Facebook to skuteczne narzędzie dla organizacji pozarządowych, by docierać do darczyńców – przekonywali eksperci i przedstawiciele trzeciego sektora zgromadzeni na Facebook NGO Day w Warszawie.
Dzięki mediom społecznościowym działalność realizowana przez organizacje pozarządowe może rozszerzać się w nieprawdopodobnie większy sposób, niż było to możliwe jeszcze przed kilkunastoma laty
– podkreślił w otwierającym przemówieniu Prezydent RP Andrzej Duda.
NGO Day to próba wyciągnięcia ręki przez amerykańską korporację do organizacji pozarządowych. Wystąpienia przedstawicieli firmy Marka Zuckerberga przekonywali, że Facebook może być znakomitym narzędziem do wspierania organizacji pozarządowych. Trudno się z tą tezą nie zgodzić. Dzisiaj praktycznie każda organizacja non-profit informuje o swoich działaniach właśnie za pośrednictwem mediów społecznościowych, które mają niezwykłą siłę rażenia.
Eksperci zagranicznego potentata internetowego dzielili się wiedzą, jak efektywnie wykorzystywać narzędzia Facebooka i Instagrama do prowadzenia swoich działań. Nie zabrakło prelekcji na temat tego co sprawia, że pewne treści oglądamy chętniej od innych. Co zatem sprawia, że jeden kontent jest lepszy od drugiego? Na to składa się wiele czynników: angażująca historia, odpowiednie przedstawienie graficzne, dobór odpowiedniego medium.
Facebook w ciągu lat ewoluował do bardzo rozbudowanego medium. Coraz trudniej zgłębić wszystkie sztuczki i techniki, których z roku na rok jest coraz więcej. Właśnie w tym celu powstały serwisy:
https://www.facebook.com/ads/creativehub
https://www.facebook.com/blueprint/courses
W tych miejscach można doskonalić umiejętności publikowania treści on-line. Pod tymi linkami można znaleźć specjalistyczne kursy i pomysły na kreatywne wykorzystanie Facebooka.
Dobrym przykładem wykorzystania Facebooka może pochwalić się Szlachetna Paczka. Świetne rezultaty umiejętnego prowadzenia przez organizacje pozarządowe działań marketingowych na Facebooku pokazuje przykład Szlachetnej Paczki, która przed Świętami Bożego Narodzenia zrealizowała szeroko zakrojoną kampanię na platformie. W jej trakcie informacje o promowanej na Facebooku kampanii wpłat na Szlachetną Paczkę dotarły do ponad 3,8 miliona osób korzystających z platformy. Działania na Facebooku przyniosły bardzo wymierne efekty – tylko jedna z reklam kierowanych do osób o profilu zbliżonym do historycznych darczyńców przyniosła 692 konwersje. Łącznie, biorąc pod uwagę wszystkie grupy docelowe, Szlachetna Paczka odnotowała w okresie trwania kampanii 3347 wpłat, co przełożyło się na łączną kwotę 415 209 złotych i wskaźnik ROI (28 dni), który sięgnął 562%. Ubiegłoroczna kampania Szlachetnej Paczki na Facebooku była pierwszym projektem o takiej skali.
Warto również z ciekawością spoglądać na możliwość zbierania środków poprzez Facebooka. Od niedawna platforma umożliwia zbieranie pieniędzy, jednak ta opcja dostępna jest na razie dla wybranych organizacji. Być może z czasem ta funkcjonalność zostanie rozszerzona.
NGO Day to ukłon Facebooka w stronę organizacji pozarządowych. Mamy nadzieję, że jest to początek współpracy sektora organizacji pozarządowych i amerykańskiej korporacji technologicznej o wielkich możliwościach.