Wśród wszystkich potencjalnych zastosowań Sztucznej Inteligencji zapominamy o czymś, co wydaje się najbardziej potrzebne. O odpowiedziach na proste pytania i pomocy w codziennych sprawach. Gdzie są klucze do kantorka, jaki jest numer telefonu do kogoś, kto odpowiada za ten czy inny element projektu? Odpowiedzią może być asystent AI, którego możecie przygotować sami. O swoich doświadczeniach opowiedział nam Paweł Wyszomirski z Fundacji Napraw Sobie Miasto.
W kolejny odcinku naszego podcastu (to już trzeci sezon!) zaczynamy od miasta. Każde z nich podobne jest do żywego organizmu. Zmienia się, dostosowuje, ewoluuje. Nie jest idealne i cały czas jest w nim dużo do zrobienia. Zależy to oczywiście od potrzeb mieszkańców. A czy mogą one zostać rozwiązane za pośrednictwem nowych technologii i Sztucznej Inteligencji?
Przykładem jest projekt NaprawmyTo.pl, który umożliwia mieszkańcom zgłaszanie problemów z infrastrukturą miejską, takich jak uszkodzone chodniki, zanieczyszczone tereny czy inne kwestie wymagające podjęcia działania. Takie narzędzia pozwalają na szybką identyfikację problemów, jednocześnie dając władzom miejskim narzędzie do monitorowania i szybszej reakcji. Urzędników, siłą rzeczy, jest mniej niż mieszkańców i nie mogą być wszędzie. A potrzeby są w zakątkach, tam gdzie mieszka społeczność.
Przykłady innych aplikacji, które mogą być pomocne:
- aplikacje dla podróżnych i przemieszczających się (sprawdź link na dole strony – mamy zestawienie!);
- lokalne aplikacje, które podpowiadają kiedy jest wywóz odpadów;
- aplikacje dla turystów (na przykład: GetYourGuide).
Podejście do zarządzania miastem musi być elastyczne i dostosowywać się do potrzeb mieszkańców, które zmieniają się w zależności od okoliczności. Przykładem takiej elastyczności może być wspomniana w rozmowie filozofia „wabi-sabi”. Oznacza ona docenianie niedoskonałości i szukanie piękna w rzeczach nieperfekcyjnych. Podejście do zarządzania przestrzenią miejską przypomina ciągły proces „akupunktury” – identyfikowania obszarów, które wymagają poprawy i szybkiego działania, zamiast dążyć do nierealnego ideału. Rzeczywistość pokazuje, że zmiany – jak choćby pandemia COVID-19 czy wojna na Ukrainie – mogą radykalnie zmieniać priorytety i potrzeby, dlatego każde miasto wymaga ciągłej uwagi i dostosowywania działań.
Czasem zamiast prototypowania narzędzi i wymyślania aplikacji warto też wziąć sprawy w swoje ręce i po prostu pojawić się w miejskiej przestrzeni. Rozwinięcie wydrukowanej ścieżki rowerowej może wstrząsnąć miejską tkankę i dzięki temu możemy zbierać już pierwsze opinie o czymś, co dopiero się wydarzy. Pojawiają się pytania klientów, określamy zakres preferencji użytkownika, często otrzymujemy w ten sposób spersonalizowane rekomendacje.
Stwórz wirtualnego asystenta AI pomocnego w obsłudze klienta i nie tylko
Sztuczna Inteligencja staje się coraz bardziej zaawansowanym narzędziem wspierającym codzienne działania organizacji oraz instytucji publicznych. W trakcie rozmowy pada przykład „pani Ilonki” – chatbota stworzonego w ramach projektu „Inicjatywa Lokalna”. To przykład, który jasno pokazuje, jak możemy automatyzować procesy dzięki Sztucznej Inteligencji. Nawet jeśli wcześniej były czasochłonne i trudne do zarządzania. Chatbot został bowiem zaprojektowany, aby pomagać mieszkańcom w przygotowywaniu wniosków. Dzięki temu mają własnego asystenta, który odpowie na wszystkie zadawane pytania w czasie rzeczywistym. Można iść krok dalej i takie czaty przygotowywać pod kątem pracy urzędników. Mogą być pomocne na przykład w weryfikacji wniosków czy obsłudze klienta. Dzięki temu urzędy mogą szybciej reagować na potrzeby lokalnych społeczności, a mieszkańcy mają dostęp do narzędzi, które ułatwiają im skomplikowane procesy administracyjne. Sztuczną Inteligencję wykorzystujemy zatem nie tylko jako asystenta, ale także „tłumacza”, czy pośrednika między mieszkańcami a urzędnikami. Jest sprawnie, w czasie rzeczywistym i bezobsługowo. Koszty obsługi klienta też idą w dół.
Sztuczna inteligencja może wspierać codzienne zadania. Chatboty mogą ułatwiać procesy administracyjne w inicjatywach lokalnych.
Asystenta AI możemy wykorzystywać także w bardziej kreatywny sposób, np. w kampaniach promocyjnych czy edukacyjnych. Mógłby on doradzać w sprawie organizacji wydarzeń lokalnych, analizować topografię miasta, a nawet pomagać w promowaniu inicjatyw związanych z poprawą infrastruktury. Dzięki temu projekty lokalne mogą być bardziej precyzyjnie dopasowane do potrzeb mieszkańców, a same wnioski o inicjatywy lokalne mogą być lepiej przygotowane. Co więcej, korzystając ze Sztucznej Inteligencji, jesteśmy w stanie dostosować rozwiązania do specyfiki każdej gminy. Bezpośrednio może się to przełożyć na skuteczniejsze działania na poziomie lokalnym. To doskonały przykład, jak asystent AI może nie tylko wspierać, ale także aktywnie uczestniczyć w procesie transformacji społeczności lokalnych.
W rozmowie o pracy ze Sztuczną Inteligencją powinniśmy myśleć o niej właśnie jak o pomocniku. Wykorzystując przetwarzanie języka naturalnego i uczenie maszynowe możemy mieć dodatkowego pracownika, którego „nakarmimy” potrzebną wiedzą. A jeśli chodzi o konkrety – czy taki chatbot jest trudny w przygotowaniu? W wersji płatnej ChatGPT można dostosować pod siebie. Co więcej mamy także dostęp do wielu już przygotowanych przez innych – może jakiś będzie odpowiadał naszym konkretnym potrzebom? Klikając w menu po prawej stronie Odkryj Modele GPT możemy odkrywać cały nowy świat.
Interfejs do tworzenia własnych wersji chatbota jest bardzo prosty. Z lewej strony tworzymy, czyli wklejamy wiedzę, którą powinien mieć nasz asystent – może to być tekst czy pliki pdf. Sam chatbot zapyta nas o nazwę lub zaproponuje ją w zależności o charakterystykę, którą mu narzucimy. Podobnie z logotypem. Na wszystko możemy mieć wpływ i na nic nie musimy się zgadzać od razu. To pokazuje, że rozwój technologii oparty jest w dużej mierze o proste, intuicyjne rozwiązania. Praca ze Sztuczną Inteligencją polega na dostarczaniu kontekstu, informacji, tworzeniu persony i wykluczaniu niektórych zachowań. Po prawej stronie możemy testować nasze rozwiązanie. A jeśli będziemy zadowoleni – opublikować je!
Design Thinking w wydaniu Sztucznej Inteligencji
Inne zastosowania sztucznej inteligencji mogą być związane z metodą design thinking, która jest często wykorzystywana w procesach kreatywnych. Chodzi o tworzenie person – wirtualnych profili użytkowników czy klientów. Dzięki możliwości analizy danych, wykorzystując sztuczną inteligencję, możemy szybko generować takie postaci. Powinno to ułatwiać przeprowadzanie warsztatów czy planowanie strategii. W projekcie „plaża w Kato” asystent AI stworzył trzy persony – matkę z dziećmi, która chce wypoczywać, urzędnika odpowiedzialnego za teren oraz ekologa, który stoi na straży lokalnego ekosystemu. Dzięki takim narzędziom, projektanci mogą lepiej zrozumieć potrzeby użytkownika i na podstawie tego dostosować projekty do różnych grup interesariuszy.
Co może nam dać współpraca ze Sztuczną Inteligencją w tym zakresie? Nie tylko przyspiesza proces, ale też pozwala na uwzględnienie wielu perspektyw na raz, co jest kluczowe w metodzie design thinking. Możliwość modelowania różnych scenariuszy pozwala projektantom na lepsze zrozumienie wyzwań, przed którymi stoją użytkownicy danego projektu, a także na szybsze dopracowywanie szczegółów.
Wspomagając się Sztuczną Inteligencją możemy zadbać także o onboarding – proces wdrażania nowych pracowników. Z pomocą asystenta organizacje mogą automatycznie informować nowych członków o procedurach, zadaniach i strukturalnych wymaganiach, co znacznie ułatwia ich adaptację do nowych obowiązków. Może też odpowiadać na pytania, zwłaszcza jeśli wyposażymy nasze rozwiązanie w: numery telefonów, procedury, regulaminy, know-how i wszystko, o co może zapytać nowy pracownik. To pokazuje, że Sztuczna Inteligencja staje się integralnym narzędziem nie tylko w przestrzeniach miejskich, ale także w zarządzaniu i edukacji w organizacjach.
Ciekawostki i rady
- Miasta, tak jak żywe organizmy, wymagają ciągłej adaptacji do zmieniających się potrzeb mieszkańców i otoczenia.
- NaprawmyTo.pl to platforma, dzięki której mieszkańcy mogą zgłaszać problemy w przestrzeni miejskiej, wspierając komunikację z urzędnikami.
- Sztuczna inteligencja, jak asystent AI „pani Ilonka”, może automatyzować procesy w urzędach, wspierając zarówno mieszkańców, jak i urzędników.
- Design Thinking wykorzystujący Sztuczną Inteligencję pozwala na szybkie tworzenie person, co ułatwia planowanie projektów i zrozumienie potrzeb użytkowników.
- Onboarding z wykorzystaniem AI może znacząco przyspieszyć wdrażanie nowych pracowników w organizacjach, automatyzując procesy i przekazywanie wiedzy.
Paweł Wyszomirski: Trener AI | Ekspert ds. technologii. Przedsiębiorca, trener i pasjonat Sztucznej Inteligencji. Pomaga w prostym i praktycznym wdrażaniu AI, aby ułatwić codzienne zadania, oszczędzać czas i zwiększać efektywność pracy. Twórca start-upu OpenAir oraz Prezes Fundacji Napraw Sobie Miasto.
Sprawdź także:
- Tekst: Aplikacje dla pasażerów. Jak lepiej podróżować?
- E-learning: Technologie cyfrowe w organizacji – jak wdrażać je świadomie, etycznie i z sensem?
- Wideo: Aktywizm społeczny na placu budowy. Rozmowa z Fundacją BRDA
- Link niespodzianka: gdzie prowadzi? Kliknij i się przekonaj! 🎁