Od 11 lat organizacje społeczne z USA spotykają się w trakcie Nonprofit Technology Conference. Wydarzenie organizuje nasza zaprzyjaźniona organizacja NTEN. To ogromny zastrzyk wiedzy rozłożonej na trzy dni i ponad 120 wystąpień czy warsztatów. Zebraliśmy dla Was najlepsze porady w trzech lekkostrawnych zbiorach.
Znasz już sztuczną inteligencję, ale czy z nią współpracujesz?
W zestawieniu tematów, które pojawiły się na tegorocznym NTC nie mogło zabraknąć Sztucznej Inteligencji. Błysk w oku przedstawicieli wielu organizacji pozarządowych wskazywał, że dostrzegli oni szansę i chcą ją wykorzystać. NTEN zwraca uwagę na równość, dostępność, odpowiedzialne korzystanie z technologii i uwzględnianiu obowiązujących ram prawnych w tym kontekście. Organizacji nie znajdziecie na Facebooku czy Instagramie. Możecie szukać na LinkedIn i tam obserwować ich poczynania. Temat sztucznej inteligencji, związany bezpośrednio z big tech, nie mógł jednak zostać pominięty. Zapraszamy na zestaw rad.
Prompty
O komendach, które wydajemy narzędziom AI pisaliśmy i rozmawialiśmy. Pisanie dobrych promptów to kompetencja przyszłości, która pozwala komunikować się z aplikacjami i uzyskiwać od nich pożądane rezultaty. Jak promptować skutecznie? To oczywiście proces, ale podpowiedzi zawsze są mile widziane!
1. Wykorzystaj ChatGPT, aby stawić czoła dużym wyzwaniom. Poproś o podzielenie złożonego zadania na małe kroki, których wykonanie będzie łatwiejsze. Można użyć tego triku do nauki lub ułatwienia pracy organizacji pozarządowych. Zarządzanie projektami może być łatwiejsze.
Przykład: Chcę zrobić interaktywną grę edukacyjną, powiedz z jakich narzędzi muszę skorzystać i czego się nauczyć. Jak zacząć? Z jakich elementów powinna składać się dobra propozycja fundraisingowa?
2. Weryfikuj krytyczne informacje przy użyciu wiarygodnych źródeł. Nie wierz we wszystko co mówi sztuczna inteligencja. Często kilka kliknięć może ustrzec nas przed podaniem dalej niesprawdzonej wiadomości lub zmyślonego źródła.
Przykład: Jeśli ChatGPT podaje bibliografię na pewno lepiej jest przyjrzeć jej się krytycznym okiem.
3. Dookreślaj. Jeśli dajesz zadanie na pewno w jego wykonaniu pomoże określenie typu i celu komunikacji i wskazanie grupy docelowej. Do tego warto dodać kontekst i kluczowe informacje. Uwzględniając powyższe można także pokusić się o ustalenie pożądanego tonu i stylu tekstu. Jeśli jest coś, co nie powinno się pojawić w tekście, też musimy to wskazać!
Przykład: Chcę napisać e-mail z propozycją fundraisingową do poważnej firmy, zajmującej się produkcją poduszek. Nie mieliśmy wcześniej kontaktu, styl musi być formalny, użyj opisu naszych działań, który wklejam poniżej.
4. Każ przepisywać, dodając kolejne wskazówki. Miej na uwadze, że Twój tekst musi odpowiadać Twoim potrzebom i ma trafić do konkretnej osoby, tym samym ma wywołać konkretny efekt.
Przykład: Mniej formalnie. Bardziej dziarsko.
5. Odchudzaj tekst. W szybkich czasach mniej znaczy więcej, ale mniej może znaczyć też mniej zrozumiale. Pytaj sztucznej inteligencji, czy tekst jest zrozumiały, proś o streszczenia.
Przykład: Ogranicz tekst do 300 słów. Usuń ozdobniki, skróć zdania. Zachowaj konkretne informacje, zadbaj o to, by tekst był zrozumiały.
Sztuczna inteligencja w narzędziach
6. Rozwiązanie typu chat z szerszą perspektywą: Perplexity
W skrócie: To rozwiązanie można zakwalifikować bardziej jako wyszukiwarkę, opartą na sztucznej inteligencji niż samo rozwiązanie typu chat. Dostajemy komplementarną odpowiedź na pytanie, popartą źródłami, do tego dochodzą artykuły, zdjęcia, skróty.
7. Osobisty asystent: Microsoft Copilot
W skrócie: Pomyślany bardziej jako współpracownik niż zwykły chatbot, łączy narzędzia w Microsoft365. Word, PowerPoint, Outlook, Teams – w tych aplikacjach Copilot może nam służyć pomocą pod kątem tworzonych przez nas treści.
8. Automatyzacja działań: Relevance, Make, Zapier
W skrócie: Dzięki powyższym rozwiązaniom, które stają się coraz bardziej popularne, możemy łączyć aplikacje w łańcuchy przyczynowo-skutkowe. Na przykład: jeśli w tej tabeli pojawi się nowy, wpis wyślij e-maila o danej treści.
9. Notatki ze spotkań: Fireflies.ai
W skrócie: Możemy zaprosić na nasze spotkania online chatbota lub uruchomić wtyczkę w Google Chrome, która sporządzi nam notatki. Dostępna jest także aplikacja na smartfona, która wynotuje kluczowe kwestie ze spotkania na żywo. 800 minut do wypełnienia w wersji darmowej.
10. Biblioteka skupiająca rozwiązania AI: Hugging Face
W skrócie: Dla tych, którzy lubią szukać, testować i klikać. Duża biblioteka rozwiązań wykorzystujących AI. Raczej dla tych, którzy nie boją się kodu.
Przestrzeń dla Sztucznej Inteligencji w Twojej organizacji pozarządowej
Organizacje rzadko wskakują do rzeki nowych technologii obiema nogami. Wolą brodzić przy brzegu i sprawdzać jak idzie innym, którzy dryfują lub mają zadatki na niezłych pływaków. Dlatego sztuczna inteligencja wchodzi do NGO tylnymi drzwiami. Pracownicy po cichu, na swoich prywatnych kontach sprawdzają możliwości kolejnych narzędzi. Nie tędy droga. Temat zasad funkcjonowania AI w organizacjach pozarządowych to coś na teraz i coś, czemu trzeba dać przestrzeń i uwagę.
11. Określ, gdzie jest miejsce sztucznej inteligencji w Twojej organizacji. Stwórz politykę wykorzystywania AI. Kształć zespół i wprowadź wszystkich na ten sam poziom.
Przykład: Nasz dział marketingu wprowadza narzędzia do edycji tekstu, żeby szybciej przygotowywać komunikaty prasowe. Warto stworzyć dokument, który opisze to w jaki sposób ma przebiegać praca i jak będzie wyglądała.
12. Jedno to stosowanie odpowiednich zabezpieczeń technicznych, a drugie to wyobraźnia. Nie karm AI danymi wrażliwymi! Używaj przy statystykach, ale najlepiej zakoduj imiona i nazwiska. Nakarm swoje rozwiązanie misją i wizją organizacji. Dzięki temu sztuczna inteligencja będzie unikała w odpowiedziach dyskryminacji określonych grup społecznych, na rzecz których możecie działać.
Przykład: ChatGPT dobrze sprawdzi się w analizowaniu danych z Google Analytics. Podpowie, które wpisy są popularne na stronie lub skąd przychodzi do nas największy ruch.
13. Testuj rozwiązania przed wprowadzeniem ich na skalę organizacji. To, że coś wydaje się odpowiadać na potrzeby Twojej organizacji wcale nie musi oznaczać, że tak będzie. Warto polecenia i giełdę aplikacji zawsze wziąć pod lupę i swoje potrzeby. Często też w ten sposób zaoszczędzimy pieniądze.
Przykład: Wszyscy korzystają z ChatGPT? To super, ale gdzie znajdzie on zastosowanie w Twojej organizacji?
14. Wprowadzając technologię (w tym wykorzystującą sztuczną inteligencję) do swojej organizacji weź pod uwagę trzy parametry: stabilność, funkcjonalność i koszt. Stabilność – czy rozwiązanie działa dobrze? Funkcjonalność – czy ma wszystkie potrzebne elementy? Koszt – im mniejszy tym lepiej, często NGO mogą liczyć na wersje darmowe (najlepiej skontaktować się z producentem!). Jeśli oprzesz się na tych trzech nogach, wówczas pozostanie tylko praca.
Przykład: Korzystając z nowego rozwiązania musimy liczyć się z tym, że może nie do końca działać sprawnie. A może jakaś funkcja jest dodatkowo płatna? Koszty mogą być miesięczne lub roczne, a nawet można wykupić licencje dożywotnie.
15. Niech nauka i wskazówki nie płyną tylko z góry na dół. Wszyscy mogą uczyć się od wszystkich, a często to właśnie „z dołu” płyną najlepsze wnioski. Odgórne polecenia mogą nie zdać egzaminu, ale pokazanie jak działa dane narzędzie i jak może pomóc w pracy (lub już pomogło) może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Przykład: Może nie każdy musi znać aplikację do zarządzania newsletterem. Ale może ktoś, kto ją zna podpowie inne rozwiązania?
Wideo na tronie mediów społecznościowych
To, że bez wideo już raczej nie da się budować marki swojej organizacji zdaje się być przypieczętowane. Można jednakże wykorzystywać triki, by maksymalnie wycisnąć z naszych nagrań to, o co nam chodzi. Jak pracować mądrzej, a nie ciężej? Oto kilka kierunków.
16. Remiksuj swoje wideo. Jedna długa forma może być początkiem krótszych materiałów. Jeśli przygotujesz 20-minutowe wideo na YouTube, jego mniejsze części znajdą swoje miejsce wśród innych mediów społecznościowych. Będą tylko musiały być krótsze. Można też ponownie publikować materiały po pewnym czasie, zmieniajmy wtedy opis.
Wniosek: Zawsze nagrywaj więcej – nie zmarnuje się!
17. Przyglądaj się swoim materiałom. Zwracaj uwagę na parametry, żeby tworzyć jeszcze lepiej. Ważne są: oglądane sekundy, udostępnienia i zapisania, źródło ruchu w aplikacji, zaangażowane konta i wskaźnik ukończenia (po ilu sekundach użytkownicy wyłączają film).
Wniosek: Tworzenie to jedno, analityka wyników to drugie!
18. Musimy dostosowywać filmy do platformy, na której je potem umieścimy. YouTube dobrze sprawdzi się w przypadku dłuższych form. X (dawny Twitter) ma podłoże newsowe, aktualne, można też eksperymentować z grafikami. TikTok stawia na interakcje ludzi z ludźmi.
Wniosek: Poznaj platformy, zobacz jak robią to inni.
19. Czas = uwaga. Każde medium ma nieco innych użytkowników i przez to inną specyfikę, jeśli chodzi o materiały. Ustaliliśmy już, że na YouTube sprawdzą się dłuższe formy, a jak w innych przypadkach? X najlepiej przyjmuje formy poniżej jednej minuty, TikTok poniżej dwóch minut, a Instagram poniżej 90 sekund.
Wnioski: Czasem mniej znaczy więcej, ale wyzwaniem może być to, co chcemy przekazać. Czy zdołamy powiedzieć wszystko?
20. Dostępność. Nasze filmy muszą mieć napisy. Dlaczego? Ponieważ większość odbiorców ogląda bez dźwięku. Instagram najlepiej przyjmuje rolki z osadzonymi napisami (czyli takimi, które są częścią filmu). YouTube potrafi już samodzielnie (automatycznie) przygotować napisy (musimy je tylko sczytać).
Wniosek: Wymyślić, nagrać, zmontować + napisy. Uff, robi się naprawdę sporo zadań. W takim wypadku postawmy jakość nad ilością!
Przeczytaj także
- Podcast: Lęki rozbrajane wiedzą. Przegląd technologiczny na 2024 rok
- Artykuł: Rok z wykorzystywaniem AI. 12 materiałów, które warto znać
- Wideo: Interaktywne prezentacje z Nearpod
- Link niespodzianka: Dokąd prowadzi? Kliknij i się przekonaj!