Czy mnie widać? Popraw jakość obrazu podczas spotkań online

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Jakość obrazu nie jest kluczowym elementem spotkań online. W większości przypadków do skutecznej komunikacji wystarczy nam przecież możliwość słyszenia się nawzajem. Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy przykładać odpowiedniej uwagi do wizji. Dziś skupimy się na oświetleniu, kamerze i tle, których dobre wykorzystanie pozwoli Wam uzyskać lepszą jakość i początkowe wrażenie, które są nie mniej ważne, niż np. w tradycyjnej sali szkoleniowej.

Za jakość obrazu w trakcie naszego spotkania odpowiada głównie kamera, jednak nie mniejsze znaczenie ma również używane przez nas oprogramowanie oraz zastosowane ustawienia. Kolejnym elementem, o którym należy wspomnieć jest odpowiednie oświetlenie, które (zwłaszcza w przypadku kamerek niskiej jakości) może bardzo nam pomóc lub zaszkodzić. Ostatnia kwestia to tło. Mimo że ma ono najmniejszy wpływ na jakość obrazu, to w dużej mierze zależy od niego, jak będziemy odbierani przez naszych rozmówców.

W tym artykule chcę omówić wszystkie te trzy elementy. Od procesu wyboru odpowiedniej kamery i zmian ustawień w oprogramowaniu, przez ustawienie odpowiedniego oświetlenia, aż po omówienie kwestii tła. Oprócz tego, na koniec przygotowałem również kilka ogólnych rad, które przydadzą się każdemu, kto uczestniczy w spotkaniach online.

Jak wybrać odpowiednią kamerę do spotkań online?

Ilość kamer komputerowych na rynku jest tak duża, że wybór odpowiedniej może sprawić nam nie lada kłopot. Na co więc zwrócić uwagę, jeśli tabele ze specyfikacjami poszczególnych urządzeń nic nam nie mówią? Przede wszystkim zastanów się nad swoimi potrzebami. Większość platform do spotkań i tak oferuje ograniczoną jakość obrazu, dlatego parametry powyżej granicznego poziomu nie będą miały żadnego znaczenia dla jakości. Co innego w sytuacji, kiedy oprócz spotkań będziemy wykorzystywali kamerę np. do nagrywania materiałów lub do prowadzenia transmisji na żywo.

Droga na skróty, czyli kamery rekomendowane przez poszczególne platformy

Niemal każda kamera komputerowa powinna bez problemu współpracować ze wszystkimi najpopularniejszymi platformami do spotkań online. Mimo to, część platform rekomenduje wykorzystanie konkretnych modeli, co przynajmniej w teorii powinno zapewnić nam bezproblemową współpracę i najlepsze doznania.

Poniżej znajdziesz listy rekomendowanych kamer, dla najpopularniejszych platform do spotkań online:

Wybór rekomendowanego urządzenia z pewnością będzie najbezpieczniejszą opcją i polecam ją każdemu mniej zaawansowanemu użytkownikowi.

Testy i samodzielny wybór kamery do spotkań online

Porównywanie suchych parametrów, takich jak rozdzielczość lub ilość klatek na sekundę, nie jest miarodajne, bowiem na ostateczną jakość obrazu wpływają również inne czynniki. Chociażby jasność obiektywu (ilość przepuszczanego światła), o której nie znajdziemy informacji w większości specyfikacji. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest obejrzenie takich testów porównawczych (lub przeprowadzenie własnych).

Na co zwrócić uwagę w testach kamer? Na płynność obrazu w przypadku znacznego ruchu (jest to najlepiej widoczne podczas machania ręką) oraz na zmianę jakości obrazu w zależności od zmiany warunków oświetlenia (w ciemnym pomieszczeniu oraz przy naturalnym i sztucznym świetle). Równie istotne są też ostrość i wierne odwzorowanie kolorów.

Oto przykładowy test porównawczy kamer Logitech C922 oraz Razer Kiyo.

Uwaga! Jeśli oglądasz test kamer na YouTube, włącz najlepszą jakość odtwarzania. W przeciwnym wypadku, to co zobaczysz może odbiegać od rzeczywistości. Aby zmienić jakość filmu na YouTube, najedź kursorem na odtwarzacz i kliknij na ikonę z trybikiem (Ustawienia), która znajduje się poniżej paska postępu odtwarzania (prawy dolny róg). Znajdziesz tam opcję „Jakość”, gdzie należy wybrać najwyższą z nich. W przypadku słabszego łącza konieczne będzie odczekanie na załadowanie filmu.

Oprócz samej jakości obrazu, warto zwrócić uwagę również na szerokość kąta widzenia kamery. Szeroki kąt daje możliwość swobodnego filmowania dwóch osób, pokazanie całej grupy lub pomieszczenia. Taką kamerę można również wykorzystać podczas pracy z tradycyjną tablicą lub flipchartem. Z kolei węższy kąt będzie lepszym rozwiązaniem tam, gdzie nie chcemy pokazywać tego, co znajduje się za nami. Nie wymaga również dużego tła.

Kamera to nie tylko obraz

Choć jakość obrazu jest kluczowa, to warto zainteresować się również innymi funkcjami, załączonym wyposażeniem lub oprogramowaniem.

Podłączenie

Zwróć uwagę, czy wybrana przez Ciebie kamera posiada zintegrowany kabel, a jeśli tak, to z jakim złączem (USB-A lub USB-C). A następnie upewnij się, że dysponujesz odpowiednim wolnym gniazdem w swoim komputerze. W przeciwnym wypadku konieczne będzie zastosowanie przejściówki. Istotnym elementem może być również długość kabla.

Mocowanie

Standardowym uchwytem w kamerkach internetowych jest klips, za pomocą którego możemy przymocować ją do krawędzi monitora. Jednak niektóre z nich mają również opcję montażu na statywie z gwintem 1/4 cala.

Dodatkowe funkcje sprzętowe

Większość kamer internetowych posiada zintegrowany mikrofon, a niektóre z nich również głośnik lub oświetlenie. Jednakże jakość tych funkcji, zwłaszcza w przypadku urządzeń z niższej półki, pozostawia wiele do życzenia. Oczywiście są wyjątki. Przykładem jest np. kamera Razer Kiyo Full HD, która dzięki zastosowaniu w niej LED-owego pierścienia, potrafi całkiem nieźle doświetlić scenę. Lub konferencyjna kamera Logitech BCC950 typu all-in-one, z dobrej jakości mikrofonem i głośnikiem.

Dołączone oprogramowanie

Choć standardowe kamery działają w trybie Plug and play (podłącz i używaj), to często posiadają dodatkowe oprogramowanie, które pozwala zmienić domyślne ustawienia i w pełni wykorzystać ich możliwości. Na przykład kamera Logitech BRIO dzięki czujnikom optycznym i podczerwonym pozwala na rozpoznawanie twarzy w funkcji Windows Hello (w Windows 10), dzięki czemu możliwe jest logowanie do systemu bez wprowadzania hasła. Mniej zaawansowane kamery oferują natomiast takie funkcje, jak ręczna korekcja obrazu (zmiana jasności, kontrastu, temperatury lub ostrości obrazu, jego obracanie lub zastosowanie lustrzanego odbicia i innych efektów wideo).

Zmiana domyślnych ustawień wideo w platformie do spotkań online

Ustawienia wideo w platformach do spotkań online nie zawierają z reguły zbyt wielu opcji i więcej zrobimy w oprogramowaniu dołączonym do kamerki. Mimo to, warto tam zajrzeć. Moją ulubioną aplikacją do komunikacji jest Zoom, dlatego posłużę się jego przykładem.

Kliknij na ikonę w prawym górnym rogu aplikacji i wybierz opcję  „Settings”, a następnie przejdź do zakładki  „Video”. Znajdziesz tam:

  • listę dostępnych kamer;
  • zmianę proporcji obrazu (oryginalne lub 16:9);
  • funkcję HD (Enable HD);
  • funkcję lustrzanego odbicia (Mirror my video) – efekt widoczny jest tylko dla Ciebie, niezależnie od ustawień, odbiorcy zawsze widzą Cię w naturalny sposób;
  • opcję poprawiania wyglądu (Touch Up My Appearance) – podobnie jak wiele filtrów upiększających, efekt stosuje nieostrość na naszej twarzy, co w zamierzeniu ma usuwać niedoskonałości, jednak według mnie nie warto włączać tej opcji.

Oprócz tego możemy przejść do opcji zaawansowanych ( „Advanced”), w których znajdziemy:

  • usuwanie szumów i poprawa jakości obrazu wysyłanego do odbiorców (Enable de-noise)
  • poprawa odbieranych strumieni video (Hardware acceleration for receiving video).

Funkcje te mogą poprawić jakość zarówno odbieranego, jak i nadawanego obrazu, jednak w przypadku słabszych komputerów efekt może być odwrotny.

Światło – bez niego żadna kamera nie działa

Najważniejszym zewnętrznym parametrem, jaki ma wpływ na jakość obrazu, jest oświetlenie. W trudnych warunkach kamera może zmniejszać ilość klatek na sekundę, co wpłynie na płynność obrazu. Ponadto może pojawić się wiele szumów. Dlatego im więcej światła, tym lepiej (prawie zawsze).

Dla przykładu, tak wygląda nagranie przeprowadzone w ciemnym pomieszczeniu (kamera Creative Live! Cam Sync 720p)

W teorii najlepsze jest światło naturalne, jednak spotkania online zazwyczaj mają miejsce w pomieszczeniach. Okna nie rozwiązują problemu, ponieważ nie dają możliwości zapewnienia równomiernego oświetlenia (zwłaszcza przy dłuższych spotkaniach, kiedy zauważalny jest ruch słońca i zmienia się kąt padania promieni). Jesteśmy też uzależnieni od warunków atmosferycznych i od pory dnia.

Na dodatek wiele kamer komputerowych nie radzi sobie z ostrym światłem słonecznym, przez co obraz jest prześwietlony. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie zewnętrznego oświetlenia. A tu opcji mamy bardzo dużo.

Podstawowe zasady używania światła

Choć o stosowaniu światła w fotografii czy nagraniach filmowych można by pisać całe poradniki, to przy spotkaniach online sprawa jest dużo prostsza. Wystarczy, że zapewnimy jednolite i równomierne oświetlenie naszej sceny. Poniżej kilka prostych wskazówek.

  • Najważniejsze jest równomierne oświetlenie osoby przed kamerą. Oświetl również tło (jeśli jest), tak aby nie było widocznych cieni.
  • Jeśli używasz kilku źródeł oświetlenia, powinny one mieć tę samą temperaturę światła (dla przykładu światło dzienne ma temperaturę 5500K). W przeciwnym razie obiektyw będzie miał problem z jego odbiorem.
  • Lampy halogenowe wytwarzają dużą ilość ciepła, przez co nie nadają się do długotrwałego oświetlania sceny przy spotkaniach online. Idealnym rozwiązaniem będą światła LED-owe.
  • Jeśli światło jest zbyt ostre, możesz spróbować je zmiękczyć za pomocą softboxa lub bądź parasolki dyfuzyjnej.
  • Jeśli używasz tablicy lub flipcharta, ustaw światło pod takim kątem, aby na ich powierzchni nie było widocznych silnych refleksów, które uniemożliwiają odczytanie treści.
  • Źródło światła powinno znajdować się za kamerą (nie kieruj źródła światła w kierunku kamery).
  • Użyj pudru lub kremu matującego, aby wyeliminować refleksy światła na skórze.

Jeśli szukasz dodatkowej wiedzy, poszukaj jej na YouTube. Znajdziesz tam mnóstwo poradników o stosowaniu oświetlenia w blogach, filmach i fotografii. Pamiętaj jednak o tym, że to dużo bardziej zaawansowane zastosowania. Dlatego nie musisz trzymać się wszystkich zasad ani inwestować w profesjonalny sprzęt.

Wybór oświetlenia

Mimo iż parametry światła są bardzo ważne, to nie mniej kluczowa jest przestrzeń, jaką dysponujemy. Zestaw oświetlenia może zajmować sporo miejsca, nie każdy jest też tak samo poręczny i wygodny przy każdorazowym rozstawianiu. Warto wziąć to pod uwagę.

Najprostszym rozwiązaniem będą LED-owe lampy pierścieniowe (nawet stosunkowo niewielkie, o średnicy 20-30 cm, które można postawić na biurku) Najlepiej dwie, tak aby równomiernie oświetlić swoją twarz i sylwetkę. Ich plusem jest to, że często mają one regulację mocy oraz temperatury światła. Oczywiście taka lampa powinna mieć stałe źródło zasilania (często na USB, które możemy podłączyć do komputera lub do ładowarki). Lampy na baterie będą miały zbyt małą moc i będą niepraktyczne.

Jeśli dysponujemy większą ilością miejsca, możemy wybrać lampy o większej średnicy, które ustawimy na statywach. Dobrze sprawdzą się też lampy z softboxem lub parasolkami dyfuzyjnymi (przewagą parasolek jest to, że szybko się je składa i zajmują mało miejsca).

Więcej o parasolkach i softboxach przeczytasz tutaj.

Po lewej jestem źle oświetlony. Po prawej zastosowałem poprawne oświetlenie wg powyższych wskazówek

Na rynku dostępne jest wiele profesjonalnych i drogich lamp. Jednak podstawowy zestaw oświetlenia na potrzeby spotkań online można skompletować (lub kupić w zestawie) już poniżej 200 zł.

Odwróć się i zapanuj nad tłem

Wiele osób wykorzystuje tło do kreowania swojego wizerunku. Zupełnie inaczej będziemy odebrani, jeśli będziemy siedzieć na tle biblioteczki pełnej książek, a inaczej, jeśli za naszymi plecami znajdzie się zagracony pokój lub zlew pełen brudnych naczyń. Możemy więc wykorzystać tę wiedzę, aby wywołać w naszych odbiorcach konkretne odczucia. Ma to jednak pewien minus. Odciąga uwagę widza od treści. A że z natury jesteśmy ciekawscy, to efektem ubocznym będzie to, że zamiast słuchać, nasz odbiorca będzie analizował tytuły książek za naszymi plecami. Dlatego osobiście jestem zwolennikiem minimalistycznego i jednolitego tła. Nie dość, że zapewnia nam ono prywatność, to na dodatek możemy je zastosować niemal w każdym miejscu.

Warto wziąć pod uwagę jeszcze jeden argument. Ze względu na specyfikę kamer internetowych, jednolite, nieruchome i dobrze oświetlone tło zapewnia lepszą jakość i płynność obrazu. A to dlatego, że kamera ma mniej informacji do przetworzenia.

Tło fotograficzne

Rolka najtańszego tła fotograficznego kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, i w zupełności zaspokoi nasze podstawowe potrzeby. W prosty sposób możemy zamontować je na dwóch statywach (takich samych, jak w przypadku lamp), podwiesić pod sufitem lub w ostateczności przykleić do ściany. Niezależnie od sposobu, postaraj się unikać zagięć i pofałdowań, które mogą być widoczne w oku kamery.

Zwróć uwagę na teksturę materiału. Najlepiej wybrać takie tło, na którym nie będą powstawały refleksy świetlne. Co do jego struktury, to nie jest ona tak ważna, jak w fotografii. Ponieważ przy jakości obrazu, jaką mamy przy spotkaniach online, i tak nie będzie ona bardzo widoczna. Zastanów się jednak nad kolorem. Według mnie najlepiej sprawdzi się białe lub szare tło. Będzie nie tylko neutralne, ale również łatwe do oświetlenia. Więcej o rodzajach teł fotograficznych przeczytasz tutaj.

Jeśli używasz kamery z szerokim polem widzenia, upewnij się, że zakupione tło zmieści się w kadrze.

Wirtualne tło

Alternatywą dla tła fotograficznego jest tło wirtualne. Nie widzę jednak żadnych plusów tego rozwiązania. Efekt jest bardzo nienaturalny, a wycięcie otoczenia obejmuje czasem fragmenty osoby, która się na nim znajduje. Nie mówiąc już o fatalnym efekcie, jaki powstaje przy choćby najmniejszym ruchu. Ostatecznym argumentem, który powinien Cię zniechęcić, jest dodatkowe obciążenie komputera, które może wpływać na jakość połączenia (np. dźwięku lub odbieranego obrazu).

Podsumowanie i dodatkowe wskazówki

Kiedy prowadzę szkolenie online i jestem wyposażony w dobrą kamerę, skuteczne oświetlenie i odpowiednie tło, to od razu czuję się pewniej. Ale mając również doświadczenie jako uczestnik takich spotkań i szkoleń wiem, że te elementy zapewniają też odpowiedni komfort odbiorcy. Dzięki nim nie trzeba wytężać wzroku, aby dostrzec wyraz twarzy prowadzącego, ani zastanawiać się, co znajduje się w jego tle. Dodatkowo, pozytywnie wpływają na odbiór, bo pierwsze wrażenie mówi nam, że mamy do czynienia z kimś profesjonalnym i przygotowanym.

Jednak sprzęt to nie wszystko! Warto też czasem przetrzeć obiektyw (zwłaszcza jeśli korzystamy z kamery w komputerze, która często jest dotykana palcami, lub zaklejana różnymi zaślepkami). Pamiętaj, że swój obraz, jaki widzisz na monitorze nie jest tym samym, który widzą uczestnicy. Sygnał, który do nich dociera jest przetworzony, a wideo jest skompresowane. Jeśli chcesz poznać prawdziwy efekt, zaloguj się do spotkania na drugim urządzeniu i zobacz swój obraz z perspektywy uczestnika.

Zadbaj również o kontakt wzrokowy. Jednak nie patrz uczestnikom w oczy! Patrz w obiektyw kamery (w przeciwnym razie Twój wzrok będzie skierowany do dołu) – ważne, aby kamerka nie stała obok komputera, a była umieszczona na wysokości naszych oczu. Jeśli korzystasz z laptopa, to umieść go na podwyższeniu. Początkowo takie patrzenie w obiektyw może wydawać się to trudne i nienaturalne, ale uwierz mi, można się do tego przyzwyczaić.

Po lewej patrzę uczestnikom szkolenia w oczy. Po prawej patrzę w obiektyw kamery

A na koniec ostatnia rada, a zarazem prośba. Jeśli uczestniczysz w spotkaniu, szkoleniu, lekcji lub wykładzie online – włącz kamerę (o ile zalecenia prowadzącego nie są inne)! Mówienie, bez możliwości spojrzenia na odbiorców i obserwowania ich reakcji jest bardzo trudne dla każdego prowadzącego. Włączając kamerę z pewnością mu pomożesz, a jestem pewien, że również i zyskasz.


Przeczytaj także:

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE
SKONTAKTUJ SIĘ Z REDAKTOREM

Michał Serwiński

698 059 620‬
michal.serwinski@frsi.org.pl

Michał Serwiński

698 059 620‬
michal.serwinski@frsi.org.pl

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
AUTOR WPISU
TAGI
×
NEWSLETTER