“Dziennikarze, politycy, duże marki, media” – takie grupy najczęściej wymieniane są przez osoby pytane o to, kto korzysta z Twittera. Czy ta odpowiedź jest poprawna? Tak, ale niekompletna. Spokojnie możemy dołożyć do tej listy: specjalistów branży IT, fascynatów nowych technologii, sportowców, influencerów, a także młodzież i finalnie coraz większe grono NGO!
Poniżej znajdziecie 8 wskazówek dotyczących tego jak „ćwierkać” i robić to dobrze. Twitter to jedna z najpotężniejszych platform społecznościowych i dlatego warto wiedzieć, jak na niej opowiadać historię swojego NGO.
Weź się nie bój, weź korzystaj!
Pierwszą i podstawową zasadą jest: NIE BÓJ SIĘ TWITTERA! Zaloguj się, obserwuj, korzystaj!
Z tego portalu możesz korzystać na kilka różnych sposobów. Dostarczając treści, biorąc udział w dyskusjach, obserwując media i wybrane tematy, nawiązując relacje bardziej “służbowe”. Np. jeśli na Facebooku czy Instagramie komunikujesz się z osobami, które wspierają Twoją organizację, tak na Twitterze, możesz np. tweetować z innymi organizacjami i wymieniać się doświadczeniami z zakresu NGO.
Znajdź na ten portal swój sposób.
Wystrój się…
…zadbaj o szczegóły, które budują Twój profil! Jego konstrukcja jest o wiele prostsza niż np. na Facebooku. Wystarczy avatar, zdjęcie w tle, krótki opis i kilka istotnych informacji.
Pamiętaj:
1. Aby nazwa profilu była spójna z nazwami na innych portalach – ułatwia to odbiorcom wyszukiwanie;
- O dopasowaniu grafik do zalecanych wymiarów
- Avatar/zdjęcie profilowe – 400x400px
- Cover/zdjęcie w tle – 1500x500px
- Grafika w tweecie 800×418 px lub 800×800 px
- Na opis masz jedynie 160 znaków – krótki opis to często większe wyzwanie niż elaborat na stronę A4 – poświęć mu uwagę!
Poniżej kilka przykładów opisów:
Tweetdeck
To bezpłatne narzędzie, które oferuje nam Twitter, do zarządzania komunikacją.
Za pomocą Tweetdecka możemy rozbić strumień tej jednej, wielkiej konwersacji na kilka wątków – dzieląc na konkretne #, słowa kluczowe, czy poszczególne formy powiadomień.
Narzędzie pozwala na zarządzanie jednocześnie kilkoma kontami, jednak z doświadczenia – zalecam osobom początkującym podpięcie jednego konta, aby uniknąć pomyłek w stylu “O nie! Poszło ze złego konta!”.
Miej kontrolę nad tweetami!
Odpowiednie ustawienie słów kluczowych i # do obserwowania, to klucz!
Pozwoli Ci to:
1. Włączać się w konkretne wątki tematyczne, a tym samym “poznawać” użytkowników zainteresowanych Twoją dziedziną, czyli przypuszczalnie również poszerzać grono odbiorców,
- Wyszukiwać ciekawych treści w obrębie konkretnego tematu (którymi możesz też podzielić się z innymi),
- Monitorować Twoją markę – zarówno pod kątem sukcesów, jak i ewentualnych kryzysów.
Zobrazuj to!
Multimedia dopadły Twittera, podobnie jak każdy inny portal. Krótka forma przekazu tekstowego wzbogacona o zdjęcie/film to już tutaj norma. Wręcz pewnego rodzaju konieczność, pomagająca wyróżnić się tweetowi na tle masy wiadomości.
Pamiętaj, że grafika w tweecie powinna mieć wymiary 800×418 px lub 800×800 px, a maksymalna ilość grafik/zdjęć w jednym tweecie to 4.
Aplikacja @gmail otrzyma totalnie nowy wygląd. ?S podoba się Wam – zobaczcie!
? https://t.co/dMZe9xX35O#mobile #aplikacje #technologie pic.twitter.com/BquCz4KMbI
— wzmacniacz.org (@wzmacniaczorg) 14 lutego 2019
↗ Mobilni Doradcy – technologiczni liderzy w społecznościach lokalnych. Poznaj ich lepiej!
⬇⬇⬇https://t.co/WnVBLkUgzb pic.twitter.com/zqc650qWUJ— Sektor 3.0 (@sektor_3) 24 września 2018
Teetuj zrozumiale!
Forma komunikacji na Twitterze jest specyficzna. Krótka treść naładowana # i emotikonami. Dlatego tak ważny jest tutaj umiar, aby komunikat był dla odbiorcy zrozumiały.
Pamiętaj, że znaki interpunkcyjne przerywają # czyli możesz napisać np:
- “Uwielbiamy tweetować z Wami na #techklub.ach” zamiast “Uwielbiamy tweetować z Wami na #techklub” – # zadziała, a odbiorcy łatwiej będzie przeczytać zdanie.
- Używaj emoji z umiarem – jak wyróżnienie jakieś elementu, zastąpienie słowa, czy np. wypunktowanie tekstu.
Retweetuj, a co!
Retweet – czyli udostępnienie treści innego użytkownika. To bardzo popularny zabieg na Twitterze, wręcz w pewien sposób wpisujący się w sposób komunikacji. Użytkownicy wzajemnie polecają sobie jakościowe i wartościowe treści.
Ważne, aby w miarę możliwości dodawać również komentarz od siebie do udostępnienia, aby nie było to tylko “puste” posłanie dalej.
Na przykład:
Polecam vlogi @Projektor_Wolo i @OlaSkorzynska. Nawet jeżeli nie jesteście studentami. Fajny content, bardzo dobra realizacja, ciekawe projekty. Po prostu serce rośnie widząc, jak dobrą robotę mogą robić młodzi ludzie w wolnym czasie! https://t.co/92OnX0lEj8
— Michał Bielicki (@Mayyyk77) 8 lutego 2019
140 czy 280?
Gdy ilość znaków w tweecie ograniczona była do 140 – mówiło się, że angażujący tweet składa się z ok 120 znaków.
Obserwując komunikację na Twitterze po zmianie, można zauważyć, że większość użytkowników mimo wszystko nie korzysta z pełnej puli 140 dodatkowych znaków.
Wypracowanego przez tyle systemu komunikacji nie da się zmienić ot tak.
Nie dobijaj więc za każdym razem do 280. Stosuj zasadę zwięźle i na temat.