Fundacja Bochińskich promuje polski design. Jej celem jest upowszechnianie wiedzy o sztuce użytkowej, pokazywanie jej szerokiego kontekstu i wartości. Jako laureatka tegorocznej edycji Funduszu Sektor 3.0, organizacja otrzymała wsparcie w wysokości 40 000 zł, za które rozwija projekt Dizajn na wynos. O tym, jak mądrze opowiadać o sztuce, tworzyć Wystawy Pudełkowe, oraz projektować rozwiązania przyjazne i dostępne dla odbiorców rozmawiamy z Beatą Bochińską, prezeską Fundacji.
Dlaczego polski dizajn? Dlaczego hybrydowo?
Beata i Jarosław Bochińscy są „od zawsze” związani z polskim designem. Jako kolekcjonerzy polskiej sztuki użytkowej i fundatorzy organizacji, postanowili promować polskie wzornictwo i sprawiać, by wiedza o nim była dostępna dla każdego. Ostatnie lata i ograniczenia związane z pandemią Covid-19 pokazały, że dostęp do kultury bywa trudny. Obok wysokich kosztów i odległości, potężną barierą stał się reżim sanitarny.
Pozamykane muzea i powodzenie platform streamingowych, gdzie użytkownik może konsumować treści na żądanie, stały się dla Bochińskich impulsem to stworzenia galerii polskiego designu w wersji hybrydowej. Tak o motywacjach organizacji mówi Beata Bochińska:
Netflix zmienił naszą percepcję i sposób konsumowania treści. My też chcemy serwować sztukę na życzenie, stworzyć muzeum lub galerię, gdzie będzie można wracać w dowolnej chwili i eksplorować bez końca.
Weź Dizajn na wynos
Nic więc dziwnego, że to pod taką właśnie nazwą Fundacja Bochińskich rozwija swoją pionierską inicjatywę. Dizajn na wynos będzie serwisem, który dzięki technologii pozwoli „dotknąć” sztuki użytkowej i uczyć się polskiego designu z każdego miejsca na ziemi. Pokaże prace polskich projektantów i odkryje przed zwiedzającymi różne perspektywy patrzenia na nie.
Kultura zaklęta w przedmiotach codziennego użytku jest nam bardzo bliska. Łatwo się nią zainteresować i połączyć choćby ze wspomnieniami z dzieciństwa.
Niektóre osoby czują się niepewnie w kontakcie ze sztuką. Myślą, że to nie dla nich. My chcemy przełamywać i tę barierę. Dostarczać wiedzę i pokazywać sztukę w sposób łatwy, przyjemny i zrozumiały dla każdego
– mówi Beata Bochińska.
Jak będzie można zwiedzać Dizajn na wynos?
Dizajn na wynos to wystawy w dwóch odsłonach: pudełkowej i cyfrowej. Nie będziemy cyfryzować wystaw, które już istnieją. Będziemy tworzyć wystawy od początku. Nazwaliśmy je sobie roboczo Wystawami Pudełkowymi – tłumaczy współtwórczyni pomysłu.
Wystawy Pudełkowe będę składać się z maksymalnie pięciu przedmiotów (2-3 vintage, 2-3 współczesnych). Wokół nich budowana będzie historia związana dodatkowo z jakimś ważnym dla kuratorki tematem. Agnieszka Stanasiuk w swojej pierwszej wystawie skupiła się na różnorodności. Ekspozycja stacjonarna o takiej formie i niewielkiej objętości będzie łatwa do transportu i pokazania w przeróżnych miejscach: bibliotekach, mediatekach, firmach, czy wreszcie galeriach i muzeach.
Równolegle kuratorki przygotowują interaktywną wystawę cyfrową dostępną w sieci. To odrębna koncepcja, podejście i różnorodne formy wyrazu: zdjęcia 360 stopni, filmy, animacje i podcasty.
Świat cyfrowy daje nam to, że możemy oglądnąć wystawę w realu a po powrocie do domu pogłębiać w nieskończoność swoją wiedzę sięgając do nowych kontekstów. Możemy wrócić do obiektów po jakimś czasie z nowymi przemyśleniami i informacjami.
Vintage, wzornictwo przemysłowe a może polski dizajn?
Meble, ceramika i inne przedmioty codziennego użytku sprzed 30-50 lat wychodzą ze strychów na salony. Choć w Polsce nieustannie przybywa pasjonatów i pasjonatek polskiego designu – Beata Bochińska szacuje, że to już prawie pół milina ludzi – wciąż nie możemy pochwalić się muzeum, które byłoby mu poświęcone.
Polski design może mieć wiele znaczeń w zależności od odbiorcy. Dobry projekt codziennego użytku to wyzwanie dla projektanta, wygoda dla użytkownika, raj duszy dla kolekcjonera, biznes dla producenta lub wręcz dziedzictwo narodowe dla specjalistów.
Sztuka ma bardzo wiele kontekstów. My chcemy je wszystkie pokazać, na różne sposoby i na różne smaki, żeby każdy znalazł coś dla siebie
– podsumowuje Beata Bochińska.
Wielbiciele polskiego wzornictwa organizują się np. w grupach na Facebooku i tam wymieniają informacjami. Trudno jednak znaleźć tam sprawdzoną wiedzę. Dizajn na wynos i społeczność, która zaczyna tworzyć się wokół niego w Gdyni i w sieci, ma aspiracje to tego, by jednoczyć i edukować nt. polskiego designu, vintage (tego do 1989 roku) i sztuki współczesnej.
Najważniejsze lekcje z udziału w Funduszu Sektor 3.0
Inkubacja była dla nas doskonałym doświadczeniem, świetnie przygotowanym. To, że odbywała się w formule zdalnej sprawiło, że w ogóle mogliśmy wziąć w niej udział. Zdalność umożliwiła nam też kontakt ze świetnymi mentorami i mentorkami.
Przyznam szczerze, że byłam zszokowana, jaką grupę mentorów udało się Funduszowi zaprosić do współpracy.
Beata Bochińska w rozmowie podkreśliła także profesjonalizm w prowadzenia inkubacji. Wszyscy czuliśmy się bardzo bezpiecznie, dostaliśmy zastrzyk wiedzy i zobaczyliśmy proces na naszym projekcie. Fundusz wziął nas do galopu. Musieliśmy przygotować mnóstwo materiałów, które teraz bardzo przydaj nam się w codziennej pracy i budowaniu współprac z partnerami projektu – mówiła.
Jesteśmy bardzo wdzięczni za wyróżnienie w ramach inkubacji Funduszu Sektora 3.0, ale jeszcze bardziej cieszymy się, że jury zauważono i doceniło kulturę, jako bardzo ważny środek oddziaływania społecznego. Kultura jest fundamentem. Jeśli będziemy o nią dbać, to będziemy mieć znacznie mniej problemów w innych obszarach – zakończyła prezeska Fundacji Bochińskich.
Z rozmowy z Beatą Bochińską dowiesz się:
- 00:41 Jak Fundusz Sektor 3.0 wspiera dobre technologie?
- 01:59 Dlaczego design? Polski kunszt projektantów i kilka słów o historii Bochińskich
- 04:34 Na czym polega pomysł na Dizajn na wynos?
- 09:04 Sztuka zaklęta w przedmiotach codziennego użytku.
- 11:10 Co to jest polski dizajn, vintage i wzornictwo przemysłowe?
- 15:38 Druga połówka życia ze społeczną misją.
- 19:54 Jak będzie można zwiedzać wystawy polskiego designu?
- 29:16 Jedna wystawa, dwie ścieżki zwiedzania. Dlaczego i jak?
- 33:50 Czy Dizajn na wynos będzie dostępny dla każdego?
- 36:09 Na jakim modelu biznesowym będzie obierał się serwis?
- 38:36 Jaką naukę zespół wyniósł z procesu inkubacji Funduszu Sektor 3.0?
- 44:28 Gdzie można śledzić prace nad Dizajnem na wynos?
Czym jest Fundusz Sektor 3.0?
Fundusz Sektor 3.0 wspiera tworzenie nowych narzędzi, aplikacji i produktów, które wpisują się w ideę tech for good. Łączy wsparcie finansowe oraz wiedzę i doświadczenie, niezbędne do wdrożenia nowej technologii. Fundusz oferuje dwa rodzaje wsparcia dla pomysłodawców. Kompleksowy cykl szkoleniowy, mentoringowy i doradczy ułatwiający dopracowanie pomysłu i stworzenie spójnej koncepcji oraz możliwość uzyskania finansowania w łącznej kwocie 100.000 PLN.
Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:
- Jak zaprojektować i wdrożyć narzędzie cyfrowe – radzi Jacek Siadkowski
- Wygodne i szybkie wymiany sąsiedzkie – Cozato.pl
- Wszyscy na jednej widowni – tworzymy kulturę bez barier
- Jak Fundacja Świętego Mikołaja odmienia portal stypendialny dzięki Funduszowi Sektora
- VIOLIN, UEPIK.org i Design na Wynos z finansowaniem Funduszu Sektor 3.0 2021/2022
Beata Bochińska: prezeska Fundacji Bochińskich, historyczka sztuki, specjalistka prognozowania trendów stylistycznych, wykładowczyni SGH i UW, była prezeska Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Autorka książki „Zacznij kochać dizajn”. Kuratorka wystaw, wydarzeń i jurorka konkursów o zasięgu globalnym. Prywatnie kolekcjonerka designu.