Ostatnie półtora roku stoi pod hasłem przenoszenia różnych aktywności zawodowych i prywatnych do sfery online. To samo dotyczy edukacji – coraz częściej, z konieczności lub w wyniku indywidualnej decyzji, realizujemy ją zdalnie częściowo lub w całości. Zmieniają się technologie, zmieniają potrzeby uczestników e-learningu a twórcy metod e-learningowych starają się za nimi nadążać. Z tego materiału dowiesz się: skąd czerpać wiedzę nt. uczenia online, od czego zacząć projektowanie dobrego e-learningu i co możesz zrobić już teraz, bez wydawania pieniędzy?
O odpowiedzi na pytania związane z e-learningiem poprosiliśmy Piotra Peszko, założyciela 2edu – agencji specjalizującej się w projektowaniu usług rozwojowych wspieranych najnowocześniejszymi technologiami, pomysłodawcę i kierownika merytorycznego pierwszych w Polsce studiów podyplomowych z zakresu e-learningu, twórcę i projektanta szkoleń online działającego w zakresie usług rozwojowych dla największych globalnych marek. Piotr to aktywny praktyk. Dzieli się swoimi doświadczeniami i wiedzą w social mediach i podcastach z serii Letnia Szkoła eLearningu.
O co chodzi w projektowaniu e-learningu?
Przystępując do projektowania procesu uczenia się, musimy mieć świadomość jego celu. Nasza nauka powinna zadziać po coś. Od tego, jak dobrze uda nam się zdefiniować kierunek, do którego dążymy, zależy sukces e-learningu. Według Piotra Peszko:
„W projektowaniu metody edukacyjnej chodzi o wygenerowanie zmiany”.
Projektowanie e-learningu – od czego zacząć
Najpierw musi pojawić się potrzeba – klienci wyrażają ją w różny sposób – różne też są ich oczekiwania. Z doświadczenia Piotra w relacjach projektant – klient zdarzają się trzy rodzaje sytuacji:
- Projekt klienta: Przychodzi klient o konkretnych oczekiwaniach, ale nie pozostawia pola do dyskusji, czy sugestii.
- Projekt wspólny: Przychodzi właściciel procesu, który wie, co chce osiągnąć, zdaje sobie sprawę, jakie są problemy, ma program – realizacja wymaga rozwinięcia gotowej koncepcji.
- Projekt zaawansowany: Klient określa obszar, ale pozostawia autonomię, co do wykonania. To według Peszko najbardziej pracochłonne i czasochłonne projekty dające w rezultacie największą satysfakcję.
Predyspozycje twórcy e-learningu
Każdemu, kto chciałby projektować dobre materiały edukacyjne do e-learningu, przyda się serce, wrażliwość na drugiego człowieka i ogrom pokory.
„Ja strasznie dużo serducha w tych projektach zostawiam”
– mówi Piotr Peszko.
Trzeba pamiętać, że samo stworzenie szkolenia w jakimś narzędziu nie jest czasochłonne. Zajmie może kilkanaście godzin. Aby szkolenie było skuteczne i działało równie dobrze dla kilkunastu, co dla 100 tysięcy ludzi, należy podjąć żmudny i nudny proces wypełniania tabelek, który ma na celu zbadanie i zmapowanie potrzeb odbiorców. Potem warto stworzyć wiele wersji materiału, na wszelkie sposoby je przetestować i sprawdzić do działa, a co nie.
Ważna jest dbałość o szczegóły, troska o stronę wizualną, umiejętność popatrzenia na swój produkt z boku i zdolność empatyzacji, czyli wyobrażenia sobie, co odbiorca będzie myślał podczas nauki.
Według Piotra Peszko tworzenie e-learningu to duża odpowiedzialność. Wymaga ono mocnego charakteru, żeby jako projektant umieć przyznać, jeśli szkolenie nie jest wystarczająco dobre i przerabiać, czasem wiele razy, aż do skutku. Standardy branżowe mówią, że na zaprojektowanie jednej godziny „przyzwoitego” kursu trzeba poświęcić 120-160 godzin pracy.
„Raz 46 slajdów projektowałem 8 miesięcy”
– podsumowuje Piotr Peszko.
Wciągające szkolenie e-learningowe, czyli jakie?
Według Piotra Peszko szkolenie musi mieć świetną jakość, być perfekcyjnie zrealizowane i już na starcie zapowiadać „koncert” – nagrodę, która będzie czekać na uczestnika, jeśli dotrze do końca. Musi oferować kursantom materiały pobudzające do refleksji, ebooki do pobrania i wypełniania z biegiem szkolenia, oraz zawierać dużo praktycznych materiałów i gotowych szablonów.
„Po każdym odcinku musi być cliff-hanger jak w Netflixie. Ciekawość sprawia, że bez zastanowienia klikasz: „dalej”.
Jak wybrać kurs e-learningowy?
Jeśli wybierasz dla swojej organizacji, szukaj marki, dużego dostawcy, który gwarantuje, że jakość będzie wysoka, np.:
Jeśli szukasz kursu dla siebie, szukaj eksperta, kogoś na rynku, kto w danym temacie się specjalizuje. Sprawdźm jak wyglądają jego transmisje LIVE, czy podcasty. Zobacz czy ten człowiek ci odpowiada, czy na przykład jego głos cię nie denerwuje.
Wskazówki dla organizacji społecznych
Nie starajcie się nauczyć wszystkiego, co wiecie. Uczcie podstawowych, drobnych rzeczy. Użyjcie narzędzi, które już macie np. Facebooka, strony WWW. Nie ma co brnąć w zaawansowane systemy zarządzania treścią LMS (Learning Management Systems), bo „to jest budowanie murów w dostępie do naszych treści.”
Najprostszy sposób, żeby zacząć e-learning wg Piotra Peszko:
- weź telefon,
- napisz sobie skrypt,
- nagraj kawałek wideo,
- wrzuć materiał na YouTube,
- wrzuć film z YouTube na swoją stronę,
- dodaj plik źródłowe, praktyczne PDF’y, które można uzupełniać,
- powiedz ludziom, gdzie mogą znaleźć wszystkie elementy
- i w social mediach prowadź z nimi dyskusje.
Wystarczy mikrofon i dobre opowiadanie o tym… Technologicznie to wszystko kosztuje zero złotych.
Rekomendowane narzędzia do e-learningu
Piotr Peszko poleca Articulate Rise – flagowe narzędzie do robienia e-learningu. To płatne rozwiązanie, z którego korzysta ponad 100 000 firm. Dzięki Rise bez wiedzy technicznej w ciągu 24 godzin roboczych można nauczyć się robic interaktywne, responsywne kursy i zawieszać je na swojej stronie.
Konkurencyjne narzędzia to:
Inne rady Piotra Peszko nt. e-learningu na koniec
- Narzędzia nie są najważniejsze. Największe wyzwanie w tworzeniu dobrego e-learningu, to jak wymyślić metodę rozwojową, a nie jakie narzędzia kupić. „Weź kartkę i długopis i napisz fascynujący scenariusz”.
- E-learning nie może krzywdzić! Nie może być tak, że ludzie będą ukarani, jeśli go nie obejrzą.
- Niech twój e-learning będzie „no bullshit” – nie wrzucaj w niego wszystkiego, co wiesz, tylko minimalną ilość informacji, która jest użytkownikowi potrzebna.
- POKAŻ co i jak mają zrobić użytkownicy. Nagraj, jak ty to zrobiłeś. Zobacz ile ludzi ogląda jak zrobić makijaż, albo jak coś naprawić! To jest e-learning”
- Rob e-learning na serio, a nie łataj nim dziur w szkoleniach.
- Szanuj swoich odbiorców.
Z rozmowy z Piotrem Peszko dowiesz się:
- 0:09:14 Czym różni się e-learning od innych działań edukacyjnych online
- 0:14:12 Jak podejść do tworzenia szkoleń e-learningowych?
- 0:20:12 Z jakiego projektu Piotr jest najbardziej dumny?
- 0:22:00 Czy do tworzenia e-learningu trzeba mieć konkretne umiejętności lub predyspozycje?
- 0:26:46 Co zajmuje najwięcej czasu w tworzeniu e-learningu?
- 0:32:31 Jak stworzyć e-learning, który utrzyma uwagę uczestników do samego końca?
- 0:43:50 Jak podejść do tworzenia własnego e-learningu?
- 0:48:12 Gdzie dostępny jest Articulate Rise [narzędzie do tworzenia e-learningu]?
Przeczytaj także
- Czy wszystkiego da się nauczyć online?
- Jak projektować efektywne szkolenia e-learningowe, czyli dlaczego „musi być kolor i żeby się obracało”?
- E-learning – narzędzia polecane przez praktyków
- Co poza webinarami? Cyfrowe materiały edukacyjne
Piotr Peszko: Założyciel firmy 2edu – agencji rozwojowej specjalizującej się w projektowaniu usług rozwojowych wspieranych najnowocześniejszymi technologiami, pomysłodawca i kierownik merytoryczny pierwszych w Polsce studiów podyplomowych z zakresu eLearningu. Twórca i projektant szkoleń online działający dla największych globalnych marek w zakresie usług rozwojowych (Medtronic, Motorola, ABB, KPMG, Accenture, Sabre). Certyfikowany Instructional Designer mający na koncie branżowe nagrody za tworzone treści szkoleniowe (STC Excellence Award za szkolenie sprzedażowe, Silver Magellan Award za szkolenie online dla branży lotniczej). Koncentruje się na efektywności szkoleń dostarczanych ze wsparciem technologii ze społecznościowym z naciskiem na dobrostan uczestników. Zajmuje się także tworzeniem podcastów (wyróżniony nagrodą Podcaster Roku 2018). Prelegent i szkoleniowiec, zajmuje najwyższe pozycje w rankingach konferencji i warsztatów. Przedsiębiorca i aktywny praktyk szkoleń online. Uwielbia dzielić się wiedzą, czemu daje wyraz w swoich działaniach w social media i podcastach z serii Letnia Szkoła eLearningu.
Porady Piotra znajdziesz:
- na blogu 2edu.pl
- w grupach na Facebooku: eLearning Robie i Trener Trenerowi Trenerem
- w podcaście eLearning Robię