Zacznijmy od rzeczy oczywistej: online zdominował komunikację. Zmiany dotknęły wszystkich, w tym trenerów i trenerki. Co zrobić, żeby szkolenie w formie online było równie wartościowe, angażujące i profesjonalne? Swoim doświadczeniem dzieli się z nami Iwona Brzózka-Złotnicka, prezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Co pomoże nam w przygotowaniu szkolenia online?
Wcześniejsze doświadczenia są nie do przeceniania. Praca w zespole rozproszonym, opanowanie narzędzi, spotkania online. To pomoże nam oswoić się z rozmową „z monitorem”. To sytuacja jednak dość nienaturalna, przynajmniej na początku.
Warto mieć na uwadze, że przesiadka i oswojenie się z formą szkoleń online to proces. Nie wskoczymy od razu w radykalną zmianę, dystans jest naturalny, a opory powinniśmy pokonywać w swoim czasie. Samo włączenie kamery potrafi być wyzwaniem, na co powinniśmy mieć zgodę.
Powinniśmy także w naszych szkoleniach i wystąpieniach szukać wsparcia. Kilka par rąk zawsze znajdzie pracę – czy to moderując komentarze, wpuszczając uczestników i uczestniczki czy dbając o zaplecze techniczne. Warto zadbać o to, żebyśmy nie mieli wszystkiego na swojej głowie, tak by skupić się na swoim zadaniu.
Polecamy poradnik twórców aplikacji Miro: Tips for creating online workshops
Największa zaleta i wada szkoleń online
Spotkania online są dostępne dla prawie wszystkich prawie wszędzie. Wystarczy dostęp do Internetu, odpowiednie urządzenie, możliwość słuchania (bo nie zawsze musimy oglądać) i tyle! To jednocześnie największa z zalet dla osób uczestniczących, jak i jedno z dużych wyzwań dla prowadzących. Ktoś, kto uczestniczy w naszym spotkaniu, może jechać samochodem lub przygotowywać obiad. Może kłaść dzieci spać i robić zakupy. Musimy mieć na to zgodę, że nie zawsze uczestnicy mogą angażować się w 100 procent.
U nas również mogą pojawiać się przeszkody i rozpraszacze. Nie wszystko możemy kontrolować, nie na wszystko mamy wpływ. I to jest OK. W momencie wkroczenia (czy nawet wtargnięcia) onlajnu do naszego życia musieliśmy zwiększyć poziom empatii i tolerancji. I bardzo możliwe, że wyszło to nam wszystkim na dobre.
Czytaj także: Sztuka wystąpień publicznych przed monitorem
Skrzynka narzędziowa trenera/ki online
Na pewno nie powinniśmy przeładowywać szkolenia narzędziami. Wykorzystanie aplikacji powinno być raczej częścią drogi do celu niż celem samym w sobie. Na co postawić? Na narzędzia, które angażują i nie są zbyt skomplikowane. Możemy wykorzystywać je do zbierania odpowiedzi, rozbudzającej zabawy lub pokazania naszej bazy wiedzy.
MentiMeter, AnswerGarden: zbierz odpowiedzi na pytania, przeprowadź quiz, zrób głosowanie – wszystko online, bez logowania dla osób uczestniczących, odpowiedzi zobaczycie w czasie rzeczywistym
Kahoot – stwórz własną interaktywną grę, quiz, grywalizację, można korzystać także z dużej bazy quizów przygotowanych przez innych użytkowników
Padlet – zbieraj różne materiały na interaktywnej tablicy, dobre narzędzie do zbierania materiałów czy efektów pracy od osób uczestniczących
Whiteboard.fi – biała tablica online, można rysować i wstawiać materiały, dostępne dla uczestników bez logowania
Chrome Music Lab – korzystaj z różnych form tworzenia muzyki.
Przeczytaj także: Mentimeter – jak tworzyć interaktywne prezentacje i quizy?
Spis treści
04:39 Jakie doświadczenia w przechodzeniu „na online” ma Stow. Cyfrowy Dialog?
09:53 Jakie są wady i zalety szkoleń online?
15:19 Jak zarządzać swoją przestrzenią i kadrem w trakcie spotkania online?
19:50 Jakie są przykłady ćwiczeń do budowania dobrej atmosfery w trakcie spotkania?
21:05 Czy każdy trener da sobie radę w trakcie warsztatów online?
24:55 Odpowiedzialność – klucz do organizowania spotkań i szkoleń online?
30:14 Odbiorcy, a skupienie uwagi przed komputerem
32:21 Jakie elementy powinny wchodzić w skład szkolenia online?
36:12 Przerwy w trakcie spotkań online, jak podzielić szkolenie?
39:26 Czy wyrozumiałość i życzliwość powinny być obecne w trakcie spotkań online?
42:08 Narzędzia do wykorzystania w trakcie szkoleń online
49:19 Gdzie szukać zasobów dla trenerów?
51:50 Przykłady potknięć i szkoleń, które poszły nie po myśli prowadzących
***
Inne materiały, które mogą Ci się spodobać:
? Jak działa Zoom?
?? Idealne wystąpienie publiczne nie istnieje. Za to wiemy, co zrobić, żeby było dobre
? Dostępność cyfrowa szkoleń w pigułce
Iwona Brzózka-Złotnicka: współzałożycielka i prezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog. Trenerka i autorka materiałów edukacyjnych, ekspertka edukacyjna specjalizująca się w wykorzystaniu nowych technologii w procesie nauczania i uczenia się. Czterokrotnie znalazła się wśród laureatów Listy 100 Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych. Popularyzatorka nauki programowania w Polsce, ambasadorka europejskiej akcji Code Week. Współtwórczyni i koordynatorka programów Mistrzowie Kodowania, Mistrzowie Kodowania Junior, CyfrOFFy kONtakt i Solve for Tomorrow dla Samsung Electronics Polska. Współpracuje z wieloma organizacjami zajmującymi się edukacją w Polsce, a także z podmiotami publicznymi -m.in. z NASK, Cyfryzacja.gov i Centrum Projektów Polska Cyfrowa.