Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w codzienną działalność organizacji pozarządowych. Oferuje nowe możliwości i stawia wiele wyzwań. W ramach drugiej edycji szkoleń „AI dla organizacji społecznych” organizowanych przez Sektor 3.0 przedstawiciele NGO mieli okazję poznać narzędzia AI oraz nauczyć się korzystać z nich w sposób efektywny i bezpieczny. Wkrótce kolejne spotkania!
Sztuczna inteligencja wkroczyła żwawym krokiem w wiele obszarów naszego życia. Przyniosła mnóstwo możliwości, wyzwań, ale i poważnych rozterek. Stała się ważnym tematem również dla organizacji społecznych, które upatrują w niej szansę na usprawnienie swojej codziennej pracy.
Dlatego w marcu 2024 roku uruchomiliśmy pilotażową inicjatywę, która miała wprowadzać przedstawicieli i przedstawicielki NGO w świat sztucznej inteligencji. Razem z DELab UW, Campus AI i Google zorganizowaliśmy cykl hybrydowych szkoleń. Chcieliśmy spotkać się, by porozmawiać i skonfrontować możliwości AI z codziennymi wyzwaniami osób działających społecznie. Zależało nam też na zebraniu opinii i wiedzy nt. potencjalnych przeszkód w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w trzecim sektorze.
Na kanwie doświadczeń zebranych podczas pilotażowej edycji szkoleń przygotowaliśmy krótki e-book. W ramach publikacji zawarliśmy wnioski z analiz przedstawiających obecny stan wykorzystania AI w organizacjach, określiliśmy obszary, w których zastosowanie sztucznej inteligencji może przynieść największe korzyści organizacjom społecznym, a także uwzględniliśmy praktyczne porady na temat tego, jak wdrażać AI w działaniach społecznych i na co zwracać szczególną uwagę. Materiał można bezpłatnie pobrać tutaj.
Jak wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w NGO – druga edycja szkoleń
W związku z dużym zainteresowaniem organizacji społecznych w październiku 2024 postanowiliśmy zorganizować drugą edycję szkoleń. Celem kolejnego cyklu spotkań pod hasłem „AI dla organizacji społecznych” było pokazanie, jak nowe narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję mogą wspierać codzienną pracę organizacji społecznych, a także wykorzystanie wypracowanych w pierwszej edycji doświadczeń. Do udziału w projekcie zaprosiliśmy 26 przedstawicieli i przedstawicielek ogólnopolskich organizacji. Proces edukacyjny obejmował trzy warsztaty tematyczne, odpowiadające na kluczowe potrzeby organizacji.
Pierwsze spotkanie, „Od czego zacząć przygodę z AI w NGO?”, wprowadzało w świat narzędzi AI takich jak ChatGPT, Google Gemini i Microsoft Copilot. Skupiliśmy się na podstawach: skutecznym tworzeniu promptów, identyfikacji obszarów, w których AI może wspierać pracę NGO, oraz kwestiach etycznych i związanych z prywatnością.
Kolejny warsztat, „Jak usprawnić codzienną pracę i zaoszczędzić czas dzięki AI?”, miał za zadanie pokazać, jak zautomatyzować powtarzalne zadania, analizować dane i przyspieszać procesy twórcze za pomocą takich narzędzi jak ChatGPT, Perplexity czy NotebookLM.
Ostatnie spotkanie, „Jak tworzyć atrakcyjne treści multimedialne wspierające komunikację?”, skupiało się na praktycznym wykorzystaniu AI w edycji i generowaniu materiałów graficznych, wideo i audio. Uczestnicy i uczestniczki mieli okazję pracować na swoich materiałach, wykorzystując aplikacje takie jak Canva, Riverside czy Recraft.ai.
Wszystkie osoby uczestniczące w szkoleniach miały także możliwość skorzystania z platformy e-learningowej CampusAI, która łączy teorię z praktyką, dostosowując się do poziomu zaawansowania każdego użytkownika. Interaktywne kursy zebrane na CampusAI, platformoe partnerskiej projektu, prowadzą uznani eksperci i ekspertki z dziedziny AI oraz awatary wygenerowane również z pomocą sztucznej inteligencji.
Społeczniczki i społecznicy o AI – wrażenia, opinie i pomysły na działania
Opinie uczestników drugiej edycji szkoleń były dla nas kolejnym, równie cennym źródłem wiedzy i inspiracji. Zdecydowana większość zauważyła pozytywną zmianę w swoim postrzeganiu sztucznej inteligencji. AI przestała być już dla nich abstrakcyjną technologią. Stała się realnym narzędziem wspierającym codzienną pracę.
Widzę, że nie tylko my musimy nauczyć się korzystać z AI – ona również uczy się nas: naszych oczekiwań i tego, czego naprawdę chcemy od tej współpracy. Dzięki temu jej efekty mogą być zadowalające i praktyczne w naszej działalności. AI może odgrywać rolę „sparing partnera”, na którym testujemy różne podejścia i rozwiązania, co pozwala nam lepiej przygotować się do wyzwań, z jakimi mierzymy się na co dzień
– mówił Adam Leśniewicz z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
Gdybym miała wskazać zalety i wady sztucznej inteligencji, to za największą zaletę uznałabym ekonomizację pracy i przyspieszenie wielu procesów, na przykład automatyczne tworzenie napisów do wideo. Z drugiej strony, widzę zagrożenia związane z kreatywnością – korzystanie z narzędzi takich jak ChatGPT czy Gemini do generowania scenariuszy może stopniowo ją osłabiać
– podsumowała Natalia Klorek ze Stowarzyszenia Klon/Jawor.
Uczestnicy docenili możliwość zdobycia praktycznych umiejętności, takich jak tworzenie skutecznych promptów, automatyzacja procesów administracyjnych czy wykorzystanie AI w tworzeniu nowoczesnych treści wizualnych. Podkreślali, że zyskali też większą pewność siebie w pracy z narzędziami, takimi jak ChatGPT, Google Gemini czy Perplexity.
Jednocześnie wiele osób zwracało uwagę na wyzwania, z jakimi mierzą się organizacje społeczne przy wdrażaniu AI. Najczęściej wymieniano brak czasu, ograniczone zasoby oraz trudności z wyborem odpowiednich narzędzi spośród szerokiej oferty dostępnej na rynku.
Moja relacja z AI przypomina związek na odległość – widujemy się rzadko, niewiele rzeczy robimy wspólnie i to ciągle powracające pytanie: czy coś z tego będzie
– zauważyła na pierwszym szkoleniu jedna z uczestniczek.
Wierzymy, że kolejna edycja warsztatów pomogła odpowiedzieć na to pytanie i wzmocniła umiejętności organizacji społecznych w pracy z technologiami, w tym ze sztuczną inteligencją.
AI dla NGO w programie Sektor 3.0 – co dalej?
Tematyka sztucznej inteligencji już od kilku lat przejawia się i nadal będzie elementem wielu tworzonych przez nas treści i materiałów edukacyjnych. Już wkrótce ruszymy także z nową, stacjonarną inicjatywą, która umożliwi pogłębianie wiedzy w tym obszarze. Będą to Śniadania z AI.
Śniadania z AI mają inspirować przedstawicieli i przedstawicielki organizacji społecznych do pogłębiania wiedzy z obszaru sztucznej inteligencji (AI) i wymiany doświadczeń z nią związanych. Każde spotkanie będzie skupiać się tematycznie wokół różnych aspektów, które AI może wspierać w życiu zawodowym i prywatnym. To okazja nie tylko do wysłuchania ciekawych wystąpień, ale i wymiany branżowej wiedzy między uczestnikami spotkania
– opowiada dr Dawid Szarański, dyrektor programu Sektor 3.0.
Naszym celem jest przekazywanie praktycznej wiedzy o AI i mówienie zarówno o jej praktycznych, wspierających stronach, ale także o zagrożeniach płynących z potencjalnie niewłaściwego jej użytkowania.
Więcej o Śniadaniu z AI przeczytasz tutaj.