Logo Sektor 3.0
BLOG
5 osób siedzących i patrzących na telefony, nad każdą z nich widoczne emoji

Co może emodżi? O roli emoji w komunikacji zespołowej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Wykorzystywanie emoji w komunikacji w pracy, zwłaszcza w kontekście języka pokolenia Gen Z, to więcej niż trend. Badania wskazują na ich sporą skuteczność i wpływ na to, jakie odczuwamy dzięki nim emocje. Komunikacja obrazkowa i emoji potrafią zmieniać również postrzeganie osób, które umieszczają je w swoich wiadomościach i tekstach. Jak korzystamy z nich na co dzień? A jak powinniśmy korzystać?

Po co nam emoji?

W jaki sposób mogą oddziaływać na nas emoji, z których na co dzień korzystamy? W lipcu 2021 roku, z okazji Międzynarodowego Dnia Emoji, Adobe opublikowało raport The Global Emoji Trend Report 2021 podsumowujący badania, podczas których zapytano 7000 użytkowników_czek sieci o ich opinię na temat roli emoji w komunikacji cyfrowej i kształtowaniu relacji w internecie. Wyniki, choć bardzo interesujące, nie będą w tym kontekście wielkim zaskoczeniem. Okazało się bowiem, że według większości ankietowanych emoji mogą mieć m.in. pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Niekiedy nawet pozwalają na odczuwanie większego komfortu w wyrażaniu emocji, np. w porównaniu do kontaktu bezpośredniego czy rozmowy telefonicznej.

Emoji potrafią przełamać barierę językową, wzmacniają poczucie więzi z innymi osobami, a ludzie, którzy ich używają, wydają się zabawniejsi, dużo bardziej przyjaźni i empatycznie nastawieni do innych.

Bardzo podobnie zaprezentowały się również wyniki dotyczące wykorzystania emoji w środowisku pracy. Aż 71% badanych osób uznało bowiem, że ich zdaniem emoji mogą mieć pozytywny wpływ na atmosferę w miejscu pracy, 73% – że ułatwiają one szybkie dzielenie się pomysłami, 63% – że usprawniają one proces podejmowania decyzji w zespole, a 51% – że zmniejszają one konieczność umawiania się na spotkania czy rozmowy.

Natomiast ponad połowa ankietowanych przedstawicieli i przedstawicielek młodszego pokolenia – generacji Z – stwierdziła nawet, że czułaby się bardziej zadowolona ze swojej pracy, gdyby ich zespół lub osoby przełożone częściej wykorzystywały emoji w profesjonalnej komunikacji.

Co o emoji myśli pokolenie Z?

Oczywiście praktyka ta wywoływać też może spore komplikacje. W przywoływanym raporcie aż 63% osób reprezentujących generację Z zgodziło się bowiem ze stwierdzeniem, że często używają oni_e emoji w zupełnie innym kontekście niż zamierzone znaczenie tych znaków. O tej skomplikowanej w istocie wieloznaczności świadczyć już może trudność, jaką we wspólnej komunikacji powodować mogą nawet najpopularniejsze emoji, którymi posługujemy się niemal każdego dnia.

Według danych udostępnionych przez Unicode najczęściej używane emoji na całym świecie w 2021 roku to – 😂 ❤️ 🤣 👍 😭 🙏 😘 🥰 😍 😊 (popularność tych ikon po części wiąże się oczywiście m.in. z najczęstszymi reakcjami dostępnymi w social mediach). Już pierwszy symbol można w tym kontekście uznać za dość problematyczny. Płacząca ze śmiechu buźka – 😂 (ale też ta 🤣), ze względu na częstotliwość użytkowania jej przez starsze pokolenia, swego czasu stała się wręcz ironicznym symbolem „millenialsów i innych boomerów”, wielokrotnie wyśmiewanym w memach i na TikToku. 😊 jest natomiast obecnie częściej oznaką ignorowania niż radości, sympatii i przyjaznego uśmiechu, a motywować lepiej z wykorzystaniem tego 💪 lub tego 🔥 niż tego 👍 znaku (👍 postrzegany jest często jako przejaw biernej agresji).

najcześciej używane emoji w 2021 roku

Choć w gruncie rzeczy, mówiąc wprost, wszystkie z powyższych emoji są w tej perspektywie raczej dyskusyjne – można odebrać je przecież jako nazbyt randomowe (czyli losowe), mało zindywidualizowane i pozbawione zaangażowania. Mimo wszystko jednak lepiej nie rezygnować z nich w komunikacji (pamiętając jedynie o międzypokoleniowym dysonansie, jaki mogą wywoływać).

Według raportu Adobe aż 75% ankietowanych uważa, że wysyłanie samych emoji w ramach szybkiej odpowiedzi – bez jakichkolwiek słów – jest w pełni akceptowalną praktyką.

infografika: 71% osób uważa że emoji może mieć pozytywny wpływ na atmosferę w pracy

Czy emoji wspierają różnorodność?

Warto jednak nie zapominać, że język emoji to ogromna wielość symboli – w standardzie Unicode jest ich obecnie ponad 3600, a każdy z nich może nieść z sobą na dodatek wiele znaczeń. Przykładem tego jest, wspomniane już, pokoleniowe użycie emoji. W języku Gen Z 💃 oznaczać zatem może – wychodzę! , 👉👈 – nieśmiałość i zawstydzenie, 💀 – śmiech,🧍‍♂️ – znaleźć się w dziwnej, niezręcznej sytuacji, a 🤡 – kogoś lub coś żenującego (choć używanie tych znaków, bez znajomości pełnego kontekstu ich funkcjonowania, bywa niekiedy ryzykowne!).

Dzięki emoji lepiej też możemy wyrazić swoją przynależność (choć według raportu Brandwatch Emoji and Emotions in 2021 aż 33,3% użytkowników_czek w dalszym ciągu nie czuje się w pełni reprezentowanych przez emoji), a różnorodności ikon pozwala nam na łatwiejszą ekspresję postaw równościowych i inkluzywności. W komunikacji coraz prościej więc sięgać po emoji o różnych odcieniach skóry (wiele osób może odebrać przecież 🤝 jako wyraz opresji), ikony neutralne pod względem genderowym – 🫂, a także szereg innych znaków poszerzających reprezentację – 🏳️‍🌈🏳️‍⚧️👬🏿👭👩🏿‍🔬👩‍🦲🧕. To ważna w istocie właściwość. Emoji jako swego rodzaju przestrzeń widzialności i empatycznego spojrzenia.

Emoji i komunikacja w zespole – czy to się uda?

Wykorzystywanie emoji w komunikacji zespołowej to oczywiście jedna z wielu dobrych praktyk, jakie niesie ze sobą współczesna rzeczywistość cyfrowa. Umiejętne odwoływanie się do popularnych memów, trendów, virali czy innych popkulturowych odniesień to bowiem szansa na wzmocnienie łączących nas relacji (i to nie tylko w zróżnicowanych pokoleniowo zespołach!).

Przede wszystkim to jednak właśnie emoji w prosty sposób pozwalają nam na ekspresję naszych odczuć, postaw i emocji, zwiększając tym samym czytelność intencji stojących za naszym komunikatem, a także wpływając na poziom naszego wspólnego dobrostanu. Zachodzące zmiany generacyjne, m.in. w sferze praktyk medialnych i komunikacyjnych, tym silniej wzmocniły tę tendencję. Nasze codzienne sposoby porozumiewania się coraz wyraźniej kształtować będzie zatem dynamiczna i angażująca mowa obrazów!

Przeczytaj także:

Wirtualne spotkania na piątkę. Jak angażować uczestników?
🫂 Dlaczego w świecie cyfrowym tak ważne są relacje osobiste?
🎥 Sztuka wystąpień publicznych przed monitorem
💻 Komunikacja asynchroniczna w zespole – na czym polega i kiedy ją wybrać?

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
AUTOR WPISU
  • Sektor 3.0
  • Edukacja
  • Technologie
  • Technologie
  • Edukacja
  • Technologie
  • Komunikacja
  • Sektor 3.0
NEWSLETTER
NEWSLETTER