Tworzenie wideo jest łatwe. Technika ewidentnie nam sprzyja. Mamy szereg prostych w obsłudze narzędzi, a w kieszeni kamerę nagrywającą w niezłej jakości. Do tego dorzucamy mnóstwo bezpłatnych zasobów z sieci (zdjęcia, muzyka, klipy) i AI za każdym rogiem. Czy w takiej sytuacji może nam czegoś zabraknąć? Owszem. I to najważniejszej rzeczy czyli: treści. W odcinku otwierającym drugi sezon Podcastu Sektor 3.0 rozmawiamy z Moniką Podymą-Rabiegą, producentką i reżyserką.
Słuchaj także na Google Podcasts | Apple Podcasts.
Angażujące wideo – od czego zacząć?
Dlaczego oglądamy filmy od początku do końca? Czemu nadal siedzimy w kinie, kiedy zaczynają się napisy końcowe? Wytłumaczenie jest bardzo proste — przyciągają nas historie i emocje. Chcemy dowiedzieć się, jak skończy się wgniatająca w fotel historia, co będzie z bohaterem/bohaterką, jak rozwiąże się intryga. Jeśli potraficie przypomnieć sobie trzy filmy, które zrobiły na Was duże wrażenie i emocje, które towarzyszyły Wam w czasie oglądania, to jest szansa, że wiecie, o co chodzi.
W naszej organizacji społecznej nie będziemy jednak kręcić filmów na duże ekrany. Przynajmniej nie od razu. Pierwsze dwie cechy, którymi powinniśmy się wykazać to odwaga i rozwaga. Nie bójmy się chwytać za kamerę/telefon i eksperymentować. Zwracajmy też uwagę, żeby nie szkodzić (w tym samym sobie), bo w sieci nic nie ginie.
Wskazówki na początek przygody z formatem wideo:
- wyobraź sobie odbiorcę, do którego mówisz (czerp wzorce z bliskich);
- 100% zaangażowania, ale mierzmy siły na zamiary (nie kręćmy do razu epopei);
- pracuj w zespole, przyjmuj feedback, czyli informację zwrotną (zwłaszcza od bliskich);
- produkcja powinna dawać fun (wtedy też idzie łatwiej!);
- rozpisz wszystko przed rozpoczęciem pracy!
Przewaga NGO w tworzeniu content wideo
Jaką przewagę mogą mieć organizacje społeczne w tworzeniu treści wideo? Otóż mają swoją działalność, zmianę, misję i wizję. Ludzie, którym pomaga Wasza organizacja, to opowieść sama w sobie. Jeśli nawet nie pomagacie stricte osobom, to na pewno macie wolontariuszy i Wasze działania z pewnością mają wpływ na otoczenie. Angażujące wideo musi mieć historię i emocje, a to ma na pewno każda osoba, która mówi o tym, na czym jej zależy.
“To jest tak zwany human story, który po prostu akurat w tych miejscach leży. Wystarczy to podnieść, zainteresować się tym i zrobić materiał od szczegółu do ogółu.”
Często instynktownie opowiadamy o najciekawszych, najbardziej istotnych rzeczach. Jeśli ktoś nie czuje się pewnie przed kamerą, można go naprowadzić. Zadawać otwarte pytania z offu (które potem wytniemy) lub pytać o coś, o czym już często mówił (wówczas „rozkręci się”).
Polecamy Waszej uwadze bezpłatne kursy e-learningowe dotyczące tworzenia wideo (ale najpierw koniecznie odsłuchajcie podcast!).
Zadanie domowe — treści wideo na nowo
Jak możecie wykorzystać wideo, które stworzyliście wcześniej? Z pomocą przychodzi recykling treści wideo. Swój film możecie opakować na nowo i stworzyć z niego inne formy. Jest za długi? Możecie pociąć je na mniejsze fragmenty i wykadrować. W ten sposób długi kurs możecie rozłożyć na kilka rolek. Sprawdźcie, czy taka forma spotka się z większym zainteresowaniem.
Jako przykład możemy podać pierwszy sezon Podcastu Sektor 3.0:
- najpierw był LIVE, godzinne spotkanie na żywo z ekspertem/ekspertką;
- używając tylko ścieżki audio wybieraliśmy najciekawsze fragmenty;
- potem powstawały 15-minutowe odcinki podcastu;
- z tych form zrobiliśmy skrótowce — audiocytaty (do 1 min.).
To oczywiście miało również wpływ na kanały dystrybucji i nasz wideo marketing. Spójrzmy na uproszczony cykl życia na portalach społecznościowych. To pozwoliło na dotarcie do nowych odbiorców, choć oczywiście rolki, shorty czy cytaty mogą ukazywać się także na Facebooku i YouTube.
W drugim sezonie Podcastu Sektor 3.0 stawiamy na praktykę, rady i wskazówki. Wprowadziliśmy także format „prace domowe”, czyli konkretnego zdania do wykonania. Jeśli macie za sobą już pierwsze przygody z tworzeniem treści wideo:
- obejrzyjcie materiał jeszcze raz, spiszcie refleksje;
- pokażcie komuś, kto nigdy go nie widział i zbierzcie opinie;
- zastanówcie się co możecie z niego zrobić, jak go zrecyklingować;
- przygotujcie plan i do dzieła!
Z wykładu można zrobić teledysk, a do statycznego wideo dorobić animacje. Może zwolnione tempo doda innego kontekstu? Jeśli nie wiecie, w którą stronę pójść — eksperymentujcie. Angażujące wideo na pewno powinno sprawić, że zyskamy czas i uwagę naszych widzów i widzek. A nie ma nic cenniejszego.
Zobacz także
Podcast (YT): O montażu, kręceniu i zasadach dobrego wideo
Artykuł: Gry miejskie – źródło frajdy i narzędzie promocji!
E-learning: Loom – nagrywanie ekranu, wiadomości i prezentacji wideo