Logo Sektor 3.0
BLOG
Jak wyprodukować podcast? Narzędzia i oprogramowanie

Jak wyprodukować podcast? Narzędzia i oprogramowanie

Spis treści

Podcast – co to takiego?

Podcast, słowo wywodzące od słów „iPod” i „broadcasting” [ang. transmisja], to program do słuchania w wersji cyfrowej, który można odsłuchać lub pobrać z Internetu. Podcasty to zarówno proste programy audio lub video, jak i te zawierające dane liczbowe, adresy URL i znaczniki rozdziałów. Treści, format i struktura podcastów są bardzo zróżnicowane. Mogą być zarówno profesjonalne, jak i amatorskie, żartobliwe, ale też prezentujące dogłębne dyskusje na tematy polityczne i prawne.

POMOC W TWORZENIU MATERIAŁÓW MULTIMEDIALNYCH W TWOJEJ SKRZYNCE

Podcasty są podobne do audycji radiowych i telewizyjnych pod względem formatu, ale różnią się od nich pod tym względem, że słuchacz lub widz ma możliwość wyboru co do czasu, miejsca i sposobu ich odsłuchania. Podcastów można słuchać na telefonie, laptopie, komputerze stacjonarnym, telewizorze czy też odtwarzaczu Mp3 podczas wykonywania obowiązków, dojazdów do pracy, ćwiczeń lub po prostu w wolnym czasie.

Format podcastu

Podcasty miewają różne style i formaty w zależności od celu lub preferencji ich producenta. Decydując się na nagranie podcastu, wybierz format, w którym czujesz się najbardziej komfortowo. Jeśli zamierasz pracować samodzielnie, wybierz format monologu, w ramach którego możesz omawiać lub prezentować swoje opinie. Monologi sprawdzają się także w przypadku podcastów opartych na badaniach naukowych i opowieści z fabułą.

Najpopularniejszym formatem są wywiady, w czasie których prowadzący rozmawia z różnymi gośćmi w programie. Mogą to być celebryci, politycy czy inne osoby stanowiące inspirację. Wywiady także różnią się pod względem formy, na przykład: jeden prowadzący – jeden gość lub wielu prowadzących – wielu gości, podobnie jak programy typu talk show nadawane w pasmach dziennych i wieczornych w telewizji.

W podcastach teatralnych aktorzy odgrywają role, różne postacie w celu osiągnięcia efektu komicznego lub na potrzeby fabuły. Takie podcasty muszą mieć scenariusz, wymagają też zaawansowanego montażu i zdolności aktorskich. Wybierz format, który pasuje do Twojej osobowości i celu podcastu. Przed rozpoczęciem musisz podjąć pewne kroki.

Jak przebiega produkcja podcastu?

Po podjęciu decyzji o przygotowaniu podcastu należy go szczegółowo zaplanować. Planowanie obejmuje wstępne kroki, takie, jak wybór tematu, formatu, nazwy, osoby współprowadzącej, etc.

Wybór formatu podcastu

Zastanów się, o czym chcesz mówić. Czym się pasjonujesz i o czym możesz opowiadać godzinami? Pamiętaj, że będziesz o tym mówić przez ponad 100 godzin. Książki, polityka, technologia, nauka?

Wybierz temat, który jest Ci bliski. Zdecyduj się na coś, co jest Twoją pasją. Przeprowadź badanie rynku, słuchając innych podcastów lub wejdź na Google Analytics, aby zobaczyć, czego szukają słuchacze. Istnieje sporo możliwości, jeśli chodzi o wybór tematu podcastu. Powstają podcasty o wszystkim i o niczym. Dostępne są audycje poświęcone technologiom, nauce, podcasty teatralne, podcasty o samopomocy, czy też o tematyce biznesowej. Dlatego zdecyduj, co jest dla Ciebie pasjonujące i wypisz podtematy, którym poświęcisz poszczególne odcinki podcastu. Należy spisać pomysły lub tematy, o jakich chciałbyś mówić w swoim podcaście przez minimum 10 odcinków jeszcze zanim rozpoczniesz nagrywanie.

dwie kobiety siedzą przy stole i nagrywają podcast

Następnie zastanów się, jak chcesz o nich opowiadać. Czy chcesz przeprowadzać wywiady z naukowcami, celebrytami, politykami lub innymi ekspertami w swoim podcaście, czy też może poprowadzić podcast wspólnie z drugą osobą? A może lubisz rozmawiać z grupą przyjaciół i chciałbyś, aby oni także wystąpili w Twoim podcaście? Możesz zaprosić ich do podcastu w charakterze osób współprowadzących. Podejmij decyzję i zapisz, co zamierzasz zrobić.

Należy też zdecydować o czasie trwania każdego odcinka oraz o tym, czy podcast będzie mieć sezony. Jak często będziesz publikować swój podcast? Czy będzie się pojawiać co tydzień, co dwa tygodnie, a może co miesiąc? Z danych i analityki wynika, że większość ludzi preferuje odcinki trwające 30 – 40 minut, gdyż mogą ich słuchać podczas przerw, dojazdu do pracy czy biegania.

Wybór nazwy podcastu

Nazwa podcastu jest także bardzo istotna. Musi być chwytliwa i wyjątkowa tak, aby przyciągnąć właściwych słuchaczy. Jednym ze sposobów zabezpieczenia nazwy jest zakup domeny z nazwą. Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje na temat rejestracji nazwy domeny na stronie Namecheap. Strona internetowa poświęcona podcastowi pomoże słuchaczom/widzom znaleźć wszystkie informacje na temat podcastu. Wybierz nieco opisową nazwę, która obejmuje tematykę podcastu tak, aby pokazywał się w wynikach wyszukiwania na platformie.

Słuchaj innych podcastów 

Wyszukaj podcasty, które poruszają tematykę z Twojej niszy i przesłuchaj je, aby zorientować się, co robią inni podcasterzy. Jakie elementy uczynią z Twojego podcastu hit? Jak włączyć je do własnego podcastu, a jednocześnie zachować unikatowy styl? Jaką wartość chciałbyś zaoferować na obecnym rynku? Wired sporządził pełną listę podcastów z każdej niszy. Możesz wybrać kilka i przesłuchać je, aby się zainspirować.

Czytaj także: Najlepsze podcasty, które inspirują do działania – złota dziesiątka
podcasty dla społeczników

Po wyborze tematyki podcastu, jego formy i częstotliwości jego publikacji, czas na zakup sprzętu do nagrywania, edycji i publikacji swoich materiałów.

Jakie narzędzia będą potrzebne i jak je wybrać?

Lista sprzętu niezbędnego do uruchomienia podcastu nie jest nadmiernie długa. Można zacząć od telefonu i słuchawek z mikrofonem, aczkolwiek dobry sprzęt audio sprawi, że będziesz brzmieć bardziej profesjonalnie. Inwestycje w sprzęt warto rozpocząć po udzieleniu odpowiedzi na kilka pytań. Dlaczego rozpoczynasz przygodę z podcastem? Czy jest to część Twojej długofalowej strategii biznesowej? Czy masz już markę? Jak zamierzasz poszerzyć grono swoich słuchaczy?

Jeśli poważnie podchodzisz do sprawy, zaplanuj budżet i zainwestuj w sprzęt stosownie do potrzeb. Nadawanie podcastów to biznes, który nie wymaga dużych nakładów, zwłaszcza na początku.

Potrzebne narzędzia:

  1. Komputer lub laptop
  2. Mikrofon
  3. Słuchawki
  4. Pop filtr
  5. Statyw do mikrofonu
  6. Mikser audio
  7. Pianki dźwiękowe

Jakość i ilość sprzętu zależy od formatu podcastu. Jeśli zamierzasz nagrywać w prywatnym studiu lub ustronnym pomieszczeniu w domu, nie będą Ci potrzebne pianki dźwiękowe ani ekrany odbijające dźwięk w celu uzyskania czystego dźwięku. Podobnie w przypadku podcastu nagrywanego solo – potrzebny będzie tylko komputer, mikrofon i słuchawki lub filtry, jeśli nagrywasz w miejscach, gdzie jest hałas.

Najważniejszą rolę przy nagrywaniu podcastu pełni mikrofon. Jest ich kilka rodzajów: USB, XLR lub mikrofony hybrydowe. Jeśli nie jesteś biegły w sprawach technicznych, mikrofon na USB sprawdzi się lepiej, ale jeśli chciałbyś podłączyć mikrofon tak, aby uzyskać bardziej profesjonalny efekt audio w swoim nagraniu i chcesz skorzystać z miksera dźwięków, najlepiej jest kupić sprzęt z połączeniem XLR. W przypadku podcastów, w których planujesz udział gości lub współprowadzących, niezbędna będzie większa liczba mikrofonów dla każdej z osób.

Kobieta siedzi przed biurkiem i nagrywa podcast

Słuchawki to również istotny element zestawu startowego, ale dla początkującego podcastera nie muszą to być te z najwyższej półki. Można korzystać ze standardowych słuchawek, jednak jeśli zdecydujesz się kupić słuchawki, zakup takie, które zakrywają uszy.

Kup dobrej jakości słuchawki, oferujące czystą jakość dźwięku tak, aby móc go słyszeć podczas nagrywania. Jeśli w podcaście występują goście lub biorą udział współprowadzący, każda osoba także musi mieć słuchawki.

Pianki dźwiękowe są niezbędne, jeśli nagrywasz podcast w miejscu, gdzie nie ma ciszy. Pochłaniają one dźwięki z otoczenia, w ten sposób zapewniając wysoką jakość nagrania. Profesjonaliści, którzy mają środki, by zainwestować w wynajęcia studia, powinni rozważyć zakup paneli wygłuszających. Panele akustyczne z pianki są dostępne w szerokiej gamie cenowej i jakościowej. Można także wykonać swoje własne panele z wykorzystaniem koców lub pianki.

Należy również zaopatrzyć się w statywy do mikrofonów, tak, aby łatwo było ustawić mikrofon w pozycji wygodnej dla gości. Zakup taki statyw, który najbardziej pasuje do Twojej przestrzeni.

Za pomocą miksera dźwięku podcasterzy mogą wyregulować jakość dźwięku, jest on także niezbędny do produkcji podcastów z udziałem większej liczby osób. W przypadku korzystania z mikrofonu XLR przyda się także mikser. Miksery mogą być bardzo drogie, w zależności od ich jakości i liczby kanałów, które można wykorzystywać do nagrywania dźwięku. Dla podcastu z udziałem dwóch osób należy zaopatrzyć się w mikser dźwięku z 4 kanałami oraz minimum dwoma portami mikrofonowymi. Jeśli chcemy zrealizować podcast z rozmowami panelowymi, potrzebny będzie mikser dźwięku z większą liczbą kanałów i portów.

Przeczytaj także: Czy mnie słychać? Jak poprawić jakość dźwięku podczas spotkań online?

Przydadzą się też pop filtry, jeśli mikrofon nie jest w nie zaopatrzony fabrycznie. Pop filtry nie są drogie, a znacznie poprawiają jakość dźwięku, zmiękczając głoski zwarto-wybuchowe („p” i „t”). Pop filtry są wykonane z pianki, a ich marka nie ma znaczenia – każdy rodzaj spełni swoje zadanie.

Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowych porad na temat wyboru optymalnego sprzęt odpowiednio do posiadanego budżetu, Podcast insights opracował pełną i wyczerpującą listę do pobrania, która pomoże Ci w podjęciu odpowiednich decyzji. Po wyprodukowaniu audycji z wykorzystaniem narzędzi, o których mowa powyżej, niezbędne będzie oprogramowanie do oczyszczenia, edycji, dodania muzyki na wstępie podcastu.

Jakie oprogramowanie do nagrywania i edycji podcastu będzie potrzebne i jak je wybrać?

Jednym z najtrudniejszych kroków jest produkcja podcastu z wykorzystaniem oprogramowania do jego edycji. Podcasty muszą być edytowane w celu usunięcia niepotrzebnych części, zbyt długich pauz, dodania muzyki i przejść, a także poprawy jakości dźwięku.

Dostępne są różne programy, z których można korzystać na potrzeby edycji podcastu. Audacity, GarageBand, czy Anchor to zaledwie kilka z dostępnych opcji.

Audacity należy do czołówki najpopularniejszych programów z uwagi na dostęp bez opłat, może być z łatwością dostosowane do własnych potrzeb, a także nadaje się zarówno dla początkujących, jak i dla profesjonalnych podcasterów. Interfejs użytkownika jest trochę skomplikowany, ale dostępne są bezpłatne tutoriale, z których nowi użytkownicy dowiedzą się, jak wykonać podstawowe czynności w programie audacity.

mężczyzna montuje podcast przy komputerze

Dla osób, które preferują instrukcje w formie pisemnej, na oficjalnej stronie oprogramowania dostępne są tutoriale z opisem różnych czynności z wykorzystaniem audacity. Ponadto niektóre strony internetowe oferują kompletne poradniki dla podcasterów.

  1. Poradnik krok po kroku do stworzenia podcastu z wykorzystaniem audacity
  2. Tutorial dla podcasterów

Adobe Audition to także dobra opcja dla profesjonalnych podcasterów, którzy sami chcieliby się zająć edycją. Jest znacznie prostsze w użyciu i oferuje więcej funkcji niż audacity, ale nie jest dostępne bezpłatnie – korzystanie z niego wiąże się z koniecznością opłacania miesięcznego abonamentu.

Anchor – kolejna propozycja oprogramowania do edycji podcastów. Jest to dostępna bezpłatnie platforma hostingowa, a jednocześnie edycyjna.

Z jakich stron warto korzystać, aby uzyskać bezpłatną ścieżkę muzyczną dla naszego podcastu?

Muzyka to istotny element podcastów. Decyduje o tym, jak dany podcast zostanie odebrany. Dzięki lekkiej muzyce na powitanie łatwo będzie zainteresować słuchaczy podcastem. Muzyka dodawana na końcu podcastu pozwala go w odpowiedni sposób zakończyć. Podkłady muzyczne są dodawane do podcastów w formie muzyki w tle lub w celu zaakcentowania przejść między gospodarzami a gośćmi. Tworzą też klimat podcastu.

Muzyka może być kosztownym elementem, jeśli zdecydujesz się na najpopularniejsze hity, ale tak nie musi być. Muzyka wolna od tantiem czy muzyka creative commons dostępna jest bezpłatnie. Muzyka wolna od tantiem oznacza, że nie ma obowiązku uiszczania tantiem, ilekroć podcast jest odtwarzany. Tego rodzaju utwory można znaleźć na bezpłatnych, jak i płatnych stronach www. Strony internetowe dostępne odpłatnie płacą artystom za tworzenie dla nich muzyki, która jest udostępniana użytkownikom w ramach abonamentu.

Creative Commons zapewnia licencję twórcom, aby mogli tworzyć muzykę dostępną bez opłat na cele komercyjne pod kilkoma warunkami, np. podanie nazwiska twórcy w napisach.

Jeśli nie zamierzasz inwestować w muzykę, jest sporo stron internetowych oferujących muzykę bez tantiem oraz muzykę creative commons, w tym, między innymi:

  • Epidemic sound
  • Artlist
  • SoundCloud
  • Free music archive

O serwisach z darmową muzyką, którą możesz wykorzystać w podcaście piszemu tutaj: Darmowa muzyka do filmów, podcastów i reklam – jak ją znaleźć i użyć?

Jakie są najważniejsze platformy hostingowe podcastów?

Większość początkujących może sądzić, że podcasty są załadowywane bezpośrednio na Spotify, Google Podcasts, czy temu podobne platformy. Tak jednak nie jest. Aby opublikować podcast, potrzebny jest przede wszystkim serwis hostingowy. Pliki audio podcastu załadowywane są na platformę hostingową, a dopiero potem następuje połączenie między dystrybutorami, takimi, jak Spotify, Google Podcasts czy Anchor, a Twoim serwisem hostingowym. Dlatego, ilekroć publikujesz nowy odcinek, zostanie on automatycznie udostępniony na tych podłączonych platformach. Przy wyborze serwisu hostingowego należy pamiętać o kilku rzeczach.

Limit przechowywania plików i przepustowości to najważniejsze czynniki przy wyborze serwisu. Jeśli co tydzień publikujesz 60-minutowy odcinek podcastu, oznacza to, że potrzebujesz minimum 1,5 GB przestrzeni. Większość hostów oferuje nieograniczoną ilość miejsca na podcasty audio, natomiast w przypadku materiału video być może będzie konieczny zakupu większej ilości miejsca. Odpowiednia przepustowość ma bardzo istotne znaczenie, gdyż dzięki temu podcast może być łatwo i szybko pobierany.

Dane analityczne pozwalają dowiedzieć się więcej o słuchaczach, na przykład, sprawdzić przeciętny okres odtwarzania, grupy wiekowe odbiorców etc.

Istotnym czynnikiem jest też monetyzacja, w ramach której zarabiasz na reklamach umieszczonych na Twojej stronie lub w podcaście.

RedCircle i Anchor od Spotify to dwie najpopularniejsze platformy, z których korzystają początkujący podcasterzy. Obydwie oferują nieograniczoną przestrzeń dyskową, standardowe oprogramowanie analityczne, monetyzację, dystrybucję, a także umożliwiają przejście z lub do innych serwisów hostingowych za pomocą kanału RSS.

archor Spotify

Anchor jest bardziej złożoną platformą i zapewnia dostęp do bardziej szczegółowych danych analitycznych w porównaniu z RedCircle. RedCircle udostępnia podstawowy plan za darmo. Plan rozwojowy i plan pro oferują dodatkowe funkcje za dodatkową opłatą, np. generowanie materiałów video dla kanału YouTube, strony bez reklam oraz zaawansowane oprogramowanie analityczne.

Posiadanie własnej strony www

Dobrym pomysłem jest stworzenie własnej strony www wyłącznie na potrzeby podcastu. Strona może służyć jako dodatkowe źródło informacji o podcaście, możesz tam także umieścić własne wprowadzenie, aby mieć kontakt ze słuchaczami. Na stronie możesz także działać sklep z tzw. merchem, oraz możesz publikować wpisy w ramach blogu na tematy, które chcesz poruszać w swoim podcaście. Większość serwisów hostingowych oferuje podcasterom bezpłatne strony.

Obecność w mediach społecznościowych

Obecność w mediach społecznościowych ma ogromne znaczenie dla poszerzania kręgu odbiorców oraz kontaktu z nimi. Zadbaj o obecność na wszystkich głównych platformach typu Facebook, Instagram, Twitter, etc. Na profilach w mediach społecznościowych możesz publikować linki do nowych odcinków, tak, aby słuchacze czy widzowie za pomocą jednego kliknięcia mogli znaleźć Twój podcast. Możesz też nagrywać trailery poszczególnych odcinków i publikować je na swojej stronie w Instagramie czy na Facebooku, dając słuchaczom/widzom przedsmak tego, co czeka ich w najbliższym odcinku.

Najważniejsze źródła wiedzy na temat podcastów 

Jest mnóstwo stron internetowych oferujących bezpłatne kursy poświęcone uruchomieniu, edycji i publikacji podcastów, np. Podcastinsights, Thepodcasthost, Improvepodcast, Audry, czy The Audacity to Podcast. Blogi te oferują wskazówki i sztuczki pozwalające doskonalić jakość treści na blogu, zwiększać krąg odbiorców, jak również zawierają porady marketingowe i oferują porady na temat aktualnych trendów.

Jak przygotować odcinek podcastu?

Przygotowanie odcinka podcastu wymaga myślenia, planowania i badań. Po ustaleniu tematu danego odcinka, należy wybrać temat przewodni. W ten sposób zawęża się tematyka, a odcinek będzie spójny pod względem treści. Zauważmy, że forma planowania zależy od formatu podcastu. Na przykład, w przypadku podcastu w formie wywiadu najprawdopodobniej przyda się research na temat gościa, jego przekonań, spraw, o których chcecie rozmawiać. Po wykonaniu researchu najlepiej jest zapisać pytania do gościa. Luźna rozmowa z gościem może wydawać się banalnie prosta, ale najlepiej mieć zawczasu przygotowane pytania tak, aby w trakcie wywiadu nie odbiegać od tematu.

Jeśli Twój podcast jest oparty na researchu, który sam wykonałeś, po określeniu tematu przewodniego zrób research. Dobrze jest uwzględnić też dane statystyczne i dane liczbowe, aby urozmaicić i uwiarygodnić podcast. Na tej stronie znajdziesz listę rzetelnych źródeł danych, które możesz wykorzystać w podcaście, np. Statista, UNdata etc.

Jeśli Twój podcast ma charakter naukowy, zadbaj o to, aby opierał się na wiarygodnych źródłach, np. artykułach o nowościach z rzetelnych stron www czy też artykułach publikowanych w czasopismach naukowych zapewniających wzajemną ocenę (peer-review).

Podcasting to jednocześnie świetne hobby, jak i przedsięwzięcie biznesowe. W tym artykule znajdziesz krótki przegląd istotnych kwestii, o których należy pamiętać, planując lub ruszając z podcastem. Jest w nim mowa o narzędziach, oprogramowaniu, materiałach edukacyjnych i ogólnej strategii niezbędnej na etapie rozpoczynania przygody z podcastami.

Przeczytaj także:

***

Oryginalny tekst pochodzi z internetowego czasopisma Masaar Technology & Law Community. Został przetłumaczony z języka angielskiego. Oryginał dostępny na zasadach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY) 4.0 wersja międzynarodowa.

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
AUTOR WPISU
PRZECZYTAJ TAKŻE
PRZECZYTAJ TAKŻE
  • Edukacja i praca
  • Komunikacja i marketing
  • Oprogramowanie
  • Technologie
  • Komunikacja i marketing
  • Technologie
  • Edukacja i praca
NEWSLETTER
NEWSLETTER