Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Sprawdź, która partia polityczna wzięła Cię na celownik

dada[1]
Spis treści

Wpływ polityki na social media w 2019 r. nie jest tajemnicą. To co do niedawna wydawało się dystopijnym scenariuszem przyszłości, dzieje się właśnie teraz. Na szczęście pomóc walczyć z tym procederem chce nam fundacja Panoptykon – specjaliści od prywatności w sieci.

Wtyczka w przeglądarce wystarczy, by sprawdzić, czy staliśmy się celem reklamy politycznej. Projekt “Kto cię namierzył?” Fundacji Panoptykon pozwoli na sprawdzenie, w jaki sposób Facebook wykorzystuje wiedzę o Tobie do celów politycznych. “Facebook wie o Tobie więcej, niż myślisz. A wiedzę na Twój temat sprzedaje każdemu, kto chce ją kupić. Również politykom. Sprawdź, kto Cię namierzył. Zainstaluj wtyczkę w swojej przeglądarce.” piszą na stronie autorzy projektu.

Dzięki wtyczce „Kto cię namierzył” sprawdzisz, które partie polityczne wzięły Cię na cel, ale też pomożesz fundacji Panoptykon zgromadzić dane, w sposób anonimowy, które partie polityczne w Polsce najchętniej sięgają po mikrotargetowanie. Wnioski z badań przedstawione zostaną w specjalnym raporcie.

Aby dowiedzieć się, która z partii wzięła sobie nas za cel politycznego marketingu musimy zainstalować wspomnianą wtyczkę, a następnie spędzić trochę czasu w serwisie Facebook. Wtyczka od tej pory będzie monitorowała nasz newsfeed pod kątem częstotliwości reklam partii politycznych, godziny pojawia się reklamy, a co najważniejsze przez jaką partię taki komunikat został wykupiony. Narzędzie wykorzystuje nowy mechanizm wprowadzony na facebooku, który obliguję reklamodawcę do informowania o tym, że reklama finansowana jest z budżetu partii politycznej. Od 2018 r. przy treści politycznej, która jest promowana, pojawia się wyraźne oznaczenie, że to reklama, oraz informacja, kto ją wykupił, ile na nią wydano, jak duży jest jej zasięg i kto na nią zareagował z podziałem np. na płeć czy wiek. To dopiero początek naszej szerszej akcji, która ma zapewnić większą przejrzystość politycznych działań na Facebooku.

Czy to ma sens?
W jednej z zakładek wtyczki można znaleźć podsumowanie wszystkich zebranych danych. Na tę chwilę z 4000 profili, widać wyraźnie, że na czoło marketingu politycznego w social mediach wysuwają się dwa ugrupowania. I tu należy zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście tak jest, że to dwie siły dominują w kampaniach na Facebooku czy to świadomość użytkowników tych dwóch partii, wiedza o “Kto cię namierzył?” i większe zaangażowanie w internecie ze względu na młodszy wiek, wpływają na wyniki.

Z drugiej strony nie sposób nie docenić zaangażowania twórców w podnoszenie świadomości na temat działań politycznych w sieci, które jeszcze do niedawna w sposób zakamuflowany wpływały na wybory i sytuację polityczną na świecie.

Szczerze trzymam kciuki za projekt “Kto cię namierzył?” i mam nadzieję, że dodatek do przeglądarki zainstaluje reprezentatywna grupa osób, która przyczyni się do powstania rzetelnego raportu na temat tego jak powszechna jest reklama polityczna na Facebooku i ile na nią pieniędzy wydają podatnicy.

Aplikacja dostępna jest na wszystkie najpopularniejsze przeglądarki w kilkudziesięciu wersjach językowych. Kod źródłowy można znaleźć na GitHubie.

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Newsletter
Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: