Ułatwienia dostępu

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Sztuczna inteligencja w organizacjach społecznych – dobre praktyki Fundacji Digital University i Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog

Sztuczna inteligencja w organizacjach społecznych – dobre praktyki Fundacji Digital University i Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog
Bacznie przyglądamy się rewolucji Sztucznej Inteligencji (AI), która może mieć wpływ na pracę polskich organizacji pozarządowych (NGO). Zbieramy przykłady, omawiamy zalety i potencjalne zagrożenia. Okazuje się, że – pomimo pozornej popularności – narzędzia wykorzystujące AI nie są jeszcze powszechne w trzecim sektorze. Dużo zależy od osób szukających nowych rozwiązań, które czasem wprowadzają je na własną rękę.
Spis treści

Bacznie przyglądamy się rewolucji Sztucznej Inteligencji (AI), która może mieć wpływ na pracę polskich organizacji pozarządowych (NGO). Zbieramy przykłady, omawiamy zalety i potencjalne zagrożenia. Okazuje się, że – pomimo pozornej popularności – narzędzia wykorzystujące AI nie są jeszcze powszechne w trzecim sektorze. Dużo zależy od osób szukających nowych rozwiązań, które czasem wprowadzają je na własną rękę.

Poszukiwania pytań i odpowiedzi

Znalezienie odpowiednich przykładów, które możemy Państwu zaprezentować, zaowocowało duża świadomością tego, jak łatwo zamknąć się w swojej bańce. Testując nowe narzędzia, śledząc trendy – mamy wrażenie, że wszyscy postępują tak samo. Tymczasem okazuje się, że rzeczywistość wygląda inaczej. Szukaliśmy dużych organizacji, które mogą opowiedzieć o swoich doświadczeniach, tymczasem Sztuczna Inteligencja nie zadomowiła się wszędzie. Po dłuższych poszukiwaniach udało nam się porozmawiać z przedstawicielkami Fundacji Digital University i Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.

„AI to dla nas nie temat sprzed roku”

Sztuczna Inteligencja była w kręgu zainteresowań niektórych organizacji pozarządowych już od dawna. Tak było w przypadku Fundacji Digital University, co podkreśla Prezeska organizacji Ela Wojciechowska. Organizacji przyświeca misja edukacji technologicznej, wprowadzanie grup wykluczonych w świat nowoczesnych rozwiązań. Stara się promować także wykorzystywanie ich w sposób mądry i świadomy. Świat Sztucznej Inteligencji był więc obecny w świadomości osób związanych z fundacją jako uczenie maszynowe lub inne jej formy.

W działaniach organizacji pojawiły się także aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję. Mają one ułatwiać produkcję i edycję treści wideo czy materiałów graficznych do mediów społecznościowych. Do tego dochodzi komunikacja z użytkownikami poprzez chatbota, tworzenie materiałów edukacyjnych oraz promocyjnych, a także wspieranie procesów dydaktycznych i działalności społecznej.

Nie nauczymy się korzystać z nowych rozwiązań bez prób i bez popełniania błędów. Nie należy się poddawać, nawet jeśli pierwsze momenty będą niesatysfakcjonujące. Trzeba szukać też możliwości podpatrzenia jak robią to inni. Dzięki temu możemy się edukować.

– stwierdza Ela Wojciechowska, Prezeska Fundacji Digital University.

Sztuczna inteligencja (AI) w edukacji: Jak stworzyć szkolenie online w tandemie z chatbotem?

Po nitce do kłębka

Drugą z organizacji społecznych, którą zaprosiliśmy do rozmowy, było Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog. Agnieszka Rutkowska opowiedziała o tym, jak użycie Sztucznej Inteligencji wygląda w codziennej pracy jej organizacji. Stowarzyszenie prowadzi szereg projektów, które uczą programowania lub budują kompetencje cyfrowe – jest więc blisko technologii.

ChatGPT można wykorzystać, żeby ułatwić sobie proste, codzienne zadania, które w każdej organizacji pozarządowej po prostu trzeba zrobić. Może to być wymyślenie nazwy spotkania online, hasła dla warsztatów czy tytułu karty pracy. W ten sposób można także opracować wstępny wsad do scenariusza zajęć lub wygenerować treść zaproszenia na wydarzenie. W pracy kreatywnej można oczywiście łączyć propozycje lub je przerabiać, ale materiał źródłowy czy podstawowe schematy dostajemy od ręki. Analizy danych i raportów z wykorzystaniem AI zmieniają się w całkiem sprawne i przyjemne zadania. Można do tego wykorzystać na przykład Chat PDF.

To, co może działać na korzyść organizacji to „przedstawienie się” odpowiednim rozwiązaniem. Jeśli opowiemy o organizacji, wrzucimy dużo materiałów dotyczących naszej działalności – zadziała to na naszą korzyść. W przypadku Cyfrowego Dialogu „nakarmienie” odpowiednimi treściami płatnej wersji ChatGPT zaowocowało generowaniem tekstów przesiąkniętych duchem autorskiej metodyki.

U nas w Stowarzyszeniu każda z nas ma sporą niezależność i elastyczność w codziennych działaniach. Dlatego nasza przygoda ze sztuczną inteligencją zaczęła się u każdej osobno, w nieco innym momencie, na zasadzie eksperymentowania. I dopiero po pewnym czasie byłyśmy gotowe na to, aby wymienić się doświadczeniami i inspiracjami oraz podzielić dobrymi praktykami.

– Agnieszka Rutkowska

Projektowanie w Canva – zaawansowane narzędzia i metody

Sztuczna Inteligencja w praktyce – rady organizacji pozarządowych

  • Nie poddawać się: Nawet jeśli pierwsze momenty będą niesatysfakcjonujące, nie znaczy to, że dalsza praca nie przyniesie efektów. Najważniejsze jest trwanie w wysiłku. Ważne jest także poszukiwanie inspiracji i wzorców, obserwowanie działań innych organizacji lub instytucji, które już korzystają z technologii AI.
  • Sprawdzać rezultaty: Mimo że korzystanie ze Sztucznej Inteligencji może być utożsamiane z oszczędnością czasu, konieczne jest weryfikowanie wygenerowanych treści, aby uniknąć nieścisłości lub błędów (które nadal mogą się zdarzyć). Może to zająć trochę więcej czasu na początku, ostatecznie może przełożyć się na przyspieszenie pracy, jeśli treści będą mogły zostać użyte bez dalszej ingerencji.
  • Prosić o kilka wersji: Warto poprosić o wygenerowanie treści (tekstu lub obrazu) w większej liczbie egzemplarzy. Jeśli potrzebujemy jednego cytatu, poprośmy o trzy. Następnie pozostanie nam tylko wybrać najlepszy spośród nich. Połączenie różnych propozycji może doprowadzić do powstania bardziej kompletnego i efektywnego materiału.
  • Nadgryźć temat: AI może być przydatna przy zgłębianiu nowych tematów lub zagadnień, z którymi w Waszych organizacjach pozarządowych nie mieliście wcześniej styczności. Wygenerowane treści mogą stanowić punkt wyjścia do dalszej pracy nad tematem, dostarczając inspiracji i pomagając zrozumieć podstawowe pojęcia, koncepcje.
  • Rozważyć płatne opcje: Organizacje społeczne często mogą potrzebować w swojej pracy bardziej zaawansowanych funkcji jakiejś aplikacji. Warto wówczas rozważyć inwestycję w płatne wersje narzędzi. W niektórych przypadkach, jak płatne wersje chatbotów czy doładowanie kredytów do generatora obrazów, takie ruchy mogą znacząco zwiększyć efektywność pracy, a poniesiony koszt nie zawsze musi być duży.
  • Zachęcać do współpracy: Istotne jest, aby członkowie organizacji dzielili się swoimi doświadczeniami, pokazywali, jak wykorzystanie AI może zmieniać pracę. Ważne jest wsparcie i motywowanie innych do eksperymentowania z tymi technologiami. Współpraca i wymiana wiedzy mogą przyspieszyć proces integracji Sztucznej Inteligencji w działalność organizacji. Warto wziąć też na warsztat zajęcia monotonne, a nie tylko zadania kreatywne. Ważne: w świadomej zmian organizacji warto zadbać o politykę wykorzystywania AI, żeby wszyscy wiedzieli co i jak.

Narzędzia, korzystające ze Sztucznej Inteligencji

  • Easy Video Maker — narzędzie do tworzenia wideo, które może być wykorzystywane do produkcji materiałów edukacyjnych, promocyjnych oraz informacyjnych.
  • ChatGPT — platforma oparta na sztucznej inteligencji, która może być wykorzystywana do komunikacji z użytkownikami, odpowiadania na pytania, generowania treści czy tworzenia materiałów edukacyjnych.
  • Canva — narzędzie do projektowania graficznego, które może być wykorzystywane do tworzenia grafik, infografik, plakatów, prezentacji oraz innych materiałów wizualnych.
  • Midjourney — Choć nie zostało dokładnie opisane, można przypuszczać, że jest to również narzędzie do pracy z grafiką lub wideo, być może specjalizujące się w konkretnych rodzajach treści.

Przeczytaj także

Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Newsletter
Newsletter
Dołącz do grona ponad 10 000 zaangażowanych subskrybentów i dwa razy w miesiącu otrzymuj nieodpłatnie nową dawkę wiedzy, inspiracji oraz technologicznych recenzji i porad od ekspertów i ekspertek programu Sektor 3.0.
Festiwal Sektor 3.0 już za
dni   
:
: