W ciągu kilku ostatnich lat ekologia oraz przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu upowszechniły się w dużej mierze dzięki mediom społecznościowym. To w nich aktywiści i aktywistki, z zacięciem naukowym i dziennikarskim, popularyzowali wiedzę i tematy, które w mediach tradycyjnych miały za mało miejsca. W mediach społecznościowych znacznie łatwiej było i jest jak się zorganizować do działania. O tym, jak edukować i jak być „wpływaczką” w sieci rozmawialiśmy z ekoedukatorką Pauliną Górską podczas Live Sektor 3.0.
Nowe technologie w działaniach społecznych. Zapisz się do newslettera!
Edukacja ekologiczna: zbieranie, analizowanie, wyjaśnianie, wpływanie
Choć Paulina najbardziej intensywnie obecna jest na Instagramie, to zamiast influencerką określa siebie jako edukatorkę lub „wpływaczkę”. Jej działania coraz częściej z mediów społecznościowych, jak sama to określiła, rozlewają się do offline’u, w którym prowadzi warsztaty, panele czy udziela wywiadów i bierze udział w wielu podcastach. Do takiej działalności jest zawsze dobrze przygotowana. Dzięki doświadczeniu dziennikarskim nawet krótkie i pozornie life stylowe treści na Instagramie opiera na researchu, analizie informacji naukowych, porównywaniu i doszukiwaniu się prawdy (lub tzw. greenwashingu, czyli pozorowania działań proekologicznych) w działaniach producentów produktów ekologicznych. W efekcie media społecznościowe jako narzędzie nie definiują działań Pauliny, która w planach ma kolejne działania, których celem jest pozytywny wpływ na ludzi i ich zachowania.
Pop-edukacja i trudne tematy
Krótki format, który musi szybko zaangażować to nie jedyne wyzwanie codziennej pracy nad tworzeniem treści do wizualnych i sterowanych algorytmami mediów społecznościowych. Mówienie w nich o tematach tak skomplikowanych, jak globalne ocieplenie, kryzys klimatyczny czy odpowiedzialność społeczna biznesu wobec tych zjawisk wydaje się niemożliwe do ujęcia na Instagramie, czy TikToku. Paulina, podobnie jak grono twórców na Instagramie, YouTubie czy Facebooku (np. Nauka o Klimacie), wyjaśnia je tam, gdzie są chętni słuchać o tym ludzie.
Czy tego chcemy, czy nie, czy uważamy, że jest to pop-edukacja czy słaba edukacja, to po prostu ludzie traktują social media jako źródło informacji
– tłumaczy Paulina Górska.
Jak się okazuje, w mediach społecznościowych, w ciągu dwóch lat, grono zainteresowanych ekologią i klimatem ludzi rośnie. Wraz z nim liczba twórców, opowiadających na nowe sposoby lub niszach, które ich interesują. W ten sposób w tych mediach udaje się poruszyć wątki, które trudno wyobrazić sobie w tradycyjnych np. głęboka dyskusja na temat decyzji o posiadaniu lub nieposiadaniu dzieci w obliczu kryzysu klimatycznego.
Z rozmowy dowiesz się:
- 02:01 Jak Paulina Górska określa siebie i swoją pracę w mediach społecznościowych?
- 04:30 Czym są zero waste, less waste, greenwashing, CSR?
- 09:47 Kto wymyślił termin ślad węglowy i jak udało się odzyskać go spod wpływu korporacji paliw kopalnych?
- 12:20 O doświadczeniu zawodowym Pauliny i tym jak pomaga jej dziś wpływać na świadomość ekologiczną z pomocą mediów społecznościowych?
- 19:26 Jak tworzy się treści edukacyjne do mediów społecznościowych?
- 27:15 O niedosycie ilości znaków, pop-edukacji i informacji zwrotnej od społeczności
- 31:42 O potrzebie nowoczesnych sposobów na edukowanie o ekologii i klimacie
- 34:10 Dlaczego organizacje i instytucje powinny być obecne w mediach społecznościowych
- 48:07 O planach Pauliny na dalszy rozwój i obecność w sieci
Paulina Górska: Eko Aktywistka i jedna z najbardziej wpływowych eko influencerek w Polsce. Wg Influencer Marketing Hub, prowadzi jedno z 10-u najlepszych polskich kont edukacyjnych na Instagramie. Autorka bloga o tematyce ekologicznej www.paulinagorska.com. Wcześniej CEO jednej ze spółek grupy Wirtualna Polska. Eko ekspertka i pasjonatka CSR od kilkunastu lat zawodowo związana z mediami elektronicznymi. Prowadziła wykłady dla studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz na studiach podyplomowych kierunku CSR na Akademii L. Koźmińskiego.
Prelegentka na konferencjach dotyczących zrównoważonego stylu życia. Doradza i prowadzi prezentacje edukacyjne o ekologicznej transformacji życia oraz w obszarze świadomości problemów ekologicznych na świecie dla przedsiębiorstw, samorządów i instytucji. Ekspertka w programie Climate Leadership prowadzonym przez Centrum UNEP/GRID. Jurorka prestiżowych konkursów i festiwali, min. Plebiscytu radiowej Czwórki “Nieprzeciętni”, Łódź Design Festival, Glamour Eco Awards, Startupy Pozytywnego Wpływu prowadzonym przez Kozminski Business Hub, czy nagrody „Ludzie, którzy zmieniają biznes”, przyznawanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Propaguje i promuje świadomą, odpowiedzialną konsumpcję, ograniczanie śmieci i życie #lesswaste. Mama dwóch córek, socjolożka, absolwentka UMK w Toruniu i podyplomowych studiów zrównoważonego rozwoju na ALK w Warszawie.
Zbudowała społeczność liczącą ponad 80 tysięcy osób w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, TikTok), gdzie codziennie edukuje na tematy związane ze zrównoważonym rozwojem, ekologią, zero waste. Wspólnie z grupą kilku aktywistów doprowadziła i monitorowała przeprowadzenie pod koniec 2020 roku Warszawskiego Panelu Klimatycznego. Laureatka międzynarodowej nagrody ELLE Style Awards 2020 w kategorii Odpowiedzialna Moda oraz Liderka Zrównoważonego Rozwoju 2021, według FORBES WOMAN. Obecnie pracuje nad podcastem na temat zrównoważonego rozwoju, którego premiera zaplanowana jest na jesień 2021.
Przeczytaj także
- Jak mogę pomóc w rozwiązaniu problemu zmian klimatu, jeśli jestem specem od technologii?
- Czytając ten artykuł, wygenerujesz 1.82 grama CO2 – cyfrowy ślad technologii
- 6 sposobów na zmniejszenie cyfrowego śladu węglowego
- Kilka prostych sposobów na ograniczenie śladu węglowego (CO2)