Jeżeli Twoim noworocznym postanowieniem jest intensywny marketing w organizacji pozarządowej, to Mark Zuckerberg ma dla Ciebie prezent! Na koniec 2023 roku przed polskimi użytkownikami szeroko otworzyły się bramy nowej platformy społecznościowej – Threads. Zastanawiasz się, jak zmieścić jej obsługę pomiędzy kręceniem Tik-Toków, tworzeniem wydarzeń na Facebooku i udostępnianiem Stories-ów na Instagramie? Głowa do góry! Próg wejścia do nowego serwisu wydaje się (wyjątkowo!) niski.
Threads – co to właściwie jest?
Aplikacja Threads pojawiła się w połowie roku (lipiec 2023), ale z uwagi na regulacje prawne UE do Europy dotarła dopiero kilka miesięcy później. Kolejna ze stajni Meta wirtualna przestrzeń to na pierwszy rzut oka hybryda Twittera (obecnego X) i Instagrama (platformy są ze sobą połączone). To dobra wiadomość dla organizacji, które swój marketing społeczny realizowały dotychczas przynajmniej na jednej z wymienionych platform.
Aplikacja Threads, czyli przedłużenie Instagrama
Rejestracja w nowej aplikacji dostępna jest tylko dla użytkowników i użytkowniczek Instagrama. Stanowi to przeszkodę dla osób spoza bańki Meta, ale jednocześnie jest fajnym potencjałem dla wszystkich działających aktywnie na IG. Wchodząc na Threads, można włączyć funkcję śledzenia kont, które już obserwujemy na Instagramie – dzięki temu na starcie otrzymujemy widok na aktywność kont znanych z siostrzanej platformy. W ten sposób większe instagramowe konta NGO w kilka tygodni są w stanie dotrzeć za pomocą nowego formatu do setek obserwatorów.
Źródło: Profil Unicef na Threads
Źródło: Profil Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy na Threads
Nie oznacza to, że na Threads nie ma miejsca dla mniejszych organizacji pozarządowych. Nowa platforma, która dopiero kształtuje zachowania i przyzwyczajenia swojej społeczności to doskonała przestrzeń do budowanie silnej pozycji. Dołączenie w początkowej fazie niesie ze sobą oczywiste korzyści, takie jak rezerwacja nazwy profilu, ale także — co najważniejsze — w nowej przestrzeni konkurencja o uwagę jest znacznie mniejsza.
Jak działa aplikacja Threads? Czy to nowy Twitter?
Organizacje pozarządowe, które sprawnie poruszały się w serwisie Twitter (obecnie X), nie będą miały problemu z odnalezieniem się w Threads. Nowa aplikacja jest propozycją mikrobloga od Mety, której podstawową funkcją jest publikowanie krótkich wiadomości tekstowych (do 500 znaków), które można uzupełnić klikalnym linkiem, ankietą lub zdjęciem.
Czy pojawienie się serwisu podobnego do Twittrera w roku 2023 jest przypadkowe? Biorąc pod uwagę liczne kontrowersje wokół brandu X oraz liczbę użytkowników (w tym organizacji pozarządowych), którzy zdecydowali się opuścić platformę — raczej nie. Obecnie Threads wydaje się dużo spokojniejszym miejscem, co może być zachętą dla kolejnych osób.
NGO, które mają doświadczenie w mikroblogowaniu, poczują się na Threads jak w domu. Dla pozostałych proces wdrożenia również nie powinien być bolesny. Lekkie pióro, zabawne riposty i ciekawe spostrzeżenia są tutaj cenniejsze niż dopracowane technicznie wideo – dominujące już w niemal wszystkich mediach społecznościowych. To dla wielu przedstawicieli i przedstawicielek NGO dobra wiadomość!
Co obecność na aplikacji Threads może dać organizacji pozarządowej?
Niezależnie od tego, czy już przebierasz palcami, aby jak najszybciej wprowadzić fundację czy stowarzyszenie na nowe szerokie wody, czy jednak z tyłu głowy nadal kołacze Ci się myśl: „I po co nam ten kolejny serwis…”, zobacz, w jaki sposób Threads może usprawnić marketing organizacji pozarządowej.
Wykorzystaj klikalne linki
Jedną z bolączek Instagrama jest to, że w postach nie można dodawać linków. Odsyłanie do BIO nie jest tak skuteczne, jak bezpośrednie przekierowanie znane z Facebooka. Niestety, flagowiec Mety jest obleganą platformą, przez co zasięgi organiczne są mocno ograniczone i organizacje niemające budżetu na reklamę mają trudność z dotarciem do swoich odbiorców.
Pośrednim rozwiązaniem okazał się Threads. Możliwość umieszczenia klikalnego linku w rozwijającej się platformie, to dobra okazja, aby kierować ruch do materiałów edukacyjnych, na różnego rodzaju zbiórki lub petycje, jak robi to np. Fundacja Otwarte Klatki.
Źródło: Post Stowarzyszenia Otwarte Klatki na Threads
Publikuj zdjęcia w komentarzach
Czego nie da Ci Instagram, ma dla Ciebie Threads. Kolejna funkcja Threads, której próżno szukać na Instagramie, to możliwość publikowania zdjęć w komentarzach. Dzięki temu swoją drugą młodość otrzymał starszy trend znany z Facebooka „pokaż ostatnie zdjęcie” i tutaj dowolnie: swojego pupila, śniadania czy książki. Nie trzeba mieć bardzo dużej wyobraźni, aby spróbować przenieść to na poletko NGO.
Schroniska dla zwierząt mogą prosić o zdjęcia adopciaków, domy kultury o relacje z ostatnich wydarzeń, a vege organizacje o ulubione potrawy roślinne. Po co to wszystko? Dla większego zasięgu, urozmaicenia treści, a przede wszystkim do budowania relacji ze społecznością.
Źródło: Post ze zdjęciem na profilu Loki na Threads
Twórz ankiety
Pomysłem na aktywizację odbiorców i odbiorczyń są także ankiety, które są tak popularne na LinkedIn. Mogą służyć do badania opinii w danym środowisku, pomagać w podejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju kanału, być narzędziem edukacyjnym lub – jak w przypadku Greenpece – jednocześnie uświadamiać i bawić.
Źródło: Post Greenpeace z ankietą na Threads
Threads – część Fediwersum
Ciekawostką dla geeków (i nie tylko) jest planowane przez Meta włączenie Threads do Fediwersum, czyli otwartej sieci społecznościowej. Oznacza to, że w przyszłości osoby mające konta na platformie będą mogły komunikować się za ich pomocą z zewnętrznymi (nienależącymi do Meta) serwisami. Może to być bardzo dobra strategia docierania do nowych odbiorców, ale jednocześnie wymaga jeszcze głębszego pochylenia się nad kwestiami dotyczącymi prywatności – usunięcie wątków pojawiających się w zewnętrznych serwisach nie będzie już tak proste i automatyczne.
Wchodzić, czy nie wchodzić na Threads? O to jest pytanie!
Tak naprawdę jeszcze nie wiemy, w jakim kierunku rozwinie się Threads i czy w ogóle przetrwa. Biorąc jednak pod uwagę możliwości i zaplecze Meta, możemy domniemywać, że aplikacja zostanie z nami na dłużej. Na dany moment nie jest ona bardzo wymagająca, choć jak każde inne miejsce w wirtualnej przestrzeni społecznościowej wymaga czasu i zaangażowania.
Dla osób korzystających z Instagrama próg wejścia jest bardzo niski – do tego stopnia, że zdjęcie profilowe i BIO można „zassać” automatycznie. Dlatego, nawet jeżeli nie masz jeszcze wykrystalizowanego pomysłu na obecność organizacji na Threads, dobrze jest wejść do środka i trzymać rękę na pulsie.
Przeczytaj także: