Nasz sposób pracy nieustannie ewoluuje, a potrzeby pracowników i pracowniczek różnią się i ulegają zmianom. Dbanie o to, aby pracowało nam się wspólnie dobrze, polega na wsłuchiwaniu się w te potrzeby i stałe wymyślanie oraz testowanie nowych usprawnień. Nie ma gotowych rozwiązań, które zadziałają dla każdej osoby czy w każdej branży, dlatego zarówno w firmach, jak i w organizacjach społecznych, potrzebne są osoby, które „lubią ludzi” i potrafią wspierać ich w dbaniu o siebie i troszczeniu się o równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym.
Jak organizować pracę w zespołach hybrydowych?
Pomoc w dbaniu o siebie
Niedawne badania Microsoft nad poziomem stresu i zmęczenia mózgu podczas udziału w spotkaniach online potwierdzają słuszność zdroworozsądkowego podejścia: potrzebujemy przerw pomiędzy kolejnymi call’ami. Choć dobrze to wiemy, nadal zdarza nam się wmawiać sobie, że jest inaczej, że jesteśmy równie efektywni bez przerw, pracując za długo i w ogóle nie odpoczywając.
Badanie mierzy aktywność fal beta – związanych ze stresem – w mózgach uczestników spotkań wideo. W przypadku tych, którym dano przerwy, ich średnia aktywność fal beta pozostawała w dużej mierze stała w czasie. W przypadku osób pozbawionych przerw, ich średnia aktywność fal beta rosła w miarę upływu czasu, co sugeruje narastanie stresu. Ilustracja autorstwa Brown Bird Design.
Zarówno pracodawcom, jak i pracownikom taka sytuacja się nie opłaca. By jej zaradzić potrzeba nie tylko dobrych zasad dbania o siebie w pracy, ale również rozwijania umiejętności pracowników w dbaniu o siebie, a menedżerów i działów HR (zasobów ludzkich) w dbaniu i wspieraniu zespołów, które pracują w różnych coraz popularniejszych modelach zdalnych i hybrydowych.
Zmienia się charakter pracy, zmienia się charakter wypoczynku, zmieniają się motywacje ludzi, którzy przychodzą do pracy.
Michał Jaworski, który pełni rolę dyrektora ds. strategii technologicznej w polskim oddziale Microsoft, zarówno podczas panelu otwierającego tegoroczny Festiwal Sektor 3.0, jak i w rozmowie z naszą redakcją, kilkakrotnie podkreślał jak ważne jest wsłuchiwanie się w potrzeby ludzi, lubienie ich, miłość bliźniego. Nawet jeśli brzmi to dla Ciebie banalnie, to zwraca uwagę na to, że dobrostan i równowaga w pracy to więcej niż biznesowa praktyka –to jedna z kluczowych wartości do wyznawania. Menadżerom i menadżerkom mogą pomagać w tym technologie, np. zbierające dane o tym, jak pracownicy spędzają czas w narzędziach do współpracy, aplikacjach e-mailowych i telekonferencyjnych. Te podpowiedzi mogą na przykład pomóc w lepszej organizacji miejsca pracy, czasu czy struktury zespołów. Nie zastąpią jednak rozmów i udzielania bezpośredniego wsparcia współpracownikom.
Bliskie i ludzkie technologie
Ludzkie cechy może mieć również technologia, choć na pewno nie takie, jak sugerują nam filmy Science Fiction. Sztuczna inteligencja i coraz bardziej inteligentne rozwiązania, które wg. Michał Jaworskiego są na drodze do największego usprawnienia naszego życia codziennego, to takie, które uczą się od nas, a nie próbują być od nas mądrzejsze. Połączenie technologii inteligentnych i personalizowanych jest już w naszym zasięgu i jeśli zadbamy również o ich dobrą regulację, może być również bezpieczne.
Z rozmowy z Michałem Jaworskim dowiesz się:
- 0:15 Jak zachować równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym i jak mogą Cię wspierać w tym pracodawcy?
- 2:15 Czym są dni wellbeing w Microsofcie?
- 1:58 Jak do dobrostanu w pracy podejść w sposób elastyczny i dostosowany do różnych potrzeb pracowników?
- 4:18 Jakie kompetencje potrzebne są menedżerom, którzy chcą dobrze dbać o zespół?
- 7:32 Jak technologia może nas wspierać w dbaniu o siebie w pracy?
- 9:58 Jakie technologie mają największy potencjał zmiany naszej pracy w niedalekiej przyszłości?
Przeczytaj także:
- Nowe, lepsze życie – jesteśmy w procesie. Festiwal Sektor 3.0 Better Living za nami!
- Jak dbać o zdrową dietę w czasie pracy zdalnej? Radzi dr Anna Hinburg
- Praca zdalna – oglądaj inne materiały na ten temat na naszym kanale YouTube
Michał Jaworski: pracownik z najdłuższym stażem polskiego oddziału Microsoft, w którym pracuje od września 1994 roku, obecnie na stanowisku dyrektora ds. strategii technologicznej (ang. National Technology Officer). Pełni jednocześnie funkcję Członka Zarządu Microsoft Sp. z o.o. (od 2013). Wiceprzewodniczący Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Regularnie publikuje w „IT Professional” i „IT w Administracji”. Absolwent Politechniki Warszawskiej, Wydziału Mechaniki Precyzyjnej (1985). Jeśli wrócił z podróży to znaczy, że już planuje następną. Najchętniej znalazłby czas na jeszcze jedną książkę lub dłuższy spacer z psem.