Jeśli pracujesz w marketingu dla organizacji pozarządowej, to istnieje wiele wyzwań, przed którymi musisz stanąć: uzdrawiająca, ale wciąż niestabilna gospodarka, niepewne kwestie polityczne, zmagania z pozyskiwaniem funduszy i po prostu próba przebicia się przez cały ten bałagan w celu rozpoznawalności Twojej organizacji. Biorąc pod uwagę te czynniki, trudno jest skupić się na zrozumieniu nowej, wielkiej siły przemieniającej marketing, która weszła do życia codziennego: jest nią Sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence AI).
Od redakcji Sektor 3.0: Sztuczna inteligencja (AI) stała się centralnym tematem licznych dyskusji w ostatnich latach, włączając w to rozmowy dotyczące jej roli w organizacjach społecznych. Choć AI wzbudza szeroki wachlarz emocji, zalecamy, aby podchodzić do niej z dystansem. Pojawienie się narzędzi opartych na generatywnych modelach językowych nie powinno skłaniać nas do całkowitego polegania na nich lub nadal opierania się wyłącznie na pracy ludzi. W celu szerszego spojrzenia na te kwestie zdecydowaliśmy się opublikować artykuł ekspertów i ekspertek z amerykańskiej organizacji, zajmującej się technologiami w sektorze społecznym – NTEN (The Nonprofit Technology Enterprise Network). Materiał ten z pewnością pomoże Wam mądrze, efektywnie i odpowiedzialnie podejść do wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy organizacji pozarządowej (NGO) i jej promocji. Jeśli tematy związane ze sztuczną inteligencją są dla Was interesujące, serdecznie zachęcamy również do zapoznania się z innymi materiałami oznaczonymi tagiem sztuczna inteligencja na naszym blogu.
Zapożyczając metaforę z Ghostbusters, gdyby ilość przemyśleń, filmów, webinarów i ogólnych treści w Internecie na temat sztucznej inteligencji była reprezentowana przez sorbet ze smoczego owocu, byłby to sorbet dwa razy większy od powierzchni Australii, a my bylibyśmy na dobrej drodze do smacznego rozwiązania kryzysu klimatycznego. Próba znalezienia odpowiedzi na pytania „W jaki sposób ta technologia może pomóc w realizacji misji mojej organizacji?”, „Jak możemy zaoszczędzić pieniądze, dotrzeć do większej liczby osób i zrobić to jeszcze lepiej?” może jednak odrobinę przytłaczać.
Po pierwsze, jeśli jesteś kompletnym nowicjuszem lub nowicjuszką, oto kilka krótkich treści nt. AI. A na dobry początek zajmiemy się podstawowymi zagadnieniami związanymi ze sztuczną inteligencją.
AI nie jest tylko jedną platformą, której obsługi trzeba się nauczyć. Sztuczna inteligencja to funkcja coraz częściej dodawana do platform, z których już korzystasz. Zrozumienie tego będzie przypominało sposób, w jaki wszyscy nauczyliśmy się korzystać z Internetu. Kluczem jest poznanie możliwości narzędzi i tego, w jaki sposób mogą one najlepiej pomóc w realizacji celów.
W organizacjach społecznych często istnieją małe zespoły, które muszą wcielać się w różne role. AI to sposób na pozbycie się niektórych z zadań i uzyskanie pomocy, której dotychczas nie można było uzyskać. (Twój kark będzie Ci wdzięczny!)
Sztuczna inteligencja w pracy organizacji pozarządowych
Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale prawdopodobnie już dziś korzystasz ze sztucznej inteligencji.
- Jeśli korzystasz z funkcji autouzupełniania Gmaila, aby przyspieszyć swoje odpowiedzi, używasz AI.
- Jeśli korzystasz z Grammarly, aby poprawić jakość swoich tekstów, też używasz AI.
- Jeśli korzystasz z LinkedIn, aby zatrudniać lub zostać zatrudnionym, to również korzystasz z AI.
Meta (firma stojąca m.in. za Facebookiem) wykorzystuje generatywne cechy AI bezpośrednio w swojej wysoce dochodowej samodzielnej platformie reklamowej. Reklamodawcy mogą bez wysiłku tworzyć wiele wariantów reklamy na podstawie fragmentu tekstu dla różnych odbiorców, wyczarowywać treści wizualne do reklam i automatycznie przycinać obrazy do różnych formatów.
Obecnie wiele ciekawych platform wykorzystuje duże modele językowe (LLM) i dodaje interfejs użytkownika zaprojektowany wokół określonego celu. Jednak korporacje tj. Meta z łatwością mogą pochłonąć te mniejsze firmy w całości, dodając podobne aplikacje do swoich platform, znanych i używane przez nas, profesjonalistów, na co dzień. Wygoda zwycięża w 9/10 przypadków — zwłaszcza że marketingowcy już teraz odczuwają obciążenie związane z obsługą zbyt wielu platform.
Podobnie jak w przypadku innych technologii, stopień, w jakim sztuczna inteligencja jest przyjazna dla użytkownika, stanowi istotny czynnik wpływający na jej rozpowszechnienie. Nie chodzi o to, by płacić za wymyślną technologię, obiecującą rozwiązanie wszystkich problemów świata. Chodzi o pełne zrozumienie roli, jaką technologia może i powinna odgrywać w codziennym życiu zawodowym w odniesieniu do Twoich konkretnych potrzeb.
Ponieważ rozwiązania AI są obecne w prawie każdym wykorzystywanym narzędziu, pojawia się pytanie: jak je wykorzystać? Istotnym elementem dla organizacji pozarządowej jest odblokowanie korzyści, jakie AI może przynieść dla automatyzacji i kreatywności.
Od pracowniczek i pracowników często wymaga się wszechstronności, gdyż taka jest natura pracy w organizacjach społecznych, lecz niebawem wiele narzędzi AI zostanie wyposażonych w bardzo pomocne rozwiązania do prostych, codziennych zadań. Postaraj się zautomatyzować jak najwięcej z nich, by móc skupić się na tym, w czym jesteś szczególnie dobry lub dobra. Tak, Twoja praca się zmieni, pozwalając Ci skupić się na zamiłowaniu do swojej misji i na tym, po co właściwie jesteś w swojej organizacji!
Być może do Twoich zadań należy:
- analizowanie danych na temat programów, wyników ankiet, informacji na temat darczyńców lub też prognozowanie trendów.
- regularne przygotowywanie treści tj. e-maile lub posty do mediów społecznościowych.
- pomoc w czynnościach administracyjnych, tj. wprowadzanie danych lub tworzenie raportów.
Tego typu działania są już możliwe przy użyciu narzędzi AI. Mogą one pomóc Ci zaoszczędzić czas oraz zwiększyć wydajność i produktywność. AI może również pomóc Ci być bardziej kreatywnym i strategicznym. Twoja praca wciąż będzie wymagała wyobraźni, ukierunkowania, intuicji i silnego zespołu twórczego, aby oddzielić ziarno od plew. Optymistyczna wizja jest jednak taka, że sztuczna inteligencja tylko pomoże uwolnić kreatywność w całej organizacji, zamiast ją tłumić. Przykładowo, jeśli masz wstępną koncepcję nowej kampanii rekrutacyjnej, możesz poprosić ChatGPT o zasugerowanie sposobów na uczynienie jej większą, lepszą i bardziej skalowalną oraz sprawdzenie, czy istnieje sposób na wykorzystanie tych sugestii. System wsparcia AI może być świetnym partnerem do współpracy.
Unikaj pułapek – etyczne, prawne i ekologiczne aspekty AI
Ilekroć istnieje możliwość wykorzystania narzędzi zwiększających produktywność wzbogaconych o sztuczną inteligencję do zwiększenia efektywności, podniesienia jakości pracy lub poprawienia stopnia realizacji celów, NGO powinny szukać każdej okazji, aby robić to w sposób odpowiedzialny.
Generatywne AI to z pewnością obszar, w którym istnieje ogromny potencjał, aby wznieść jakość pracy na nowy poziom, ale może to również wiązać się z ryzykiem — stąpasz wtedy po grząskim gruncie prawnym pod kątem plagiatu i praw własności intelektualnej, wykorzystywanych do uczenia maszynowego narzędzi AI. Kontekst tego zagadnienia zmienia się codziennie wraz z pojawianiem się nowych spraw sądowych i ciągłym rozwojem branży AI. Do odpowiedzialnych sposobów korzystania z narzędzi należą:
- Tworzenie sugestii dotyczących treści przy jednoczesnym sprawdzaniu, edytowaniu i finalizowaniu wszystkich prac przez człowieka.
- Tworzenie punktów wyjścia dla kodu/skryptu do wykorzystania w aplikacjach technicznych, które następnie będą dalej sprawdzane/rozwijane przez żywego programistę.
- Przygotowywanie kopii/treści pod kątem różnych odbiorców docelowych lub innych parametrów z udziałem człowieka.
- Pomoc w działaniach CRM/sprzedaży lub przeglądzie i syntezie danych.
- Pomoc w streszczaniu nieuporządkowanych notatek.
Podczas pracy z narzędziami AI kluczowe jest:
- priorytetowo traktować bezpieczeństwo danych;
- unikać konfliktów etycznych;
- unikać konfliktów prawnych;
- zachować ciekawość — szukać sposobów wykorzystania narzędzi w celu zwiększenia efektywności prac.
Sztuczna inteligencja w służbie celów społecznych: korzyści dla NGO
Pozwól, że przedstawię doskonały przykład zastosowania generatywnego AI w działaniach na rzecz społeczeństwa. Khan Academy testuje zaawansowanego chatbota wykorzystującego GPT-4 od OpenAI, który może znacznie przyspieszyć realizację zadania, polegającego na zapewnieniu równego dostępu do wysokiej jakości, zindywidualizowanej edukacji.
Poniższy fragment wpisu Sala Khana jest szczególnie interesujący:
AI jest jeszcze raczkującą technologią, ale już znajdujemy się w jej krytycznym momencie. Czy zdołamy spotęgować jej korzyści w równym stopniu w całym społeczeństwie? A może pozwolimy na zakorzenienie się nowej, głębszej przepaści cyfrowej, która pochłonie jeszcze więcej osób?
Po obejrzeniu demonstracji wideo widać, że AI nazwana Khanmigo może dzielić się wiedzą, prowadzić zajęcia dydaktyczne i rozwiązywać quizy z szerokiej gamy przedmiotów z całkowitą cierpliwością i bez podawania uczniom odpowiedzi.
Nauczyciele mogą również korzystać z AI do przyspieszania czasochłonnych zadań, takich jak sporządzanie planów lekcji, dzięki czemu mogą poświęcić więcej czasu uczniom.
Khan Academy podjęła odpowiedzialne działania. Wdrożono zabezpieczenia prywatności danych, nie przekazując danych osobowych modelowi AI i podkreślając w interfejsie, że uczniowie nie powinni udostępniać danych osobowych w swojej komunikacji z AI.
W standardowym interfejsie ChatGPT od OpenAI obecnie brakuje środków ochrony danych. Firma trafiła pod lupę ze względu na błąd, który udostępniał historie czatów AI innym użytkownikom oraz ogólny brak przejrzystości w zakresie wykorzystania danych do celów rozwoju systemu.
Chowanie głowy w piasek nie jest skuteczną strategią, ale nie jest nią także pochopne wdrażanie najnowocześniejszych technologii bez rozważenia konsekwencji. Właściwym sposobem podejścia do tej kwestii jest prawidłowe i świadome rozwijanie technologii, tak jak stara się to robić Khan Academy.
AI w świecie NGO. Podsumowanie
Czy Twoja organizacja powinna wdrożyć sztuczną inteligencję, czy wciąż polegać wyłącznie na ludziach? To niewłaściwe pytanie i opiera się na fałszywym założeniu.
Zamiast tego należy podejść do AI hybrydowo. Wciąż trzeba polegać na utalentowanych ludziach, którzy są znakomici w swojej pracy, ale wraz z nimi należy opracować system sztucznej inteligencji, który działać będzie jako kompendium wiedzy i będzie stanowił tajny składnik Twojej organizacji.
Najlepszą rzeczą, jaką można zrobić, to pozostać otwartym i elastycznym na nowe rozwiązania, jednocześnie pamiętając o tech stacku (narzędziach), który już posiadasz w organizacji. Nie daj się porwać pędowi za najnowszymi, najświeższymi i najbardziej zaawansowanymi rozwiązaniami. Dowiedz się, jak skutecznie wysyłać zapytania do AI, ale nie ufaj zbytnio otrzymywanym odpowiedziom. Pilotuj nowatorskie zastosowania sztucznej inteligencji, które łagodzą niedogodności, ale nie inwestuj nadmiernie z obawy, że coś Cię ominie.
Nie da się przewidzieć, jak będzie wyglądał świat cyfrowego marketingu w ciągu najbliższych kilku lat, najprawdopodobniej jednak będziemy korzystać z tych samych narzędzi, które już mamy, tylko ze wzbogaconymi możliwościami.
Oryginalny tekst został opublikowany 13 września 2023 roku na blogu NTEN. Został przetłumaczony z języka angielskiego.
Przeczytaj także