Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Zakładnicy Algorytmów. Jak tworzyć jakościowe treści w dobie AI?

Kopia – blog-sektor30-cover-1240x575 (2)
Algorytmy rządzą Internetem, wpływając na widoczność treści i zmuszając organizacje do dostosowywania się do ich wymagań. Jak w tej rzeczywistości tworzyć autentyczne treści, które przyciągną zaangażowanych odbiorców? Sebastian Łubik, redaktor naczelny Dailyweb.pl, mówi o wyzwaniach związanych z algorytmami, strategią dla NGO online, autentycznością i wideo marketingiem. Sebastian podkreśla także, jak ważne jest budowanie lojalnej społeczności i eksperymentowanie z różnymi formatami z zachowaniem spójności i jakości przekazu. To rozmowa o tym, jak organizacje społeczne mogą skutecznie komunikować swoją misję, nie tracąc autentyczności w świecie szybkich trendów.
Spis treści

Organizacje społeczne zawsze stały (i stoją nadal) przed dużym wyzwaniem, jakim jest skuteczne komunikowanie się z odbiorcami. Po stronie NGO stoją misja, wartości i działania, ale po drugiej stronie internetowej barykady jest dynamiczny świat infosfery, zmienne trendy i uwaga odbiorców. Jak zatem komunikować w czasach, gdy rządzą nami algorytmy mediów społecznościowych i wyszukiwarek? Czy skutecznie oznacza autentycznie? O relacjach z odbiorcami i efektywnej komunikacji rozmawiamy z Sebastianem Łubikiem, redaktorem naczelnym Dailyweb.pl.

Algorytmy a tworzenie treści internetowych

Jeśli tworzymy do sieci lub poruszamy się w niej na co dzień, to znamy jej specyfikę. Współczesny Internet jest zdominowany przez algorytmy, które decydują o widoczności i popularności treści. Dostawcy zbierają dane użytkowników i „szyją na miarę” to, co mogą oglądać. W związku z tym (chcąc zapewnić sobie ruch na stronie) twórcy treści, w tym organizacje społeczne, muszą dostosowywać się do wymogów takich platform jak Google czy YouTube.

Problem w tym, że algorytmy mediów społecznościowych i wyszukiwarek nie są w pełni transparentne, a nawet mała zmiana może mieć kolosalny wpływ na zasięg witryny. Po jednej z aktualizacji ruch na Dailyweb.pl spadł z miliona do dwustu tysięcy miesięcznie! To oznaczało jeszcze więcej pracy dla redakcji, która szukała powodów takiego potraktowania, mimo że nie popełniono ewidentnych błędów. Algorytmy po prostu zmieniły swoje preferencje.

Jak „pracować” z algorytmami? Teoretycznie premiują one treści określane jako „jakościowe”, ale definicja  pożądanej jakości jest dynamiczna i często trudna do zrozumienia. Co to oznacza dla twórców? Monitorowanie trendów, eksperymenty z SEO i testy związane z formatami. W walce o widoczność często idą oni także na kompromis i „tańczą tak, jak zagrają algorytmy”. Jak podkreśla Sebastian Łubik:

Lepszym podejściem jest budowanie własnej społeczności lojalnych odbiorców, którzy będą wracać do treści niezależnie od zmian w algorytmach.

Zamiast podążać ślepo za mechanizmami platform, warto skoncentrować się na jakości przekazu dostosowanego do rzeczywistych potrzeb odbiorców. Twórcy treści powinni unikać clickbaitów i innych tanich technik przyciągania uwagi, które mogą „budować ruch”, ale nie przynoszą trwałego zaangażowania. Jeśli mówimy o strategii — nie powinno się tam znaleźć tworzenie treści dla przypadkowych kliknięć. To może być sytuacja, w której mniej znaczy więcej. O wiele skuteczniejsze jest docieranie do mniejszej, ale zaangażowanej grupy odbiorców, którzy docenią pasję i autentyczność przekazu.

Istotne jest również eksperymentowanie z różnymi formatami i platformami. Algorytmy mediów społecznościowych specjalizujących się w filmach, takie jak na YouTube czy TikToku, również mają swoje ograniczenia i specyficzne wymagania. Tworząc treści, które odpowiadają na aktualne trendy, organizacje mogą jednak znaleźć swoje miejsce w cyfrowym świecie. Kluczem jest równowaga między adaptacją do wymogów platform a zachowaniem własnej tożsamości i misji. Długoterminowe sukcesy osiągają ci, którzy stawiają na jakość treści i autentyczne relacje z odbiorcami.

Wnioski: Współczesny Internet opiera się na algorytmach, które definiują widoczność treści. SEO i pozycjonowanie odgrywają istotną rolę w docieraniu do odbiorców, ale nie powinny być nadrzędne wobec wartości przekazu. Jakościowy content w zakamarkach Internetu i mediach społecznościowych, wynikający z pasji i zaangażowania, buduje trwałe relacje z odbiorcami. Dostosowanie treści do algorytmów nie zawsze musi oznaczać rezygnację z autentyczności.

Bo treść jest najważniejsza. Jak tworzyć angażujące wideo?

Zmieniające się formaty treści w mediach społecznościowych i nie tylko

Kto nie ogląda short’ów i reel’sów, czyli krótkich form wideo, niech podniesie rękę. Są wszędzie i wydaje się, że na razie tak pozostanie. Dlaczego? Ponieważ są łatwe w odbiorze i dostarczają szybkiej dopaminy w postaci atrakcyjnych wizualnie przekazów. Niemniej dla twórców może to być trudny orzech do zgryzienia. Tworzenie tego rodzaju krótkich materiałów wymaga dużego nakładu pracy, a efekty mogą być nieprzewidywalne. Wielu twórców, szczególnie tych, którzy zajmują się tematami specjalistycznymi czy edukacyjnymi, zmaga się z brakiem odpowiedniego odbioru takich treści, co może zniechęcać do dalszych działań. Co więcej, nasza treść może przepaść w mediach społecznościowych, które coraz bardziej przypominają studnię bez dna.

Formaty filmowe często są preferowane przez algorytmy, które promują dynamiczne, interaktywne i angażujące materiały. Jednak przejście z tradycyjnych form, takich jak teksty czy artykuły, do wideo to nie tylko zmiana technologii, ale także zmiana w podejściu do odbiorców. Forma filmowa pozwala na bardziej bezpośrednią komunikację i budowanie więzi emocjonalnej z widzami, co może być szczególnie korzystne dla organizacji społecznych chcących pokazać autentyczność swoich działań

Warto zaznaczyć jednak, że nie każdy odnajdzie się w takim formacie. Organizacje społeczne powinny starannie analizować, gdzie i jak prezentować swoje materiały, aby odpowiadały one specyfice platformy oraz oczekiwaniom ich odbiorców. Niezależnie od formatu, ważne jest zachowanie spójności przekazu i jakości treści, tak by nie straciły na znaczeniu nawet w świecie krótkich klipów.

Dostosowanie do zmieniających się formatów treści nie oznacza konieczności porzucania tradycyjnych metod. Warto eksperymentować, łącząc różne rodzaje przekazów, np. teksty z uzupełniającymi je filmami lub interaktywnymi grafikami. Równocześnie organizacje powinny pamiętać o strategicznym podejściu do wyboru platform, na których publikują – miejsce ma znaczenie. Kluczem jest znajdowanie balansu między dopasowaniem do trendów a realizacją długofalowych celów komunikacyjnych.

Wnioski: Krótkie filmy dostarczają szybkiej i łatwo przyswajalnej informacji. Jednak stworzenie dobrej rolki, która trwa 30 sekund, to często godziny pracy. Jednocześnie takie filmy, mogą być trudne do zastosowania w działaniach społecznych. Organizacje powinny wybierać formaty, które najlepiej oddają ich misję, zachowując równowagę między treścią a formą. Warto też zadać sobie pytanie, jak definiujemy sukces i czy na pewno chcemy osiągać go w mediach społecznościowych.

Skorzystaj z bezpłatnego kursu e-learningowego Sektor 3.0! Naucz się tworzyć krótkie formy filmowe do mediów społecznościowych!

Autentyczność i pasja jako fundamenty 

Internet traktuje nas zazwyczaj jak potencjalnych klientów. Jednak w świecie zdominowanym przez treści komercyjne i algorytmy mediów społecznościowych, autentyczność może stać się jednym z najważniejszych wyróżników. Treści tworzone z pasji przyciągają odbiorców, którzy dzielą podobne wartości i są bardziej skłonni do budowania trwałej relacji z twórcami. Czyli po prostu organizacje powinny robić swoje! Użytkownicy i nasi odbiorcy nie są głupi! Potrafią dostrzec, czy treść powstaje z autentycznego zaangażowania, czy jest jedynie próbą zmonetyzowania ruchu. Wartością jest więc prawdziwość przekazu, która buduje zaufanie i lojalność odbiorców.

Nie liczby, a ludzie! Warto skoncentrować się na społeczności, która doceni wysoką jakość treści. Przykładem może być portal o fotografii Całka.pl, gdzie luźne i nieszablonowe podejście do tematu przyciągnęło pasjonatów, mimo że nie generowało masowego ruchu. Odbiorcy dostrzegają pasję i szczerość, które przekładają się na pozytywny odbiór. Organizacje społeczne mogą czerpać z tego inspirację, tworząc treści oparte na swoich doświadczeniach, działaniach i sukcesach, zamiast skupiać się na „wykręcaniu cyfr”.

Ważnym aspektem autentyczności jest w głównej mierze także forma przekazu. Organizacje powinny unikać sztucznego języka czy stylu, który odbiega od ich misji i wartości. Oryginalny sposób prezentacji treści – choćby bardziej osobisty czy humorystyczny – może być tutaj kluczem do sukcesu. Definicję sukcesu musimy zbudować sami! Nawet jeśli forma odbiega od standardowych schematów, naturalność przyciąga uwagę i buduje zaangażowanie. Pozwala także wyróżnić się na tle konkurencji.

Autentyczność wymaga czasu i konsekwencji. Treści wynikające z pasji są bardziej angażujące, ale ich tworzenie może być procesem czasochłonnym. Mimo to, długoterminowe korzyści w postaci zaangażowanej społeczności i trwałych relacji z odbiorcami znacznie przewyższają korzyści płynące z szybkiego ruchu wygenerowanego przez clickbaity czy chwilowe trendy. Organizacje społeczne, które zdecydują się na autentyczny przekaz, nie tylko wzmacniają swoją wiarygodność, ale także przyczyniają się do (od)budowywania Internetu jako przestrzeni wartościowych treści. Zwiększają tym samym swoją szansę na trafienie do swojej grupy docelowej.

Wnioski: Treści tworzone z pasją przyciągają ludzi, którzy podzielają podobne wartości. Organizacje społeczne nie muszą rywalizować na liczbę kliknięć – kluczowe jest zbudowanie społeczności lojalnych odbiorców. Autentyczność, unikalna forma podania informacji oraz transparentność wzmacniają wiarygodność i powodują większe zaangażowanie.

Infografika: Jak organizacja powinna tworzyć w Internecie? Radzi Sebastian Łubik z Dailyweb.pl
Infografika: Jak organizacja powinna tworzyć w Internecie? Radzi Sebastian Łubik z Dailyweb.pl

Misja i jakość zamiast próby wpasowania się w algorytmy mediów społecznościowych

Aby organizacje społeczne mogły skutecznie korzystać z Internetu:

  • Skup się na misji: Definiuj wartości i cele, które chcesz przekazać, zamiast gonić za popularnością w mediach społecznościowych. Mów o prawdziwym życiu, mów w pierwszej kolejności na temat tego, jak działacie w swojej branży.
  • Planuj działania: Twórz prostą strategię publikacji, opartą na regularności i różnorodności formatów. Na social mediach i na twojej stronie internetowej nie wszystko musi być w zgodzie z obecnymi trendami, odbiorcom powinno zależeć na lepszym zrozumieniu twojej marki.
  • Eksperymentuj z narzędziami: Wykorzystuj nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, do optymalizacji i twórz wartościowe treści.
  • Postaw na jakość: Unikaj clickbaitów i niskiej jakości treści, które mogą zaszkodzić wizerunkowi organizacji. Organizacje społeczne nie chcą przyciągać potencjalnych klientów, w grę nie wchodzi zakup produktu — użytkownicy na twojej stronie lub w social mediach chcą dowiedzieć się więcej o działaniach, celach i realizacji.
  • Buduj społeczność: Twórz treści, które wzbudzą zaangażowanie użytkowników i zachęcają do działania, zamiast skupiać się na liczbach. Mów do swojej grupy docelowej i dobieraj na tej podstawie najbardziej odpowiednie treści.

Podcast Sektor 3.0 – działania społeczne i technologie

Podcast Sektor 3.0 to miejsce dla organizacji społecznych, społeczników, społeczniczek i wszystkich tych, którzy chcą robić dobre rzeczy zarówno offline, jak i online. Dowiecie się od nas, jak połączyć działania społeczne i technologie. Dostaniecie dużo tipów i trików. Te wskazówki pomogą wam zmieniać świat.

Nasz podcast znajdziecie na Spotify i YouTube, a także na innych, najpopularniejszych platformach podcastowych.

 

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: