Sztuczna inteligencja jako instruktor jazdy

Sztuczna inteligencja jako instruktor jazdy

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Japonia zmaga się ze zjawiskiem starzejącego się społeczeństwa. Seniorów jest więcej, wymagają innego podejścia, usług, dopasowanych do swoich wymagań. Nowym wyzwaniem staje się także czas pandemii, uważanej za szczególne zagrożenie właśnie dla osób starszych. W wielu przypadkach z takimi zadaniami radzi sobie sztuczna inteligencja, która potrafi dodać nowy wymiar i możliwości do dotychczasowych sfer życia.

Jednym z mniej oczywistych zastosowań AI stały się w Japonii szkoły nauki jazdy. Kontakt z instruktorem w czasie pandemii może być potencjalnym zagrożeniem. Niewielka, zamknięta przestrzeń auta i dwie osoby w bliskiej odległości w połączeniu ze stresem, towarzyszącym nauce jazdy, to znaczne zwiększenie możliwości zarażenia się Covid-19. Jeżeli jednak zastąpi się instruktora-człowieka algorytmem, wówczas cały proces staje się o wiele bardziej bezpieczny. 

Ośrodek kształcenia kierowców w mieście Onojo w japońskiej prefekturze Fukuoka korzysta z AI na szeroką skalę. Algorytm mierzy każdy element zachowania kierowców i ma do dyspozycji te same działania, co instruktor. Może zahamować pojazd, gdy kursant jedzie niepoprawnie. Sprawdza ruch gałek ocznych i wyciąga wnioski o skupieniu prowadzącego. Pamięta dokładną trasę manewrów, potrafi pokazać, czy ktoś robi postępy w konkretnych sytuacjach jak jazda po łuku czy parkowanie. Sztuczna inteligencja się nie męczy i daje odpoczynek dotychczas zatrudnionej kadrze instruktorów-ludzi. Tych z kolei jest coraz mniej, a starzejące się społeczeństwo oznacza więcej seniorów za kierownicą, których trzeba częściej sprawdzać pod kątem zdolności prowadzenia pojazdów. 

Technologię AI do nauki jazdy opracowały firmy z miasta Nagoja, Tier IV oraz Brain IV. Sztuczna inteligencja ma do dyspozycji szereg czujników laserowych, którymi “widzi” i kontroluje każdy aspekt jazdy. Kierowca ma dostęp do danych na żywo i na tablecie zamontowanym w aucie może sprawdzić, jak sobie poradził w danej sytuacji. 

Z badań wynika, iż w Japonii w ciągu ostatnich trzech dekad liczba kierowców po 70. roku życia wzrosła aż dziesięciokrotnie. Obecnie wynosi ponad 11 mln. Seniorzy z prawem jazdy muszą przechodzić okresowe kontrole sprawdzające, czy są wciąż w stanie dostatecznie szybko reagować na sytuacje na drodze oraz czy ich ciała dość szybko działają za kierownicą. Równocześnie ze zwiększeniem się liczby kierowców-seniorów zamykane są szkoły jazdy. Sztuczna inteligencja uzupełnia te potrzeby idealnie.

Więcej informacji: Fukuoka driving school adopts AI-based system to check skills (Japan Times)

Przeczytaj także:

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
AUTOR WPISU
NEWSLETTER
NEWSLETTER