Z hashtagami jest jak z bieganiem. Większość ludzi choć raz w życiu biegła, np. na tramwaj, ale nie każdy wie, jak to robić dobrze. Podobnie jest w przypadku hashtagów. Większość osób, korzystających z mediów społecznościowych choć raz, gdzieś ten # zastosowała, ale o technicznej stronie wie niewiele, bądź wcale. Poniżej kilka praktycznych informacji, które przygotują Was do zasięgowego maratonu.
Hashtag jako narzędzie
Zastosowanie hashtagów możemy podzielić na dwa główne aspekty:
- Generowanie zasięgów
Hashtag, czyli #tag to tak jakby “słowo kluczowe”, za pomocą którego opisujemy dany obrazek, zdjęcie, tekst, post, film etc. Dzięki właściwym hashtagom nasz wpis ma szanse, na dotarcie do szerszego grona zainteresowanego danym słowem kluczowym/tematem.
Kilka ciekawostek o hashtagach:
Na Instagramie – jeśli użyjemy w jednym wpisie więcej niż 30 #tagów – spowodujemy, że wszystkie przestaną działać. Czyli pod danym #tagiem nie znajdziemy naszego wpisu. Dlatego lepiej zdecydować się na kilka, ale konkretnych i dostosowanych indywidualnie do danego wpisu.
Większość znaków interpunkcyjnych “kończy” hashtag. Czyli jeśli wplatasz #tag w zdanie – możesz go odmienić (jeśli jest to możliwe).
Dla przykładu:
Zamiast: Na #sektor2019 odwiedziłem więc #wykład niż zazwyczaj.
Napisz: Na #sektor2019 odwiedziłem więc #wykład.ów niż zazwyczaj.
Na Instagramie możesz także obserwować #tagi – dzięki czemu zyskujesz większą kontrolę nad treściami – możesz je monitorować, wyłapywać ciekawe wpisy i wchodzić w interakcję.
- Docieranie do interesującej nas grupy odbiorców
Patrząc teraz z drugiej strony na hashtagi – możemy potraktować je jako narzędzie do wyszukiwania interesujących nas grup odbiorców.
Przykład:
Jeśli poszukujesz wolontariuszy do swojej ekipy, dobrym rozwiązaniem może być, przejrzenie #wolontariat. Możesz pokazać się jako NGO osobom, które zastosowały ten #tag, więc potencjalnie mogą być zainteresowane również Twoimi działaniami.
Kilka hashtagów, pod którymi znajdziesz społeczników:
#ngopl, #nonprofitpl, #3sektor, #sektor2019, #wolontariat, #wolontariusz, #volunteerpl, #róbmydobro, #pomaganie, #pomoc, #todziała
Stwórz swój hashtag!
Hashtag może również świetnie posłużyć Ci jako narzędzie do gromadzenia społeczności w sieci “w jednym miejscu” – pod tym właśnie #.
Obserwując dany #, jak np. #sektor2019 – możemy wzajemnie z uczestnikami wchodzić w interakcję, sprawdzać co dzieje się u innych, jak pozostali przeżywają np. dane wydarzenie.
W takiej sytuacji # służy też jako narzędzie do monitorowania treści, a dodatkowo buduje Twoją markę w internecie i zasięgi.
Hashtagowe dobre praktyki
Poniżej kilka przykładów zastosowania personalizowanych hashtagów:
#liniaprosta
Kampania zorganizowana z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa.
Uświadamia, a także pomaga poszerzać grono osób, do których dotrze informacja o zbiórce.
#sektor2019
Hashtag, który zmienia się w zależności od edycji np. datą – w tym przypadku rokiem.
Pomaga monitorować treści wychodzące od użytkowników, związane z danym wydarzeniem.
#mastercardgrazwosp
Można rzec, że to hashtagowa akcja zbiórka. Za każdy tweet z #, MasterCard przekazuje 5 zł, na rzecz Finału.
Pobiliście zeszłoroczny wynik akcji #MastercardGrazWOŚP uzbierawszy 164 810 zł! Chcąc docenić Wasze zaangażowanie postanowiliśmy PODWYŻSZYĆ KWOTĘ przekazaną @fundacjawosp do 250 tys. zł!✌ Ze wszystkich edycji akcji z hasztagiem łącznie udało się zebrać dla #WOŚP ponad 1mln zł ???? pic.twitter.com/zHQMDSpgD9
— Mastercard Polska (@MastercardPL) January 22, 2019
Doskonałe rozwiązanie na układ 3xwin.
#iloveyouhater
Hashtag stworzony w ramach kampanii “Żyj rześko”
https://www.instagram.com/p/BwuJTe6lkf7/
To super sposób na budowanie społeczności wokół jednego tematu.
#tupijeszbezslomki #bezsłomki #suckingsucks
Kilka hashtagów dotyczących jednej akcji, które pozwalają zachęcić innych do rezygnowania z plastiku, a dokładniej słomek.
https://www.instagram.com/p/Bm-g8NNn-ev/
Np. #tupijeszbezslomi, to taka wirtualna lista knajp, które zrezygnowały ze słomek.
#mamyglos
Czasami nie trzeba szukać daleko – wystarczy nazwę organizacji przekształcić w #, tak jak zrobiła to organizacja Mamy Głos.
Zastanów się, jak możesz wykorzystać hashtagi w komunikacji Twoich działań, twórz, baw się nimi i zachęcaj do tego swoich odbiorców!