Logo Sektor 3.0
BLOG

Biznes i 10 hashtagów, które niosą pomoc

Spis treści

Okres pandemii okazał się trudny nie tylko dla służby zdrowia, ale także dla wielu firm i organizacji społecznych. Warto przyjrzeć się inicjatywom, w które zaangażowany był biznes, bo okazuje się, że firmowa pomoc to nie tylko przekazywanie funduszy na rzecz szpitali. Profesjonalna komunikacja, zaangażowany zespół, dobra identyfikacja wizualna i świetne wykorzystanie internetu – to znaki rozpoznawcze projektów, które urodziły się w sieci. Projektów, w których firmy, organizacje i osoby fizyczne przy użyciu mediów społecznościowych i internetu zmobilizowały siebie i innych do pomocy w czasach kryzysu.

 

1. #StartupyPomagają

Panująca epidemia powoduje duże zmiany w gospodarce. Małe przedsiębiorstwa upadają, planowane wcześniej projekty są zawieszane, a wiele osób traci pracę. Wkrótce wiele firm może nie mieć komu sprzedawać swoich usług. Dlatego powstała platforma Startupy Pomagają.

Celem tej inicjatywy jest wzajemna pomoc, oferowanie swojego czasu, wiedzy i doświadczenia eksperckiego, dzięki czemu można zmniejszyć negatywne skutki kryzysu. Pomoc oferowana jest za darmo lub symboliczną kwotę przeznaczoną na cel charytatywny. Eksperci mogą przeprowadzić konsultacje z biznesami potrzebującymi wsparcia, za które osoba wspierana przekazuje darowiznę na wybrany przez siebie cel społeczny. Poświęcając choć godzinę swojego czasu w tygodniu, ekspert może uratować czyjś biznes i pomóc potrzebującym ludziom.

 

 

2. #WspieramGastro

#WspieramGastro to hasło, które powstało w obliczu pandemii i kryzysu w branży spowodowanego obowiązkowym zamknięciem stacjonarnej gastronomii w połowie marca. W reakcji na to, inicjatorzy projektu uruchomili w ciągu zaledwie 5 dni portal wspieramgastro.warszawa.pl, pozwalający restauratorom na bezprowizyjną sprzedaż przez internet.
Po miesiącu 100 restauratorów w Warszawie złączonych w inicjatywie #WspieramGastro zaoszczędziło ponad 100 tys. złotych na prowizjach dla portali pośredniczących w kontaktach z klientami. Restauratorzy mają w planach rejestracje pierwszej w Polsce spółdzielni restauracji, która poza lepszą ofertą dla gości i portalem do zamawiania jedzenia, zawalczy także o korzystniejsze warunki zakupowe dla restauratorów.

wspieramgastro

 

3. #WspieramySzpitale

Jednostki służby zdrowia (szpitale, przychodnie) są w pierwszym rzędzie narażone na problemy wynikające z braku wystarczających zabezpieczeń przed zakażeniem koronawirusem COVID-19.
Pomysł akcji #WspieramySzpitale narodził się w połączonym zespole firm Rhenus Office Data oraz G1ant. Partnerzy, współpracujący na co dzień w obszarze automatyzacji i robotyzacji procesów, postanowili znaleźć rozwiązanie palącego problemu: jak chronić medyków? Okazuje się, że technologia może minimalizować ryzyko związane z zakażeniem pracowników służby zdrowia, którzy w pierwszej linii stykają się z pacjentami. W szczególności dotyczy to tych placówek, które świadczą usługi niezwiązane z COVID-19. Brak dostępu do usług medycznych może przyczynić się do znacznego zwiększenia ofiar trwającej pandemii.

wspieramyszpitale

Wdrożenie automatyczego procesu rejestracji na izbie przyjęć poszerzonego o pytania pre-selekcyjne dotyczące możliwego kontaktu z wirusem, znacząco ułatwią decyzje co do zastosowanej procedury w przypadku pacjenta. Robot oceni każdorazowo ryzyko i pomoże szpitalowi odpowiednio się przygotować, a pacjenci nie będą czekać w kolejkach. Pierwsze zakończone sukcesem wdrożenie zautomatyzowanej szpitalnej izby przyjęć nastąpiło w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. Obecnie na liście czeka już około 90 kolejnych zgłoszonych podmiotów, a zgłoszenia nadal napływają.

 

4. #PodwójnaMocPomagania

Ponad 15 tysięcy osób dołączyło do organizowanej przez Santander Bank Polska i Fundację Santander zbiórki charytatywnej, której celem było zebranie środków na zakup, niezbędnego podczas pandemii sprzętu medycznego i odzieży ochronnej do 23 szpitali w Polsce. Inaugurując akcję bank przekazał 2 mln złotych, a potem podwajał każdą wpłaconą przez darczyńców kwotę.

Akcja #PodwójnaMocPomagania zakończyła się 30 kwietnia br. Zanotowano ponad 15.5 tysiąca wpłat. Średnio, jedna osoba przekazała na rzecz akcji około 100 zł., a jeden z darczyńców przekazał jednorazowo aż 20 tys. zł. Dzięki klientom Santander Bank Polska i innym darczyńcom oraz zaangażowaniu samego banku i jego pracowników, na specjalnie utworzone konto Fundacji Santander wpłynęło 3 090 605,86 zł.

 

 

5. #MaskaDlaMedyka

Maska dla medyka to akcja społeczna, w którą zaangażowało się kilkadziesiąt osób ze świata nauki i biznesu. Poświęciły one swój czas, wiedzę, kontakty i pieniądze, aby na bazie doświadczeń zebranych w innych krajach objętych epidemią COVID-19, stworzyć skuteczną i bezpieczną maskę dla zabezpieczenia pracowników służby zdrowia narażonych na bezpośrednią ekspozycję na wirusa SARS-CoV-2. W projekcie przyjęto założenie, że w okresie pandemii brakować będzie profesjonalnych środków ochrony osobistej dla tych osób.

Korzystając z doświadczeń włoskich oraz kolegów z Czech, skorzystano z powszechnie dostępnej maski do amatorskiego uprawiania snorkelingu (nurkowania), produkowanej i dystrybuowanej przez firmę Decathlon. Maska ta zapewnia wymaganą szczelność, możliwość komunikacji głosowej i nie ogranicza w znacznym stopniu pola widzenia. Maski zostają zmodyfikowane poprzez dodanie łącznika drukowanego w technologii 3D, do którego mocowany jest filtr o skuteczności wymaganej do zabezpieczenia użytkownika przed wirusem. Maski mogą być wyposażone w różne rodzaje filtrów w zależności od dostępności. Akcję #MaskaDlaMedyka wsparła Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, która sfinansowała zakup 10 000 masek, które zostaną przekazane do placówek medycznych w całej Polsce.

 

6. #GotowiDoPomocy

Legia Warszawa zainicjowała akcję wsparcia dla seniorów w czasie pandemii koronawirusa. Działania w ramach #GotowiDoPomocy prowadzone są na szeroką skalę. Ponad 500 wolontariuszy Fundacji Legii i Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej Polskiego przygotowuje i dostarcza posiłki starszym oraz udziela wsparcia przez telefon wszystkim, którzy go potrzebują. Już na starcie akcji, fundacja była gotowa sfinansować 10 000 posiłków. Każdy może przyłączyć się do działań i zostać wolontariuszem Legii Warszawa.

gotowidopomocy legia warszawa

W akcję zaangażowana jest firma T-Mobile Polska, który udostępniła i skonfigurowała specjalną infolinię, a także przygotowała wsparcie technologiczne dla seniorów. Telefon zaufania (usługa telefonpogadania.pl) został przygotowany przez Fundację „Otwarte Idee” wraz z T-Mobile Polska.

 

7. #WzywamyPosilki

#WzywamyPosiłki to ogólnopolska oddolna inicjatywa obywatelska wspierająca personel medyczny w czasie walki z pandemią koronawirusa. Została zainicjowana przez grupą znajomych, zwykłych ludzi, których połączyła troska o personel medyczny, a więc o tych, którzy stanęli na pierwszej linii frontu w walce z koronawirusem.

Skrzyknęli się na Facebooku i postanowili zrobić wszystko, by przygotować zaplecze pomocy dla pracowników służby zdrowia na okres trudnej walki z pandemią. Przed nimi bardzo intensywny czas, wielogodzinne dyżury, praca ponad siły, a często utrudniony kontakt z bliskimi. Organizatorzy postanowili zadbać o nich, chociaż w tak drobny sposób, żeby w tym intensywnym czasie nie musieli się zastanawiać nad tym skąd wziąć coś do jedzenia. Wezwano Posiłki! Po wielu telefonach, setkach e-maili i po trzech dniach był już w pełni zorganizowany sztab centralny, koordynatorzy lokalni w całej Polsce, partnerzy medialni i działający system logistyczny z setkami dużych i małych zaangażowanych firm z sektora gastronomicznego. Wśród organizatorów są managerowie, pracownicy agencji, graficy, eventowcy, przedstawiciele branży wideo i cała masa ludzi z różnych światów, którzy pracując całkowicie pro bono codziennie angażują się w tę ciągle rosnącą lawinowo akcję.

Sprawdzono realny stan zapotrzebowania na produkty spożywcze dla pracowników placówek szpitalnych, stacji pogotowia i punktów laboratoryjnych, przede wszystkim tych będących na pierwszej linii walki z pandemią koronawirusa. Z pomocą ogólnopolskich i lokalnych sieci gastronomicznych, które zadeklarowały udział w akcji, #WzywamyPosiłki wspierają w ten sposób personel medyczny.

wzywamyposilki

Patronat honorowy nad inicjatywą objęła Naczelna Izba Lekarska. #WzywamyPosiłki łączy potrzebujących z tymi, którzy chcą pomóc. Dostawy obejmują ponad 70 szpitali, stacji pogotowia i laboratoriów diagnostycznych – codziennie dołączają kolejne miejsca. W gronie partnerów akcji jest ponad sto dużych i małych firm z całej Polski. W nagłośnieniu wszystkich działań pomaga Facebook, który także został oficjalnym partnerem inicjatywy. Wspólnie wezwano już 220 361 posiłków.

 

8. #PosilekDlaLekarza

Inicjatywa Posiłek Dla Lekarza powstała 15 marca 2020. W ciągu dwóch pierwszych tygodni trwania akcji zgłosiło się do niej ok. 800 lokali gastronomicznych, z których ostatecznie ponad 265 wzięło w niej udział, dostarczając posiłki do przeszło 200 szpitali i innych placówek medycznych w całej Polsce. Na ten cel organizatorom zbiórki społecznościowej udało się pozyskać (do 14 kwietnia) ponad 650 tysięcy złotych od przeszło 11 500 darczyńców. Tym samym zamknięto pierwszy etap akcji i zdecydowano się na wsparcie akcji #WzywamyPosiłki.

Inicjatywę powołały do życia Spontaniczny Sztab Obywatelski, Fundacja Otwarty Dialog, Fundacja Obywatelskiego Rozwoju FOR i Niskie Składki.

posilekdlalekarza

 

9. #NieZwalniajmy

Pomysł akcji narodził się z dnia na dzień, kiedy w mediach coraz częściej pojawiały się informacje o zwolnieniach, social media zdominowały informacje o upadających firmach i o ludziach, którzy zostaną bez pracy i bez szansy na pracę. Jednocześnie słychać było nieliczne głosy, że można coś zrobić, można ograniczyć inaczej koszty, można ludziom zaproponować niższe wynagrodzenie. Oni z chęcią je przyjmą, bo lepiej mieć jakąś pracę niż żadną.

Obecny czas to wielki sprawdzian współpracy i solidarności międzyludzkiej. Pracownicy liczą na swoich pracodawców, ale i oni liczą na swoich pracowników: że zrozumieją pewne posunięcia, że pomogą im, swoją postawą, przetrwać ten trudny czas.
Dlatego w ramach akcji #NieZwalniajmy organizatorzy promują przykłady rozwiązań w zakresie ograniczania kosztów bez zwalniania pracowników, pokazują firmy, które szukają sposobów, by nie zwalniać pracowników, co nie oznacza, że nie wprowadzają one np. ograniczeń w wynagrodzeniach czy wymiarze pracy, szukają pozytywnych przykładów z innych krajów oraz zastanawiają się, jak inaczej można ograniczyć koszty, zachowując zespół. Do włączenia się do akcji #NieZwalniajmy są zaproszone wszystkie firmy, niezależnie od branży czy wielkości.

niezwalniamy

 

10. #WspieramyWsieci

Strefa Wsparcia to działania, które fundacja Sieć Przedsiębiorczych Kobiet podejmuje wraz z ekspertami i mentorkami SPK, aby pomóc wszystkim firmom przetrwać oraz pomóc w działaniu tu i teraz. Strefa wsparcia SPK dzieli się na 4 obszary tematyczne: porady prawne, porady księgowe, zarządzanie firmą w kryzysie oraz życie i rozwój w czasach epidemii.

wspieramywsieci spk

W każdym obszarze oferowane jest wsparcie w formie webinarów, doradztwa i materiałów przygotowanych przez ekspertów i ekspertki SPK. W trakcie webinarów będzie można wysłuchać wypowiedzi specjalistek, a następnie zadać najbardziej nurtujące pytania.

 

Na koniec

Co łączy te wszystkie inicjatywy? Współpraca, technologia i wrażliwość społeczna. Są odpowiedzią na potrzebę chwili. Nie byłyby możliwe bez internetu, ale przede wszystkim bez współpracy osób, które zaangażowały się, stworzyły profesjonalną stronę internetową, koordynowały zbiórki, dbały o komunikację w mediach społecznościowych, często wykorzystując swoją wiedzę biznesową.

Większość z opisanych wyżej akcji przyniosła już bardzo konkretne i wymierne rezultaty, pozwoliła też na zaangażowanie darczyńców – firm i osób indywidualnych. Na stronach łatwo znaleźć informację w jaki sposób można włączyć się do działań, wesprzeć zarówno finansowo jak i wolontariacko. W kilku przedsięwzięciach brały udział organizacje społeczne, wiele akcji zostało spontanicznie zainicjowanych przez grupy znajomych, w większości brał udział także biznes, wspierając projekty nie tylko pieniędzmi, ale także swoim doświadczeniem i profesjonalnym know-how.

Ciekawe, czy po zakończeniu pandemii, takie inicjatywy społeczne przekształcą się w jakieś trwałe działania, czy ułatwią współpracę biznesu z organizacjami społecznymi, czy też pozostanie po nich tylko dobra pamięć i hasztag?

 

Okładka: United Nations / Unsplash

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
AUTOR WPISU
PRZECZYTAJ TAKŻE
PRZECZYTAJ TAKŻE
  • Edukacja i praca
  • Komunikacja i marketing
  • Edukacja i praca
  • Sektor 3.0
  • Edukacja i praca
  • Edukacja i praca
NEWSLETTER
NEWSLETTER