Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Sektor 3.0 na GESS Dubai 2024

20241112_141006
GESS Dubai to jedna z kluczowych konferencji z branży edutech obejmująca zarówno wystąpienia merytoryczne jak i branżowe targi edukacyjne. W minionym roku w wydarzeniu wzięło udział ponad 800 uczestników z 74 krajów. W tegorocznej edycji, razem z edukatorami i przedstawicielami środowiska nauki zainteresowanymi technologiami, udział wziął Jacek Królikowski, prezes zarządu Fundacji FRSI.

GESS Dubai to jedna z kluczowych konferencji z branży edutech obejmująca zarówno wystąpienia merytoryczne jak i branżowe targi edukacyjne. W minionym roku w wydarzeniu wzięło udział ponad 800 uczestników z 74 krajów. W tegorocznej edycji, razem z edukatorami i przedstawicielami środowiska nauki zainteresowanymi technologiami, udział wziął Jacek Królikowski, prezes zarządu Fundacji FRSI.

Wnioski z GESS Dubai 2024

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w edukacji

  • Nowy, neurotyczny etap refleksji nad AI – brak pewności co do rzeczywistego wpływu na poziomie organizacyjnym, ale jednocześnie lęk przed przegapieniem potencjalnych szans.
  • Dyrektor brytyjskiej szkoły radził, by rozpocząć jakiekolwiek działania związane z AI, aby złagodzić presję wywieraną przez uczniów, którzy według badań (np. Barnardos AI Report) już masowo z niej korzystają.
  • Apel o niezakazywanie stosowania sztucznej inteligencji i technologii, np. przez wyłączanie Internetu czy ograniczanie możliwości użytkowania urządzeń.

AI jako narzędzie edukacyjne

  • Pojawiły się głosy promujące podejście, że AI powinno być postrzegane jako narzędzie wspierające dobrą edukację, a nie ją zastępujące.
  • Jedna z prelegentek zauważyła, że skuteczność AI zależy od umiejętności uczniów w formułowaniu problemów i odpowiednim promptowaniu (pochodna ich ogólnego poziomu literacy, czyli umiejętnością posługiwania się językiem pisanym i czytanym).
  • Postulat rozwijania multiliteracy zamiast jedynie digital literacy (ang. umiejętność korzystania z technologii cyfrowych )ako celu edukacji.

Problemy i ograniczenia w wykorzystaniu AI

  • Brak sprawdzonych rozwiązań na poziomie organizacyjnym; dominacja demonstracji narzędzi nad praktycznymi zastosowaniami.
  • Nieliczne przykłady praktycznego wykorzystania AI dotyczyły obszarów, gdzie rola danych jest oczywista, np. ocenianie czy planowanie programów nauczania.
  • Przykłady adaptacyjnych botów wspierających indywidualne potrzeby uczniów wskazują na potencjał, ale brakuje odpowiedzi, jak rozwiązać problem ograniczonych zasobów i kompetencji nauczycieli.

Nastroje uczestników konferencji

  • Wyczuwalne zainteresowanie AI, ale również sceptycyzm co do jej wdrożenia w szerszej skali.
  • Ciekawa refleksja jednej z prelegentek: „Gdyby w tytule prezentacji nie użyto pojęcia sztuczna inteligencja, to byście nie przyszli.”


Zapraszamu do obejrzenia relacji z udziału w wydarzeniu w naszych mediach społecznościowych.

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: