O tym, dlaczego warto w działania komunikacyjne organizacji społecznej włączyć storytelling i jak to zrobić, pisałam Wam już tutaj. Teraz czas na garść rad praktycznych i przykłady naszych polskich organizacji, które umieją w storytelling i robią to naprawdę dobrze. Postaram się udowodnić Wam, że nie trzeba do tego ogromnych nakładów finansowych i zaplecza złożonego z 30-osobowego zespołu. Wystarczy wyobraźnia, otwarty umysł i kilka dłuższych chwil głębokiego spokoju, aby wszystko to, co się w Waszych głowach narodzi, przelać na papier i stworzyć plan swojej opowieści.
Nie przegap kolejnych tekstów nt. marketingu społecznego!
Kiedy decydujemy się na to, aby do komunikacji i marketingu NGO włączyć nowe działania, często czujemy się przytłoczeni i tak naprawdę nie wiemy, od czego zacząć. Szukamy wiedzy w różnych miejscach, zbieramy materiały, próbujemy, a końcu wyczerpani procesem przygotowań, rezygnujemy albo popadamy w wątpliwości, na które znów tracimy dużo energii.
Dlatego zebrałam dla Was 10 konkretnych wskazówek, które pomogą Wam przejść przez proces włączania storytellingu w komunikowanie Waszych społecznych działań. Jeśli przejdziecie przez nie krok po kroku, na końcu zobaczycie efekt swojej pracy, a opowieść, którą stworzycie, poruszy serca Waszych odbiorców i pomoże osiągnąć cel, do którego dążycie.
Storytelling w NGO – 10 praktycznych wskazówek
- Zacznijcie od zidentyfikowania głównego przesłania i celu, jaki chcecie osiągnąć za pomocą storytellingu. Określcie wartości i misję organizacji. Wokół tych elementów będziecie budować Waszą opowieść.
- Pomyślcie o Waszej grupie docelowej. Przeanalizujcie jej potrzeby, preferencje, problemy i cele. Dzięki temu będziecie w stanie stworzyć historie, które są dla niej istotne i angażujące.
- Określcie, jakie media i sposoby chcecie wykorzystać w Waszej opowieści. Storytelling to zarówno tekst pisemny, jak i opowieść podczas rozmowy na przykład z darczyńcą lub sponsorem, ale także wideo, zdjęcia, infografiki, podkasty. Tylko od Was zależy, na jaki format się zdecydujecie. Możecie oczywiście również te formaty ze sobą łączyć.
- Najłatwiej dotrzecie do odbiorcy, jeśli opowiecie historię innej osoby lub osób. Pokażcie, jak Wasza praca wpływa na przykład na życie Waszych podopiecznych, jakie zmiany dzięki niej zachodzą lub jak wolontariat w Waszej organizacji, wpływa na jego członków i członkinie, jak zmienia rzeczywistość.
- Nie zapominajcie o emocjach. Róbcie wszystko, co w Waszej mocy, aby poruszyć Waszych odbiorców. Wasza historia powinna wywoływać takie uczucia jak szczęście, wzruszenie, nadzieja, determinacja, a nawet bunt czy sprzeciw, które będą zaczątkiem do wprowadzania wspólnie z Wami zmiany, jakiej chcecie dokonać.
- Nie filozofujcie. Język Waszego przekazu musi być prosty i zrozumiały dla każdego. Im bardziej klarowny przekaz, tym większa szansa na szeroki odbiór. Proste hasła, krótkie zdania, niezależnie od formatu, jaki zechcecie wykorzystać, zawsze są dobrym kierunkiem.
- Wasz storytelling wykorzystujcie w różnych kanałach. Strona www i media społecznościowe to pierwsze, co nam zazwyczaj wpada do głowy, jeśli chodzi o promocję naszej opowieści. A przecież możemy do tego wykorzystać również newsletter, zorganizować warsztaty, konferencję czy spotkanie, których tematem przewodnim będzie Wasza opowieść, a nawet skontaktować się z lokalnym portalem czy gazetą i tam opublikować Waszą historię. Niech niesie się w świat!
- Pamiętajcie o tym, że macie dookoła Waszej organizacji stworzoną społeczność, która chętnie pomoże Wam nie tylko w udostępnianiu Waszej historii, lecz także w jej tworzeniu. Wystarczy poprosić jej członków o własne historie, opinie czy doświadczenia. Dzięki temu nie tylko zwiększycie zaangażowanie społeczności, ale także wzbogacicie treść Waszej opowieści.
- Gdy Wasza kampania już działa, mierzcie jej skuteczność. Monitorujcie wyniki i reakcje na storytelling Waszej organizacji społecznej. Śledźcie, jakie historie są najbardziej angażujące i efektywne, aby móc dostosować Wasze działania w przyszłości.
- I najważniejsze! Bądźcie autentyczni! Nikt, kto udaje, próbuje przysłonić prawdę czy mówiąc wprost, opowiada nieprawdę, nie zrobi dobrego storytellingu. Najważniejsze jest, aby być autentycznym i uczciwym w Waszej opowieści. Nie przekazujcie fałszywych wrażeń, nie manipulujcie emocjami odbiorców. Koncentrujcie się na rzeczywistych historiach, które odzwierciedlają wartości i misję Waszej organizacji.
Storytelling w NGO – przykłady z polskiego podwórka
Wiele organizacji społecznych w naszym kraju wykorzystuje storytelling w informowaniu o swoich działaniach, pozyskiwaniu darczyńców i sponsorów, organizacji wydarzeń czy zbieraniu środków na konkretne cele. Przedstawiam Wam przykłady tych, którymi warto się inspirować.
Pani Aniela i Ola – storytelling Stowarzyszenia Wiosna
W opowiadaniu historii, które poruszają serca, przoduje Stowarzyszenie Wiosna. I robi to konsekwentnie od wielu już lat. Zimą z niecierpliwością oczekuję na to, co opowiedzą tym razem, aby w akcję Szlachetna Paczka zaangażować jak najwięcej darczyńców. Film, w którym poznajemy Panią Anielę, otwiera nam oczy na to, czym jest bieda i jak żyją niektórzy ludzie wokół nas. Wzrusza i sprawia, że ręce aż się rwą do pomocy. Wyznaczony cel łatwiej więc osiągnąć z taką historią niż bez niej. A przede wszystkim za jej mocą przemawia autentyczność. Pani Aniela jest prawdziwa i ta jej prawda sprawia, że chce się pomagać i uczestniczyć w akcji Szlachetna Paczka.
A gdy już mówimy o Stowarzyszeniu Wiosna, nie możemy nie wspomnieć o projekcie Akademia Przyszłości. Kto najlepiej przekona Cię do bycia wolontariuszem Akademii, jeśli nie jej obecny wolontariusz lub wolontariuszka?
Akademia Przyszłości w swoim storytellingu wykorzystuje zarówno ich historie, jak i historie podopiecznych. Jak więc widzicie, storytelling może Wam również pomóc w pozyskaniu innych osób o otwartych sercach do wspólnej pracy i realizacji celów Waszej organizacji społecznej.
Pomóż nam chronić dzieci – historia od Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce
Przedstawiam Wam również najświeższą kampanię Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Historia 7-letniego Kuby chwyta za serce od pierwszych sekund tego filmu. Celem kampanii jest otwarcie naszych oczu na problemy rodzin w trudnych sytuacjach życiowych, a przede wszystkim na cierpienie dzieci, które często są największymi ofiarami tych trudności, zupełnie bezbronnymi i pozbawionymi wpływu na wyjście z sytuacji.
O misji organizacji z pomocą storytellingu – Fundacja Słonie na Balkonie
A jak mówić o historii powstania i celu działania organizacji, wykorzystując storytelling? Zobaczcie, jak zrobiła to Fundacja Słonie na Balkonie. „Fatalne warunki i kraty w drzwiach dziecięcego oddziału psychiatrycznego otworzyły nam oczy na problem – dzieci w kryzysie psychicznym były traktowane po macoszemu. Gorzej, w statystykach zachorowań – one praktycznie nie istniały. Brak systemowych rozwiązań i kompleksowej terapii dla małych pacjentów był dla nas szokiem” – czytamy w zakładce O nas.
A później krok po kroku dowiadujemy się, jak to się stało, że powstała Fundacja Słonie na Balkonie i do czego dąży przede wszystkim.
Fundacja Dorastaj z Nami – storytelling i jubileusz organizacji
Storytellingiem można również świętować jubileusz organizacji społecznej. Tak zrobiła to Fundacja „Dorastaj z nami”, która opiekuje się dziećmi osób, które straciły życie podczas pełnienia służby (na wojnie, w trakcie pracy czy podczas ratowania życia innych ludzi). Historia organizacji to historia dzieci i młodzieży, które dzięki jej działaniom, mimo śmierci rodzica, mogły żyć dalej tak, jak ich rówieśnicy, którzy nie doświadczyli takiej straty. Opowiadają nam oni swoje historie, mówią o tym, jak wyglądało te 10 lat istnienia Fundacji i podsumowują, czego udało się w tym czasie dokonać.
Jak działa Ulicówka? Storytelling kampanii Organizacje społeczne. To Działa.
Bełk to taka wieś, położona na Śląsku, niedaleko Rybnika. Działa tam Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Wsi Bełk, które robi naprawdę wiele, aby integrować, łączyć i inspirować do wspólnego działania jej mieszkańców oraz mieszkańców okolicznych miejscowości. Co roku Stowarzyszenie organizuje Ulicówkę, turniej piłki nożnej, w którym biorą udział całe rodziny, zarówno dorośli, jak i dzieci. Zobaczcie, jak o tym niezwykłym przedsięwzięciu opowiada Hania, jedna z zawodniczek Ulicówki. To naprawdę doskonały przykład jak można wykorzystać storytelling w informowaniu o działaniach organizacji. Film został nagrany w ramach kampanii Organizacje Społeczne #todziala.
Kolejny przykład zrealizowany w ramach kampanii społecznej #todziała, pod hasłem Gen Z. Tym razem poznajemy historię dwóch dziewczyn, Ewy i Oliwii. Ewa ma zespół Aspergera. Oliwia to jej koleżanka ze szkoły. Dziewczyny mają ze sobą fantastyczną relację, lubią się i wzajemnie wspierają. Jak same mówią, to, że jedna z nich ma zespół Aspergera, zupełnie nic nie znaczy. Piękna historia, która pokazuje nam, że w naszej różnorodności tkwi siła, a wykluczeniom społecznym należy powiedzieć stanowcze nie. Ewa i Oliwia działają w ramach wolontariatu koleżeńskiego w programie „Mary i Max”. Celem programu jest wsparcie osób w spektrum autyzmu w nawiązywaniu kontaktów koleżeńskich.
Historie spisane na mapie – Kraków Bezdomny Fundacji Zupa
Spójrzcie na ten arcyciekawy przykład wykorzystania storytellingu w działaniach organizacji społecznej. Fundacja Zupa na Plantach stworzyła niezwykłą mapę Krakowa. Oprowadzają nas po nim osoby bezdomne. Poznajemy Kraków z ich perspektywy. Osoby bezdomne opowiadają nam swoje historie i pokazują w ten sposób, jak wygląda ich codzienne życie w królewskim mieście. Mapa otwiera oczy na problem bezdomności i rzeczywistość, z którą zmagają się osoby w kryzysie bezdomności, których w Krakowie jest ponad 2000.
Mapa powstała w oparciu o wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu „Miasto doświadczane w sytuacji bezdomności. Studium społeczno-przestrzenne” finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki.
Chcecie pospacerować po Krakowie Bezdomnym? Możecie zrobić to tutaj.
Storytelling w organizacji pozarządowej – podsumowanie
Storytelling ma moc! Przykłady jego doskonałego wykorzystania w komunikowaniu działań organizacji społecznych można oczywiście mnożyć. Nie da się jednak wymienić wszystkich. Celem tego artykułu było przekonanie Was, że możecie to zrobić i Wy. Inspirowanie się przykładami innych, często dodaje odwagi do własnych działań. I tej odwagi Wam z całego serca życzę i trzymam kciuki za to, abyście mieli jej pod dostatkiem podczas opowiadania Waszych historii!