Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Emocje, haczyk, rytm. Jak opowiadać historie, które porywają? 

Emocje, haczyk, rytm. Jak opowiadać historie, które porywają? 
Opowiadanie dobrych, wciągających historii nie jest łatwe. Opowiadanie o sobie i swojej pracy jest jeszcze trudniejsze. Jak zidentyfikować mocne punkty swojej opowieści, w jaki sposób ćwiczyć i zwracać uwagę na to, co jest ważne? Gdzie szukać inspiracji, jakie mogą być haczyki? Odpowiedzi w kolejnym odcinku naszego podcastu dostarczył nam Maciej Okraszewski, twórca Działu Zagranicznego.
Spis treści

Opowiadanie dobrych, wciągających historii nie jest łatwe. Opowiadanie o sobie i swojej pracy jest jeszcze trudniejsze. Jak zidentyfikować mocne punkty swojej opowieści, w jaki sposób ćwiczyć i zwracać uwagę na to, co jest ważne? Gdzie szukać inspiracji, jakie mogą być haczyki? Odpowiedzi w kolejnym odcinku naszego podcastu dostarczył nam Maciej Okraszewski, twórca Działu Zagranicznego.

Słuchaj nas na: Spotify | Google Podcasts | Apple Podcasts | YouTube

Kilka rad dla opowiadających historie

Aby opowiadać dobre historie, trzeba mieć jakieś punkty odniesienia. Najlepiej uczyć się na przykładach i błędach innych. Krótko mówiąc — dobrze jest chłonąć jak najwięcej. Pozwoli to nam na zidentyfikowanie mocnych i słabych stron opowiadanych historii. Dzięki temu też poznamy różne techniki przekazywania treści i poszerzymy horyzonty. Warto też zadawać sobie pytania i próbować na własnej skórze.

Jak zacząć?

  • obserwuj w social mediach inne organizacje społeczne, zwracaj uwagę na lokalne media, jak piszą i o czym?
  • rozmawiaj z ludźmi, z którymi pracujesz – co lubią?
  • nie zamykaj się w jednej formie — wideo, audio, druk — wszędzie czyha inspiracja!
  • zastanawiaj się, dlaczego podoba Ci się i trafia do Ciebie to, co oglądasz, słyszysz, czytasz.

Wytrychy, haczyki i inne narzędzia, które pomogą opowiadać dobre historie

Próbowanie: naprawdę opowiadanie własnej historii nigdy się nie skończy. Naturalnym będzie więc próbowanie, potykanie się, zdobywanie doświadczenia, próby mówienia nowymi środkami przekazu, ćwiczenie, poznawanie narzędzi i próbowanie. W morzu contentu ukojeniem może być to, że zawsze będzie kolejny dzień i potrzeba produkowania kolejnych materiałów.

Wskazówka: za przykład mogą posłużyć nam zdjęcia. Rzadko kiedy pierwsza fotografia będzie akurat „tą”. Zróbmy ich więcej z różnych kątów, kucnijmy, pstrykajmy z bliska – tak, żeby było z czego wybierać. Na pewno pomoże poznanie narzędzia i opcji, które ma nasz aparat.

Kontrasty i zaskoczenia: kiedy najbardziej wciągają nas historie? Kiedy nie spodziewamy się, co będzie dalej. Gdy jesteśmy zaskoczeni i nie spodziewamy się jakiegoś połączenia. Można zaskoczyć i zaintrygować osoby, które nie wiedzą nic o naszych działaniach, opisując je w nieco zagadkowy sposób.

Wskazówka: jeśli nagłówek naszego artykułu zadaje jakieś pytanie – musimy udzielić odpowiedzi. Opowiadanie historii to także obietnica dla odbiorców. Tytuł: „Jak czekolada pomogła stworzyć fundusz stypendialny” jest nieoczywisty i spełnia tę obietnicę (ze sprzedaży czekolady przywiezionej na rowerach z Amsterdamu do Polski sfinansowano stypendia).

Utrzymywanie uwagi odbiorców: w dłuższych opowieściach warto co jakiś czas wprowadzać elementy, które podbijają zainteresowanie, niczym trik w piłce nożnej, który podbija piłkę wyżej. Możemy zacząć także od wątku, który potem zostanie wyjaśniony lub wrzucić odbiorców w środek historii, by potem cofnąć się do jej początku.

Wskazówka: Jeśli nasz materiał dotyczy zmiany – powiedzmy, jak ktoś robi coś po raz pierwszy (inaczej niż zwykle), potem opowiedzmy, jak było wcześniej i na końcu pokażmy świat po zmianach.

Co poza samą historią: warto mówić głosem innych ludzi. Opowiadanie historii przez pryzmat konkretnego bohatera jest najprostsze i najskuteczniejsze, ponieważ łatwiej znaleźć interesujące paradoksy w osobach niż w abstrakcyjnych zjawiskach. Oprócz tego warto mieć kogoś, od kogo można „odbić” swój pomysł, historię i sprawdzić, czy zostaje z odbiorcami to, co byśmy chcieli.

Wskazówka: Powiedzenie „co dwie głowy to nie jedna” ma w sobie bardzo dużo prawdy — tworząc historię samodzielnie mamy tylko swoją perspektywę. Zapytajmy innych, co sądzą o tym, co tworzymy i co po tym zapamiętali. Koniecznie musimy zdystansować się emocjonalnie od swojego dzieła!

Dzięki współpracy i notatkom społecznościowym na Festiwalu Sektor 3.0 powstała unikalna Rzeka Refleksji zilustrowana przez Magda Rysuje. Dzięki tej nowatorskiej formule stworzyliśmy opowieść o naszych obawach i nadziejach związanych ze Smart Work.

Pułapki, a opowiadanie historii — na co warto uważać?

Organizacje społeczne często umniejszają swojej pracy, traktują ją jako coś naturalnego, coś, co robi się w wolnym czasie i nie powinno się o tym opowiadać. Tymczasem to ważne, by doceniać pracę społeczników i społeczniczek.

Celem opowiadania historii jest osiągnięcie efektu i oddźwięku w społeczności.

Puszczając w świat naszą historię, warto myśleć o tym w kontekście inspiracji dla innych, być może zainteresowania wolontariuszy albo nawet zdobycia sponsorów.

Tak by było w świecie idealnym, ale Internet jest także pełen niepochlebnych komentarzy, dezinformacji i zwykłego nieuzasadnionego hejtu. Musimy pamiętać, że to my budujemy naszą przestrzeń w Internecie i za nią odpowiadamy. Możemy moderować komentarze, usuwać je lub blokować osoby działające na szkodę naszej społeczności. Przede wszystkim musimy działać w zgodzie ze sobą, a czasem na dialog w internetowych komentarzach nie ma szans.

Maciej Okraszewski: dziennikarz i reporter, założyciel Działu Zagranicznego informującego o wydarzeniach na świecie, o których w polskich mediach mówi się niewiele albo wcale. Specjalizuje się w tematyce iberoamerykańskiej, ze szczególnym naciskiem na Hiszpanię, ale podejmuje się też niedoraportowanych tematów z innych obszarów regionalnych.

Przeczytaj także

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: