Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Jak zaprojektować i wdrożyć narzędzie cyfrowe – na starcie Funduszu Sektora 3.0 radzi Jacek Siadkowski

jacek-siadkowski[1]
W związku z otwarciem rekrutacji do Funduszu Sektora 3.0, postanowiliśmy z zapytać Jacka Siadkowskiego, lidera Inkubacji, o jego spojrzenie na tworzenie narzędzi cyfrowych opartych o ideę „Tech for Good”. Przypominamy, że na zgłoszenia do Funduszu czekamy do 28 lutego. Aplikując wraz ze swoim zespołem, masz szansę ubiegać się o udział w kompleksowych warsztatach przygotowujących do stworzenia produktu oraz zdobyć finansowanie na realizację swojego pomysłu. W łącznej puli aż 100 000 złotych!
Spis treści

W związku z otwarciem rekrutacji do Funduszu Sektora 3.0, postanowiliśmy z zapytać Jacka Siadkowskiego, lidera Inkubacji, o jego spojrzenie na tworzenie narzędzi cyfrowych opartych o ideę „Tech for Good”. Przypominamy, że na zgłoszenia do Funduszu czekamy do 28 lutego. Aplikując wraz ze swoim zespołem, masz szansę ubiegać się o udział w kompleksowych warsztatach przygotowujących do stworzenia produktu oraz zdobyć finansowanie na realizację swojego pomysłu. W łącznej puli aż 100 000 złotych!

Filip Żyro: Czym jest inkubacja Sektora 3.0? W jaki sposób chcecie przygotować osoby, które potencjalnie odpowiedzialne będą za rozwijanie nowego produktu cyfrowego?

Jacek Siadkowski: Program inkubacyjny to tak naprawde kompleksowy i praktyczny program szkoleniowy, który ma przygotować liderów NGO na efektywne działanie w cyfrowym świecie w XXI wieku. Wielu zarządzających w organizacjach społecznych świetnie radzi sobie w tworzeniu projektów w realnym świecie, ale kiepsko idzie im w tym cyfrowym. Organizacje nie mają kompetencji w budowie stron internetowych czy aplikacji, a te będą w przyszłości równie ważnymi kanałami tworzenia wpływu, co offline.

Organizacje nie muszą umieć kodować, ale muszą dobrze czuć się w roli odpowiedzialnych za proces powstawania i rozwijania cyfrowych kanałów wpływu społecznego. Dlatego uczymy je, jak dobrze definiować problemy, jak badać bolączki użytkowników, jak projektować i prototypować rozwiązania, jak testować je w realnym świecie, czy jak zdobywać użytkowników.

Program daje im podstawową wiedzę w tych zakresach, ale przede wszystkim zakłada, że oni tę wiedzę wykorzystają w praktyce przygotowując swój projekt na finał procesu inkubacyjnego To podczas niego okaże się czy otrzymają dofinansowanie na budowę swojego pomysłu. Oprócz środków finansowych, uczestnicy dostają dużo większą wartość – kompleksowe przeszkolenie z kompetencji, które będą decydować o ich skuteczności w kolejnych latach.

Jacek Siadkowski

 

F.Ż.: Wielu uczestników Funduszu Sektora 3.0 podkreśla, jak dużo dowiedziało się w trakcie spotkań inkubacyjnych. Jaką wiedzę będzie posiadał ktoś, kto sumiennie stawi się na wszystkich spotkaniach inkubacyjnych dotyczących tworzenia produktu cyfrowego?

J.S.: Staramy się wyposażyć uczestników w najważniejsze kompetencje biznesowego właściciela produktu cyfrowego, czyli umiejętność zbadania problemu i użytkowników, zbudowania strategii społeczno-biznesowej produktu, stworzenia konkretnej wizji rozwiązania, testowania go z użytkownikami, budowy strategii marketingowo-sprzedażowej, planowania rozwoju produktu, pozyskiwania środków na jego rozwój i utrzymania, budowy modelu biznesowego oraz kluczowej kompetencji dobrego prezentowania swojego pomysłu. Zdobytą wiedzę można wykorzystać nie tylko w działaniach w organizacji społecznej, ale również we własnym biznesie czy zaczynając karierą w branży IT.

F.Ż.: Czy każdy może być product-ownerem? Jakie kluczowe cechy start-upowca mógłbyś wyróżnić?

J.S.: Product Ownerzy bywają czasem nazywani mini-CEO. Podejmują najważniejsze decyzje związane z budową i rozwojem produktu.Żeby to robić dobrze, trzeba mieć szeroką wiedzę ze świata technologii, doskonale rozumieć potrzeby grupy docelowej produktu, a także efektywnie pracować z zespołem specjalistów. Uważam, że nie każdy ma predyspozycje do tego, aby zostać product ownerem, ale nasz program inkubacyjny to doskonała okazja, by sprawdzić się w tej roli w praktyce i zaplanować dalszy rozwój w tym obszarze.

F.Ż.: Doświadczenia poprzednich edycji Funduszu pokazały, że poza dobrym pomysłem i fachowym podejściem do pracy, gwarantem sukcesu jest zdeterminowany i zaangażowany zespół. Kogo warto mieć ze sobą na pokładzie?

J.S.: Nie ma uniwersalnej formuły na dobry zespół rozwijający produkt cyfrowy, ale istnieje kilka kluczowych kompetencji, które w takim zespole powinny się znajdować. O kluczowej roli Product Ownera już rozmawialiśmy, ale samemu nie uda mu się zrobić wszystkiego.

Zespół powinien mieć kompetencje w zakresie projektowania produktów cyfrowych, czyli User Experience. To stosunkowo nowa dziedzina wiedzy, ale w tym obszarze wspieramy zespoły – każdy z nich zostanie połączony z projektantem, który będzie pomagał mu w wizualizacji pomysłów. Co oczywiste, kluczowe jest również zaangażowanie kompetencji technicznych, które nie tylko zbudują produkt, ale sprawią, że jego rozwijanie w przyszłości nie będzie obarczone błędami w jego architekturze czy doborze technologii. Najlepiej sprawdzi się doświadczony Full-Stack Developer, który pracuje w nowoczesnych technologiach. Ważną rolę w zespole odgrywają także kompetencje marketingowo-sprzedażowe. Nawet najlepszy produkt, który nie zostanie wypromowany, nie odniesie sukcesu. Dobrze jest poszukać osoby, która ma doświadczenie w promowaniu produktów cyfrowych, takich jak strony internetowe czy aplikacje mobilne. Wiedza, która jest do tego potrzebna różni się znacznie od promowania wydarzeń czy akcji społecznych.

Kluczową rolę w zespole odgrywają też kompetencje fundraisingowo-biznesowe. Tworzenie produktów cyfrowych mnoży koszty nieustannie, dlatego ważne jest, by mieć kogoś kto potrafi pozyskać środki na dalszy rozwój aplikacji, a także będzie potrafił stopniowo zbudować wokół projektu model biznesowy.

Podczas każdego ze spotkań inkubacyjnych będziemy zdobywać podstawową wiedzę w każdym z tym obszarów, odwiedzą nas również wybitni eksperci w tych dziedzinach. Kompletując zespół warto poszukać ludzi, którzy mają wiedzę i doświadczenie w obszarze IT.

F.Ż.: Aplikację czy serwis trzeba nie tylko wyprodukować, ale również utrzymać. Co powinny obejmować plany osoby, która chce dać światu kolejne narzędzie cyfrowe?

J.S.: Jednym z najważniejszych kryteriów oceny zespołów w procesie inkubacji jest to, czy mają one realny i osiągalny plan pozyskiwania zasobów do utrzymywania i rozwoju aplikacji. Zasoby te można pozyskiwać na wiele sposób – wymyślając sposób sprzedaży usług związanych z produktem, pobierając opłaty za korzystanie z niego, efektywnie angażując grono wolontariuszy wspierających rozwój produktu lub pozyskując regularne dofinansowanie. Plan na to, jak pozyskiwać środki musi być realistyczny – wystarczy jedno zbyt optymistyczne założenie, żeby jury zaczęło traktować projekt z poważnym dystansem.

Warto też zjednać sobie sprzymierzeńców, którzy wesprą nas w rozwijaniu produktu. I w tym obszarze pomożemy zespołom – każdy z dofinansowanych projektów otrzyma 4 mentorów w obszarach: produkt, sprzedaż i marketing, technologia i rozwijanie społecznego produktu społecznego.

F.Ż.: Idealny produkt cyfrowy Twoim zdaniem to…?

J.S.: Produkt, który rozwiązuje realny i ważny problem użytkowników, rozwija się wraz z potrzebami użytkowników, zarabia na siebie i wykorzystuje możliwości technologii, by dostarczyć wartość która jest nieosiągalna w analogowym świecie. Świetnym przykładem są tu Mapy Google – każdy z nas potrzebuje szybkiej informacji o tym, gdzie i jak dojechać. Aplikacja z czasem zdobywa nowe funkcje, np. rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w dużych miastach. Firma zarabia pieniądze na reklamowaniu miejsc znajdujących się na mapie, a wykorzystanie sztucznej inteligencji i dużej ilości zbieranych danych, pozwala na błyskawiczną analizę ruchu na drodze i zaproponowanie najbardziej korzystnej drogi. Zespół, który stworzy w ramach inkubacji Funduszu koncepcję produktu spełniającą te kryteria, bez wątpienia otrzyma środki i wsparcie w jego realizacji.

Fundusz Sektora 3.0 – aplikuj już dziś!

Fundusz adresowany jest do zespołów złożonych z przedstawicieli organizacji, firm oraz niezależnych specjalistów z branży technologicznej, które mają pomysły na nowe rozwiązania odpowiadające na potrzeby i problemy społeczne. W skład zespołu projektowego powinno wchodzić od 2 do 5 osób. Rola lidera zespołu powinna spoczywać w rękach organizacji społecznej.

Zgłoszenia do Funduszu można wysyłać za pośrednictwem formularza znajdującego się na stronie funduszu. Nabór wniosków ruszył 3 lutego i potrwa do 28 lutego do godziny 12:00 w południe. Następnie wnioski zostaną przeanalizowane przez organizatorów, którzy przeprowadzą rozmowy z autorami pomysłów o największym potencjale. Najlepsze zespoły zostaną nagrodzone możliwością wzięcia udziału w inspirującym i pełnym wiedzy procesie Inkubacji. Dodatkowe informacje można uzyskać wysyłając emaila na adres: fundusz@sektor3-0.pl.

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: