Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Jak zaprojektować logo dla organizacji krok po kroku? Przykłady, wskazówki, narzędzia 

Jak zaprojektować logo dla organizacji krok po kroku? Przykłady, wskazówki, narzędzia 
Spis treści

Logotyp, identyfikacja wizualna, kolory marki, księga znaku – to pojęcia, które mogą kojarzyć się bardziej z biznesem, a nie organizacją społeczną. Czy nie są to jednak elementy, po które powinny sięgać świadome NGO? Wdrożenie spójnego wizerunku to szansa na wyróżnienie się i zbudowanie świadomości wśród mieszkańców czy odbiorców działań. To też szansa na integrację zespołu wokół wspólnej inicjatywy. W tym materiale zbieramy przykłady, porady i narzędzia, które mogą pomóc, jeśli chcemy stworzyć wizerunek organizacji od podstaw lub go zmienić.

Komunikacja i promocja w działaniach społecznych. Subskrybuj!

 

Logo dla fundacji lub stowarzyszenia – jak się wyróżnić?

Gdy widzimy biały, zakręcony font i konkretny odcień czerwonego przychodzi nam do głowy gazowany napój. Trzy paski? Też już wiemy co to za marka. Nadgryzione jabłko? Tak to właśnie działa. Jeśli jesteście blisko organizacji społecznych, znacie także konkretne kolory i logotypy z trzeciego sektora.

Spytaliśmy naszej redakcji, które loga organizacji społecznych zapadły im w pamięć i dlaczego. Oto kilka przykładów:

W większości przypadków padały argumenty dotyczące tego, że dana forma znaku graficznego jest dostosowana do grupy odbiorców. Pojawiły się także zdania zachwalające prostotę konkretnych przykładów i to, że potrafią opowiedzieć jakąś historię. Co jeszcze pomoże nam wyróżnić logo organizacji:

  • research, czyli sprawdzenie, czy nasz pomysł nie funkcjonuje już w branży
  • oparcie znaku na konkretnych wartościach i celach marki
  • użycie charakterystycznego stylu graficznego
  • zadbanie o wielofunkcyjność i łatwą skalowalność znaku, by był czytelny w różnorodnych kontekstach.

To także bardzo dobry pomysł, by zainspirować się dobrymi przykładami z polski i ze świata. Warto przyjrzeć się np. księdze znaku organizacji Charity: Water. W dokumencie widać wyraźnie, o co chodzi w brandingu, jak można wykorzystać logotyp, a jakie użycie będzie niezgodne z zasadami. Książka znaku organizacji Charity: water

Więcej o identyfikacji wizualnej, jej częściach składowych i wdrożeniu jej w Canvie opowiada nasza redakcyjna koleżanka Kinga Pańczyszyn-Liśkiewicz. Zachęcamy do odtworzenia jej materiału.

 

Jak zacząć pracę nad logotypem?

Podstawą powinien być plan i proces. Pamiętajmy, że tworzymy element, który musi przekonać wszystkich członków zespołu, powinien także dawać jasno do zrozumienia, kim jesteśmy i co robimy. 

Jak czytamy w książce „Logo Design Love”:

„Projektując logo, powinieneś pamiętać  o tym, że Twój projekt musi odzwierciedlać charakter firmy, którą ma identyfikować”.

Pierwszym krokiem może być wypełnienie briefu, czyli odpowiedzi na podstawowe pytania, które podzielimy na dwie grupy:

 

  1. Jak będzie brzmiała nazwa naszego podmiotu? Jaka jest nasza grupa docelowa i działania? Jak chcemy się kojarzyć i jakimi przymiotnikami chcemy określić nasz projekt? 
  2. Jaka jest preferowana kolorystyka znaku? Czy jest konkretny kształt, forma, które chodzą nam po głowie? Gdzie możemy znaleźć referencje, przykłady czegoś, co nam się podoba?

Uzbrojeni w wachlarz odpowiedzi na te pytania będziemy podchodzić do procesu znacznie spokojniej. Zwłaszcza znalezienie konkretnych wzorów, które przypadły nam do gustu może okazać się drogowskazem dla osoby, która podejmie się prac graficznych.

 

Gdzie szukać przykładów logotypów i inspiracji? Baz nie brakuje, ale z ręką na sercu polecamy:

Dribbble

Żeby zakończyć temat briefu, posłużymy się przykładem i logotypem, który przygotowałem dla Spółdzielni Socjalnej Bezpieczni Podopieczni. Po otrzymaniu od nich wypełnionego briefu wysłałem plik z trzema szkicami i kierunkami, w które możemy pójść. Po wybraniu jednego z nich przez Spółdzielnię zaproponowałem kolejne trzy warianty, a w końcu postawiliśmy na wariację jednego z nich. Te przykłady mają oczywiście ilustrować proces, nie jestem profesjonalnym grafikiem, a jedynie osobą, która zna podstawy obsługi programów graficznych.

Logo organizacji Bezpieczni Podopieczni

 

Kiedy warto zrobić rebranding?

W życiu organizacji pozarządowej przychodzi często moment na nowy, świeży start. Często jest on związany ze zmianami w zespole, reorganizacją czy skupieniem na innych działaniach. Otwierając kolejny rozdział, możemy też zastanowić się nad nowym logotypem. Na dwóch przykładach omówimy, jak można podejść do swojego rebrandingu. 

Fundacja Dzieci Niczyje po 25 latach działania postanowiła zmienić nazwę. Ewolucja organizacji sprawiła, że działania się poszerzyły, a sama pierwotna nazwa spotykała się z różnymi reakcjami, w tym wśród podopiecznych. Od 6 lat organizacja działa jako Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Za zmianą nazwy wiązał się także odświeżony logotyp.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę - nowe logo, rebranding

Zmieniając je, chcieliśmy – zgodnie z nową nazwą fundacji – symbolicznie dać dzieciom siłę. Dzieci podnoszą ręce w geście radości i beztroski. Nowy kolor logo kojarzy się z dziecięcością, ciepłem, a jednocześnie jest silny i mocny.”

Ten przykład pokazuje, że nawet po ćwierć wieku działania można zrobić krok w kierunku zmian. Pomyślmy o przeobrażeniach, które przez 25 lat zachodzą na świecie, w Polsce czy w lokalnych społecznościach. W tym kontekście ewolucja wydaje się czymś naturalnym. Więcej o procesie zmiany nazwy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę przeczytacie tutaj.

Innym przykładem, bo bardziej lokalnym i polegającym na zmianie jedynie logotypu, jest tczewska Fundacja Pokolenia. Chęć odświeżenia wizerunku przyniósł nowy zarząd organizacji i faktyczne poczucie otwierania nowego rozdziału. Do współpracy przystąpiono w sposób systemowy, angażując do współpracy zaprzyjaźnioną graficzkę Olę Fijałkowską. Fundacja Pokolenia - zmiana logo

Drogę do wyboru nowego logotypu znaczyły trzy propozycje, każda z nich z opisem. Dzięki temu można było wybrać między odświeżeniem istniejącego logotypu, a zupełnie nową formą – opartą na działaniach.

 

Co, gdy nie stać nas na grafika?

Każdy z nas ma w zasięgu ręki potężne graficzne narzędzie, które wymaga od nas tylko obsługi myszki i klawiatury. Canva może łatwo wprowadzić nas w świat logotypów i dzięki niej możemy stworzyć swój własny zupełnie za darmo. Są także inne rozwiązania, ale większość z nich wymaga jednakże zapłaty za korzystanie z logotypu lub otrzymanie go w wysokiej rozdzielczości. 

Obok sygnetu, czyli znaku graficznego obecnego w logotypie, pozostało nam jednak kilka kwestii do rozstrzygnięcia, zanim usiądziemy do pracy i zaczniemy działać na konkretach.

Jak dobrać odpowiedni font?

Każdy font ma swój charakter i jego dobór nie powinien być przypadkowy. Odpowiedni font możemy znaleźć w bazach darmowych zasobów jak Da Font czy Fonty Google. Gdy chcemy dobrać dwie czcionki (do nazwy i podpisu tzw. tagline’u), tak by się dogadywały, możemy także skorzystać z narzędzi, które nam pomogą. Wystarczy użyć którejś z zaproponowanych par.

Skąd wziąć spójną paletę kolorów?

Jeśli chodzi o kolory naszego projektu budowanego od podstaw ​​– pomoże nam darmowa aplikacja do generowania spójnych palet barw Coolors.co. Dzięki temu narzędziu możemy stworzyć swoją bazę: kolor podstawowy i kolory uzupełniające. Jako przykład prezentujemy bazę kolorów Sektor 3.0.

Paleta kolorów Sektor 3.0
Kiedy mamy już wszystkie powyższe elementy możemy spokojnie sięgnąć do zasobów Canvy i zacząć pracę. Wybór już zaprojektowanych logotypów jest bardzo duży, ale pamiętajmy, by zmodyfikować swój projekt i dostosować go do swojej organizacji. Żeby móc korzystać z większych zasobów pamiętajmy, by wystąpić do Canvy o wersję dla organizacji non-profit.

⭐️ Inne materiały, które mogą Cię zainteresować:

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Newsletter
Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.