Logo Sektor 3.0
BLOG

Przepis na udane działania społeczne. Główny składnik to eksperyment

Spis treści

Każda nowa inicjatywa wiąże się z pewnym ryzykiem. Główne to oczywiście niepowodzenie i stan, w którym nie zrealizowaliśmy swoich założeń. Jak ograniczyć ryzyka i sprawdzić, czy na pewno nasze rozwiązanie jest najlepszą odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby? Wystarczy na wczesnym etapie przeprowadzić eksperyment.

Zapraszamy na naszą rozmowę o odwadze, przeciwnościach i innych istotnych wątkach związanych z działaniami społecznymi. Czy świat organizacji jest gotowy na rozwiązanie, które wykorzystywane jest w projektowaniu nowych produktów w świecie biznesu? Eksperyment ma pomóc w znalezieniu optymalnego rozwiązania problemu. To także proces zachęcający do odpowiedzi na szereg pytań, takich jak: z jakiej potrzeby wynika nasza chęć działania, jaki jest nasz pożądany efekt, dla kogo realizujemy działanie… Im więcej pytań zadamy sobie na początku, tym łatwiej będzie nam znaleźć odpowiedź, która będzie uniwersalna i spełni pokładane w niej nadzieje.

Kto się nie rozwija, ten zostaje w miejscu

Eksperymentowanie to proces grupowy, który trzeba testować na żywym organizmie. To także proces, który może nam pokazać, że idziemy złą drogą lub wybraliśmy nieodpowiednie rozwiązanie. Jako przykład i swojego rodzaju „Święty Graal rozwiązań” może posłużyć aplikacja. Nowoczesnym rozwiązaniem w teorii uda się rozwiązać dużo problemów, ale jest ono kosztowne, angażuje do pracy wiele osób i trzeba czasu, aby powstało. Lepiej więc sprawdzić, czy nie lepiej będzie zmienić kierunek naszych działań.

„O eksperymentowaniu trzeba zacząć myśleć, jeśli chcemy iść z duchem czasu. Wiele organizacji od lat działa tak samo, a często działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Musimy mówić o sposobie myślenia i tym dlaczego coś robimy. Jeśli to pytanie nie jest naszym kompasem to łatwo zostać w miejscu i zgubić się w codzienności rozwiązań, które już znamy. Kto się nie rozwija, ten zostaje w miejscu. Nie da się tworzyć innowacji bez prototypowania”.

To ważne, zwłaszcza jeśli chodzi o trzeci sektor. Zmienia się świat dookoła, zmieniają się same organizacje, mamy nowe możliwości i w końcu: zmienia się także sposób pracy i myślenia.

Narzędzie nie gwarantuje powodzenia, ale może pomóc

W przygotowaniu eksperymentu mogą pomóc narzędzia, w tym takie online. Bartek Narzelski w swoim procesie często korzysta z Miro. To wirtualna tablica, na której możemy pracować „przyklejając karteczki”, wypełniając tabele czy łączyć pomysły w konkretne zbiory. Może służyć jako narzędzie do przeprowadzania burzy mózgów, usystematyzowania wiedzy oraz zbierania kolejnych koncepcji.

 

„Potrzebujemy przestrzeni, żeby wizualizować to, co mówimy. Nie każdy potrafi opowiadać w punkt, czasem trzeba użyć setki słów, a Miro pozwala na wrzucenie konkretnego obrazka i powiedzenie – o to mi chodziło”.

Miro to potężne narzędzie, które samo określa się jako platformę do interaktywnych spotkań online. Pozwala na zapraszanie do współpracy konkretnej liczby osób, które mogą pracować na nim w czasie rzeczywistym. Można na naszą wirtualną kartkę wklejać zdjęcia, korzystać z naklejek, a nawet umieszczać filmy z YouTube. Możliwości są ogromne, a sam rozmiar obszaru roboczego w Miro sprawia, że możemy umieścić tam naprawdę dużo rzeczy, dzięki czemu możemy prowadzić nawet rozbudowany proces. Tożsamym, nieco mniej skomplikowanym narzędziem jest JamBoard.

O Miro oraz o tym, jak wykorzystujemy je podczas inkubacji Funduszu Sektor 3.o, opowiedziała kiedyś w wywiadzie Monika Goszcz.

Eksperyment – ze świata dużego biznesu do lokalnych NGO

Eksperymentowanie jest samo w sobie procesem dość abstrakcyjnym. To rozwiązanie, z którego korzysta biznes lub start-upy. W naszej rozmowie staramy się przenieść je na grunt mniejszych, lokalnych organizacji społecznych. Dobrze rezonuje w nim przykład projektowania skateparku i zaangażowania w ten proces młodzieży, ale odbyło się to dopiero po organizacji kilku otwartych spotkań, na które nikt nie przyszedł.

W trakcie rozmowy Bartek odnosi się także do efektów pracy związanych z poradnikiem Fundacji Batorego. Dotyczy on właśnie projektowania rozwiązań i jest skierowany do społeczności lokalnych. Zawiera porady, dane i narzędzia. Cały raport jest dostępny bezpłatnie w Internecie i można go pobrać TUTAJ.

To o czym należy pamiętać projektując nowe rozwiązania w swojej organizacji to fakt, że zawsze niesiemy ze sobą dodatkową wartość. Działania społeczne budzą zazwyczaj dobre emocje i skojarzenia. Same wartości, które reprezentujemy mogą z kolei być dobrym kompasem, który wskaże odpowiednią ścieżkę. By udać się na wędrówkę tym szlakiem, musimy jednak zawsze pamiętać, dlaczego chcemy coś zrobić.

Spis treści

03:06 – Na czym polega praca z eksperymentowaniem?
04:09 – Jak można rozumie samo pojęcie „eksperymentu”?
06:08 – Czy istnieje gwarancja powodzenia działania?
09:16 – Eksperymentowanie w kontekście organizacji społecznych.
12:03 – Czy eksperymenty przeprowadza się chcąc uzyskać tylko nowe rozwiązań?
13:36 – Działania organizacji społecznej jako dodatkowa wartość
16:41 – Nowe rozwiązania technologiczne w procesie eksperymentowania
19:33 – Czy powstają innowacje offline i bez wykorzystania nowych technologii?
22:24 – Praca asynchroniczna, Loom, Miro – narzędzia do wykorzystania
25:55 – Jak zmienia obrany kierunek działań?
30:46 – Znajdujemy punkt wyjścia do eksperymentowania
33:10 – Tipy, porady, wskazówki
36:34 – Infografika i narzędzia projektowe Pracowni Samorządowej
40:06 – Co może nam przeszkadzać w eksperymentowaniu?
41:50 – Popełnianie błędów i opuszczanie strefy komfortu, jak do nich podchodzi?
45:47 – Wewnętrzne nastawienie, czy organizacje powinny je zmienić?
48:49 – Co warto przeczytać o eksperymentowaniu? Gdzie szukać wiedzy?
50:42 – Przykład eksperymentu, jak zaangażować młodzież w działania?
53:05 – Jaki proces towarzyszył temu konkretnemu eksperymentowi?

Przeczytaj także:

Bartosz Narzelski: jako Head of Product & Design rozwija venture builder Digital Ocean Ventures, pracując nad konceptami na pograniczu fintechu i  ecommerce, a nawet gamingu. Prócz pracy z zespołami biznesowymi trenuje ze studentami SWPS / School of Ideas metody zespołowego wytwarzania innowacji. Wcześniej współprowadzący cykliczne warsztaty Product Discovery Practitioner – o metodzie badań i eksperymentacji nad pomysłami binzesowymi. Przez ponad 2,5 roku jako CX Manager rozwijał produkty i usługi testując nowe modele biznesowe w startup-house dla firmy farmaceutycznej. Współpracował w wielu multidyscyplinarnych zespołach: w agencjach reklamowych, butikach strategicznych, domach badawczych i projektowych, softwarehousach, ale też w fundacjach czy w sektorze publicznym. Prywatnie tata, fan Lego i alternatywnych form edukacji.

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
AUTOR WPISU
PRZECZYTAJ TAKŻE
PRZECZYTAJ TAKŻE
  • Edukacja i praca
  • Komunikacja i marketing
  • Oprogramowanie
  • Technologie
  • Komunikacja i marketing
  • Technologie
  • Edukacja i praca
NEWSLETTER
NEWSLETTER