Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Ważny jest kontekst. Jak włączyć AI do działań społecznych?

Jak włączyć AI do działań społecznych?
Spis treści

Co łączy Sztuczną Inteligencję i odkrycie ognia? Oba wynalazki mają dobre i złe strony, choć najistotniejszy wydaje się cel ich wykorzystania. Wprowadzenie na szeroką skalę Sztucznej Inteligencji może kojarzyć się z przełomem na niekorzyść człowieka. My próbujemy to odczarować. A zaklęcie, którego do tego użyjemy, brzmi: ”prompt”. Dzięki niemu włączycie AI do działań społecznych waszej organizacji.

Promptowanie to proces

Wraz z nowymi możliwościami pojawiają się nowe wyzwania. “Prompt” to komenda, którą wpisujemy w rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji. Prościej: jeśli narzędzie musi nam coś wygenerować, my musimy powiedzieć mu, co to ma być. I tu pojawia się analogia do prawdziwego pracownika. Każdy, kto ma wykonać polecenie dobrze, musi otrzymać najpierw dobre instrukcje. Jak tworzyć dobre prompty i jak korzystać mądrze z AI w działaniach społecznych? O tym mówimy w kolejnym odcinku naszego podcastu.

Słuchaj nas na Spotify | Google Podcasts | Apple Podcasts | YouTube

Jak NGO mogą zacząć włączanie AI w działania społeczne?

Najważniejsza jest wiedza i pojęcie o tym, jak korzystać z konkretnych narzędzi. Prompt może być kluczem do otrzymania zamierzonych wyników, a więc podstawą w budowaniu relacji z AI. Możemy potraktować narzędzia AI jako pracowników, którym zlecimy wykonanie konkretnych czynności. Duże korporacje czy przedsiębiorstwa mają środki, by tworzyć stanowiska pracy. Organizacje społeczne mogą (dzięki nowoczesnym narzędziom) automatyzować procesy lub przyspieszać swoją pracę.

— Ja bym nawet odważył się zaryzykować takie porównanie, że sztuczna inteligencja dzisiaj w świecie cyfrowym jest trochę jak dla nas w świecie fizycznym powstanie ognia. Ogień daje światło w ciemności, ale w nieodpowiednich rękach może spalić całą bibliotekę i całą wiedzę, która jest tam zgromadzona. Dla mnie jest to po prostu kolejne wielkie narzędzie, które może zarówno nas albo to, co stworzyliśmy, zniszczyć, ale może też nam pomóc wiele rzeczy odkryć — tak Cezary Kuik charakteryzuje AI w naszym podcaście.

Gdzie najlepiej szukać wiedzy dotyczącej promptów i początku pracy z AI:

Ważny jest kontekst. Jak włączyć AI do działań społecznych?

W czym Sztuczna Inteligencja może się przydać organizacjom?

Choć możliwości wykorzystania ChataGPT czy Google Barda wydają się nieograniczone, może nam być ciężko podejść do nich konkretnie. Zwłaszcza, gdy organizacja nie wykorzystuje w codziennej pracy nowych technologii. Może wówczas napotkać na barierę. Wskazujemy więc, w jaki sposób zaprząc do pracy AI w działaniach społecznych. Podkreślamy jednocześnie, że rezultat to raczej ciągła praca nad promptem niż zaakceptowanie pierwszej z brzegu odpowiedzi.

Jeśli jesteście gotowi na pierwszy krok i ćwiczenie, spróbujcie w swoim NGO wykorzystać ChatGPT do:

  • konsultacji prawnych,
  • stworzenia strategii fundraisingowej,
  • wygenerowania pomysłów marketingowych,
  • wcielenia się w specjalistę w danej dziedzinie.

Nakarm czat, żeby lepiej pracował

Pamiętajmy o jednej, bardzo ważnej kwestii. Możemy opowiedzieć czatowi o naszej organizacji. Nie należy podawać danych wrażliwych! Ale nasza misja, wizja, historia, założenia działania — to wszystko będzie miało istotne znaczenie w pracy z narzędziem. Jeśli nas pozna, to udzieli lepszej odpowiedzi, opierając się o specyfikę działań i założeń.

W pracy z promptami liczy się cierpliwość i umiejętność operowania językiem. W rozwiązaniu generującym obrazy, nie wystarczy poprosić o napis na koszulce. Musimy określić kolory, krój pisma, charakter — wtedy zbliży się do tego, co mamy w głowie. Jednakże trzeba się liczyć z tym, że nawet kilka linijek opisu może nie oddać tego w pełni. Efekty (niezadowalające) pracy z DALL-E prezentujemy poniżej.

Ważny jest kontekst. Jak włączyć AI do działań społecznych?

AI w działaniach społecznych — propozycja narzędzi

    • ChatGPT i Google Bard — rozwiązania konwersacyjne, które potrafią udzielać odpowiedzi na pytanie, modyfikować tekst, wykonywać zadania kreatywne,
    • DALL-E i Midjourney — narzędzia do generowania grafiki,
    • HeyGen — generator wideo, w którym możemy korzystać z awatarów i tłumaczyć swoje wideo na inny język (niestety, darmowe funkcje są dość ograniczone).

Nasz gość

Cezary Kuik — Ekspert od systemów IT, wykorzystujących sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Reprezentuje grupę Allegro, w której jest odpowiedzialny za kreowanie rozwiązań do automatyzacji procesów biznesowych, mających wspierać pracę obsługi klienta, jak też doświadczenie użytkowników platformy. Kierownik techniczny grantu realizowanego w ramach programu NCBR BRidge Alfa, w którym kieruje pracami nad rozwojem narzędzi wykorzystujących modele generatywne do optymalizacji ścieżki klienta w Internecie. Wykładowca przedmiotu „AI w marketingu” w Wyższej Szkole Europejskiej (filia Uniwersytetu SWPS). Twórca strony promptopedia.pl — darmowej encyklopedii o prompt engineeringu dla osób nietechnicznych.

Zobacz także

Podcast (YT): O skutecznej komunikacji
Artykuł: Zamiana mowy w tekst. Automatyczna transkrypcja i triki w edytorach tekstu
E-learning: Skuteczne wdrażanie technologii w organizacji

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Newsletter
Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: