Co zrobić aby zacząć pomagać przez Facebooka?

Z Facebooka korzysta ponad 2 miliardy osób, z czego kilkanaście milionów, to aktywni użytkownicy z Polski. Wystarczy, że wykonasz kilka kliknięć, i już możesz stworzyć zbiórkę, w którą będą mogli się zaangażować. Jak to zrobić?

Po pierwsze, musisz przebywać w kraju, który znajduje się na liście uprawnionych do organizowania takich zbiórek. Oczywiście jest wśród nich Polska.

Po drugie wyszukaj na Facebooku organizację, którą chcesz wesprzeć. Jeśli znajduje się ona w bazie organizacji zarejestrowanych w usłudze Płatności na Facebooku, w menu po lewej stronie znajdziesz opcję „Zbiórki pieniędzy”. Kliknij w nią, a następnie naciśnij niebieski przycisk „+ Zbierz pieniądze”.

Innym sposobem jest wybranie opcji „Wesprzyj organizację non profit”, którą znajdziesz podczas dodawaniu wpisu na portalu.

Panel zbiórek pieniędzy widoczny jest również w menu Eksploruj (na komputerach), lub w menu opcji na urządzeniach mobilnych.

Konfigurowanie zbiórki jest niezwykle proste. Należy jedynie:

  • określić cel (wysokość zbiórki);
  • podać datę zakończenia zbiórki;
  • dodać opis zachęcający do wsparcia;
  • udostępnić zbiórkę swoim znajomym.

Przykładowy proces tworzenia zbiórki możesz obejrzeć na materiale przygotowanym przez Fundację DKMS:

 

 

Oczywiście pomagać możesz również poza zbiórkami. Wystarczy, że odwiedzisz profil wybranej organizacji i przekażesz darowiznę za pomocą przycisku „Przekaż datek”. Możesz też zachęcać swoją sieć kontaktów do finansowego wspierania, lub po prostu do obserwowania działalności danej organizacji.

 

Zbiórki na Facebooku – co warto wiedzieć?

Wiesz już, że Internet, a zwłaszcza social media, to świetny sposób na zaangażowanie ludzi do dobroczynności. Wiesz już też, jak samodzielnie zorganizować taką zbiórkę. Warto jednak wspomnieć o kilku zasadach, które je regulują.

  • Minimalna kwota wpłaty wynosi 20 zł.
  • Wpłat można dokonywać jedynie za pomocą kart płatniczych (zarówno kredytowych jak i debetowych).
  • Facebookowe zbiórki nie podlegają żadnym dodatkowym opłatom. Tyczy się to zarówno organizatora zbiórki, jak i wpłacających. Platforma nie pobiera żadnej prowizji, a cała uzbierana kwota trafia do wybranej organizacji.
  • Po dokonaniu wpłaty, otrzymasz na swój adres mailowy (powiązany z kontem na Facebooku) wiadomość z potwierdzeniem charytatywnego charakteru wpłaty, dzięki której możliwe będzie odliczenie jej od podatku.
  • Wybrana organizacja otrzyma środki nawet w sytuacji, kiedy nie uda się uzbierać celu wyznaczonego przez inicjatora.
  • Środki nie trafiają bezpośrednio na konta organizacji. Są im wypłacane co dwa tygodnie.
  • Wpłacona przez Ciebie kwota nie jest widoczna dla innych użytkowników Facebooka. Możesz też nie udostępniać informacji o samym fakcie włączenia się w zbiórkę. Jednakże obie te informacje są dostępne zarówno dla organizatora, jak i dla beneficjenta zbiórki.

Jak widzisz, jest to rozwiązanie wygodne dla obu stron całego procesu.

 

Jak zarejestrować swoją organizację?

Każda organizacja, która chce zbierać pieniądze na pomocą Facebooka, musi przejść proces weryfikacji. Przede wszystkim, fanpage organizacji musi należeć do kategorii „Organizacja non profit” lub „Organizacja charytatywna”. Konieczne jest również wypełnienie wniosku, w którym wymaganymi informacjami są m.in.:

  • dane (data urodzenia i adres) prezesa organizacji;
  • numer identyfikacji podatkowej;
  • numer rejestracyjny;
  • dokument potwierdzający rejestrację organizacji;
  • dane konta bankowego (w tym m.in. wyciąg z ostatnich 3 miesięcy).

Rozpatrywanie zgłoszenia trwa około 2–3 tygodni. Warto pamiętać o tym, że jednym z potencjalnych powodów negatywnego rozpatrzenia wniosku, może być inna nazwa profilu niż organizacji. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, należy zalogować się jako administrator strony, i włączyć możliwość organizowania zbiórek oraz dodawania przez użytkowników przycisku „Przekaż datek” w swoich postach. Opcja znajduje się w sekcji Ustawienia/Datki.

Należy jednak pamiętać o tym, że w przypadku łamania standardów Facebooka przez organizację, może ona mieć odebraną możliwość dalszego zbierania pieniędzy.

 

Jakie narzędzia zbierania środków daje Facebook?

Opisane wcześniej zbiórki, które mogą być zainicjowane przez każdego użytkownika portalu, to tylko jedna z możliwości, jakie daje nam Facebook. Co Ty możesz zrobić jako organizacja?

  • Zorganizować zbiórkę jako fanpage.
  • Umieścić na głównej stronie profilowej przycisk CTA (Call To Action – wezwanie do działania) o treści „Przekaż datek”. Znajdzie się on już pod zdjęciem w tle.
  • Umieścić na stronie profilowej przycisk „Zorganizuj zbiórkę”
  • Dodać przycisk „Przekaż datek” w prowadzonej transmisji live oraz do każdego innego wpisu na Facebooku.

To jednak nie wszystko. W innych krajach możliwe jest również dodawanie przycisku zbiórek również do relacji na Messengerze (podobna opcja jest już u nas dostępna w Stories, czyli tożsamym rozwiązaniu na Instagramie). Pewnie kwestią czasu jest uruchomienie tej funkcji również w naszym kraju.

 

Narzędzie to nie wszystko

Możliwości zbiórki jakie daje nam Facebook, wydają się być niesamowitą szansą dla organizacji pozarządowych. Dzięki dostępnym narzędziom, kontakt pomiędzy darczyńcą a beneficjentem to zaledwie kilka kliknięć. Proces wpłat darowizn wygląda niemal jak proces zakupowy. Podobnie wygląda proces decyzyjny, coraz częściej wpłaty dokonywane są spontanicznie, w przypływie emocji (przykładem są chociażby zbiórki w trakcie transmisji live albo przytoczona już „ostatnia zbiórka Prezydenta Adamowicza”). Dlatego nie wystarczy sama rejestracja w systemie i udostępnienie narzędzia do swojej społeczności. Kluczową rolę odgrywa bowiem strategia komunikacji organizacji. Informowanie o jej misji, celach i bieżących działaniach. Ale też transparentne komunikowanie o tym, co dzieje się z pozyskanymi pieniędzmi.

Tak naprawdę, to zupełnie oddzielny temat. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zajrzyj do mini poradnika Social media marketing dla NGO, przygotowanego przez Social Tigers. Znajdziesz w nim m.in. informacje o strategii w social mediach, podstawach komunikacji NGO, oraz o reklamach na Facebooku. Warto też zajrzeć do publikacji z serii ABC III Sektora „Mocni w promocji. Podręcznik dla organizacji pozarządowych”.

A teraz wyobraź sobie, że siedzisz na krześle. Te kilka minut odpoczynku, pomiędzy przygotowywaniem kolejnych świątecznych potraw, to najwięcej na co możesz dziś liczyć. W tle słyszysz cichy odgłos gotujących się pierogów, zagłuszany przez buczenie odkurzacza z pokoju obok. Chwytasz za telefon, żeby sprawdzić wszystkie powiadomienia z ostatnich pięciu minut. Drugą ręką wycierasz pot z czoła. Czujesz, że Twoje spodnie już przykleiły się krzesła, marzysz o orzeźwiającym prysznicu, świeżych ubraniach i chwili relaksu z filiżanką kawy. A potem w Twojej głowie pojawia się myśl, że przecież wiele osób chciałoby mieć takie zmartwienia jak Ty teraz. Nie wybiegniesz teraz z kuchni aby ratować wszystkich potrzebujących, ale możesz pomóc. Dzieli Cię od tego kilka kliknięć. Minimalna kwota wpłaty to tylko 20 zł. Czy ktokolwiek z rodziny zauważy, jeśli na świątecznym stole pojawi się jedno danie mniej? Przecież i tak zawsze zostaje tyle jedzenia. Pomaganie jeszcze nigdy nie było takie proste… Czujesz to?

 


Przeczytaj także drugą część naszego poradnika:
Jak zbierać pieniądze na Instagramie – kompletny poradnik dla organizacji i aktywistów

Powiązane artykuły
Udostępnij post