W dobie coraz trudniej dostępnych środków publicznych dla trzeciego sektora, crowdfunding zaczyna budzić coraz większe zainteresowanie. Społecznościowe zbieranie środków to znakomity sposób, aby sfinansować projekty, które z normalnych środków byłyby poza zasięgiem. Jednak prowadzenie kampanii crowdfundingowej to niełatwe zadanie, dlatego zebraliśmy w jednym miejscu najważniejsze elementy udanej kampanii społecznościowej. Pomaga nam w tym Matt Stokes z brytyjskiej organizacji Nesta, który był gościem Sektora 3.0.
W ciągu kilku lat crowdfunding stał się całkowitą innowacją w finansowaniu projektów za pośrednictwem internetu. Przy pomocy tego narzędzia powstawały zaawansowane projekty technologiczne, przedmioty codziennego użytku, realizowane były filmy, wydawano płyty, pomagano ludziom poszkodowanym i potrzebującym. W skrócie zbiórki społecznościowe były wykorzystywane tam, gdzie tradycyjny model zbierania środków albo nie była w stanie pomóc, albo nie pasował do realizowanego projektu.
Idea stojąca za crowdfundingiem jest bardzo prosta. Jeżeli mamy pomysł, który chcemy sfinansować, wystarczy przekonać odpowiednią liczbę osób, że warto przekazać nam pieniądze. W przypadku projektów komercyjnych jest to wstępna weryfikacja czy produkt rzeczywiście zapełnia niszę, która do tej pory nie była eksploatowana. W przypadku projektów z pazurem społecznym, musimy przekonać, że przekazane pieniądze nie tylko będą dobrze wydane, ale także zajmą się poważnym problemem społecznym.
W dobie, gdy coraz więcej projektów walczy o finansowanie, coraz trudniej przebić się z własną kampanią, dlatego dobrze zorganizowana może okazać się kluczem do sukcesu. Kilka słów na ten temat podczas Sektora 3.0 przekazał nam Matt Stokes z zagranicznej organizacji Nesta, wspierającej innowacyjne działania w organizacjach non profit.
Osiągnięcie celów kampanii crowdfundingowej może być trudne, jednak doświadczenie prowadzenia zbiórki może okazać się nieprzecenione. Na świecie najbardziej rozpoznawalnymi serwisami do zbiórek społecznościowych są KickStarter i IndieGoGo, jednak praktyka pokazuje, że na polskim podwórku znacznie lepiej sprawdzają się nasze rodzime serwisy: Charytatywni Allegro, Siepomaga.pl, Zrzutka.pl, Wspieram.to czy Polakpotrafi.pl. Warto zapoznać się z warunkami korzystania z nich, bowiem każdym posiada odmienną charakterystykę i warunki korzystania. Ich pełen opis i specyfikację znajdziecie pod tym linkiem na stronie ngo.pl
Warto eksperymentować z crowfundigiem bowiem w przyszłości może okazać się to niezwykle przydatna umiejętność. W tym biznesie liczy się transparentność, jasność formułowania celów, a także dobrze oszacowany budżet kampanii, ale najważniejsza jest autentyczność. To właśnie poczucie misji może przesądzić o tym czy uda się nam sfinansować nasz projekt.
Opowiedz swoją historię
W internecie każdego dnia setki komunikatów walczą o uwagę internautów. Jeżeli chcesz do nich przemówić, opowiedz im coś o sobie, tak aby mogli cię lepiej poznać. Możesz do tego użyć ciekawej historii z życia organizacji (jakieś success story) czy emocjonalna historia, w którą fundacja była zaangażowana w przeszłości. Bądź autentyczny i nie udawaj kogoś innego niż jesteś. Pamiętaj, aby w pierwszych czterech, pięciu zdaniach napisać najważniejsze rzeczy. Swoje opowiadanie warto zakończyć happy endem albo obietnicą szczęśliwego końca.
Przedstaw jasno i klarownie co chcesz sfinansować i jaka z tego będzie korzyść. Uzasadni dlaczego jesteś instytucją godną zaufania. Wykorzystaj do tego multimedia, ludzie zawsze chętnie klikną w ikonę filmu. Nie przejmuj się, że twoje materiały wyglądają na amatorskie, w przypadku kampanii crowdfundingowych jest to nawet pożądane. Liczy się pomysł. To właśnie twoja autentyczność i pasja realizacji misji są twoją największą siłą. Dobrym przykładem, może być kampania zrealizowana przez kooperatywę spożywczą Dobrze, która za pośrednictwem platformy crowdfundingowej sfinansowała otwarcie drugiego sklepu spożywczego, a ich wideo promujące wyglądało następująco:
Daj ludziom coś w zamian
Charakterystyka kampani crowdfundingowych polega na nagradzaniu ich proporcjonalnie do przekazanych środków. Warto zatem ustawić kilka poziomów nagród uzależnionych od wysokości wpłaty. Pierwsze progi mogą kształtować się na poziomie 5, 10 czy 50 zł. W zamian, wpłacający może liczyć na drobny upominek w postaci pocztówki, koszulki czy wpisania na listę honorowych wspierających. Miej pewność, że nagrody posiadają unikatowy charakter. Pocztówka może nawiązywać graficznie do prowadzonej kampanii, koszulka może zawierać jej hasło. Dla bardziej szczodrych dawców wymyśl coś specjalnego. Może to być spersonalizowany film z podziękowaniami czy np. wizyta w siedzibie fundacji, jako gość honorowy. Inwencja w tym temacie pozostaje nieograniczona.
Określ swój cel i powiedz jasno co zamierzasz za niego sfinansować
W dobie bombardowania informacjami ludzie chcą mieć czarno na białym napisane na co wydają pieniądze i co w zamian zostanie ufundowane. Określ jasno ile pieniędzy potrzebujesz i rozpisz co dokładnie zamierzasz za nie kupić. Precyzyjne wyliczenia sprawią, że twój projekt będzie wyglądał wiarygodnie. Pamiętaj, że nie możesz w trakcie zbiórki zmienić założeń swojej kampanii albo użyć pieniędzy zgromadzonych w części – w kampaniach crowdfundingowych liczy się założony cel.
Wypromuj swoją kampanię
Jak już wspominaliśmy dzisiaj niezwykle dużo komunikatów codziennie walczy o uwagę osób w internecie. Dlatego twoja kampania potrzebuje promocji. Pierwszym krokiem jest użycie własnych kanałów w mediach społecznościowych. Zbiórkę pieniędzy można ogłosić w prowadzonych przez organizację mediach społecznościowych: Facebooku, Twitterze, Youtubie czy za pomocą newslettera. Nie zaszkodzi również poinformować znajomych i poprosić o podanie dobrego słowa dalej. Warto również rozważyć współpracę z innymi organizacjami czy lokalnymi środowiskami o prowadzonej zbiórce, która być może ma podobne cele. Warto poszukać sojuszników dla swojego pomysłu, którzy podadzą dobre słowo o naszej kampanii dalej. Jeżeli chodzi o szerokie dotarcie zawsze bardzo pomocni okazują się celebryci.
Bądź na bieżąco ze swoimi dotującymi
Większość platform do zbierania środków daje możliwość kontaktu z osobami, które udzieliły nam wsparcia. Warto od czasu do czasu szepnąć do nich słówko, podziękować za przekazane środki. Warto również aktualizować na jakim etapie jest kampania, a w wypadku, gdy uda się ją ufundować, dać ciepły feedback po wszystkim. Ludzie doceniają takie rzeczy.
Bezcenne doświadczenie
Nawet jeżeli nie uda Ci się osiągnąć zakładanego celu, warto pamiętać o bezcennym doświadczeniu, które zostanie po wszystkim. Być może zabrzmi to jak banał, ale korzyści wyciągnięte z nieudanej kampanii również będą nie do przecenienia. Każda kolejna kampania przyjdzie z większą łatwością, będzie pochłaniała mniej czasu i będzie lepiej zoptymalizowana. Warto zacząć zabawę z crowdfundingiem już dziś. Wyznaczyć mały cel do zrealizowania i zobaczyć „z czym to się je”. Wiele platform do zbiórek pieniędzy jest napisanych w bardzo przystępny sposób, niemal prowadząc użytkownika za rękę. Crowdfunding może okazać się nie tylko pożytecznym narzędziem, ale także świetną zabawą w trakcie, której aktywujemy pokłady naszej kreatywności.
Więcej informacji znaleźć można na stronach Nesty, która między innymi doradza organizacjom jak prowadzić kampanie crowdfundingowe:
Crowdfunding good causes – www.nesta.org.uk/publications/crowdfunding-good-causes
10 1/2 tips to help you reach your crowdfunding goal – http://www.nesta.org.uk/news/crowdfunding-tips