Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Jak przekształcić artykuł w infografikę?

pexels-rodnae-productions-7948070
Naukowcy, badacze, eksperci i ekspertki wielu dziedzin znajdują się pod coraz większą presją, aby podnieść rangę wyników swojej pracy, nie tylko poprzez cytowania ich pub, ale także poprzez wykazanie, że ich badania te mają wpływ i wywołują społeczne zaangażowanie.
Spis treści

Naukowcy, badacze, eksperci i ekspertki wielu dziedzin znajdują się pod coraz większą presją, aby podnieść rangę wyników swojej pracy, nie tylko poprzez cytowania ich pub, ale także poprzez wykazanie, że ich badania te mają wpływ i wywołują społeczne zaangażowanie.

Jednym ze sposobów, który to ułatwia jest udostępnianie informacji w przystępny sposób. Może to być tworzenie infografik ilustrujących wyniki badań, skomplikowane zagadnienia czy procesy. W serwisach społecznościowych infografiki są „lubiane” i udostępniane 3 razy częściej niż inne rodzaje treści.

Laurence Dessart zamieściła wpis na blogu zatytułowany: „Od artykułu do obrazu: tworzenie infografiki na podstawie badań”, w którym opisuje swoje doświadczenia związane z tworzeniem infografiki na podstawie artykułu w czasopiśmie JMM pod tytułem Uchwycenie zaangażowania konsumenta: dwoistość, wymiarowość i pomiar (stworzonego we współpracy z Cleopatrą Veloutsou i Anną Morgan-Thomas).

Zdaniem Laurence tworzenie infografiki stanowiło:

wymagające, ale bardzo satysfakcjonujące przedsięwzięcie, które pomogło zwiększyć […] widoczność mojej pracy w mediach społecznościowych, co pozwoli na uzyskanie większej liczby cytowań w przyszłości

Poniżej przedstawiamy 7 najlepszych wskazówek, jak przekształcić artykuł z czasopisma JMM w infografikę.

Scenorys

Podziel swój artykuł na części – możesz pomyśleć o tym, jak o pisaniu ustrukturyzowanego abstraktu.

  • TYTUŁ: Jak brzmi nagłówek? Tytuł musi (1) przyciągać uwagę odbiorcy i (2) opisywać, o czym jest infografika. Powinien on być krótki – mniej niż 70 znaków to najlepsze rozwiązanie, zapobiegające ucięciu tytułu podczas wyświetlania w wyszukiwarce. Ułatwia to także udostępnianie na Twitterze, dzięki czemu ludzie będą mogli dzielić się twoimi materiałami. Zadbaj o trafność tytułu – postaraj się zawrzeć w nim przynajmniej jedno z twoich słów kluczowych.
  • CEL: Jaki jest cel? Jaki był cel badań, na podstawie których powstał artykuł? Czy badania te wypełniają lukę w naszej wiedzy?
  • KONTEKST: Dlaczego te badania są ważne? Czy rozwiązują jakiś problem? Czy mają zastosowanie w rzeczywistości?
  • PODEJŚCIE: Jak przeprowadziłeś badania, zastanów się nad projektem, metodą, analizą.
  • NAJWAŻNIEJSZE USTALENIA: Jakie były ustalenia?  Zastanów się nad danymi, wynikami, a także
    nad tym, jak można je zaprezentować. Czy były jakieś zaskakujące odkrycia? Jakie wnioski można wyciągnąć?
  • IMPLIKACJE: Czy uważasz, że twoje badania mają znaczenie dla polityki lub zarządzania? Czy twoje badania są „godne uwagi”? Pomyśl, jak chciałbyś, aby twoje badania zostały przedstawione w mediach. Jaki rodzaj oddziaływania mają mieć twoje badania, np. społeczne, polityczne, oddziaływanie na zarządzanie, środowisko akademickie.

 

Pomyśl o historii twoich badań. Kim są twoi odbiorcy, dla kogo jest ta infografika? Na jakich słowach kluczowych powinieneś się skupić?

Makieta

  • SKUP SIĘ NA GŁÓWNEJ IDEI: Nie musisz zmieścić całego artykułu na jednej infografice – pomyśl o grafice jako o zaproszeniu do przeczytania więcej o twoich badaniach i uprość swoją narrację do kilku najważniejszych punktów.

 

Pomyśl o hierarchii. Jakie są najważniejsze punkty? Czy istnieje jakiś tok narracji? Historia nie musi być liniowa. Nie bój się bazgrołów i szkicuj! Uzyskanie struktury, z której jesteś zadowolony, może wymagać kilku prób. Podkreśl najważniejsze informacje poprzez ich wielkość i wyeksponowanie w projekcie.

Wizualizacja

Pomyśl o zachowaniu przejrzystości i prostoty – pusta przestrzeń też jest ważna, nie próbuj upchnąć zbyt wielu informacji.

  • Jakie informacje mogą być przedstawione wizualnie?
  • Jakiego rodzaju grafik chcesz użyć, np. wykresów, ikon? Pamiętaj, aby były one proste, unikaj zbyt wielu zmiennych.
  • Jeśli używasz obrazów, upewnij się, że jasno komunikują one twój przekaz.
  • Jeśli używasz narzędzia online do tworzenia infografik, mogą one zawierać obrazy stockowe. Inne źródła obejmują np. istock, shutterstock. Upewnij się, że posiadasz niezbędne pozwolenie na wykorzystanie zdjęć.

Projektowanie

ODBIORCY: Do kogo adresowana jest twoja infografika? Upewnij się, że styl grafiki odzwierciedla ton właściwy dla twojej historii.

WYGLĄD: Pomocne może być zastosowanie struktury siatki. Wyrównaj obrazy i bloki tekstu oraz staraj się zachować równowagę w projekcie.
Wykorzystaj maksymalnie 2-3 kombinacje rozmiaru i kroju pisma.
Zwróć uwagę na wielkość tekstu – czy gdybyś oglądał infografikę na urządzeniu mobilnym, byłaby ona czytelna?
Nie używaj zbyt dużo tekstu i zadbaj o jego czytelność.
Używaj kolorów oszczędnie, czyli np. około 3-5 kolorów. Pomyśl o schematach kolorów, które się uzupełniają lub ze sobą kontrastują.
Czy niektóre kolory dają sygnały, np. czerwony oznacza negatywny, a zielony pozytywny? Pamiętaj, że mogą istnieć różnice kulturowe w zakresie skojarzeń związanych z kolorami.
Więcej informacji na temat kolorów można znaleźć w artykule „Podstawy teorii kolorów. Jak wybrać właściwe kolory dla swoich projektów”.
Oceń swój projekt z dystansu – czy jego najważniejsze punkty się wyróżniają? Czy cel infografiki jest jasny?

UDOSTĘPNIANIE: Jak zamierzasz udostępnić swoją grafikę? To pomoże ci określić jej wielkość i kształt.
Jeżeli obraz zostanie przycięty w celu wyświetlenia w mediach społecznościowych, która część obrazu będzie widoczna? Media społecznościowe często zmieniają optymalne rozmiary obrazów, więc sprawdź to, zanim zaczniesz. Zawsze sprawdzaj aktualny przewodnik po rozmiarach grafik w mediach społecznościowych (np. na Socialsprout).

Tworzenie

Stwórz infografikę samodzielnie przy użyciu narzędzi online, np.

Canva
Easel.ly
Piktochart 
Venngage
Visme
Snappa
Infogram

Istnieje wiele dostępnych szablonów i przewodników, które zawierają obrazy stockowe, które możesz wykorzystać w swoim projekcie. Istnieją także różne portfolio/blogi, które możesz przejrzeć, aby uzyskać więcej pomocy i pomysłów na projekt.

Możesz też poprosić kogoś, aby stworzył dla ciebie infografikę. Kroki 1- 4 pomogą Ci w zamówieniu i współpracy ze studiem albo grafikiem lub graficzką.

Publikacja

Pamiętaj o cytowaniu wszelkich źródeł zewnętrznych.

Przeczytaj tekst przed publikacją!

Podaj link do pełnego artykułu wraz z jego DOI (cyfrowym identyfikatorem dokumentu elektronicznego).

Dodaj swoje własne dane do kontaktu, włączając w to wszelkie media społecznościowe.

Wyeksportuj swoją grafikę w formacie przyjaznym dla stron internetowych.

Warto również zaznaczyć prawa autorskie do infografiki, zwłaszcza jeśli badania mają zastosowanie komercyjne. Możesz to zrobić, korzystając z licencji Creative Commons. Opisy różnych licencji i ograniczeń – wraz z grafikami wskazującymi na licencję do pobrania – są dostępne na stronie https://creativecommons.org/.

Promowanie

Jeśli publikujesz na własnej stronie, pamiętaj o dołączeniu metadanych i umożliwieniu udostępniania na portalach społecznościowych lub udostępnieniu kodu osadzania.  Więcej informacji na temat kodów osadzania możesz znaleźć tutaj, a generatory kodów osadzania są dostępne w internecie, np. na stronie http://www.siegemedia.com/embed-code-generator.

Podziel się z innymi użytkownikami.

Udostępnij grafikę w mediach społecznościowych i regularnie wrzucaj ją ponownie.

Lista kontrolna

  • Jak brzmi nagłówek?
  • Jak wygląda narracja?
  • Jakie są najważniejsze punkty?
  • Co jest punktem centralnym?
  • Czy są jakieś niespodzianki?
  • Jakie są konsekwencje?
  • Jak można dowiedzieć się więcej?

Więcej informacji

Przydatne linki:

Inspiracje:

Jeśli stworzysz infografikę na podstawie swojego artykułu w JMM, daj nam znać, abyśmy mogli ją wypromować w naszych sieciach. A jeśli masz jakiekolwiek pytania, dotyczące tworzenia infografik lub blogowania na temat swojego artykułu JMM, skontaktuj się z Redakcją JMM.

Oryginalny tekst pochodzi z internetowego czasopisma Journal of Marketing Management, został przetłumaczony z języka angielskiego. Oryginał dostępny na zasadach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY) 4.0 wersja międzynarodowa.

Przeczytaj także

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: