Dziękujemy, że byliście z nami!

Biznes i 10 hashtagów, które niosą pomoc

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Okres pandemii okazał się trudny nie tylko dla służby zdrowia, ale także dla wielu firm i organizacji społecznych. Warto przyjrzeć się inicjatywom, w które zaangażowany był biznes, bo okazuje się, że firmowa pomoc to nie tylko przekazywanie funduszy na rzecz szpitali. Profesjonalna komunikacja, zaangażowany zespół, dobra identyfikacja wizualna i świetne wykorzystanie internetu – to znaki rozpoznawcze projektów, które urodziły się w sieci. Projektów, w których firmy, organizacje i osoby fizyczne przy użyciu mediów społecznościowych i internetu zmobilizowały siebie i innych do pomocy w czasach kryzysu.

 

1. #StartupyPomagają

Panująca epidemia powoduje duże zmiany w gospodarce. Małe przedsiębiorstwa upadają, planowane wcześniej projekty są zawieszane, a wiele osób traci pracę. Wkrótce wiele firm może nie mieć komu sprzedawać swoich usług. Dlatego powstała platforma Startupy Pomagają.

Celem tej inicjatywy jest wzajemna pomoc, oferowanie swojego czasu, wiedzy i doświadczenia eksperckiego, dzięki czemu można zmniejszyć negatywne skutki kryzysu. Pomoc oferowana jest za darmo lub symboliczną kwotę przeznaczoną na cel charytatywny. Eksperci mogą przeprowadzić konsultacje z biznesami potrzebującymi wsparcia, za które osoba wspierana przekazuje darowiznę na wybrany przez siebie cel społeczny. Poświęcając choć godzinę swojego czasu w tygodniu, ekspert może uratować czyjś biznes i pomóc potrzebującym ludziom.

 

 

2. #WspieramGastro

#WspieramGastro to hasło, które powstało w obliczu pandemii i kryzysu w branży spowodowanego obowiązkowym zamknięciem stacjonarnej gastronomii w połowie marca. W reakcji na to, inicjatorzy projektu uruchomili w ciągu zaledwie 5 dni portal wspieramgastro.warszawa.pl, pozwalający restauratorom na bezprowizyjną sprzedaż przez internet.
Po miesiącu 100 restauratorów w Warszawie złączonych w inicjatywie #WspieramGastro zaoszczędziło ponad 100 tys. złotych na prowizjach dla portali pośredniczących w kontaktach z klientami. Restauratorzy mają w planach rejestracje pierwszej w Polsce spółdzielni restauracji, która poza lepszą ofertą dla gości i portalem do zamawiania jedzenia, zawalczy także o korzystniejsze warunki zakupowe dla restauratorów.

wspieramgastro

 

3. #WspieramySzpitale

Jednostki służby zdrowia (szpitale, przychodnie) są w pierwszym rzędzie narażone na problemy wynikające z braku wystarczających zabezpieczeń przed zakażeniem koronawirusem COVID-19.
Pomysł akcji #WspieramySzpitale narodził się w połączonym zespole firm Rhenus Office Data oraz G1ant. Partnerzy, współpracujący na co dzień w obszarze automatyzacji i robotyzacji procesów, postanowili znaleźć rozwiązanie palącego problemu: jak chronić medyków? Okazuje się, że technologia może minimalizować ryzyko związane z zakażeniem pracowników służby zdrowia, którzy w pierwszej linii stykają się z pacjentami. W szczególności dotyczy to tych placówek, które świadczą usługi niezwiązane z COVID-19. Brak dostępu do usług medycznych może przyczynić się do znacznego zwiększenia ofiar trwającej pandemii.

wspieramyszpitale

Wdrożenie automatyczego procesu rejestracji na izbie przyjęć poszerzonego o pytania pre-selekcyjne dotyczące możliwego kontaktu z wirusem, znacząco ułatwią decyzje co do zastosowanej procedury w przypadku pacjenta. Robot oceni każdorazowo ryzyko i pomoże szpitalowi odpowiednio się przygotować, a pacjenci nie będą czekać w kolejkach. Pierwsze zakończone sukcesem wdrożenie zautomatyzowanej szpitalnej izby przyjęć nastąpiło w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. Obecnie na liście czeka już około 90 kolejnych zgłoszonych podmiotów, a zgłoszenia nadal napływają.

 

4. #PodwójnaMocPomagania

Ponad 15 tysięcy osób dołączyło do organizowanej przez Santander Bank Polska i Fundację Santander zbiórki charytatywnej, której celem było zebranie środków na zakup, niezbędnego podczas pandemii sprzętu medycznego i odzieży ochronnej do 23 szpitali w Polsce. Inaugurując akcję bank przekazał 2 mln złotych, a potem podwajał każdą wpłaconą przez darczyńców kwotę.

Akcja #PodwójnaMocPomagania zakończyła się 30 kwietnia br. Zanotowano ponad 15.5 tysiąca wpłat. Średnio, jedna osoba przekazała na rzecz akcji około 100 zł., a jeden z darczyńców przekazał jednorazowo aż 20 tys. zł. Dzięki klientom Santander Bank Polska i innym darczyńcom oraz zaangażowaniu samego banku i jego pracowników, na specjalnie utworzone konto Fundacji Santander wpłynęło 3 090 605,86 zł.

 

 

5. #MaskaDlaMedyka

Maska dla medyka to akcja społeczna, w którą zaangażowało się kilkadziesiąt osób ze świata nauki i biznesu. Poświęciły one swój czas, wiedzę, kontakty i pieniądze, aby na bazie doświadczeń zebranych w innych krajach objętych epidemią COVID-19, stworzyć skuteczną i bezpieczną maskę dla zabezpieczenia pracowników służby zdrowia narażonych na bezpośrednią ekspozycję na wirusa SARS-CoV-2. W projekcie przyjęto założenie, że w okresie pandemii brakować będzie profesjonalnych środków ochrony osobistej dla tych osób.

Korzystając z doświadczeń włoskich oraz kolegów z Czech, skorzystano z powszechnie dostępnej maski do amatorskiego uprawiania snorkelingu (nurkowania), produkowanej i dystrybuowanej przez firmę Decathlon. Maska ta zapewnia wymaganą szczelność, możliwość komunikacji głosowej i nie ogranicza w znacznym stopniu pola widzenia. Maski zostają zmodyfikowane poprzez dodanie łącznika drukowanego w technologii 3D, do którego mocowany jest filtr o skuteczności wymaganej do zabezpieczenia użytkownika przed wirusem. Maski mogą być wyposażone w różne rodzaje filtrów w zależności od dostępności. Akcję #MaskaDlaMedyka wsparła Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, która sfinansowała zakup 10 000 masek, które zostaną przekazane do placówek medycznych w całej Polsce.

 

6. #GotowiDoPomocy

Legia Warszawa zainicjowała akcję wsparcia dla seniorów w czasie pandemii koronawirusa. Działania w ramach #GotowiDoPomocy prowadzone są na szeroką skalę. Ponad 500 wolontariuszy Fundacji Legii i Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej Polskiego przygotowuje i dostarcza posiłki starszym oraz udziela wsparcia przez telefon wszystkim, którzy go potrzebują. Już na starcie akcji, fundacja była gotowa sfinansować 10 000 posiłków. Każdy może przyłączyć się do działań i zostać wolontariuszem Legii Warszawa.

gotowidopomocy legia warszawa

W akcję zaangażowana jest firma T-Mobile Polska, który udostępniła i skonfigurowała specjalną infolinię, a także przygotowała wsparcie technologiczne dla seniorów. Telefon zaufania (usługa telefonpogadania.pl) został przygotowany przez Fundację „Otwarte Idee” wraz z T-Mobile Polska.

 

7. #WzywamyPosilki

#WzywamyPosiłki to ogólnopolska oddolna inicjatywa obywatelska wspierająca personel medyczny w czasie walki z pandemią koronawirusa. Została zainicjowana przez grupą znajomych, zwykłych ludzi, których połączyła troska o personel medyczny, a więc o tych, którzy stanęli na pierwszej linii frontu w walce z koronawirusem.

Skrzyknęli się na Facebooku i postanowili zrobić wszystko, by przygotować zaplecze pomocy dla pracowników służby zdrowia na okres trudnej walki z pandemią. Przed nimi bardzo intensywny czas, wielogodzinne dyżury, praca ponad siły, a często utrudniony kontakt z bliskimi. Organizatorzy postanowili zadbać o nich, chociaż w tak drobny sposób, żeby w tym intensywnym czasie nie musieli się zastanawiać nad tym skąd wziąć coś do jedzenia. Wezwano Posiłki! Po wielu telefonach, setkach e-maili i po trzech dniach był już w pełni zorganizowany sztab centralny, koordynatorzy lokalni w całej Polsce, partnerzy medialni i działający system logistyczny z setkami dużych i małych zaangażowanych firm z sektora gastronomicznego. Wśród organizatorów są managerowie, pracownicy agencji, graficy, eventowcy, przedstawiciele branży wideo i cała masa ludzi z różnych światów, którzy pracując całkowicie pro bono codziennie angażują się w tę ciągle rosnącą lawinowo akcję.

Sprawdzono realny stan zapotrzebowania na produkty spożywcze dla pracowników placówek szpitalnych, stacji pogotowia i punktów laboratoryjnych, przede wszystkim tych będących na pierwszej linii walki z pandemią koronawirusa. Z pomocą ogólnopolskich i lokalnych sieci gastronomicznych, które zadeklarowały udział w akcji, #WzywamyPosiłki wspierają w ten sposób personel medyczny.

wzywamyposilki

Patronat honorowy nad inicjatywą objęła Naczelna Izba Lekarska. #WzywamyPosiłki łączy potrzebujących z tymi, którzy chcą pomóc. Dostawy obejmują ponad 70 szpitali, stacji pogotowia i laboratoriów diagnostycznych – codziennie dołączają kolejne miejsca. W gronie partnerów akcji jest ponad sto dużych i małych firm z całej Polski. W nagłośnieniu wszystkich działań pomaga Facebook, który także został oficjalnym partnerem inicjatywy. Wspólnie wezwano już 220 361 posiłków.

 

8. #PosilekDlaLekarza

Inicjatywa Posiłek Dla Lekarza powstała 15 marca 2020. W ciągu dwóch pierwszych tygodni trwania akcji zgłosiło się do niej ok. 800 lokali gastronomicznych, z których ostatecznie ponad 265 wzięło w niej udział, dostarczając posiłki do przeszło 200 szpitali i innych placówek medycznych w całej Polsce. Na ten cel organizatorom zbiórki społecznościowej udało się pozyskać (do 14 kwietnia) ponad 650 tysięcy złotych od przeszło 11 500 darczyńców. Tym samym zamknięto pierwszy etap akcji i zdecydowano się na wsparcie akcji #WzywamyPosiłki.

Inicjatywę powołały do życia Spontaniczny Sztab Obywatelski, Fundacja Otwarty Dialog, Fundacja Obywatelskiego Rozwoju FOR i Niskie Składki.

posilekdlalekarza

 

9. #NieZwalniajmy

Pomysł akcji narodził się z dnia na dzień, kiedy w mediach coraz częściej pojawiały się informacje o zwolnieniach, social media zdominowały informacje o upadających firmach i o ludziach, którzy zostaną bez pracy i bez szansy na pracę. Jednocześnie słychać było nieliczne głosy, że można coś zrobić, można ograniczyć inaczej koszty, można ludziom zaproponować niższe wynagrodzenie. Oni z chęcią je przyjmą, bo lepiej mieć jakąś pracę niż żadną.

Obecny czas to wielki sprawdzian współpracy i solidarności międzyludzkiej. Pracownicy liczą na swoich pracodawców, ale i oni liczą na swoich pracowników: że zrozumieją pewne posunięcia, że pomogą im, swoją postawą, przetrwać ten trudny czas.
Dlatego w ramach akcji #NieZwalniajmy organizatorzy promują przykłady rozwiązań w zakresie ograniczania kosztów bez zwalniania pracowników, pokazują firmy, które szukają sposobów, by nie zwalniać pracowników, co nie oznacza, że nie wprowadzają one np. ograniczeń w wynagrodzeniach czy wymiarze pracy, szukają pozytywnych przykładów z innych krajów oraz zastanawiają się, jak inaczej można ograniczyć koszty, zachowując zespół. Do włączenia się do akcji #NieZwalniajmy są zaproszone wszystkie firmy, niezależnie od branży czy wielkości.

niezwalniamy

 

10. #WspieramyWsieci

Strefa Wsparcia to działania, które fundacja Sieć Przedsiębiorczych Kobiet podejmuje wraz z ekspertami i mentorkami SPK, aby pomóc wszystkim firmom przetrwać oraz pomóc w działaniu tu i teraz. Strefa wsparcia SPK dzieli się na 4 obszary tematyczne: porady prawne, porady księgowe, zarządzanie firmą w kryzysie oraz życie i rozwój w czasach epidemii.

wspieramywsieci spk

W każdym obszarze oferowane jest wsparcie w formie webinarów, doradztwa i materiałów przygotowanych przez ekspertów i ekspertki SPK. W trakcie webinarów będzie można wysłuchać wypowiedzi specjalistek, a następnie zadać najbardziej nurtujące pytania.

 

Na koniec

Co łączy te wszystkie inicjatywy? Współpraca, technologia i wrażliwość społeczna. Są odpowiedzią na potrzebę chwili. Nie byłyby możliwe bez internetu, ale przede wszystkim bez współpracy osób, które zaangażowały się, stworzyły profesjonalną stronę internetową, koordynowały zbiórki, dbały o komunikację w mediach społecznościowych, często wykorzystując swoją wiedzę biznesową.

Większość z opisanych wyżej akcji przyniosła już bardzo konkretne i wymierne rezultaty, pozwoliła też na zaangażowanie darczyńców – firm i osób indywidualnych. Na stronach łatwo znaleźć informację w jaki sposób można włączyć się do działań, wesprzeć zarówno finansowo jak i wolontariacko. W kilku przedsięwzięciach brały udział organizacje społeczne, wiele akcji zostało spontanicznie zainicjowanych przez grupy znajomych, w większości brał udział także biznes, wspierając projekty nie tylko pieniędzmi, ale także swoim doświadczeniem i profesjonalnym know-how.

Ciekawe, czy po zakończeniu pandemii, takie inicjatywy społeczne przekształcą się w jakieś trwałe działania, czy ułatwią współpracę biznesu z organizacjami społecznymi, czy też pozostanie po nich tylko dobra pamięć i hasztag?

 

Okładka: United Nations / Unsplash

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
AUTOR WPISU
TAGI
×