Obeznany z technologią zespół jest kluczowy dla organizacji non-profit, które chcą prosperować w erze cyfrowej. Jak zatem rozwijać kompetencje cyfrowe swoich pracowników? Przedstawiamy sposoby na określenie, których kompetencji cyfrowych potrzebują nasi pracownicy, oszacowanie obecnego poziomu kompetencji, zapewnienie wartościowych szkoleń i pielęgnację kultury sprzyjającej technologiom, a w której kompetencje cyfrowe są priorytetem.
Jak określić, które kompetencje cyfrowe organizacji społecznych będą Wam potrzebne?
Nie ma uniwersalnego wzorca umiejętności, których wymaga się od pracowników. Istnieją pewne podstawowe kompetencje związane z wykorzystywaniem technologii cyfrowych, których prawdopodobnie potrzebuje większość z nas, tj. umiejętność obsługi oprogramowania do efektywnej pracy (np. Pakiet Office, rozwiązania Google czy inne do pracy biurowej), platform wideokonferencyjnych, korzystania z arkusza kalkulacyjnego, tworzenia slajdów i korzystania z narzędzi typowych dla organizacji (tj. system ewidencji czasu pracy lub system raportowania wydatków). Pracownicy biurowi mogą potrzebować tylko paru z tych kompetencji, podczas gdy dyrektor ds. rozwoju może potrzebować ich wszystkich i wielu innych.
Oceniając kompetencje pracowników technicznych, takich jak dyrektor IT lub administrator bazy danych można ulec pokusie, aby skupić się wyłącznie na umiejętnościach technicznych, co byłoby błędem! Sukces na wysoce technicznych stanowiskach zależy w równym stopniu od wiedzy o obsłudze klienta i zarządzania zmianą, jak i od umiejętności technicznych.
Jednym z podejść do dokumentowania wymaganych umiejętności może być stworzenie zestawienia umiejętności i ról w organizacji. Można również przejrzeć opis każdego stanowiska i dodać niezbędne i pomocne umiejętności.
UWAGA Poniżej znajdziesz linki do plików PDF w języku angielskim. Możesz wykorzystać ChatPDF (⬆️), by je tłumaczyć, streścić lub wyciągnąć z nich to, co chcesz! Zachęcamy także do stworzenia własnych dokumentów na ich podstawie.
Oto trzy narzędzia, które mogą pomóc w dopasowaniu zakresu kompetencji do ról:
-
Lista dot. rozwijania kompetencji w zakresie danych i technologii w organizacji non-profit — karta pracy zawierająca wykaz kompetencji związanych z technologią i danymi oraz sposób oceny własnych umiejętności lub umiejętności członka zespołu/kandydata na pracownika.
-
Mapa kompetencji cyfrowych w zakresie marketingu, pozyskiwania środków i fundraisingu — interaktywny wykaz kompetencji cyfrowych dla stanowisk non-profit (jest bezpłatny, ale wymaga podania danych kontaktowych).
-
Kompetencje cyfrowe: Warunek dla współczesnych liderów organizacji non-profit — biała księga, opisująca jakich umiejętności potrzebuje kadra kierownicza i jak łączą się one z efektywnością organizacji (bezpłatna, ale wymaga podania danych kontaktowych).
-
Dodatkowe zasoby:
-
Ramy kompetencji cyfrowych — taksonomia umiejętności cyfrowych oraz inne zasoby edukacyjne, które pomagają rozwijać kompetencje na każdym obszarze, skierowane do globalnych organizacji non-profit.
-
Wykorzystanie metod nauczania dorosłych w szkoleniach technologicznych — osoba ds. integracji cyfrowej NTEN dzieli się tu kilkoma kluczowymi lekcjami na temat tego jak (oraz jak nie) szkolić dorosłych.
Ocena kompetencji cyfrowych poszczególnych pracowników
Gdy masz już pojęcie o kompetencjach wymaganych dla każdej roli w Twojej organizacji, warto ocenić obecne umiejętności każdej osoby i zidentyfikować potrzeby w zakresie nauki lub uzupełnienia wiedzy. Dostępnych jest wiele testów sprawdzających określone kompetencje, tj. kodowanie lub biegłość w posługiwaniu się określonym oprogramowaniem. Zapytaj swój dział kadr, doradcę HR lub firmę zajmującą się wynagrodzeniami, czy jakiekolwiek testy kompetencji są dołączone do oprogramowania lub usług HR wykupionych przez Twoją organizację.
Jeśli nie chcesz płacić za narzędzia do oceny, sprawdź, czy możesz je wypożyczyć. Przykładowo, Uniwersytet w Kentucky opublikował tę listę kontrolną kompetencji z listą podstawowych kompetencji obsługi komputera, którą można dostosować do własnych potrzeb. Możesz też skorzystać z darmowych narzędzi. Northstar Digital Literacy posiada kilka bezpłatnych testów online dla osób fizycznych.
Prawdopodobnie znajdziesz więcej obszarów do udoskonalenia, niż posiadasz zasobów do ich realizacji. Wtedy konieczne będzie nadanie priorytetu niektórym inwestycjom w rozwój zawodowy nad innymi. Aby określić, które z nich są najważniejsze, należy wziąć pod uwagę cele zawodowe danej osoby, ścieżkę rozwoju i potrzeby organizacji. Jakie umiejętności są potrzebne do osiągnięcia strategicznych celów organizacji? Czy istnieją obszary, w których nikt nie posiada istotnych kompetencji? Czy umiejętności te byłyby łatwe do przekazania komuś innemu?
Szkolenie z zakresu technologii cyfrowych, które faktycznie działa
Spójrzmy prawdzie w oczy, wiele szkoleń technologicznych jest nieskutecznych. Są nudne i tak naprawdę nie poprawiają umiejętności pracowników. Może i przekazują wiedzę, ale ludzie nie są w stanie przenieść jej do rzeczywistego środowiska pracy.
Niezależnie od tego, czy szkolisz w zakresie obsługi technologii cyfrowych, taktyki wykorzystania technologii do osiągnięcia celu, czy podejmowania strategicznych decyzji technologicznych, możesz uzyskać lepsze wyniki, postępując zgodnie z poniższymi wskazówkami.
- Zapewnij szkolenia w małych dawkach, może to być pięć lub dziesięć minut podczas spotkania pracowników lub za pośrednictwem filmu, który można obejrzeć w trakcie przerwy na kawę.
- Dostosuj środowisko szkoleniowe jak najbliżej środowiska, w którym dana osoba powinna zastosować daną umiejętność. Jeśli uczysz pracowników obsługi oprogramowania, poproś ich o powtarzanie akcji na swoich komputerach, zamiast obserwować jak osoba prowadząca szkolenie wykonuje określoną czynność.
- Zapewnij pracownikom możliwość uczenia się poprzez oglądanie, czytanie, ćwiczenie i refleksję. Dostosuj się do różnych stylów uczenia się, różnorodności fizycznej i neurologicznej oraz biegłości językowej pracownika.
- Wspieraj proces uczenia się utrwalając wiedzę po jednym dniu, tygodniu i miesiącu.
- Doceniaj pracowników za podejmowanie prób, doskonalenie się i uczenie się na błędach. Zapewnij odpowiedzialność, która działa w zgodzie z kulturą organizacji; np. zapewniając poczęstunek, gdy 90% pracowników ukończy szkolenie lub włączając umiejętności technologiczne do oceny wyników pracy.
- Opracuj sposoby sprawdzania, czy ludzie rozumieją i potrafią zademonstrować umiejętności technologiczne, których starają się nauczyć podczas szkolenia i po jego zakończeniu.
- Zbadaj motywacje i bariery w procesie przyswajania nowych technologii i kompetencji cyfrowych, ponieważ samo szkolenie nie przezwycięży oporu przed zmianą lub komfortu związanego ze znajomymi wzorcami zachowań.
Oprócz szkoleń organizowanych wewnętrznie, zachęcaj pracowników do korzystania ze szkoleń dostarczanych przez dostawców oprogramowania i platform edukacyjnych, takich jak LinkedIn Learning lub Pluralsight.
Uczyń umiejętności technologiczne priorytetem organizacji
Być może myślisz sobie: to brzmi jak dużo pracy! Wszyscy są już i tak zajęci. Jak mam znaleźć jeszcze przestrzeń na rozwój kompetencji cyfrowych?
Pomoże z pewnością posiadanie sponsora wykonawczego, który dostrzega wartość inwestowania w umiejętności technologiczne pracowników i jest gotów o tym mówić. Uwzględnienie kompetencji cyfrowych w opisach stanowisk i ocenach wyników, w tym ocena menedżerów pod kątem umiejętności technicznych ich bezpośrednich podwładnych sygnalizuje, że jest to coś, co należy traktować poważnie. Zaplanuj czas i pieniądze na rozwój zawodowy, włączając w to nieformalne uczenie się i spadki produktywności w miarę nabywania przez pracowników nowych nawyków i umiejętności. A gdy wszystko inne zawiedzie, przekup ludzi jedzeniem! Serwując pizzę podczas sesji nauki o technologii połączonej z lunchem, można podnieść morale (o ile dostępne są opcje bezglutenowe i wegańskie!).
Kilka przemyśleń na zakończenie
Materiał ten został pierwotnie opublikowany w ramach sesji tematycznej konferencji 2023 Nonprofit Technology Conference zatytułowanej „Zestaw narzędzi do transformacji cyfrowej”. Sesja obejmowała również proces planowania technologii i pozyskiwania wsparcia dla inicjatyw technologicznych. Ważne jest, aby rozważyć umiejętności cyfrowe pracowników w kontekście transformacji cyfrowej, ponieważ rozwój tych kompetencji wzmacnia wszelkie inne wysiłki na rzecz cyfrowej innowacji.
Sprzyja to również zmniejszaniu różnic w wiedzy, gdy wyposażamy wszystkich pracowników w umiejętności, których potrzebują, aby rozwijać się w swoich obecnych rolach. Może to być bodziec, który zapoczątkuje czyjąś karierę technologiczną lub wyłoni przyszłego lidera w naszym sektorze.
Podsumowując, oto parę kluczowych punktów dotyczących rozwijania kompetencji cyfrowych pracowników:
- Aby poprawić kompetencje pracowników, zacznij od określenia umiejętności, których potrzebuje Twoja organizacja i oceny obecnych umiejętności pracowników.
- Starannie zaprojektuj szkolenia, sprawdź ich skuteczność i uczyń je normą w swojej organizacji.
- Jeśli Ci się powiedzie, dokonasz cennej inwestycji w sukces swojej organizacji i swoich współpracowników.
Oryginalny tekst został opublikowany 26 czerwca 2023 roku na blogu NTEN. Został przetłumaczony z języka angielskiego.
Przeczytaj także: