W dniach 26-28 maja br. odbyła się kolejna edycja berlińskiej konferencji re:publica. Hasłem tegorocznego wydarzenia poświęconego społeczeństwu cyfrowemu było „Generacja XYZ”. Program ponownie poruszył najważniejsze tematy związane z Internetem, jego społecznościami oraz szansami i wyzwaniami, jakie niesie za sobą cyfryzacja społeczeństwa. Z ramienia Sektor 3.0 w konferencji udział wzięła Joanna Wcisło, project manager.
Organizowana od 2007 Re:publica Berlin to jedna z największych na świecie konferencji poświęconych kulturze i społeczeństwu cyfrowemu. Aktywiści internetowi, blogerzy, twórcy, artyści, biznesmeni i przedstawiciele firm spotykają się na wykładach i dyskusjach panelowych poświęconych tematyce społeczeństwa cyfrowego, blogów, mediów społecznościowych i regulacjom w sieci. Festiwal stanowił przestrzeń, gdzie technologia spotyka się z demokracją, kultura z innowacją, a biznes z odpowiedzialnością społeczną. W trakcie trzech intensywnych dni odbyło się ponad 600 sesji i 1100 ekspertek i ekspertów, którzy dzielili się doświadczeniem, inspirowali do działania i współtworzenia lepszej cyfrowej przyszłości.
Motyw przewodni tegorocznej re:publica Berlin nawiązywał do znaczenia zmian pokoleniowych zachodzących w dzisiejszym świecie z jeszcze większą dynamiką za sprawą nowych technologii.
„Zarówno w przestrzeni online, jak i offline brakuje miejsc, w których pokolenia mogą spotkać się i uświadomić sobie, że łączy nas więcej, niż dzieli. Na re:publica 25 zapraszamy wszystkie pokolenia do wspólnego stołu.”
Najważniejsze wątki, które pojawiły się na wydarzeniu:
- DIGITAL FUTURE – wzmocnienie demokratycznej, zróżnicowanej cyfrowej sfery publicznej oraz rozwój rządu i administracji publicznej w erze cyfrowej;
- ON SCREEN – rozmowa o przyszłości mediów audiowizualnych z udziałem szerokiej publiczności – nie tylko tych, którzy konsumują filmy, seriale, gry i XR, ale też pragną aktywnie uczestniczyć w ich tworzeniu;
- RE:CLAIM BUSINESS – przedstawiciele firm takich, jak SAP, DeepL, Nextcloud, Deloitte czy Mastodon dzielili się pomysłami i wglądami w modele biznesowe przyszłości, a także dyskutowali o tym, jak wdrażają innowacje technologiczne i jak ich działania mogą przynieść korzyści przyszłym pokoleniom;
- EMPOWERING CIVIL SOCIETY – w czasach, gdy wskaźniki polityczne przesuwają się w prawo, kryzys klimatyczny przybiera na sile, a napięcia społeczne narastają, potrzebujemy przestrzeni do rozmowy i chwili namysłu nad tym.