Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Czego nauczyliśmy się na TechKlubach – relacja z naszego Roadshow

blog_KIELCE[1]
Kiedy rozpoczynaliśmy nasz Roadshow w listopadzie ubiegłego roku nie przypuszczaliśmy, że będzie to jeden z najbardziej wyjątkowych i różnorodnych sezonów w naszej techklubowej historii. Spotkania na żywo z najlepszymi ekspertami i ekspertkami, praktyczne i inspirujące prezentacje nt. umiejętności przyszłości, warsztaty z Design Thinking i pierwsze TechKluby w świecie wirtualnym. Z pewnością nie był to ani zwykły road, ani nudny show. Oto kilka najciekawszych wniosków i lekcji, które z nich wynieśliśmy.
Spis treści

Kiedy rozpoczynaliśmy nasz Roadshow w listopadzie ubiegłego roku nie przypuszczaliśmy, że będzie to jeden z najbardziej wyjątkowych i różnorodnych sezonów w naszej techklubowej historii. Spotkania na żywo z najlepszymi ekspertami i ekspertkami, praktyczne i inspirujące prezentacje nt. umiejętności przyszłości, warsztaty z Design Thinking i pierwsze TechKluby w świecie wirtualnym. Z pewnością nie był to ani zwykły road, ani nudny show. Oto kilka najciekawszych wniosków i lekcji, które z nich wynieśliśmy.

W tym sezonie TechKlubów – cyklu technologicznych spotkań, postanowiliśmy połączyć siły z naszymi lokalnymi liderami i wspólnie zorganizować roadshow po największych polskich miastach. Zaczęliśmy w Krakowie, by następnie gościć w Koszalinie, Białymstoku, Łodzi, Lublinie, Szczecinie i Cieszynie. Ostatnie spotkania w Kielcach, Bydgoszczy i Wrocławiu, w związku z pandemią koronawirusa Covid-19, przenieśliśmy do przestrzeni wirtualnej.

W czasie dziesięciu spotkań offline i online, wspólnie z czołowymi polskimi ekspertami i lokalnymi praktykami pod lupę wzięliśmy kluczowe kompetencje społeczne, poznawcze i technologiczne, które pozwolą lepiej odnaleźć się w przyszłości.Razem z ekspertami zastanawialiśmy się m.in. jak dobrze analizować informacje, tworzyć angażujące historie, produkować dobrej jakości materiały wideo, działać bezpiecznie w Internecie a także jak zaprojektować innowację metodą design thinking.

Jak rozpoznać fakenews?

Wyszukiwanie informacji, a przede wszystkim docieranie do ich wiarygodnych źródeł to kluczowe umiejętności każdego, kto konsumuje treści w Internecie i nie tylko. Szczególną uwagę na te kwestie zwracali w Krakowie Maciej Budzich i Mikołaj Rogalewicz z Demagog.org.

Warto zaprzyjaźnić się z podstawowymi komendami ułatwiającymi wyszukiwanie w Google (jak site, OR, filetype, czy allinurl) i mieć zawsze przy sobie narzędzia, które pomogą zweryfikować każdą informację. Sprawdzanie prawdziwości newsów to nie zawsze prosta sprawa. Nie poddawajcie się, jeśli pierwsze użyte przez Was narzędzie nie pomoże. Próbujcie i szukajcie na wiele sposobów – radził Mikołaj Rogalewicz.

Kilka przydatnych pytań, które warto zadać sobie podczas kontaktu z każdą nową informacją podpowiedział także Maciej Budzich. To lista do zapisania w notatniku każdego factchecker’a:

Zanim uwierzysz i podasz dalej, sprawdź:

  1. Gdzie informacja była opublikowana?
  2. Czy strona, na której znajduje się informacja ma stopkę redakcyjną?
  3. Czy materiał powołuje się na źródła?
  4. Jaka jest data publikacji newsa?
  5. Czy materiał odwołuje się do emocji?
  6. Czy przeczytałeś/łaś cały?
  7. Czy informacje komentują wiarygodni eksperci?

A co zrobić kiedy wpadniemy, zaufamy i podamy dalej fakenews? Nie usuwajmy wiadomości, nie zacierajmy śladów, ale pokażmy swojej społeczności, że dana informacje jest nieprawdziwa. Uczmy się razem a przede wszystkim reagujmy odpowiedzialnie na nieprawdziwe treści, które krążą w sieci. Bardzo wiele zależy od działań wielkich internetowych graczy, jak Google, Facebook, czy Adobe, ale i każdego szeregowego użytkownika sieci – zachęcał Maciej Budzich.

Jak myśleć krytycznie i tworzyć wideo do sieci?

Jedyne czego możemy być pewni to zmiana. W tym kontekście kluczowe jest zdobywanie kompetencji, które pomagają sprawnie i efektywnie adaptować się do nieustannie ewoluującego środowiska. Musimy na nowo nauczyć się uczyć, krytycznie myśleć i korzystać z najnowszych zdobyczy technologii.

Pierwszym krokiem do myślenia krytycznego jest konstruktywna wątpliwość. To ona powinna rozpocząć każdy proces analizy informacji i wyciągania wniosków. Krytyczne myślenie nie jest kompetencją wrodzoną. Należy się jej uczyć i wypracowywać ją w sobie – radził na TechKlubie Szczecin Łukasz Kowalik. Jak okazało się chwilę później, uczestnicy i uczestniczki spotkania zgodnie umieścili sztukę krytycznego myślenia na liście najważniejszych kompetencji przyszłości. Zebrał je podczas swojego wystąpienia Kamil Śliwowski, jeden z redaktorów naszego bloga.

 

Tak jak kiedyś każdy nadchodzący rok był rokiem mobile, tak teraz mamy do czynienia z erą wideo – przekonywała podczas swojego interaktywnego wystąpienia (przygotowanego w aplikacji webowej Mentimeter) w Białymstoku Monika Czaplicka. Swoje przezentacje na TechKlubie oraz podczas LIVE’a Sektora 3.0 podsumowała dodatkowo w materiale na naszym blogu. Każdy, kto zastanawia się nad systemowym włączeniem treści wideo do swojej strategii komunikacji w mediach społecznościowych powinien go przeczytać – Twoja strategia social media na 2020 – wideo jest niezbędne!

Dobre wideo nie wymaga już, byśmy dysponowali sprzętem wysokiej klasy i ekipą filmową. Najważniejszy jest oryginalny pomysł i wiedza na temat grupy, do której chcemy dotrzeć – komentuje prezentację koordanatorka TechKlubu Białystok, Katarzyna Sztop-Rutkowska. Z pewnością przyjazd Moniki Czaplickiej był wydarzeniem przyciągającym publiczność. Hitem jednak okazało się wystąpienie lokalnego prelegenta – Macieja Sawickiego z firmy WhiteBits, który zaprezentował kulisy jednej z najlepszych kampanii promujących województwo podlaskie – Podlaskie Travel. Słuchaczy szczególnie zaciekawił wątek dotyczący realizacji kampanii na LinkedIn, ponieważ do tej pory nie mówiliśmy zbyt wiele o potencjale tego medium społecznościowego.

Jak projektować innowacje?

Podczas tegorocznej edycji TechKlubów we współpracy z projektantami z Google i Polskiego Funduszu rozwoju zaprosiliśmy także uczestników i uczestniczki do świata projektowania innowacji metodą CSI: Lab stworzoną przez Google. Pod okiem ekspertów i ekspertek podczas kompleksowych warsztatów w Koszalinie, Łodzi, Lublinie i Cieszynie, mogli rozwinąć swoją kreatywność, dowiedzieć się jak mądrze badać potrzeby użytkowników, testować i wdrażać koncepcje usług rozwiązujących realne problemy.

Zdaniem prowadzących, kluczem do sukcesu, czyli rozwiązania, które realnie wyjdzie naprzeciw konkretnemu problemowi, jest konsekwentne trzymanie się procesu i zaangażowanie zespołu. To te dwa czynniki decydują o tym, że produkt zostanie „dowieziony”.

 

Do tej pory organizowaliśmy TechKlub w formie wykładów, gdzie prowadzący miał dość ograniczony kontakt z uczestnikami. W tej edycji, odświeżonej edycji, interakcja pomiędzy ekspertami a uczestnikami i uczestniczkami była bardzo silna. Co więcej, pojawiły się relacje między samymi uczestnikami, to bardzo ważne. Czasem w rozmowach z techklubowiczami pojawiały się opinie, że przydatne byłoby przećwiczenie tego, o czym dowiadywali się podczas prezentacji. Warsztaty były więc odpowiedzią na zapotrzebowanie – opowiada Joanna Minkiewicz, koordynatorka TechKlubu Koszalin.

techklub koszalin

Jak zaistnieć w social mediach?

Media społecznościowe dla bardzo wielu z nas stały się naturalnym elementem życia i podstawowym środowiskiem komunikacji organizacji. Choć widzimy w nich coraz więcej zagrożeń, dają nam ogromne możliwości. W zasadzie z każdego miejsca na świecie, możemy nadawać jako jednoosobowa telewizja – mówił na pierwszym TechKlubie Kielce Oscar Rak.

Przeniesienie do świata online wydarzenia, który przez kilka lat odbywało się w lokalu, to ciekawe przedsięwzięcie – relacjonuje Karol Kaleta, koordynator TechKlubu Kielce, który jako pierwszy zorganizował spotkanie w sieci. Jako, że Internet zalało mnóstwo inicjatyw i szkoleń online, trudno było z nimi konkurować. „Zmęczenie organizmu” pracą zdalną również robi swoje. Szczęśliwie formuła na kilka dni przed została skutecznie przetestowana i obyło się bez wpadek. W spotkaniu online udział wzięła spora grupa osób, które do tej pory nie uczestniczyli w TechKlubie Kielce lokalnie a zainteresowała ich trafna jak się okazuje tematyka. To duży plus i zachęta na przyszłość – dodaje Karol.

Jeśli chcesz posłuchać więcej o zagrożeniach i wyzwaniach związanych z mediami społecznościowymi i nauczyć się przygotowywać skuteczne wideo gotowe do publikacji na Facebooku czy Instagramie, oglądnij koniecznie zapis z TechKlubu Kielce ONLINE.

TechKluby – społeczność changemakerów

Na spotkaniach TechKlubów tworzymy społeczność przedstawicieli organizacji społecznych, biznesu, administracj, kultury i nauki, którzą chcą się uczyć i wykorzystywać nowe technologie do wprowadzania ważnych zmian społecznych. Jak zwykle TechKlub był też przestrzenią współpracy – co zawsze jest dla mnie dużą wartością. W tym roku zorganizowaliśmy go we współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Białostockiej. Dzięki temu uczestnicy mieli okazję zobaczyć dodatkową atrakcję: wystawę fotograficzną prac studenckich dotyczących tradycyjnej architektury Podlasia pod nazwą „Duch miejsca” – świetnie komponowała się tematycznie z naszym TechKlubem – wspomina Katarzyna Sztop-Rutkowska.

Organizacja TechKlubów na terenie całego kraju nie byłaby możliwa bez sieci niezwykle aktywnych i przedsiębiorczych liderów i liderek, którym w tym miejscu należą się głośne brawa. Są nimi:

  • Białystok: Katarzyna Sztop-Rutkowska
  • Bydgoszcz: Konrad Kamiński
  • Cieszyn: Beata Parchańska
  • Kielce: Karol Kaleta
  • Koszalin: Joanna Minkiewicz
  • Kraków: Maciej Myśliwiec
  • Lublin: Łukasz Kamiński
  • Łódź: Aleksandra Przybysz
  • Szczecin: Marta Kostecka
  • Wrocław: Monika Suder

Oraz w tym roku nieaktywni, lecz nie mniej zasłużeni:

  • Gdańsk: Rafał Kwiatkowski
  • Olsztyn: Michał Szulc
  • Poznań: Anna Makowska
  • Rzeszów: Grzegorz Starzak
  • Suwałki: Karol Świerzbin
  • Zielona Góra: Agnieszka Mikołajska

Dziękujemy wszystkim, którzy dołączyli do nas w tym techklubowym sezonie. Cieszymy się z każdego spotkania, wymiany wiedzy i doświadczeń, dzięki którym możemy razem pracować lepiej dla wspólnego dobra. O kolejnych spotkaniach TechKlubów z pewnością poinformujemy w naszym newsletterze. Jeśli jeszcze go nie subskrybujesz to najlepszy moment, żeby to zrobić!

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: