Inteligentne algorytmy nieustannie zdobywają wiedzę i nowe umiejętności, coraz częściej mogą rozwijać się w pełni autonomicznie. Dysponujemy zaawansowaną technologią, której wciąż nie potrafimy wykorzystać w pełnym spektrum jej możliwości. Jednakże sztuczna inteligencja wkomponowana w procesy biznesowe to perspektywa najbliższych lat, a może nawet miesięcy.
Wpływ sztucznej inteligencji na świat biznesu jest już zauważalny, jednak wciąż trudno oszacować jego obecny zasięg oraz przyszłe możliwości. Pewne jest natomiast, że SI przestało być już tematem napędzającym wyłącznie technologiczne startupy. Tempo zmian i innowacji powstających w tym kierunku jest tak wysokie, że nie sposób rozpatrywać rozwój technologii i jej wykorzystania w perspektywie dłuższej niż kilka najbliższych lat. Analizy najbliższych perspektyw SI w biznesie podjęło się PWC, które będzie reprezentowane na tegorocznym Sektorze 3.0. Nasze wnioski płynące z badania prezentujemy w niniejszym wpisie, biorąc pod lupę dane najistotniejsze dla organizacji.
Sztuczna inteligencja w organizacji
Rozwiązania z zakresu SI wydają się tematem SCI-Fi w przypadku niewielkich podmiotów. Można wyobrazić sobie wykorzystanie technologii w obrocie i analizie danych fundacji czy stowarzyszenia. Jednocześnie wizja stworzenia i implementacja takich rozwiązań to zazwyczaj całkiem paraliżująca wizja. Organizacje pozarządowe, rzadko kiedy koncentrują swoje działania wokół nowych technologii. Jeśli już dotykają problematykę związaną z IT to i tak na ogół nie dysponują armią specjalistów i programistów, gotowych do budowania i wdrażania tak zaawansowanych rozwiązań. Jednakże w dzisiejszych czasach podstawowe rozwiązania z zakresu SI stały się technologią na sprzedaż. Błędne jest więc założenie, że wykorzystanie sztucznej inteligencji wymaga zaplecza technologicznego. Na rynku już teraz nie brakuje usługodawców, którzy chętnie dostarczą mechanizmy SI i zaadaptują je do indywidualnych potrzeb, nawet stosunkowo małego podmiotu. Oczywiście nie oznacza to, że organizacja wykorzystująca SI będzie mogła pracować tak jak dotychczas. Każdy podmiot wykorzystujący sztuczną inteligencję czeka prawdziwa rewolucja w organizacji pracy, obrocie danych i świadomości. Użytkowanie SI nie będzie wprawdzie wymagało zatrudnienia programistów, ale odpowiednie szkolenia dla dotychczasowej załogi okażą się niezbędne. PWC podaje że 76% profesji wymagających znajomości danych i analitycznego myślenia wciąż znajduje się poza obszarem wykorzystania SI. Inteligentne algorytmy niebawem dotrą również w te sektory, aby w zaawansowany sposób analizować i szeregować informacje. Jednakże nawet najbardziej zaawansowane SI potrzebuje pomocy człowieka w dwóch aspektach.
Pierwszym jest dostarczenie odpowiednio sformułowanych danych, pozbawionych przekłamań i błędów oraz opracowanych w formule czytelnej dla algorytmu. Drugi to analiza opracowanych przez SI wyników z czysto organicznego punktu widzenia, tak aby przynosiły korzyści organizacji. Przyszłością innowacyjnych organizacji wcale nie są informatycy i programiści, lecz osoby przeszkolone do odpowiedniego opracowywania i analizowania ogromnych ilości danych przetwarzanych przez SI. Ponieważ jedno SI stworzone przez pojedynczą grupę techników może być wykorzystywane w wielu organizacjach, natomiast celem pojedynczej organizacji będzie zapewnienie maksymalnej efektywności pracy każdego, niezwykle szybkiego algorytmu.Tego będą mogli dokonać tylko odpowiednio wykwalifikowani analitycy w dużych, sprawnie działających zespołach. Zdaniem PWC, kluczowi dla SI w biznesie będą specjaliści sektorowi, którzy będą musieli rozwijać swoje kompetencje znacznie szybciej niż dotychczas. Opracowana analiza przynosi również interesujące wnioski dotyczące samych pracowników. Według prezentowanych poniżej wyników, kadry mają zaskakująco dużo wiary w pozytywne perspektywy związane z SI. Jest to o tyle zaskakujące, że aż 77% przedsiębiorców deklaruje, że potencjalny wpływ SI na zakłócenia w działaniu firmy jest jedną z podstaw opóźnionego wdrażania inteligentnych algorytmów do organizacji. Można odnieść wrażenie, że poszczególne osoby częściej obawiają się opinii innych na temat rozwiązań SI niż technologii samej w sobie. Właśnie współpraca zespołów w organizacji, zgodność co do stosowania mechanizmów i transparentność systemów staną się kluczem rozwoju technologii, jej efektywności i tempa implementacji.
Ogromny strach – musimy z nim walczyć
Nowe technologie zawsze wzbudzają obawy. Energia elektryczna, kolej, radio to tylko najoczywistsze przykłady rozwiązań, które kojarzono z nieuchronną degradacją społeczeństwa, a nawet końcem ludzkości. Lata mijają, a ludzie mają się coraz lepiej. Wiele osób wierzy, że wyniszczają nas szczepionki, pestycydy i produkty GMO. Statystyki jak na złość pokazują, że żyjemy coraz dłużej. Lista lęków związanych ze sztuczną inteligencją jest również naprawdę imponująca. Redukcja miejsc pracy, utrata kontroli nad kluczowymi sektorami, nasilenie problemu cyberprzestępczości, a nawet bunt maszyn. Niestety niejednokrotnie więcej czasu poświęcamy negowaniu nieuchronnie rozwijającej się technologii niż opracowywaniu rozwiązań, które ochronią nas przed zagrożeniami i pozwolą wykorzystywać z korzyścią dla społeczeństwa. Jednym z największych sceptyków SI jest Eltom Musk, który swoją fortunę zawdzięcza właśnie sztucznej inteligencji. Przyjął on za cel rozwój SI w taki sposób aby była transparentna, ponieważ wierzy, że kontrolowany rozwój to jedyne rozwiązanie, które może uchronić nas przed katastrofą. Zdaniem PWC jednym z najistotniejszych postulatów społecznych w dziedzinie SI będzie ujawnienie black boxów, czyli rozwiązań i mechanizmów stojących za konkretnymi rozwiązaniami sztucznej inteligencji. Możliwości inteligentnych algorytmów są tak duże, że społeczeństwo ma prawo być przerażone widząc imponujące rezultaty jej pracy. Jak podkreśla PWC, ujawnienie szczegółów technologii zabezpieczy jej rozwój i akceptację, jednak skomplikuje i spowolni poszczególne wdrożenia. Według badania, aż w 76 % przypadków wewnętrzne uprzedzenia i brak transparentności stanowią przeszkodę dla rozwoju technologii SI w organizacjach. Ponadto w 71 % przypadków problem stanowi obawa o ryzyko utraty zaufania interesariuszy oraz dylematy moralne.
Jak pokazują badania, SI to jeden z najprężniej rozwijających się priorytetów technologicznych na świecie. Warto zadbać o własne zdroworozsądkowe podejście do technologii, której już przecież nie unikniemy.
Opracowano na podstawie: https://www.pwc.pl/pl/publikacje/2018/sztuczna-inteligencja-prognozy-na-2018-rok-pwc.html