Jak zbierać, zarządzać i dzielić się wiedzą? Radzi Bartek Pucek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Świat wymaga dziś od nas nieustannej nauki. Przyswajanie informacji, które pomagają pracować mądrzej i bardziej efektywnie, staje się standardem. Jak filtrować i gromadzić wiadomości? Jak łączyć je ze sobą i dzielić się z innymi starannie opracowaną wiedzą? Oto praktyczne rady, których udzielił nam w tym temacie, Bartek Pucek.

Bartek Pucek jest twórcą specjalistycznego newslettera, w którym dzieli się praktyczną wiedzą o wpływie technologii na świat biznesu. Każdy e-mail, który wysyła co tydzień do ponad tysiąca specjalistów i specjalistek powstaje na bazie jego samodzielnego i systematycznego researchu oraz analiz. Bartek stara się pomagać swoim odbiorcom wiedzieć więcej i rozumieć lepiej w myśl dewizy:

Najlepszą rzeczą, jaką może zrobić człowiek dla drugiego człowieka, jest pomóc mu wiedzieć więcej.

 

Jak filtrować informacje w Internecie?

By móc uczyć się nowych rzeczy, musimy spełnić jeden podstawowy warunek – przyznać się przed sobą do tego, że nie wiemy wszystkiego. Niemożliwe jest, by człowiek nauczył się tego, co myśli, że już wie – mówi Bartek Pucek. Dlatego powinniśmy pielęgnować w sobie tzw. beginner’s mind

W segregowaniu informacji, które płyną do nas z sieci niczym woda z hydrantu, mogą pomóc nam zdaniem Bartka następujące zasady:

  • Zrezygnuj z konsumowania newsów.
  • Sięgaj po informacje z pierwszego źródła.
  • Twórz bazę wartościowych źródeł wiedzy.
  • Zarządzaj atencją, poświęcaj czas tylko wartościowym treściom.

Mężczyzna pijący z hydrantu

Dodatkowym ważnym argumentem, który powinien wskazywać nam, że dana treść może być warta uwagi, jest rekomendacja.

Wszystkie osoby, które subskrybują mój newsletter, otrzymały od kogoś rekomendację, że powinny to zrobić. Referencja jest najlepszym rodzajem marketingu.

 

Jak zdobywać praktyczną wiedzę?

Najlepszym sposobem, by nauczyć się coś robić jest robienie, czyli stanie się praktykiem w danej dziedzinie i popełnianie błędów.

Bardzo ważna jest tutaj umiejętność zrozumienia zagadnienia, które przed nami stoi. A jak sprawdzić, czy dobrze coś zrozumieliśmy? Świetnym ćwiczeniem jest opowiedzenie o danym temacie osobie, która nie ma o nim zielonego pojęcia, w sposób, który będzie dla niej zrozumiały

Narzędzia do Personal Knowledge Management

Teoretycy i praktycy Personal Knowledge Management polecają setki narzędzi i różnorodnych systemów. Bartek Pucek radzi, by podczas testów aplikacji sprawdzić, jaki sposób konsumowania, syntezy i wracania do zgromadzonej wiedzy najbardziej nam odpowiada i na tej podstawie stworzyć pewnego rodzaju automatyzację. Wśród narzędzi, które świetnie odwzorowują sposób, w jaki działa mózg ludzki i sprawdzają się do „łączenia kropek” warto wspomnieć o:

Obsidian, aplikacja

Dziś bardzo wiele narzędzi posiada możliwość automatyzowania procesów. Jeśli poświęcimy trochę czasu na zautomatyzowanie najbardziej frustrujących, nudnych i powtarzalnych procesów, zyskamy jeszcze więcej przestrzeni na zgłębianie wiedzy.

Wiedza kontra informacja

Treści, które konsumujemy i przetwarzamy, powinniśmy analizować podobnie, jak naszą codzienną dietę. Szukajmy zdrowych i kalorycznych posiłków. Nie zadowalajmy się newsowymi fast foodami. Wybierajmy informacje, filtrując je według trzech kryteriów:

  1. Czy ta informacja będzie jutro aktualna?
  2. Czy na podstawie tej informacji możemy podjąć jakieś działanie?
  3. Czy ta informacja przekazuje nam coś, czego wcześniej nie widzieliśmy?

 

Jak budować bazę wiedzy? Bartek Pucek i trzy złote rady

Bartek Pucek określa się jako PaaS, czyli Person as a Service. Samodzielnie zbiera, analizuje i opakowuje swoje newslettery. Do perfekcji dopracował swój autorski system pracy i nauki. Na koniec podzielił się z nami kilkoma najważniejszymi radami-zadaniami, których wykonanie może pomóc nam w zarządzaniu i dzieleniu się wiedzą. Oto one.:

  • Zbuduj wydajny system uczenia się i poświęcania na to czas.
  • Znajdź ludzi, którzy interesują się podobnymi tematami lub są ekspertami w tej dziedzinie.
  • Zastanów się, jak wykorzystasz zgromadzoną wiedzę w praktyce?

Z rozmowy z Bartkiem Puckiem dowiesz się:

  • 02:10 Dlaczego Bartek Pucek wysyła swój newsletter?
  • 06:20 Jak Bartek łączy pracę i naukę?
  • 10:24 Jak profesjonalnie podejść do researchu, aby nie utonąć w strumieniu informacji?
  • 14:00 Jak szukać właściwych źródeł informacji?
  • 15:30 Dlaczego warto skupić uwagę na starannie dobranych źródłach wiedzy?
  • 21:00 Jak szukać praktycznej wiedzy?
  • 27:45 Gdzie i w jaki sposób konsumować nową wiedzę i informacje?
  • 31:30 Narzędzia, które pomagają w zarządzaniu wiedzą.
  • 39:03 Co jest newsem, informacją, a co już wiedzą?
  • 52:03 Błędy przy selekcji informacji i zarządzaniu wiedzą.

Inne artykuły nt. uczenia się i zarządzania wiedzą:

🧠 Personal Knowledge Management, czyli jak stworzyć swój drugi, zapasowy mózg?
📊 Jak przekształcić artykuł w infografikę?
⚙️ E-learning – narzędzia polecane przez praktyków
👩‍🏫 Czym jest dobra prezentacja i jak ją stworzyć?
📱 Od książek do aplikacji. Rozmowa o bibliotece z Moniką Schmeichel-Zarzeczną


Bartek Pucek: Strategy & Operations Manager w IKEA odpowiadający za strategię digitalizacji i autor newslettera łączącego biznes z technologią pucek.com. Wcześniej Country Digital Manager IKEA w Polsce. Ukończył między innymi executive education na Stanford Graduate School of Business w zakresie Strategic Management oraz Digital Marketing.

UDOSTĘPNIJ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Druk
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
AUTOR WPISU
PRZECZYTAJ TAKŻE
PRZECZYTAJ TAKŻE
  • Praca zdalna
  • Komunikacja
  • Technologie
  • Praca zdalna
  • Edukacja
  • Narzędzia
NEWSLETTER
NEWSLETTER
NEWSLETTER