Treści wideo przyciągają uwagę, są ciekawe i mocno angażują. Ludzie wolą oglądać filmy niż konsumować inne treści w mediach społecznościowych. Co to oznacza dla Twojej organizacji i jak wyjść tym trendom naprzeciw w rozpoczynającym się 2020 roku?
2020 rokiem wideo?
Tak jak kiedyś każdy nadchodzący rok był rokiem mobile, tak teraz mamy do czynienia z erą wideo. Ludzie wolą wideo nad telewizję (60 proc. wg badania Google). Oglądają filmy na komórkach (100 proc. więcej rok do roku; Insivia). Szukają rozwiązań (robi tak 65 proc. użytkowników YouTube; Google), chcą obserwować ulubione gwiazdy (45 proc. osób na Twitterze chce więcej filmów z gwiazdami; Twitter), w oparciu o materiały wideo podejmują decyzje zakupowe, i wreszcie, oglądając umilają sobie czas. Jak wdrożyć wideo w swoją strategię komunikacji na ten rok, kiedy nie mamy czasu i budżetu na skomplikowane produkcje?
Przykład: explainer video
Zobacz kampanię dotyczącą… palenia książek. Właściwie to podatków, ale… z resztą nie będę zdradzać. To jedna z lepiej przygotowanych, moim zdaniem, kampanii. Jest prosta, a wideo, które wszystko wyjaśnia, wciąga.
Pamiętaj o podstawach
W tym miejscu chciałabym zwrócić Twoją uwagę na trzy ważne sprawy, o których warto pamiętać rozpoczynając swoją przygodę z tworzeniem treści wideo:
- Video-first – jeśli możesz coś nagrać, zrób to. Pomyśl o wielu platformach, które możesz wykorzystać. Pamiętaj o urządzeniach mobilnych (pion). Wyjątkiem jest YouTube i wideo oglądane na komputerach.
- Efemeryczny charakter treści – nie kręcisz filmu oskarowego, tylko stories i treści, które prawdopodobnie za kilka dni zostaną zapomniane. Nie muszą mieć wyjątkowej jakości i nie muszą być dopracowane. To nie znaczy jednak, że masz robić coś beznadziejnego, ale w tym wypadku zrobione jest lepsze niż idealne.
- Wideo reklamy – to świetne rozwiązane. Są tanie, skuteczne, pozwalają segmentować ludzi, którzy widzieli lub nie (lub jak dużą część filmu widzieli) i przyciągają uwagę. Pamiętaj jednak, że 97 proc. wideo na Facebooku oglądane jest bez głosu!
Przykład: wideo „bez dźwięku”
Absolutnie da się zrobić bardzo dobry spot, który nie musi nic „mówić”. Zobacz poniższą reklamę – nie zrozumiesz prawie ani słowa, ale jednak zrozumiesz pełen przekaz:
Wideo nie tylko jest interesujące dla ludzi, ale angażuje ich dużo bardziej niż inne treści – a to w świetle algorytmu poprawi wyświetlanie także wszystkich Twoich postów. Może generować ruch na stronę, wpływa na decyzje i wyzwala żądaną akcję – obojętnie czy chodzi i sprzedaż, przyjście na wydarzenie czy np. wpłatę.
Inspiracja: zobacz jak robione są materiały wideo Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Są proste, nie wymagają wiele, a osiągają dobre efekty. Sprawdź, co robią organizacje podobne do Twojej w innych krajach.
https://www.facebook.com/wosp/videos/784603828727821/
Strategicznie o wideo
Czy potrzebujesz sprzętu? Nie, wystarczy telefon, statyw, czasem mikrofon i akceptowalne światło. Nie potrzebujesz całego studia. Co więcej, możesz tworzyć filmy bez swojej twarzy – jest wiele programów, które wygenerują wideo ze zdjęć, tekstów, lub gdzie możesz samodzielnie animować treść. Filmy wideo możesz publikować praktycznie w każdym kanale mediów społecznościowych – na Facebooku, Instagramie, YouTube, ale też Tik Toku, Pinterest, Twitterze itd.
Istnieje bardzo wiele formatów wideo, które mogą pomóc Twojej organizacji. Są krótkie znikające filmiki – stories na Facebooku i Instagramie, a także krótkie filmiki na Tik Toku; możesz publikować standardowe filmy na różnych kanałach, transmitować na żywo na Facebooku czy YouTube, prowadzić webinary, prezentacje i edukować. Jeśli masz jakiś produkt lub kampanię, warto także wykorzystać wspomniany wyżej explainer video (wideo wyjaśniające) lub prezentację produktu. Dla budujących personal branding, pomocne będę również wywiady oraz Q&A (pytania i odpowiedzi). Potrzebujesz coś wyjaśnić? Stwórz tutorial lub filmik „how to”. Poza tym istotne są formaty reklamowe, referencje zadowolonych np. wolontariuszy – krótko mówiąc, przy pomocy wideo możesz opowiedzieć wszystko.
Przykład: short video
Pamiętasz Ice Bucket Challenge? Ludzie kręcili krótkie wideo jak oblewają się zimną wodą, aby podnieść świadomość społeczeństwa na temat nieuleczalnej choroby – stwardnienia zanikowego bocznego (ALS – Amyotrophic Lateral Sclerosis). Proste, angażujące i wyraźne w swojej wymowie.
Przypomnijmy, co zawiera strategia
Wiele napisałam już o wideo. Czas na kilka słów o strategii i tym, co powinno wchodzić w jej skład.
- cel – co chcemy osiągnąć i analiza sytuacji wyjściowej (czyli jak jest teraz). Krótko mówiąc – skąd startujemy i dokąd zmierzamy.
- grupa docelowa – do kogo kierujemy swój przekaz? Czym się te osoby charakteryzują?
- kanały – w jaki sposób dotrzesz do tych ludzi? Pamiętaj, że potrzeba kilku różnych punktów styku, żeby osiągać efekty.
- taktyka – co dokładnie będziesz robić? Tu wpisują się filmy wideo i to, o czym będziesz kręcić. Jak chcesz opowiedzieć historię swojej organizacji? Jak chcesz wyjaśnić to, co masz do przekazania?
- budżet i harmonogram – zaplanuj środki finansowe na realizację działań i zastanów się jak poukładasz wszystko w kalendarzu.
- ewaluacja – jak sprawdzisz czy to, co robisz ma sens i przybliża Cię do celu?
Podsumowując, wideo przestało być miłym dodatkiem do Twojej strategii. Powinno stać się ważnym elementem tego, co przekazujesz w mediach społecznościowych. W dzisiejszych czasach, ludzie oczekują komunikacji w takiej właśnie formie. Jej tworzenie będzie też Twojej organizacji zwyczajnie się opłacać.