Czy młotek zbuduje nam dom? Dlaczego zakładamy, że niektóre aplikacje są na zawsze? Jak określić cele transformacji cyfrowej w NGO? Na te i wiele innych ważnych pytań odpowiada Amy Sample Ward z amerykańskiej organizacji społecznej NTEN.
Czym jest transformacja cyfrowa w NGO?
Na to pytanie starało się już odpowiedzieć wiele liderów i liderek organizacji pozarządowych. Nie możemy patrzeć na ten proces, jako coś przebiegającego według ustalonych reguł. Nie ma uniwersalnej check-listy, która nam tu pomoże. To czym jest transformacja cyfrowa będzie się różniło w zależności od organizacji, a w zasadzie zależeć powinno od jej celów i misji.
Jeśli już mówimy o wypunktowaniu, to możemy zwrócić uwagę na pewne zagadnienia związane z transformacją cyfrową organizacji. Będą to na pewno:
- cel organizacji sam w sobie,
- zespół i jego potrzeby,
- zadania wymagające usprawnienia
- i zaplanowanie procesu wdrożenia.
Technologie w NGO. Oczekiwania a rzeczywistość
Skuteczność technologii zależy od kontekstu i narracji tworzonej wewnątrz organizacji. Trzeba zarządzać tym czego spodziewają się osoby z naszej organizacji po wprowadzanych zmianach. Najlepiej będzie wspólnie ustalić cele transformacji cyfrowej. Niezrealizowane oczekiwania mogą prowadzić do frustracji pracowników. Technologia może nie spełnić nadmiernych obietnic, ponieważ jest tylko narzędziem. Podobnie jak młotek nie rozwiąże wszystkich problemów związanych z budownictwem, technologia ma też swoje ograniczenia.
Przed wprowadzeniem nowego narzędzia do organizacji, warto przeprowadzić ankietę wśród pracowników lub uczestników programu, aby zidentyfikować obszary wymagające poprawy. Te informacje będą stanowić podstawę do ustalenia sposobu i systemu oceny skuteczności wdrożenia. Planując z kolei sam proces wdrożenia, zaleca się rozpoczęcie od podstawowych funkcji narzędzia, a następnie stopniowe dodawanie nowych elementów.
Kluczowe jest zidentyfikowanie wspólnych priorytetów, które staną się centralną częścią funkcjonalności lub przyczyną migracji. To zapewni punkt wyjścia do wspólnego testowania i użytkowania. Kolejne, dodatkowe funkcje mogą być dostosowywane do konkretnych grup, takich jak zespół programowy, pracownicy ds. komunikacji czy wolontariusze, jako rozszerzenia do głównego elementu, który pierwotnie został uznany za najważniejszy.
Transformacja cyfrowa w NGO, czyli zmiana i proces
Zmiany są pewne jeśli chodzi o aplikacje, naszą organizację i to, co dzieje się na świecie.. Narzędzia cały czas się rozwijają i pojawiają się nowe funkcje, organizacje adaptują się i czasem zmieniają kierunek działań. Świat dostarcza nam nieustannie wyzwań, pojawiają się także zmiany w standardach pracy i wykorzystywaniu nowych technologii.
Powinniśmy zatem myśleć o zmianie technologicznej jako o elastycznym procesie. To projekt, nad którym zawsze trzeba będzie trzymać pieczę i wykazywać się czujnością. Na pewno pomoże „mapa drogowa”, na której możemy zaznaczać, gdzie chcemy być i kiedy tam dotrzemy.
O technologiach w NGO: wywiad i kurs e-learingowy
Zapraszamy na rozmowę z Amy Sample Ward, która reprezentuje amerykański NTEN. To organizacja, która skupia się na tworzeniu świata, w którym organizacje społeczne odnoszą większe sukcesy dzięki umiejętnemu i sprawiedliwemu wykorzystaniu technologii. Amy jest więc idealną osobą, by opowiedzieć o transformacji cyfrowej. Jej perspektywa może Wam pomóc spojrzeć na ten proces nieco inaczej. A pod koniec września zaprosimy Was do skorzystania z kursu o tej tematyce na naszej platformie e-learningowej. Jeśli nie chcecie przegapić startu kursu, koniecznie dołączcie do naszego newslettera.
Przeczytaj także
Jak się efektywnie uczyć? Przydatne techniki i narzędzia
Od nauki do rozwoju. Jak się adaptować do dynamicznych zmian technologicznych na rynku pracy?
O organizacjach społecznych na LinkedIN
E-learning Sektor 3.0: Świadoma transformacja cyfrowa